Blog om SEO på dansk

 Her blogger Thomas Rosenstand om SEO, SEM og andet for alle, der har interesse i online mediet i sin bredeste forstand. Du finder artikler om Content Marketing, optimering af teknik, indhold og linkbuilding – og masser af gode råd til webkøbmænd og andre med interesse for online mediet. Du kan også være heldig at finde gode indlæg skrevet af andre dygtige mennesker i branchen.

Hastighedsoptimering

Hastighed på hjemmesider er afgørende for både brugervenlighed og SEO. Lær det mest basale og få et smil med af Gnavpotterne på vejen.

Sidetitler og gnavpotter

Sidetitler er en kæphest for Rosenstand – og for Google. Det kan godt være, du er ligeglad med førstnævnte, men du er det næppe med sidstnævnte? Derfor: Lyt og lær!

Interne links og ankertekster

Søgeordskannibalisme – det lyder som noget, der ikke er specielt rart, og det er det faktisk heller ikke. Søgeordskannibalisme er en betegnelse for det fænomen, der opstår, når adskillige (eller alle) sider på en hjemmeside har sidetitler, der fokuserer på det samme nøgleord og/eller nøglesætning. Forvirret? Det skal du ikke være, for forklaring følger!

Garantier og SEO

Meteorologi og søgemaskineoptimering

Garanti for topplaceringer i Google er et emne, der jævnligt dukker op i forskellige sammenhænge. Nogle gange er det (typisk nye) udbydere af søgemaskineoptimering, der kækt udsteder garantier om topplacering. Andre gange er det købere af søgemaskineoptimering, der mere eller mindre bevidst forveksler løfter om “bedre placeringer” med “topplaceringer”.

Kursus i SEO med Rosenstand

Kursus i SEO hjemme fra?

Vil du lære SEO af ham, der har uddannet flertallet af dem, der laver SEO i Danmark i dag? Køb den nye SEO-LEX 17 her – så får du et kursus i SEO, der dur!

Bliv en god SEO kunde

Det kan synes uendeligt arrogant at skrive et indlæg om, hvordan den bedste kunde er, ikke? Det er det bare ikke! Det er tværtimod et ganske ydmygt indlæg, der alene har til formål at give dig, der køber eller skal købe SEO og online marketing, en indsigt i, hvad der gør verden nemmere for den eller de, der skal arbejde med dine opgaver.

Duplicate content – det kan løses

Duplicate content – duplikeret indhold – er et emne, der kan bringe diskussionerne frem blandt alle, der arbejder med synlighed i søgemaskiner. Google selv er dog ret klare i spyttet: Duplicate content skal undgås.

Med samme indhold på flere forskellige URL afgiver du en del af kontrollen – og det er sjældent en god ide. I langt de fleste tilfælde kan problemerne løses ret enkelt, og resultaterne er ofte ret overbevisende. For nogle – inklusive en del webbureauer og CMS huse åbenbart – er hele problematikken enten ukendt eller dømt ligegyldig. Derfor kan det ikke siges tydeligt nok: Det DUR ikke!

Mobil konverteringsoptimering med Gundgaard

Gundgaard og Rosenstand om mobil konverteringsoptimering

Du Ved naturligvis allerede, hvad der sker den 21. april 2015: Google ruller for alvor de algoritmeopdateringer ud, der vil sende hjemmesider og webshops, der ikke er mobilvenlige, bagud i søgeresultaterne på mobilsøgninger (søgninger udført fra smartphones, tablets osv.). Det har sat vældig gang i arbejdet med at få gjort diverse hjemmesider parate hos mange – andre tager det mere roligt. Endnu. Det skal nok ændre sig, når virkeligheden rammer, og virkeligheden er – som bekendt – klog!

SEO Forum på E-universe

At E-University skulle udvikle sig til, hvad stedet har gjort på bare fem måneder, havde jeg ikke i min vildeste fantasi turdet håbe på. Nye medlemmer kommer til hver dag, og debatterne suser afsted. Flere medlemmer danner små netværk på kryds og tværs, hvor erfaringer, tips og andet godt deles i en yderst åben og ærlig atmosfære. Men succes kræver udvikling – hvis den skal fortsætte. Og det skal den. Derfor lancerer jeg i dag en tilføjelse til E-University, som en del medlemmer har bedt om.

