Du er nærmest aldrig i tvivl, når du støder på et firma eller et “sted”, der drives med passion – det hele oser bare af det. Det kan være en pølsevogn, en webshop eller en koncern for den sags skyld. Og du er lige så lidt i tvivl, når passionen mangler – se bare på for eksempel det store flertal af danske detailbutikker, hvor passion i hvert fald ikke er det fremherskende hos 99% af ekspedienterne..

Dette er i øvrigt et gæsteindlæg fra:

Indlægget er skrevet af Morten Kristensen, som til daglig blandt andet driver Customfit.eu (http://customfit.eu) og Cosmos-Co.eu (http://shop.cosmos-co.eu). Begge shops beskæftiger sig med områder, som har min passion. Men nok om mig. Hele indlægget er baseret på observationer og viden indsamlet via snak med andre selvstændige. Især personer som arbejder med noget, som har deres passion, og hvor hobbyen er blevet et arbejde.

Fra hobby til arbejde

Hvis du spørger folk, eller hvis du læser på diverse forums online, så siger alle ALTID, at du enten skal finde et arbejde, som har din interesse, eller du skal blive selvstændig med noget, som har din passion. Ordene er nærmest identiske, når du spørger folk, og det virker mere og mere som et børnerim, der er blevet lært uden af. Men vi ved alle, at børnerim ofte er drømme og fantasi, og derfor leder mange i lang tid efter den usynlige illusion, som alle anbefaler.

For selvom det ville være fedt, at alle kunne lave det, som de virkelig brænder for, så gælder det nogle gange også om, at være en smule realistisk. Ikke at lade realismen ødelægge drømme og ideen, men lade realismen være et punkt, som tages seriøst i jagten på det perfekte job.

Jeg bliver rigtig tit spurgt til råds af folk, som ikke kan finde en branche eller niche, som de gerne vil arbejde med. I starten fik de samme smøre, som alle andre gav dem. Hvad er din passion/hobby? Lav noget ud fra den, det vil gøre livet meget sjovere, og andet i den stil.

Men når jeg snakkede med de selv samme mennesker senere, og jeg fik at vide, hvad de lavede i dag, og hvordan de var nået dertil, så opdagede jeg noget meget sjovt!

Der er to typer iværksættere. Der er dem, som arbejder med noget, som de kan lide, og hvor det er produktet/servicen/branchen som er drivet. Og så er der dem, som gør det for cash/dollars/kroner. Her er produktet/servicen/branchen irrelevant, bare det giver penge. Og den hurtige vil nu påstå, at nummer et ikke vil overleve uden penge, og det er en helt korrekt observation. Men pengene er ikke drivkraften.

Mange af dem, som havde godt gang i et firma, da jeg snakkede med dem senere hen, de tilhørte gruppe et. De var nødvendigvis ikke startet op med noget, som på starttidspunktet kunne betegnes som en hobby eller passion. Eller også var de gået i gang med noget, og via disse erfaringer var de kommet videre til et produkt/service/branche, som havde deres interesse. Især de sidste havde en meget spændende historie. Mest af alt, fordi den var uforudsigelig, og den ikke passede ind i de standard kasser, som mange gerne vil dele alle op i. For hvem bestemmer disse kassers rammer og begrænsninger, og tjener kasserne egentlig noget formål?

Noget af det, som gik igen ved mange af dem, som fulgte deres passion/hobby, eller som opdagede en nye passion/hobby, var måden hvorpå de kom i gang, samt hvordan de gik videre. For at have passion for noget, det vil sige, at man interesserer sig for noget, som man allerede kender til. Men da de færreste mennesker kender til alt, så ved de færreste også, om de har en passion for et, for dem, ukendt produkt/service/branche. Derfor er vi tilbage ved de kære kasser, da de i denne verden kun tjener et formål, nemlig at lave statistikker ud fra. For at kunne lave en statistik, så skal alt deles op i sammenlignelige kasser, og der fungerer kassesystemet godt!

Det jeg opdagede var, at mange af dem, som havde gjort deres passion/hobby til et job, var personer, som havde en helt anden tilgang til det at drive firma. De havde ikke lavet store eller flotte markedsundersøgelser (det har jeg heller aldrig selv brugt tid på), budgetter, forretningsplaner osv. Det er mennesker, som blot har udlevet deres hobby, og derefter har det udviklet sig til at blive en forretning, som de kunne leve af. Når du læser dette, så lad vær med at tænke på webshops kun, for det er en af mange muligheder, som der er i denne verden.

Flere af dem har ligefrem startet et hobby projekt op, som pludselig tog fart, hvorefter jobbet blev sagt op, og de kunne arbejde fuldtid med hobbyen.

Det her fortæller mig, at et låst mindset er vejen til fiasko på fiasko. Hvis du låser dig fast i nogle standardspor, som sikkert er udviklet adskillige årtier tilbage i tiden, så vil du ligeledes være adskillige årtier bagud. Derfor skal du måske i starten ikke se begrænsningerne i noget, men derimod kigge på mulighederne. For en lille mulighed kan blive starten på et nyt eventyr!

Når du ikke ved, om du har passion for et produkt/service/branche, så er det dælme svært at gå efter den. Derfor gælder det om, at man er åben overfor alt, også selvom det måske i første omgang, ikke lige var projektet om fodbold, makeup eller CS (computer skydespil).

