Dansk blog om SEO
Her blogger Thomas Rosenstand om SEO, SEM og andet for alle, der har interesse i online mediet i sin bredeste forstand.
Du finder artikler om Content Marketing, optimering af teknik, indhold og linkbuilding – og masser af gode råd til webkøbmænd og andre med interesse for online mediet. Du kan også være heldig at finde gode indlæg skrevet af andre dygtige mennesker i branchen.
URLs er din hjemmesides adresser – den unikke sti, der fører brugerne til en specifik side. Dit domæne, f.eks. concept-i.dk, […]
Har du nogensinde oplevet, at Google viser en ubrugelig eller misvisende snippet fra din hjemmeside i søgeresultaterne? Det er frustrerende, […]
Lad os se lidt på én af to attributter, der selv den dag i dag kan forvirre mange – endda […]
Har du oplevet, at de sidetitler (title tags), du møjsommeligt har skrevet, ikke vises i Googles søgeresultater? Google ændrer dem […]
Jeg har skrevet om det før, og jeg gør det igen. Ikke fordi jeg ikke kan finde på noget at […]
Har du nogensinde overvejet, hvor ofte folk sammenligner produkter, tjenester og brands, når de søger på Google? Vi ser det […]
Redirects er noget, de fleste har hørt om – og som alt for få forstår at bruge. Manglende eller forkert […]
Med nogle yderst få undtagelser udeladt: Hvem vil ikke gerne kunne findes nemt i Google? Uanset om du sælger et […]
Lad mig sige det med det samme: Det her er ikke et vidundermiddel mod duplicate content, men det kan løse […]
Er du ikke teknisk / SEO kyndig, og har du andre til at levere din hjemmeside, er du i målgruppen […]
De fleste har travlt med det, de nu engang driver forretning med, og derfor er det en velsignelse, at man […]
Ikke et nyt år uden en ny SEO-LEX. Heller ikke i 2022 selvfølgelig. Den udkom faktisk den 16. december 2021, […]
Består du Core Web Vitals? Vidste du overhovedet, at det er noget, du skal bestå? Iflg. en undersøgelse foretaget af […]
WordPress er verdens mest benyttede CMS, og det er det ikke uden grund. Det er – set med mine øjne […]
Danmark er sammen med resten af verden sat i tomgang. Det betyder IKKE, at Google holder pause på nogen måde. […]
WordPress er en fantastisk platform – eller et fantastisk CMS, om du vil. Men det er ikke, som mange tror, […]
Sikkerhed og WordPress hører uløseligt sammen! Systemet i sig selv er bestemt ikke usikkert, men der er så mange risici […]
Lige siden jeg begyndte på det der SEO-halløj, har jeg måttet skrive artikler her og alle mulige andre steder om […]
Ny video pr. august 2019! Helt ny video med fuld gennemgang af YOAST SEO Plug-In i nyeste udgave – august […]
Den digitale tjeneste Amazon regnes som verdens største netbutik og digitale handelsplatform, og vurderes at have cirka 3 gange så […]
Mobile First Index i Google? For desværre alt for mange er det en by i Rusland, og det får voldsomme […]
Image Alt Attributter – også kendt som og hyppigst omtalt som Image Alt Tag – er en helt ekstremt forsømt […]
Denne gang tager vi fat i det med tekster – et emne med masser af misforståelser og endnu flere faldgruber. […]
Hastighed på hjemmesider er afgørende for både brugervenlighed og SEO. Lær det mest basale og få et smil med af Gnavpotterne på vejen.
Sidetitler er en kæphest for Rosenstand – og for Google. Det kan godt være, du er ligeglad med førstnævnte, men du er det næppe med sidstnævnte? Derfor: Lyt og lær!
Artiklen her er opdateret med nyeste viden på området. Den er oprindeligt fra marts 2016 – og her 1 år senere er […]
Prologen til det nye danske onlien talkshow om SEO, WordPress og meget mere: Gnavpotterne! Lær det hele med de bedste – ganske gratis!