Status på E-University

Det er ved at være halvanden måned siden, at jeg lancerede E-University – helt præcist var det den 29. december 2010. Og nu er der da basis for en lille update, så de af læserne her, der ikke er med endnu, kan følge lidt med i hvad der sker. Og jeg indrømmer gerne, at jeg er voldsomt overrasket over både tilslutningen og – især – over det engagement, som rigtigt mange af de studerende lægger for dagen på E-University. Søgemaskineoptimering er virkelig “top-of-mind” hos mange!

IKEA og links til deres hjemmeside

IKEA er jo svensk, og måske ligger lidt af forklaringen på dagens mærkeligste historie i det faktum? Selv samme IKEA brillerede for nogle år siden ved at afskaffe julefrokosterne for at “tage hensyn” til de muslimske medarbejdere – og uden tanke for det ditto manglende hensyn til det store flertal af medarbejdere med hang til rødkål, snaps og en tur på kopimaskinen. IKEA gør det godt, tjener kassen og taler med deres produkter og setup til mange mennesker – men er der en et lurende vanvid på direktionsgangen?

Blogge et eller flere steder?

Inspireret at en lille debat på Twitter i dag (de kan aldrig blive så omfattende med de 140 tegns begrænsning) vil jeg give mit besyv med om emnet: Skal du sprede din indsats som blogger på flere steder – eller nøjes med at holde dine udgydelser på din egen blog? Der er argumenter for begge veje, men da jeg har valgt at sprede mig lidt, vil jeg vende bagtankerne for den beslutning med dig. Og så håber jeg da at høre dine input til emnet!

Google Instant søgning

Så har Google igen leget med faciliteterne og indført en ny måde at søge på. Jeg linker til deres officielle udmelding sidst i denne artikel. Som vanligt har hylekoret været på banen allerede og dømt katastrofe for både SEO branchen, vejret og sikkert også umælende jomfruer på Påskeøernes landsklub. Men hvad betyder det så? Opdateret med et lille talkshow med Frank Hellerup Madsen – så du får faktisk 2 podcasts på én gang!

Hold øje med dine konkurrenters links

Et af de meget stillede spørgsmål rundt om på debatforaer (og i min indbakke) er: “Hvorfor ryger min konkurrent pludselig over mig i Google?”. Den slags er jo nærmest SPAM (Sites Placed Above Mine), og det kan virkelig sætte fut i gaden. Årsagerne kan være (og er) mange, og de spænder lige fra fejl på hjemmesiden, dårlig omgang med CTRL + C til det der med links. Og det er de kære links, jeg vil skrive lidt om i denne artikel. Links er jo anbefalinger, og ofte er det den hjemmeside med de fleste og de bedste anbefalinger, der klarer skærene bedst.

Ranke på flere søgeord?

Medio maj spurgte jeg nok så kækt her på bloggen om, hvad du gerne ville læse eller høre om – og der kom en række virkelig gode forslag. Siden har tiden ikke rigtigt været på min side, så det er trukket lidt ud. Det beklager jeg, og nu tager jeg fat i det første af spørgsmålene: Hvordan ranker jeg på flere søgeord, der betyder det samme? Og inden jeg gør det, må jeg hellere melde ud, at der kommer til at gå lidt tid, før der kommer flere indlæg “on demand”. På mandag får vi gæster fra Danmark (min svigermor), og samtidig har jeg et mægtigt stort projekt, der tager meget af min tid. Så lidt stilhed fra min side skal du nok regne med i et par uger eller så.

E-mail marketing

Hvordan skal du skrive dine mails, så de sælger? Hvad skal der stå i emnefeltet? Og hvorfor er så mange så bange for at spørge efter ordren? Det er disse spørgsmål og mange flere, der diskuteres i dette godt en time lange talkshow med Jan Winum fra Mailac. Hvis du vil have lidt filosofi og konkret viden om slag via e-mail, er det værd at lytte med her!

Gode spørgsmål om SEO

For 383 dage siden udkom SEO-LEX 10.0, og siden er den anmeldt mange steder, kåret som bedste danske SEO bog og alt det der. Og sørme om ikke der i dag kom endnu en anmeldelse her på falderebet – og det er Brian Brandt, der står bag den. Jeg skal nok linke til den sidst i dette indslag. Brian sendte mig en mail, hvor han gjorde opmærksom på anmeldelsen – og samtidig stillede han nogle spørgsmål, som jeg synes fortjener et svar i al offentlighed. Jeg tror, at de er af ret generel karakter, så dem snupper vi lige (og Brian har accepteret, at de besvares offentligt).

