De fleste har travlt med det, de nu engang driver forretning med, og derfor er det en velsignelse, at man kan hyre fagfolk til at tage sig af forskellige dele af forretningen. Det kan være alt fra telefonpasning over revision til drift og vedligeholdelse af hjemmeside/webshop inkl. arbejdet med SEO.
Det gode ved sådanne aftaler er, at man som forretningsindehaver kan koncentrere sig om det vigtige i den sikre forvisning, at der er styr på alt det, der er udliciteret.
Sådan er det bare ikke altid.
Personligt har jeg altid denne her i baghovedet:
Hvis en revisor siger til dig, at du bare skal spørge om alt det, du er i tvivl om, skal du skifte revisor! Du ville jo ikke have brug for en revisor, hvis du vidste, hvad du skulle spørge om!
"Vi sørger for din SEO"
Der er ganske mange små og mellemstore virksomheder, der har valgt en løsning i forhold til deres hjemmeside/webshop, hvor alt arbejdet med at sikre gode placeringer i Google er udliciteret til et bureau. Typisk - men ikke altid - er det samme bureau, der har bygget hjemmesiden.
Det er en absolut fin løsning, hvis den overholdes af bureauet. Det er bare alt for ofte ikke tilfældet!
Efter at have høvlet rundt i hjemmesider, SEO, Google og alt det der i 25 år er det ganske ofte hos mig, folk ender. Det starter typisk med en snak, hvor jeg hører stort set samme historie a la:
"Vi har en aftale med et firma, og de sørger for linkbuilding og anden SEO på hjemmesiden. Vi er bundet af den aftale et år ad gangen, men vi synes ikke rigtig, vi får placeringer i Google eller trafik ud af det".
Jeg tager altid et kig eller et tjek, om du vil - og det indebærer et crawl af det pågældende site samt et kig på deres linkprofil.
I alt for mange tilfælde (langt over halvdelen) får jeg samme billede at se:
Links OK - resten sejler
Som regel ser linkprofilen anstændig ud, og det er tydeligt at se, at der arbejdes med at skaffe links til den pågældende hjemmeside. Omfanget af nye links månedligt vil jeg ikke kommentere på, da det jo afhænger af en lang række forhold, hvad der er moralsk og anstændigt i forhold til den betaling, der lægges.
Men selve hjemmesiden som ejeren i god tro forventer er i orden?
Lad mig give dig et enkelt og konkret eksempel fra sidste uge:
Når en aftale brydes
Hjemmesiden er bygget i WordPress, og den er omfattet af en aftale, hvor bureauet skal stå for al onsite og offsite SEO. Altså det hele.
Der er 40 URLs (sider) online og ud af dem er der:
- 0 URLs med brugbare title tags (sidetitler). Alt fra gentagelser over generisk indhold til for korte af slagsen
- 12 interne og dermed unødvendige 301 redirects
- 5 URLs med duplicate content - fra 99% til 97% ens indhold
- Ingen billedoptimering - største billede fylder 9,8MB(!)
- 0 URLs består Google Page Experience (Core Web Vitals) her er scoren for hjemmesidens forside som eksempel:
- Plug-ins er ikke opdaterede - for eksempel er Yoast en version fra 2018. Store sikkerhedsproblemer.
- Ingen brug af strukturerede data (Schema)
- Tynde sider indekserbare
Tæt på svindel
Problemet her er, at ejeren af hjemmesiden, der er en specialist i sit fag (langt - meget langt - fra noget teknisk), tror på, at hun har styr på SEO, for det har hun jo troligt betalt for hver eneste måned i årevis.
Hun har skam prøvet at høre bureauet ad, om der mon ikke kunne skaffes lidt bedre placeringer, men svaret har altid været, at det tager tid, og at det vil koste meget mere, hvis hun vil have det hurtigere og bedre.
I mine øjne er det tæt på reel svindel.
