Nok engang deler Morten Kristensen ud af sine guldkorn her på bloggen. Og guldkorn er det, for Morten lever ude i den barske virkelighed og ikke bag facaden i et bureau. Han skriver her om sine erfaringer med det nye sort: Content Marketing. Og han bruger det – og det virker. Uden yderligere omsvøb giver jeg ordet til Morten:

Fra 0 til million forretning med tekster og content marketing

Jeg indrømmer det gerne, det er dumt at dele ens gode fiduser, men jeg må også erkende, at flere konkurrenter efterhånden har luret denne fidus af, og så kan jeg ligeså godt score lidt gratis PR, før hele ideen bare bliver standard i branchen. Så det er med blandede følelser, at jeg skriver dette indlæg! Men hele Cosmos Co brandet er bygget op uden brug af ret mange penge på reklamer. Believe it or not!

Som du muligvis ved, så ejer og driver jeg blandt andet Cosmos-Co.eu som sælger naturlige plejeprodukter herunder Argan olie, Kaktus olie, Grønt ler, Nigella olie mm. Det er i disse produkter, at jeg vil tage udgangspunkt i dette indlæg, samt komme med eksempler og gode råd.

For hvad gør man, når man har brugt en helveds masse penge på at købe maskiner, varelager mm, og kassen pludselig er tæt på tom? Store og dyre reklamekampagner, adwords og lignende er måske ikke lige det, som står øverst på to do listen. For det kræver penge. Seo er ligeledes ikke noget, som her og nu løser problemet, da det er en langsigtet strategi, især når man er en bangebuks, som jeg er, og helst undgår alle former for risky linkbuilding, fiduser og tricks. Så tager SEO tid, men på den anden side, så er det også holdbart i meget længere tid efterfølgende, det er i hvert fald min erfaring!

I 2013 stod jeg med valget imellem at optage lån, eller gå en alternativ vej. Jeg havde den gang godt læst om content marketing, men i Europa var det ikke et begreb, som for alvor var slået igennem. I starten forstod jeg faktisk heller ikke content marketing, hvis jeg skal være ærlig, det er jo bare tekster…
Så uden at vide, at det faktisk var content marketing, begyndte jeg at skrive tekster med det formål, at de skulle løse et praktisk problem.

Ja! Content Marketing virker faktisk i den grad! Click To Tweet

Strategien

Da jeg har shoppen Customfit.eu, så kendte jeg godt en masse til SEO, samt Googles måde at lave SERP på. Det var også med baggrund i den viden, at hele strategien blev lagt.

  1. Jeg ville lave guides til webshoppen, som var informative, af en god længe, og som var lette at forstå og gå til. Se eksempel her.
  2. Jeg ville lave unikke sider, som hver især havde en vinkel på produkterne, problemstillingerne mm. Eksempler følger længere nede
  3. Jeg ville forsøge at få artikler på relevante magasiners hjemmesider mm. Det lykkes til dels, men det er en meget speciel branche opdagede jeg efterfølgende

Den hurtige læser vil nok spørge, hvorfor jeg ikke bare oprettede en blog på selve shoppen ligesom alle andre? Et godt spørgsmål, hvis du spørger mig, men svaret er faktisk ret logisk. Med solbrille shoppen havde jeg observeret, at det var nærmest umuligt at få to placeringer på side 1 på Google, hvis der var tale om en søgning med bare lidt konkurrence. Tidligere var det muligt, men Google var mere og mere gået væk fra dette, fordi alle shops eller hjemmesider har en side, som er mest relevant for en bestemt søgning. Og den blev oftest vist.
Jeg havde dog opdaget, at samme firma let kunne have to separate domæner på side 1, også selvom der ikke blev kælet ligeså meget for det ene domæne, som der blev for det andet. Bare indholdet var godt, og platformen var okay.