Et godt eksempel på passion

Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke kender MrSuicideSheep, at jeg ikke har indsigt i, om vedkommende arbejder med andet, og at jeg faktisk kun ved det, som du kan se ud af hans/hendes Youtube kanal. Men jeg har fulgt den siden starten!

Men MrSuicideSheep (http://www.youtube.com/user/MrSuicideSheep/videos) er et af de bedste eksempler, som jeg kender til, på en person som følger sin passion. Jeg fulgte med på denne kanal allerede en måned efter at den blev oprettet, den første video kom online 19-04-2010. Jeg kan ikke huske de nærmere omstændigheder, blot at der var en sang den gang, som jeg var helt vild med. I starten blev der postet musik, og på det tidspunkt var Youtube mere eller mindre reklamefrit. Dvs indtjeningen var der næppe meget af. Men personen bag MrSuicideSheep kanalen postede alligevel løbende videoer, og stille og roligt steg antallet af views og abonnenter.

Hvis du går alle videoerne igennem vil du se, at nogle af de ældre sange, kun har få views, hvis du sammenligner med dem fra de sidste 11⁄2 års tid. Og det er faktisk et meget retvisende billede af udviklingen for denne kanal. For det gik langsomt i starten, men der kom løbende ny musik, hvilket er godt, og det holdt fast i de faste lyttere.

Da Youtubes ejer Google begyndte at gøre Youtube kommerciel, hvilket sikkert har været meningen siden opkøbet, så begyndte der også at ske en forandring på denne kanal. Der blev stadigvæk løbende postet ny musik, men nu blev det pludselig muligt for personen bag at tjene en skilling. Og naturligvis udnyttede vedkommende det!

Det startede med, at der blev vist reklamer inden musikken startede, og senere blev der tilføjet adsense reklamer hist og her på videoerne. Ikke noget, som er generende for os, som gerne vil høre musik, men det skaber en indtægt til personen bag.

Hvor vil jeg så hen med det her? Jo MrSuicideSheep blev startet som en Youtubekanal, hvor det var muligt at høre elektronisk musik fra en masse upcoming bands. Det hele skete på frivillig basis, så jeg formoder, at personen bag har en interesse i musik, da der immervæk er gået over 4 år med dette.

Hvis vi går ud fra, at der ca tjenes 3-5 øre pr view i reklameindtægter i dag, så tjener personen bag 3-5000 kr pr 100.000 views. Det lyder ikke af særlig meget, men med 1-3 videoer om ugen, og med langt over 100.000 views pr video i det sidste års tid, så bliver det alligevel til minimum 12.000 kr om mdr, og det udregnet fra en video om ugen med 100.000 views.

Nogen vil nok tænke, at det var ikke meget. Men prøv at regne det op imod omkostningerne til denne kanal, som der er listet herunder.

Driftsomkostninger til hosting, domæne mm 0,- kr Udgifter til musik, videoer, billeder eller lignende 0,- kr Reklameudgifter 0,- kr

Andre udgifter 0,- kr

TOTALE UDGIFTER 0,- kr

Eller som absolut minimum 12.000 kr om mdr direkte ned i lommen. Ved en gang om ugen at poste en video. Kommer der flere videoer, bliver det månedlige beløb ligeledes højere.

Dertil kommer måske penge fra de upcoming artister, som i dag gerne vil listes på denne kanal, fordi det giver god eksponering mod målgruppen. Og der er ligeledes andre måder, hvorpå indtægterne let kan øges, uden at det øger omkostningerne.

Jeg synes, at MrSuicideSheep er det perfekte eksempel på, at man sagtens kan kombinerer passion og forretning, og at det kan blive et perfekt parløb, hvis forudsætningerne er rigtige. Her er noget startet som en hobby, men senere er det blevet en indtægtskilde, fordi det blev en succes. En masse gratis arbejde i starten, som i det seneste år med sikkerhed har givet en god skilling.

Det mest imponerende ved denne kanal, det er næsten følgerne. Alle videoer har glade og positive kommentarer, og det er sjældent, at der bliver svinet og snakket grimt, som ellers er standard på Youtube efterhånden.

Ligeledes har kanalen følgende imponerende følgere, og det er med et reklamebudget på 0,- kr!!!

Tallene er fra den 16-10-2013 kl 23.00 FACEBOOK LIKES 141.632

YOUTUBE ABONNENTER 832.702

Hvad vil jeg sige med ovenstående? Jo du laver dine egne begrænsninger, hvis du blot følger en masse standard råd, som du kan få alle steder. For dit drømmeprojekt om Lego Technic eller Christiano Ronaldo kan godt blive en realitet, og du kan måske også leve af det, hvis du skalerer det korrekt. Rom blev ikke bygget på en dag, og det bliver et firma heller ikke, med mindre Joakim Von And eller en anden pengemand står bag. Vil du starte selv fra bunden, kræver det hårdt arbejde, det kræver troen på projektet, men det kræver også, at du er realistisk og ærlig overfor dig selv!

PS fordi jeg viste et godt Youtube eksempel, så er det altså ingen garanti for, at du kan kopierer det. Jeg vil nærmest sige tværtimod. Hvis du ikke gør din Youtube kanal unik, vil du altid ende med at stå i skyggen af f.eks MrSuicideSheep.