Lad os lige vende blikket tilbage til det med revisoren som jeg startede med som eksempel. Hvis du har haft en revisor i 3 år, og aftalen betales for, at revisoren sikrer ALT, og du så bliver kaldt til torskegilde og præsenteret for et skattesmæk, fordi revisoren ikke har lavet sit arbejde - hvordan har du det med det?
Samtidig opdager du, at trods den ikke ubetydelige betaling, du har lagt, har revisoren aldrig oplyst dig om mulige fradrag og andre besparende tiltag indenfor lovens rammer. Og bare taget sig af at sikre dig de fradrag.
Det er jo lige til et sagsanlæg, ikke?
Det er fuldstændig samme situation, den omtalte hjemmesideejer står i her. Hun har ikke blot troligt betalt i årevis i den tro, at alt er i orden - hun er oven i købet bundet indtil efteråret på trods af, hjemmesiden er i miserabel stand.
Ikke en enlig svale
De, der har kendt mig i mange år, husker nok, at jeg altid har været lidt ude at rykke i ørerne på de webdesignere, der lover såkaldte "SEO-venlige hjemmesider", men som intet forstår om SEO.
De kan stadig få ryk i ørerne selvfølgelig - men de senere år har de fået selvskab af flere og flere bureauer, der promoverer sig som "SEO-bureauer", men som alligevel frejdigt skriver fakturaer hver måned til hjemmesider som den ovennævnte.
Det slipper de afsted med på samme vis, som en revisor ville kunne slippe afsted med at høvle fakturaer afsted til en person, for hvem regnskaber og skat er sort snak.
Det er "smart i en fart", og det dybt uhæderligt.
Der går aldrig en måned, hvor jeg ikke sidder med lignende sager - eller værre. Nogle bureauer lader end ikke deres stort betalende kunder få fuld adgang til deres WordPress, og uden at lægge en klækkelig ekstrabetaling får de heller ikke lov, selvom det kan dokumenteres, at hjemmesiden er i virkelig dårlig forfatning.
Hvorfor er det sådan?
Jeg ved det faktisk ikke. Det tager jo kun minimalt længere tid (eller slet ikke) at lave tingene rigtigt. Det levner mig med to bud, og de overlapper sikkert af og til:
- Manglende viden om SEO hos bureauerneeller
- En yderst anløben moral
Det er åbenbart en strategi, der enten handler om at score hurtige penge nemt og/eller at være ligeglade med andre mennesker forretninger.
De der 360 grader, ikke?
Der er ikke noget at sige til, at de hjemmesider ikke ranker, som de skal. Links har de da - men at bygge links til hjemmesider i den tilstand svarer lidt til at hælde højoktan benzin på en racerbil med nedslidte dæk, der også står forkert i tændingen og ikke er i trim til den bane, der skal køres på.
Det vinder man ikke med! Det kan ikke ses på racerbilen, men den får høvl af de andre racerbiler, der er trimmet på plads.
Sådan er det med det meste i verden, hvor der er konkurrence: Kun ved at gøre det lidt bedre end de andre, kommer du forrest. Og er du direkte en del ringere end de andre, kommer du slet ikke med på de pladser i feltet, hvor der er sjovest at være.
Det grusomme er bare, at du betaler for at være trimmet 360 grader - uden at være det!
Hvad kan du gøre?
Få din hjemmeside/webshop tjekket af en udenforstående. En professionel med erfaring, der er voksen nok til at fortælle dig, om der er problemer.
Lad være at indgå aftaler, der binder dig uden en klausul om omgående ophævelse af aftalen, hvis den ikke overholdes.
Tillid er godt, og ofte også nok - men intet slår kontrol! Få en pris på en SEO-analyse, og kan du lide prisen, så få den lavet! Og endnu vigtigere: læs den, følg den og ret alt, du anbefales at rette.