Søgeordskannibalisme – det lyder som noget, der ikke er specielt rart, og det er det faktisk heller ikke. Søgeordskannibalisme er en betegnelse for det fænomen, der opstår, når adskillige (eller alle) sider på en hjemmeside har sidetitler, der fokuserer på det samme nøgleord og/eller nøglesætning. Forvirret? Det skal du ikke være, for forklaring følger!
Alt for mange interesserer sig kun for, hvilken hjemmeside deres kunder kom fra, den dag de handlede hos dem for […]
Garanti for topplaceringer i Google er et emne, der jævnligt dukker op i forskellige sammenhænge. Nogle gange er det (typisk nye) udbydere af søgemaskineoptimering, der kækt udsteder garantier om topplacering. Andre gange er det købere af søgemaskineoptimering, der mere eller mindre bevidst forveksler løfter om “bedre placeringer” med “topplaceringer”.
Vil du lære SEO af ham, der har uddannet flertallet af dem, der laver SEO i Danmark i dag? Køb den nye SEO-LEX 17 her – så får du et kursus i SEO, der dur!
Hvad søger mine kunder efter? Det spørgsmål stiller enhver seriøs online markedsfører sig – hver dag. Nogle hopper i den […]
Facebook er et af de mest effektive værktøjer til at få fat i lige præcis den målgruppe, der er mest […]
Så kan du godt finde kaffen frem! Over 4.500 ord om AdWords fra Anton Hoelstad, der har begået dette omfattende […]
Det kan synes uendeligt arrogant at skrive et indlæg om, hvordan den bedste kunde er, ikke? Det er det bare ikke! Det er tværtimod et ganske ydmygt indlæg, der alene har til formål at give dig, der køber eller skal købe SEO og online marketing, en indsigt i, hvad der gør verden nemmere for den eller de, der skal arbejde med dine opgaver.
For at forstå alle pointerne og ideerne i dette indlæg, vil jeg anbefale at du som minimum først læser et […]
Duplicate content – duplikeret indhold – er et emne, der kan bringe diskussionerne frem blandt alle, der arbejder med synlighed i søgemaskiner. Google selv er dog ret klare i spyttet: Duplicate content skal undgås.
Med samme indhold på flere forskellige URL afgiver du en del af kontrollen – og det er sjældent en god ide. I langt de fleste tilfælde kan problemerne løses ret enkelt, og resultaterne er ofte ret overbevisende. For nogle – inklusive en del webbureauer og CMS huse åbenbart – er hele problematikken enten ukendt eller dømt ligegyldig. Derfor kan det ikke siges tydeligt nok: Det DUR ikke!
Nok engang deler Morten ud af sine kreative tips – og husk, at de faktisk virker for ham i praksis. […]
Ved du, hvad den største fare er for en webshop / hjemmeside i forhold til indtjening, vækst og nye kunder? […]
Nok engang deler Morten Kristensen ud af sine guldkorn her på bloggen. Og guldkorn er det, for Morten lever ude […]
Du Ved naturligvis allerede, hvad der sker den 21. april 2015: Google ruller for alvor de algoritmeopdateringer ud, der vil sende hjemmesider og webshops, der ikke er mobilvenlige, bagud i søgeresultaterne på mobilsøgninger (søgninger udført fra smartphones, tablets osv.). Det har sat vældig gang i arbejdet med at få gjort diverse hjemmesider parate hos mange – andre tager det mere roligt. Endnu. Det skal nok ændre sig, når virkeligheden rammer, og virkeligheden er – som bekendt – klog!