Derfor oprettede jeg i starten 3 domæner, som alle omhandlede selve hovedproduktet den gang, nemlig arganolie. Navnene var nøje udvalgt, da hvert domæne skulle afspejle indholdet.

http://arganolie-faq.dk – En onepage FAQ side om arganolien inkl aflivning af myter

http://fakta-om-argan-olie.dk – En fakta side om arganolie med unikke og specifikke artikler

http://info-om-arganolie.dk – En info side om arganolie med unikke og specifikke artikler

Uden at skulle lyde som en pralerøv, så har Arganolie-faq.dk ligget nummer 1 på Google konstant fra 2 mdr efter oprettelsen og udarbejdelsen af siden. De 2 andre sider har hoppet op og ned på de forreste sider på Google, hvor de også ligger den dag i dag.

Hele ideen med de 3 sider var, at skrive gode og informative artikler, som forholder sig neutralt til arganolie og oliens egenskaber. Dog med tydelig anmærkning af, at siden ejes af Cosmos Co, og ligeledes med reklamer og links til Cosmos Co.
Ved at skrive artiklerne neutralt og objektivt, uden at nævne eget brand eller hvor fantastiske vi selv synes, at vi er, så opfatter læseren artiklerne meget mere seriøst! Hint hint 😉

Jeg fik hurtigt øjnene op for, at strategien med at have flere sider, som informerer, lærer og ”uddanner” potentielle kunder, var en mega god ide. For kunderne der kom fra disse tre sider, de var MEGET købelystne, og konverteringen var helt i top. Primært fordi kunderne havde tillid til det, som jeg havde skrevet, men også fordi siderne besvarede de spørgsmål, som potentielle kunder har. Konceptet er lidt det samme, som mange affiliate sider er bygget op omkring, dog ejer man her selv siderne, og man har mulighed for at dele ud af den viden, som man har om produkterne.

Derfor kom der hurtigt flere sider til, som også omhandlede de andre produkter, som vi laver. For når det kunne lade sig gøre ved argan olie, måtte det også kunne lade sig gøre ved de andre produkter, og her tog jeg ikke fejl!

Men i takt med at konkurrencen blev hårdere og hårdere, blev jeg mere og mere engageret i at skabe disse sider, da trafikken var unik. Det var potentielle kunder, som enten endte på siderne, eller nysgerrige personer, som blev inspireret så meget, at de efterfølgende måtte problem produkterne. Så jeg testede min strategi endnu mere af, ved at oprette domænet http://arganolie.guru, hvor jeg skrev noget unikt tekst, men samtidig lånte lidt fra shoppen og Arganolie-Faq.dk. For at se, om DC delen ville skade, eller om det ingen effekt havde. Og her blev jeg klogere på flere plan, når det gælder Google. For måske straffes man for DC, men der er også nogle fordele ved at låne tekst fra ”sig selv”, hvis det gøres på den rette måde. I hvert fald blev Guru domænet ikke straffet, som jeg havde forventet, det skabte blot endnu en superb trafik kilde!

2015-03-25_08-00-08

Strategien 2.0

Når man har 40-50 produkter, så bliver det hurtigt til mange sider med fokus på et produkt. En dag hvor jeg læste en engelsk skønhedsblog, yes det er part of the business at holde sig opdateret, og det gøres altså bedst på blogs og youtube, når det gælder skønhedsverdenen, fik jeg en god ide til, hvordan skriveriet kunne tages til det næste niveau.

Et lille sidespring. Jeg havde allerede startet produktionen af videoer, som havde kostet en formue. Men videoerne var alle lavet med den bagtanke, at de ikke var låst, forstået på den måde, at de skulle kunne bruges på flere sider. Derfor var de allerede embeddet/indlejret på siderne og webshoppen. For de spiller en væsentlig rolle i næste step!

I stedet for kun at fokusere på sider, som omhandler et produkt, ville jeg lave hjemmesider, som dækkede et bredere emne. Et emne som måske ikke direkte havde med forretningen at gøre, men i stedet var lidt ala en affiliate side. Det blev startskuddet på http://hjemmelavet-harkur.dk, som desværre stadigvæk ikke er blevet helt færdig.
Ideen var at samle alle de bedste opskrifter på en hjemmelavet hårkur og hårmaske på en side, og via udvalgte punkter på side, at skabe en evt trafik til webshoppen. Et projekt, som krævede sindssyg meget research, fordi flere af tingene var helt nye for mig, men også et projekt, hvor selve forfatningen af teksterne tog lang tid, da ikke alt information er let forståeligt.
Derfor blev det et sideprojekt, hvor håbet var, at der kunne skabes en alternativ trafikkilde på en niche, som for hovedparten af ingredienserne ikke har noget med min shop at gøre.
Overraskende nok, så er siden blevet et mega hit, og den ligger godt til i Google, især når man tager i betragtning, at jeg ikke har fået bearbejdet den i det omfang, som den var tiltænkt, og som den fortjener.