SEA – Search Engine Advertising

Begrebsforvirringen i min branche vil ingen ende tage, og derfor kan det virke skørt at rydde op i junglen af begreber ved at tilføje endnu en forkortelse – men der er faktisk god mening i det. I mange europæiske lande benyttes forkortelsen SEA – Search Engine Advertising, og det er en forkortelse der endnu ikke er slået igennem i Danmark. Tidligere i dag slog min kollega i branchen – Mikkel deMib – til lyd for, at begrebet indføres i Danmark. Og det vil jeg gerne støtte, for det kan hjælpe gevaldigt på forvirringen.

Hvem er Svend Bent og hvorfor kaffemaskiner?

Svend Bent? Hvem er han – denne generiske og meget brugte person i mit univers? Mange har spurgt om ham – og om min fetich med kaffemaskiner. Nu er tiden kommet til at fortælle historien om Svend Bent i en ret kort version – og samtidig løfte sløret for, hvorfor kaffemaskiner altid benyttes med eller uden Svend Bent, når jeg skal forklare noget. Anledningen til at forklare er egentlig, at en dygtig dansk tegner har visualiseret Svend Bent for mig, og det kunne jeg bare slet ikke stå for.

Personlige søgeresultater i Google

Det har været en aktiv uge for Google – adskillige nye tiltag er lanceret, og et af dem skiller sig markant ud fra resten: Personaliserede eller tilpassede søgeresultater. Personalized search – som det hedder på engelsk – er ingen ny ting, men det har indtil nu været sådan, at man kun fik personaliserede søgeresultater i Google, når man var logget ind. Sådan er det ikke mere! Nu er det alle, der som udgangspunkt vil få sine søgeresultatsider påvirket af tidligere adfærd. Og det har konsekvenser!

Har du en lang en?

Har du en rigtig lang én? Så er der kommet nye muligheder for at gøre den mere synlig i Google med hop-til-links! Og inden du nu begynder at overveje, om jeg skal til at fortælle dig om noget, der ikke er helt stuerent: Det handler om lange sider på din hjemmeside. Hvad troede du? Google har netop lanceret en lille og ganske fræk feature, som jeg har haft lejlighed til at pre-teste lidt på. Og det ser faktisk ganske fornuftigt ud. Så hvorfor ikke dele det med dig?

Log ud af Google

Et af de hyppigst gentagne spørgsmål fra kunder er: “Hvorfor ser jeg ikke de samme resultater i Google, som du og andre ser?”. I 9 ud af 10 tilfælde er svaret det samme: “Fordi du er logget ind i Google”. Banalt – men det er selvfølgelig ikke alle, der har læst SEO-LEX 10.0 og derfor ved den slags på rygraden. Som regel er det hurtigt forklaret til de fleste, men nu har jeg så sent som i dag erfaret, at der faktisk findes mennesker, der arbejder med SEO til daglig – og som ikke kender til dette så ubestridelige faktum. Så må vi jo lave en video, så de få SEO’ere i Danmark, der ikke har købt SEO-LEX endnu også kan være med.

Stole på Google

Forleden blev jeg interviewet til en artikel i Computerworld, hvor jeg sættes sammen med Peter Friis, der er direktør for Google i Danmark. Det er en såkaldt “Pro et contra”, hvor vi så har hver vores indgangsvinkel og svar på et spørgsmål. Og spørgsmålet er altså: “Kan man stole på Google?”. Det ser så ud til, vi er uenige – men det er vi faktisk ikke. Ikke så meget i hvert fald. Jeg har fået et par spørgsmål til min holdning i artiklen, og det får mig til at uddybe den her.

Musik på hjemmesider

Forleden var der en gammel artikel om frames og søgemaskineoptimering, der dukkede op til overfladen igen grundet et spørgsmål fra en læser. Det er jo super hyggeligt, når det sker. Spørgsmålet og svaret gav en anden trofast læser – Frank Hellerup Madsen – en lettere kvababbelse, som fik ham til at fare i blækhuset og kommentere om musik på hjemmesider. Jeg deler 100% holdning med Frank, så jeg opfordrede ham til at skrive et gæsteindlæg her. Og det gjorde han så!

Brug online til offline

Det hele handler om online, men vi skal ikke helt glemme, at generation telefax stadig er derude. Det gælder både hos forbrugerne, hos virksomhederne og – ikke mindst – hos reklamebureauerne. Faktisk er der nogle værktøjer, som Google stiller helt gratis til rådighed, der er superpotente til at planlægge og justere offline markedsføring som f.eks. annoncer i aviser, tv-reklamer og alt det andet old school. Et møde forleden fik mine øjne op for, hvor forsømte virksomheder uden kontakt til onlinebureauerne er. Og det vil jeg lige bruge et par linjer på her at afhjælpe her.