Indlægget her stammer fra den altid flittige og meget video-vidende Morten Kristensen: Det er vist ingen hemmelighed, at video er […]
I den aldrig færdige historie om duplicate content har den lille frække sag kaldet robots.txt været nævnt nogle gange, og […]
Historien, som jeg vil dele med jer i dette blogindlæg, er maskeret lige tilpas til, at det ikke fremgår, hvilket […]
For god ordens skyld: Seneste, nyeste og mest fantastiske udgave af SEO-LEX er selvfølgelig SEO-LEX 24. Køb nyeste udgave her […]
Denne artikel er baseret på mine erfaringer med tekstforfattere, og jeg er godt klar over, at jeg bare kan have […]
Skaber dine DNS indstillinger Duplicate Content? Duplicate content opstår når det samme indhold er tilgængeligt på flere URL’er. Der findes […]
Indlægget er skrevet af Lise Halskov: Som webbureau handler det jo i bund og grund om, at du skal have […]
Er du en af dem der føler sig presset på tid til at udarbejde indhold til din content marketing? I […]
3 måder hvorpå videoer kan styrke din hjemmesides SEO De fleste er klar over, at det styrker din hjemmeside rent […]
Morten Kristensen har begået denne artikel, der handler om krænkelser af ophavsretten. Og som du sikkert ved, er jeg en […]
Content Marketing – åh jo såmænd. Alle taler om det og ganske få bedriver det. Men hvorfor taler alle om […]
Jeg har en kæphest (faktisk nogle stykker), og det er kundeservice. Håndtering af kunder, deres henvendelser og deres spørgsmål er […]
Alle taler om Content Marketing – eller indholdsmarkedsføring – og det er da også det nye sort. Eller rettere: Det […]
Du er nærmest aldrig i tvivl, når du støder på et firma eller et “sted”, der drives med passion – […]
I dette indlæg vil jeg fortælle om mine erfaringer med at målrette artikler, annoncer og indhold alt efter hvilken besøgskilde, […]
Gæsteindlæg skrevet af Halfdan Timm Du kan lave nok så meget SEO på din side, men hvis du vælger det […]
Denne artikel et skrevet af Morten Kristensen, der til daglig driver customfit.eu – han er også kendt som en ganske […]
Med 2013 som overskrift på kalenderen er jeg gået ind i mit 14. år som SEO mand. Det er faktisk […]
Jeg har netop lavet en video, som jeg blandt andet har postet på YouTube og Amino samt – naturligvis – […]
Der har på det seneste været et par historier, hvor store sites af mere eller mindre portallignende karakter har været […]
Lige fra den første dag, Google gik i luften for betatestere, har jeg været på Google Plus – og lige […]
Jeg sidder jævnligt med de samme spørgsmål igen og igen – og det er selvfølgelig spørgsmål fra de, der ikke […]
Forleden spurgte Casper Schneidereit, om jeg ville bringe et gæsteindlæg fra ham – og det er jo svært at sige […]
Hvad er G+? Google Plus – eller bare G+ – er ved at være “talk of the town” hos alle […]
Dette bliver nok årets sidste blogindlæg fra mig – og det skal handle om en besynderlighed, som jeg ikke helt […]
Livrem og seler plejer at give en ekstra sikkerhed, og det var med den bagtanke, at en webmaster for ikke så […]
Som du måske ved, har jeg skrevet en e-bog med tilhørende videoer om at få mest muligt ud af Google […]
Forleden udskrev vi en lille konkurrence for at finde på et nyt navn til E-Uni / E-University. Det gjorde vi, […]
At E-University skulle udvikle sig til, hvad stedet har gjort på bare fem måneder, havde jeg ikke i min vildeste […]
Panda Update… Du har sikkert hørt om den allerede? Den blev kaldt Farmer Update i begyndelsen, men det officielle navn, […]
Den 20. marts 2010 udgav jeg det til dato mest populære podcast her på bloggen – nemlig det med Benjamin […]