Men selvom hårkursiden ikke blev færdig, så fik jeg hurtigt øjnene op for, hvilke muligheder der var i informationssider, som havde en lille relation til de produkter, som blev solgt på shoppen. Jeg fik ligeledes øjnene op for, hvor let det var at konvertere kunder fra en sådan side, hvis indholdet var i orden. Det førte til, at flere sider blev lanceret, blandt andet http://fjern-fodvorter.dk, men også det kommende mega projekt http://olie-guiden.dk, hvor planen er at lave den mest informative guide på dansk. Pt er der skrevet over 80.000 ord til denne guide, som snart går online! Der er gået langt over 200 timer på denne side alene, fordi research arbejdet har været så omfattende! Men jeg håber da, at det bliver betalt hjem på sigt 🙂

Konklusion + 6 gode tips!

Efter jeg nu har arbejdet hårdt og effektivt med ”contect marketing” i 2 år, er min erfaring meget klar. Hvis du gør det korrekt, er der virkelig meget at hente. Men gør du det forkert, er det spild af tid og ressourcer!

Jeg kan se, at både min shop, men også alle vores forhandlere har nydt super godt af de mange timer, som jeg har brugt på research og forfatning af artikler, guides, produktion af video mm. Og det mest vigtige er måske, at det giver sindssyg loyale og tillidsfulde kunder. Jeg vil faktisk vove at påstå, at i dag kunne vi let bilde vores kunder et eller andet løgn ind, og de ville tro på det, fordi de har så meget tillid til det, som vi skriver. Men det giver ligeledes også nogle forpligtigelser om, at jeg/vi gør vores research grunddigt, inden at vi skriver eller fortæller noget, uanset om det er som svar på en mail, en ny side eller artikel eller noget andet.

Du sidder måske nu og tænker, hvad får man så ud af at ”spilde” en masse tid på at forfatte artikler. Tjaaa gør du det korrekt, så vil du faktisk opleve, at dine artikler bliver anvendt som kilder af større hjemmesider, f.eks har Q skrevet en artiklen, hvor de har benyttet en af mine sider som kilde, hvilket har givet et link http://www.q.dk/Skon-fra-top-til-ta/Snyd-dig-smuk/arganolie.aspx. Og dette er blot en af adskillige tilfælde, hvor større medier har benyttet siderne som kilde.

Kan det betale sig?

Kan content marketing så betale sig vs traditionelle reklamekanaler? Tjaaa det spørgsmål er næppe muligt at stille op sort-hvidt. Der er nemlig mange faktorer og parametre, som spiller ind. F.eks ved affiliate marketing betaler du kun pr salg, dvs tidsforbruget er minimalt, men du overlader dermed også hele forfatningen til en anden person/firma, som måske ikke har samme viden og engagement, som du selv har. Dermed er der risiko for, at du ikke får det fulde potentiale ud af siden.

SEO er ligesom content marketing en langsigtigt strategi, hvis du altså spiller safe. Men SEO og content marketing kan med fordel kombineres, fordi de to former, kan flettes sammen og gavne hinanden.

Men vil du seriøst i gang, så skal du ikke forvente, at min strategi er lønsom det første ½-1½ år. Du skal nemlig bruge mange timer, og de har også en eller anden værdi. Men på den lange bane er jeg sikker på, at det er en lønsom og god strategi. Men igen kommer det nok også an på branche!

Tager jeg udgangspunkt i mit firma, så sidder jeg + mine forhandlere på ca 50% af de første 50 placeringer i SERP på f.eks søgningen arganolie eller argan olie. Det har en eller anden værdi, det er der ingen tvivl om.
Der er flere gode søgninger, hvor jeg har 5-10 placeringer på side 1 i dag, så jeg klager ikke. Min tid har tjent sig selv ind mange gange, og det vil den også gøre fremover, for nu er siderne lavet, og de skal blot updateres og justeres løbende.