Det forkerte link

Hvordan linker du til din egen forside fra alle dine andre sider på din hjemmeside? Synes du, det lyder som et trickspørgsmål? Du har helt ret – det er det! For selvfølgelig har du da styr på, hvordan du linker tilbage til din forside gennem hele din hjemmeside. Klart – klart. Du har måske et CMS eller et program som GoLive, Dreamweaver etc., der tager hånd om det for dig. Og har du det, er du 90% sikkert på gale veje!

Hjemmeside hacket

Hjemmeside hacket! Bare de to ord kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på de fleste, og det er bestemt heller ikke nogen spøg at opleve. Hacking af en hjemmeside kan være mange ting – lige fra en såkaldt defacing over total sletning til den langt mere skadelige form, der handler om, at der indsættes skjulte links på hjemmesiden. Det er sidstnævnte form, jeg vil skrive lidt om her.

Er SEO uden værdi?

Hvad er værdien af søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er værdiløs, hvis det står alene. Så kort kan det siges – og baggrunden for, at jeg skriver om det lige nu er, at jeg er blevet inspireret af min private plageånd Vadskær – ham med de billige kondomer – og af en session, jeg afholdt forleden for en række danske virksomheders marketingansvarlige. Måske er det kættersk at skrive, at mit håndværk kan være værdiløst, men det er det altså, hvis det ikke planlægges og eksekveres mere hollistisk!

PDF på hjemmesider

PDF filer på hjemmesider – det er både godt og skidt. Desværre bruger hovedparten af danske virksomheder PDF helt forkert i forhold til søgemaskineoptimering og brugervenlighed. Og det koster både synlighed og konverteringer – især konverteringer. PDF formatet er genialt, og som med de fleste andre genialiteter i denne verden kan det være et tveægget sværd, der kan skære mere i egne fingre end i markedet. Jeg har her samlet lidt fif til, hvordan du kan vende PDF til at arbejde positivt for dig.

Undgå banditter

“Hvordan skulle jeg have vidst, at det var sådan en bandit?”. Det var spørgsmålet, en lidt uheldig e-købmand stillede mig i fredags i en telefonsamtale. Han havde indgået en aftale med en person om online markedsføring, men personen levede på ingen måde op til egne løfter. Nu kunne den uheldige e-købmand se tilbage på nogle måneders betaling af et større beløb uden at have fået noget ud af det overhovedet. Og endnu værre: Han sad fastlåst i en aftale, han ikke kunne komme ud af foreløbig. Hans situation kom ikke bag på mig, for han er langt fra den første, der er endt i kløerne på samme bandit. En skam! Der er muligheder for at undgå de fleste af den slags situationer, og for mig er de helt integrerede i min dagligdag – men det er de tydeligt ikke for alle. Derfor et par tips til den sag.

Ændring i Google retningslinjer

Gennem flere år har Google haft en sætning i deres vejledning til, hvordan du nemmest skaber en søgemaskinevenlig hjemmeside, som godt nok er overset af flertallet, og som nu er væk. Indtil videre kun i den engelske version af retningslinjerne – men det er nok bare et spørgsmål om, at det ikke er oversat endnu. Det handler om dynamiske URL – altså adresser med dynamiske parametre som f.eks. “?” i.

Når duplicate content gør ondt

Historier fra det virkelige liv slår altid en masse tør teori – ikke mindst for mig, der bestemt hører til i kategorien “praktiker”. Og jeg har nu indsamlet materiale til sådan historie, der kun alt for godt viser, hvor galt det kan gå, når en hjemmeside er plaget af duplicate content. Historien er nok mest interessant for webfolk, men pointen er for alle, der har en hjemmeside.

Hvad er godt webdesign?

Hvad defineres som godt webdesign? Er det smukt – eller skal det bare være nemt at finde rundt i? Skal det have mange farver og elementer, eller skal det være enkelt, for at du definerer det som godt webdesign?

Google optimering - det er i toppen, det sker!

Metakoder og keywords

Det er stadig en udbredt misforståelse, at man lige kan lægge nogle søgeord ind i noget, der hedder Meta KeyWords – og så er man synlig i Google og de andre søgemaskiner. Lad os lige tage de vigtigste meta tags under kærlig behandling – så er du fri for at tro på alt det sludder, der florerer om de kære meta tags.