Inspireret at en lille debat på Twitter i dag (de kan aldrig blive så omfattende med de 140 tegns begrænsning) […]
Med jævne mellemrum bølger diskussionerne på diverse debatfora om de såkaldte ”out-of-the-box” løsninger inden for SEO – og især om […]
Et af de meget stillede spørgsmål rundt om på debatforaer (og i min indbakke) er: “Hvorfor ryger min konkurrent pludselig […]
Skal du bruge robots.txt til at rette op på hjemmesidesnedkernes fejl eller hvad nu formålet med at bede søgemaskinerne undlade […]
Medio maj spurgte jeg nok så kækt her på bloggen om, hvad du gerne ville læse eller høre om – […]
Dagens lille øf fra mig handler absolut ikke om søgemaskiner eller den slags – faktisk er det både et øf […]
Hvordan skal du skrive dine mails, så de sælger? Hvad skal der stå i emnefeltet? Og hvorfor er så mange […]
For 383 dage siden udkom SEO-LEX 10.0, og siden er den anmeldt mange steder, kåret som bedste danske SEO bog […]
Konverteringsoptimering – kunsten at få flere til at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre på din […]
Svend Bent? Hvem er han – denne generiske og meget brugte person i mit univers? Mange har spurgt om ham […]
Bare en lille hurtig melding fra mig i dag – og den handler om SEO-LEX 10.0. Jacob Leander har netop […]
Det har været en aktiv uge for Google – adskillige nye tiltag er lanceret, og et af dem skiller sig […]
Har du en rigtig lang én? Så er der kommet nye muligheder for at gøre den mere synlig i Google […]
DanDomain og SEO? Trods den efterhånden aldrende platform er der faktisk i 2018 og 2019 kommet adskillige nye muligheder til […]
Et af de hyppigst gentagne spørgsmål fra kunder er: “Hvorfor ser jeg ikke de samme resultater i Google, som du […]
Det er for galt, at der er nogen der skal tjene penge på mig! Det kan da ikke være rigtigt, […]
Jeg kunne ikke blive ved at undslå mig, og selv en stivnakke som mig skal jo kunne bøje sig af […]
Her ca. tre uger efter min bog om søgemaskineoptimering – SEO-LEX 10.0 – udkom, er den første anmeldelse af den […]
Den har manglet – den danske bog om søgemaskineoptimering. Men nu er den her! 10 års hårdt oparbejdede erfaringer med […]
Forleden blev jeg interviewet til en artikel i Computerworld, hvor jeg sættes sammen med Peter Friis, der er direktør for […]
Forleden var der en gammel artikel om frames og søgemaskineoptimering, der dukkede op til overfladen igen grundet et spørgsmål fra […]
Det hele handler om online, men vi skal ikke helt glemme, at generation telefax stadig er derude. Det gælder både […]
Hvordan linker du til din egen forside fra alle dine andre sider på din hjemmeside? Synes du, det lyder som […]
Hjemmeside hacket! Bare de to ord kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på de fleste, og […]
302 redirect – kilden til både misforståelser og tabte pladser i Google. Indlægget her er en smule nørdet, men det […]
Hvad skal du spørge din SEO pusher om, inden du indgår en aftale om søgemaskineoptimering af din hjemmeside? Der har […]
Søgemaskineoptimering er værdiløs, hvis det står alene. Så kort kan det siges – og baggrunden for, at jeg skriver om […]
PDF filer på hjemmesider – det er både godt og skidt. Desværre bruger hovedparten af danske virksomheder PDF helt forkert i forhold til søgemaskineoptimering og brugervenlighed. Og det koster både synlighed og konverteringer – især konverteringer. PDF formatet er genialt, og som med de fleste andre genialiteter i denne verden kan det være et tveægget sværd, der kan skære mere i egne fingre end i markedet. Jeg har her samlet lidt fif til, hvordan du kan vende PDF til at arbejde positivt for dig.