Tilføjelse maj 2022: Jeg har skrevet en artikel med en frisk historie på LinkedIn: Sikke noget rod
Jeg er kæmpe fan af, at du altid siger tingene ligeud. Det er bare slet ikke i orden, at nogen har den anløbne moral at kræve penge for noget, der ikke virker. Forhåbentlig kan dit indlæg inspirere flere til, at kigge egne rankings efter, og tage konsekvensen
Hej Henrik
Jo tak skal du have. Problemet her er, at de mennesker, der skulle læse et indlæg som dette, ikke gør det. De læser ikke blogindlæg om SEO, da det dybest set ikke interesserer dem udover, at de ved, det er vigtigt. Derfor har de indgået aftaler med virksomheder om at tage sig af det for dem – og mange ender så som den stakkels kvinde, jeg omtaler i indlægget.
Jeg må erkende, at jeg heller ikke læser blogindlæg og artikler om de amerikanske skatteregler – jeg lader virksomhedens revisor tage sig af det. Jeg er så bare så mistroisk, at jeg har taget løbende tjek på ham.
Hej Thomas
Endnu et fantastisk indlæg. Jeg ved godt det ikke er helt det samme du skriver men i forhold til din kommentar SEO bureauet har styr på linkbuilding men ikke onpage. Vi oplever ofte kunder, der køber ind på linkbuilding men tror de får all round SEO eller at linkbuilding er lig med SEO. Det bruger vi en del tid på at forklare, at ja linkbuilding er en central del af SEO men det er ikke lig med SEO. Lidt anderledes vinkel, men tror det er en væsentlig pointw for en del af de kunder, der er i tvivl om hvad de skal forvente, når de køber linkbuilding (som de tror er al den SEO de har brug for)!
Tak skal du have, Laust. Ja – det er et lige så kendt problem. Der tilbydes kun linkbuilding til kunden, selvom sitet i den grad lider under fejl og mangler. Har netop fået sådan en case i indbakken, som jeg skal til at lave et tilbud på. Et bureau har leveret linkbuilding i flere år, men resultaterne halter. Tog et crawl af sitet med Screaming Frog, og selv en nybegynder i faget kan se alarmklokkerne. Men det sprang det nu fyrede bureau let og elegant over.
Har netop forladt en af dine “kollegaer” i branchen der ellers brugte enorme mængder tid på at fortæller mig om hvor moralsk uangribelig han er og at de ikke køber links og den slags. Det er sikkert rigtig nok men de gjorde så heller ikke andet. Efter over et år uden resultater fra deres side måtte jeg opdager at min hjemmeside var fyldt med fejl og mangler.
Jeg vil gerne værer anonym her men du ved jo hvem at jeg er Thomas 🙂
Hej
Jo tak – din historie er desværre ikke en enlig svale. Velkommen ombord!
Ja, for himlens (og ens egen) skyld – undgå bindende aftaler. SEO firmaerne bruger argumentet med at det tager tid at lave SEO og det er også i mange tilfælde rigtigt, men det er ikke i min verden en gyldig grund til at lave bindende aftaler. Bindende aftaler er et udtryk for angst. Firmaet er bange for ikke at tjene penge nok! Bindende aftaler er KUN en forretningsfidus for firmaet.
Men manglende kompetance der ude i verden er ikke unormalt. SEO er også en dybt kompliceret og ret omfattende disciplin. Og man skal hele tiden holde øje med at teknologien ikke løber fra en. En dygtig SEO ekspert skal bruge en stor del af sin tid på at opdatere sig selv. Det har jeg ikke mødt en arbejdsgiver der vil betale for endnu. De steder jeg kender flyver folk også ind og ud. Så viden forsvinder også fra virksomhederne.
Alt i alt tror jeg det dybest set er et ledelsesproblem der ude i den store verden. Kortsigtet bundlinie fiksering matcher ikke rigtigt SEO verdenens tidskrævende fordybelse. Tålmodighed på ledelses niveau er en mangelvare.
Absolut enig! Men der er heldigvis virksomheder, der forstår sammenhængene – og pudsigt nok er det netop de virksomheder, der klarer sig bedst i Google. Man er fristet til at tro, der er en sammenhæng… 😉