Gode råd til Content Marketing

6 gode tips til Content Marketing

Her får du mine 6 bedste tip til, hvad du skal gøre, hvis du vil i gang med at skrive artikler og tekster!

  1. KEND DINE KUNDER! Hvis du ikke kender dine kunder, deres behov, deres spørgsmål og hvad de søger, så er du virkelig lost! Jeg vil faktisk gå så langt og sige, at hvis du ikke kender dine kunder, så bør du ikke spilde tiden på at skrive mange artikler. Det får du intet godt ud af!
  2. SKRIV ARTIKLERNE SELV! Jeg kan ikke sige dette tydeligt nok. Du er og bliver eksperten, og derfor bør du også selv skrive dem. Enten lave en skitse til, hvordan teksten skal opbygges, hvad den skal indeholde og hvordan og hvorledes problemstillingen skal løses. Om du så selv skriver den endelige artikel, det er op til dig selv, du bør dog sætte dit præg.
  3. INGEN REKLAME ELLER ROS AF DIG SELV! Hvis en potentiel kunde sidder med et spørgsmål eller er nysgerrig, så gider de altså ikke læse, at du er en fandens verdensmand, som kan dit og dat. Nej de vil have kolde facts, gode guides samt forslag til, hvordan og hvorledes de kommer videre. Derfor bør du droppe alt selvpromovering i dine artikler, det skræmmer bare læseren væk! Vær objektiv og ærlig, også når det gælder dine konkurrenter! Og undgå at lave sammenligninger, det er du slet ikke objektiv nok til! Det kan ende med at gå helt galt, jeg har set flere eksempler på dette!
  4. GIV LÆSEREN VÆRDI! Hvis læseren ikke får værdi, så smutter de altså. Derfor skal dine artikler være informative, præcise, let forståelige og lige til. Drop alt med fyld ord, fyld tekst, smarte bemærkninger og vendinger mm. Det får du intet ud af.
    Giv derimod læseren det, som vedkommende mangler og søger, så har du måske en potentiel kunde, som snart lægger en ordre hos dig!
  5. DROP BRANCHE VENDINGER OG ORD! Du har lavet et mesterstykke, hvis alle kan forstå din artikel, uanset om den er om køkkenhaver, motoren i en rumraket eller hvordan en hjemmelavet hårmaske virker. Folk bliver desværre dårligere og dårligere til at læse, og derfor bør du undgå svære ord. Jo færre svære ord, des større chance er der for succes og konverteringer.
    Derfor må du ikke se dine artikler, som den afsluttende opgave på et universitetsstudie, nej 9. klasses folkeskole eksamen er faktisk et bedre udgangspunkt. For så er der nemlig stor sandsynlighed for, at de fleste vil forstå artiklen.
  6. BRUG VIDEO! Hvis du vil spicy din side eller artikel op, kan du med fordel kombinere dem med en video. Folk foretrækker at se videoer, fordi det ikke kræver ret meget af dem, og video konverterer bedre og bedre. Du vil opleve, at du får langt flere potentielle kunder, hvis du både har tekst til de nørdede kunder, men også har en kort og præcis video til de lidt dovne kunder, som der vist er flest af.

Der er rigtig mange måder, hvorpå du kan benytte tekster og content marketing i din forretning. Men du skal være forberedt på, at hvis det er noget, som du gerne vil, så er 200-500 timer altså peanuts. Men det er også et område, hvor du med den rette tilgang får den investerede tid mange gange igen på sigt.

Rom blev ikke bygget på en dag, og god content marketing er fuldtidsbeskæftigelse, men det giver kunder! Det er fakta og bevist mange gange!

 

Artiklen er skrevet af Morten Kristensen, som blandt andet driver Cosmos Co, Customfit.eu og Not Allowed. Artiklen tager udgangspunkt i egne erfaringer med videoer i forbindelse med plejeprodukterne fra Cosmos Co.