Hvornår har Google egentlig fødselsdag? Nogle tror, det var den 7. september – men i virkeligheden er der ikke en […]
Gennem flere år har Google haft en sætning i deres vejledning til, hvordan du nemmest skaber en søgemaskinevenlig hjemmeside, som […]
Historier fra det virkelige liv slår altid en masse tør teori – ikke mindst for mig, der bestemt hører til […]
Opdatering søgeordsværktøj Indlægget her er oprindeligt fra 2008, men der er jo sket en del siden. I dag tilbydes der […]
Google har længe haft en artikel liggende i deres Webmaster Help Center, der beskrev risici ved at hyre et SEO […]
En af de største udfordringer i søgemaskineoptimering er opbygning af effektive søgeord og søgesætninger – og en af de mest […]
Der er næppe nogen tilbage derude, der på den ene eller den anden måde beskæftiger sig med internettet og hjemmesider, […]
Uanset om du bruger AdWords og andre PPC løsninger eller ej, er der sund fornuft i at splitteste dine landingssider. […]
En lille hurtig her fra SEO værkstedet en søndag aften – eller rettere: To hurtige. Dels et lille fif til […]
Du kender den sikkert allerede – men i fald du ikke gør: Google har en officiel webmasterblog, hvor de kommunikerer […]
Jeg sidder med en kop kaffe og holder en lille pause, mens jeg tænker over, hvor trolls var, før internettet […]
I dag sendte jeg en mail til en af vores kunder for at lykønske hende med, at hendes hjemmeside nu […]
Du kender dem godt, ikke? De der “stalkere” eller linselus, der altid dukker op på konferencer og ved offentlige begivenheder […]
Hvad defineres som godt webdesign? Er det smukt – eller skal det bare være nemt at finde rundt i? Skal det have mange farver og elementer, eller skal det være enkelt, for at du definerer det som godt webdesign?
Det er stadig en udbredt misforståelse, at man lige kan lægge nogle søgeord ind i noget, der hedder Meta KeyWords – og så er man synlig i Google og de andre søgemaskiner. Lad os lige tage de vigtigste meta tags under kærlig behandling – så er du fri for at tro på alt det sludder, der florerer om de kære meta tags.
Onsdag aften havde jeg fornøjelsen at undervise 33 særdeles opvakte fynboer udi søgemaskineoptimeringens ædle håndværk. På et tidspunkt hen mod […]
Forleden blev jeg booket til at holde to store heldagsforedrag i 2008 om søgemaskineoptimering og markedsføring i søgemaskiner. Det gav […]
En kort posting fra mig denne gang – med garanti. I dag bringer FPN “nyheden” om, at netbutikker og hjemmesider […]
Opdateret maj 2024 17 år og stadig aktuel Det er 17 år siden denne artikel blev skrevet, og den er […]
I august 2006 skrev jeg en lille artikel her på bloggen, der hedder 10 gode råd til driften af din […]
Denne artikel handler om teknik og søgemaskineoptimering – og den behandler et problemområde, der egentlig burde være overstået for flere […]
Artiklen her er skrevet i 2006 – og det bærer den præg af. Men den er stadig relevant, og derfor […]
I eftermiddag drak jeg kaffe med en gammel bekendt, som også er i reklamebranchen. Vi talte om mangt og meget […]
Concept I's blog, drevet af Thomas Rosenstand, er en guldgrube af viden inden for søgemaskineoptimering (SEO) og online marketing. Med en erfaring, der spænder over flere årtier, tilbyder Rosenstand en skattekiste af råd, strategier og perspektiver, som er uundværlige for enhver, der ønsker at forbedre sin online tilstedeværelse.
Dybdegående forståelse af SEO
En af de mest værdifulde grunde til at dykke ned i artiklerne på Concept I's blog er den dybdegående forståelse af SEO, som Rosenstand formidler. SEO er et komplekst og dynamisk felt, hvor regler og bedste praksis konstant ændrer sig. Rosenstand's indlæg giver klarhed og indsigt i, hvordan søgemaskiner fungerer, og hvordan man bedst tilpasser sine strategier til disse ændringer.
Praktiske råd og tips
Bloggen er fyldt med praktiske råd og tips, der er direkte anvendelige. Fra tekniske aspekter af SEO som redirects og duplicate content til mere strategiske emner som content marketing og brug af sociale medier, er bloggens indhold ikke blot teoretisk men også umiddelbart anvendeligt. Dette gør det til et uvurderligt værktøj for både begyndere og erfarne marketingfolk.
Case studies og eksempler
En anden væsentlig fordel ved at læse bloggen er de mange case studies og real-life eksempler, som Rosenstand deler. Disse eksempler giver læserne en bedre forståelse af, hvordan teorier og teknikker anvendes i praksis, og hvad der virker (eller ikke virker) i den virkelige verden. Det er en hands-on tilgang til læring, der kan give meget værdifuld indsigt og inspiration.