Content Marketing – åh jo såmænd. Alle taler om det og ganske få bedriver det. Men hvorfor taler alle om det? Og kan du som online markedsfører undlade at beskæftige dig med at skrive artikler? Er det ikke nok “bare” at have en fin hjemmeside eller webshop med produkttekster?

Der er skrevet millioner af ord om emnet – også på dansk. Såmænd også på denne blog – bland andet denne artikel fra Anders Saugstrup: Content Marketing på dansk. I denne artikel vil jeg ikke beskæftige mig så meget med, hvordan du arbejder med content marketing. I stedet vil jeg give dig et skud lige i brystet, som forhåbentlig vil få dig, der ikke er i gang med arbejdet, til at reflektere lidt over, hvor du bør lægge dine ressourcer.

Jeg har ikke tid til Content Marketing

Jeg hører hver eneste uge kunder sige, at der ikke er tid og/eller ressourcer til at bedrive content marketing. Senest hørte jeg det fra en virksomhed, der stadig bruger adskillige millioner årligt på konventionel markedsføring i trykte medier – men som har et ret begrænset budget til online.

Samme virksomhed henter i øvrigt omkring 22% af deres omsætning online – og lægger omkring 10% af deres markedsføringsbudget online. Den lader vi lige stå et øjeblik…

For den lille virksomhed med måske kun ejeren på arbejde er det en kæmpe udfordring at komme i gang med content marketing – det står helt fast. Men hvad er alternativet?

[su_quote cite=”Thomas Rosenstand”]Når toget kører fra perronen, er det dit eget valg, om du er med eller ej. Det kører alligevel![/su_quote]

Alternativet er, at andre i din branche afsætter den tid eller de ressourcer, der skal til – kommer først – tager trafikken og kunderne – tager “dine” kunder. Beklager, men det er såmænd så enkelt. Hvis du ikke har tiden selv, må du ud at hyre en god tekstforfatter. Hvis du ikke har hverken tid eller råd til at købe dig til hjælp, skal du begynde at forberede din lukning.

Er jeg lige grov nok nu? Nej, gu er jeg ej! Hvis du sælger generiske produkter, har du ingen anden udvej end at fiske kunderne der, hvor de kan fiskes. Og det er i udpræget grad online via storytelling, content marketing og selvfølgelig synlighed i både Google og sociale medier som G+ og Facebook. For ikke så mange år siden talte vi om, at de nye generationer med penge i lommen var på vej, og at de shopper og informationssøger online. Og ved du hvad? De er ikke længere “på vej”. De er der nu, de har penge, de forbruger – og de gør det online. Enten direkte via online køb eller indirekte via informationssøgning.

Jeg har masser af salg uden alt det skriveri

Tillykke! Det er jo bare godt, hvis din virksomhed sælger en masse, uden at du bruger tid på content marketing. Men lad mig spørge dig: Hvad er din forudsigelse for dit salg om to år fra nu? Antager du, at dine konkurrenter, der nu er i gang med content marketing, ikke tager af din markedsandel? Og hvis du antager det – skyldes det så, at du er i et marked, der vokser så meget, at dit salg vil være uberørt af dine mere fremsynede konkurrenters tiltag? Tænkepause…

Nej vel? At du i dag sidder med et godt salg, skal vel ikke forhindre dig i både at gøre det salg bedre og at sikre det, du allerede har?

[su_quote cite=”Avinash Kaushik”]Content is anything that adds value to the reader’s life. [/su_quote]

At du beriger verden med dine produkter – det er der nok ingen tvivl om. Men hvorfor ikke berige verden med, hvordan og til hvad, dine produkter bruges? Hvad de er lavet af, hvor de er lavet osv. osv.

[su_quote cite=”Ann Handley”]Even when you are marketing to your entire audience or customer base, you are still simply speaking to a single human at any given time. Worry less about sounding professional and worry more about creating remarkable content that other humans can relate to. [/su_quote]

Content Marketing er godt for SEO

Når jeg arbejder med sites, er det meget, meget tydeligt, at indholdsrige sites med gode, personlige og engagerende tekster ranker bedre og hurtigere. Og det er jo sund logik. Men trods logikken er det altså et meget lille antal sites, der i dag har det indhold, der skal til. Mange – især webshops – er blot forsynet med mere eller mindre tamme produkttekster, lidt sider med “Om os” og den slags – og hvis bølgerne går højt: Nogle linjers tekst på landingssiderne. Og i forhold til søgemaskineoptimering er det bare ikke nok mere – slet ikke!

Skal du tage markedet – eller skal en anden?

Skriv eller dø - så simpelt kan det siges! Click To Tweet

Ja – det er egentlig spørgsmålet! Hvis du opererer i et generisk marked, er det på content marketing, du kan gøre forskellen. Eller din konkurrent kan. Så det er nu, du skal tage beslutningen og allokere ressourcer – enten i form af tid eller penge til en tekstforfatter, der kan sit kram. Og du skal gøre det, enten fordi du vil bevare / styrke din position eller fordi, du vil ind og tage et marked fra alle de slumrende, der sidder og høster med webshops anno 2008. Hører du til sidstnævnte kategori: Bare se at komme i gang – de andre sover endnu. Og hører du til førstnævnte kategori: Kom i gang – eller forbered dig på sandheden, når du om et års tid skriver til mig, om jeg kan hjælpe dig med at få din omsætning tilbage 😉

God skrivelyst og:

Rosenstand out!