Nok engang deler Morten ud af sine kreative tips – og husk, at de faktisk virker for ham i praksis. Her er ingen teorier – bare helt praktiske tiltag.

Her er to tips til, hvordan du kan lade konkurrenterne lave linkbuilding til din side, samt give dig bedre placeringer for dit hoveddomæne. Den ene strategi er dokumenterbar, mens den anden ikke kan dokumenteres, men arbejder du med SEO, så er du ikke et sekund i tvivl om, at det virker!

Lad mig lige lave den disclaimer, at jeg ikke kan garantere, at strategierne virker eller lykkes for dig. For det kræver hårdt arbejde at føre dem ud i livet. Men det er tiden værd.

Lad konkurrenterne lave en del af din linkbuilding

Denne strategi virker kun, hvis du har flere websites, som omhandler det samme emne. Dvs du kan ikke bruge den på dit hoveddomæne eller din webshop. Eller det kan du godt, men det er altså sjældent, at det lykkes eller virker, fordi de fleste godt kan gennemskue konsekvenserne.

Du har måske læst andre af mine gæsteindlæg her på bloggen, i så fald ved du, at jeg blandt andet sælger den populære arganolie samt andre produkter via mit brand Cosmos Co. Og at jeg har en del sider om emnet. Og det er her, at jeg har fundet en lille fidus, som kan give indgående link uden noget arbejde.

Når mange laver linkbuilding, ser de det som en vigtig del af linkbuildingen, at der linkes ud til gode og relevante kilder om emnet. Her er Wikipedia altid et hit, men det er bare lidt for gennemskueligt, hvis der kun linkes til Wikipedia, og derfor benytter især en del SEO firmaer andre informative sider som kilde. Og det kan du let udnytte til at få middelgode til gode links uden arbejde.
Lad mig slå fast, at der ikke er tale om super elite links, eller hvad links af højeste kaliber nu måtte kaldes, men det er en nem måde at udligne de links, som konkurrenterne selv får, samtidig med at de hjælper dig med at opbygge en god kilde, hvorfra konkurrenterne ikke selv kan få et link.

I mit tilfælde havde jeg http://arganolie-faq.dk, http://arganolier.dk og http://arganolie.guru, som alle er sider om arganolien, og dens mange gode egenskaber. Men det var også semi neutrale sider, og derfor er flere SEO firmaer begyndt at benytte dem som alternativ kilde til Wikipedia.
Dvs ud over formålet med disse sider var, at de skulle være informative til potentielle kunder, så er de endt med at blive gode kilder til min webshop. Og det sjoveste er faktisk, at flere SEO firmaer bliver ved med at linke til siderne, selvom jeg har gjort dem mere sælgende.

Vil du gerne have links fra konkurrenternes linkbuilding, er informations sider i bedste Content Marketing stil vejen frem. Find en vinkel hvorpå, du kan lave informative sider, og promover disse. Så vil dine konkurrenter, eller især konkurrenternes SEO firmaer måske begynde at linkbuilde til dem i fremtiden, og det er uden, at du gør andet end at skabe godt indhold!

Lad konkurrenterne give dig gode placeringer i søgemaskinerne!

Det her tip kan ikke dokumenteres, men hvis du arbejder med SEO så ved du, at bouncerate og de besøgende ophold, har stor indflydelse på din placering i SERP. Eller sagt på dansk, jo længere de besøgende i gennemsnit opholder sig på din side, jo mere bliver du belønnet af Google for dette, da Google anser opholdstiden, som et kvalitetsstempel. Hvorfor skulle den besøgende nemlig ellers være der?

Lad konkurrenterne give dig gode placeringer i søgemaskinerne! Click To Tweet

Og med det i baghovedet, kan du faktisk score en masse billige point hos Google fra dine konkurrenter med Content Marketing metoden. Yes det er den med skrive skrive tekster i lange baner J

Hele fidusen er, er at du skriver en masse ikke bare gode, men mega gode artikler, guides eller lignende på dit hoveddomæne, eller på den side, som du gerne vil have til at ranke godt.
Før eller senere hen, får dine konkurrenter øjnene op for disse artikler. De vil derefter læse dem, og så vil alle de knap så skarpe konkurrenter begynde at finde inspiration i dine artikler. Dvs de opholder sig på din hjemmeside, mens de skriver tekster til deres eget site. Det gavner den gennemsnitlige besøgstid hos dig, husk det!

Er du god, evt fordi du går helt amok med informationer eller nye vinkler på produktet, vil adskillige af dine konkurrenter søge inspiration i dine artikler, og det vil i sidste ende betyde, at du får besøgende, som opholder sig længe på din side.

Alt dette vil kortvarigt betyde, at din side let kan ryge rigtig mange placeringer frem, og så begynder du pludselig at få endnu mere trafik fra potentielle kunder. Er dine tekster gode nok, vil disse kunder ligeledes besøge din side i længere tid, og de potentielle kunder vil dermed bekræfte det Google antog om kvaliteten af indholdet på siden, nemlig at det er godt.
Dermed har du via hjælp fra dine konkurrenter fået ”foræret” nogle gode placeringer midlertidig, og har du gjort dit hjemmearbejdet godt nok, vil rigtige besøgende let kunne sørge for, at du faktisk bibeholder de gode placeringer.

Bemærk alt dette foregår uden links eller andet, det hele drejer sig om kvaliteten af indholdet på siden, som måles især via gennemsnitsbesøgstiden.

Sidder du og tænker, at dette ikke er muligt, så kan jeg oplyse, at jeg blandt andet har haft stor succes med dette trick på min egen blog, hvor især delen om ophavsret har hjulpet godt til http://zzm.dk/artikler-om-ophavsret-og-ophavsretkraenkelser-online/, og det har ligeledes været metoden til, hvordan http://not-allowed.dk er blevet boostet i den senere tid, hvor konkurrenterne har haft ualmindelig travlt med at omformulere og faktisk i et tilfælde også kopiere tekster derfra. Så jeg ved, at tricket virker!

Så husk at SEO er meget mere end links, og at du med den rette snedighed faktisk kan få dine konkurrenter til at lave noget af arbejdet for dig, uden at de ved det eller tænker over det.

 

Artiklen er skrevet af Morten Kristensen, som blandt andet driver Cosmos Co, Customfit.eu og Not Allowed. Artiklen tager udgangspunkt i egne erfaringer med videoer i forbindelse med plejeprodukterne fra Cosmos Co.