Hvad skal du spørge din SEO pusher om, inden du indgår en aftale om søgemaskineoptimering af din hjemmeside? Der har de sidste par uger været en del debat rundt omkring på nettet om, hvad virksomheder skal stille op med de mange opkald fra udbydere af søgemaskinemarkedsføring. Og debat om fremtiden for SEO – senest hos Vadskær. I bund og grund er det ikke SÅ vanskeligt at lave en liste med punkter, der bør tjekkes. Problemet ligger et helt andet sted.

De, der har brug for den, finder den ikke

De beslutningstagere, der kunne have gavn af en sådan liste, finder den ikke på nettet. Hvorfor? Fordi de ganske enkelt ikke tænker på at bruge nettet i almindelighed og Google i særdeleshed til at tjekke den slags med. Underligt – men sandt. Jeg skrev om det for nylig i indlægget “Tjek dine leverandører“.

Senest er der på den fremragende nyhedsside anyhed.dk blevet opfordret til at lave sådan en liste, og derfor har jeg besluttet at tage opfordringen til mig og skrive listen. Jeg vil ikke garantere, at listen er komplet, men den dækker det meste. Og gode input til listen er velkomne i kommentarfelterne!

Lad mig slå fast, at det kun handler om søgemaskineoptimering. Google AdWords er en anden kop te – måske andre har lyst til at skrive en tilsvarende tjekliste for det område?

Tjekliste for SEO

I ikke prioriteret rækkefølge kan du med fordel tjekke nedenstående punkter, når du har en telefonsælger i røret, der vil gøre dig lykkelig i Google:

  1. Få sælgerens hjemmesideadresse og gå på den med det samme – mens du har ham i røret. Dan dig et hurtigt overblik og vurder, om f.eks. det sproglige er i orden. Er det en gang sludder, kan du næppe forvente, at firmaet kan skrive gode tekster til dig.
  2. Find sælgerens CVR.nr. og tjek det på cvr.dk – se efter, at der er sammenhæng mellem det firmanavn, du ser på sælgers hjemmeside og det navn, der står i CVR. Det er der ikke altid, og det KAN betyde “ugler i mosen” – men ikke nødvendigvis. CVR opdateres typisk inden for 48 timer.
  3. Lav en personsøgning på ejeren af SEO firmaet på cvr.dk og se, om der er historik, du ikke bryder dig om. De fleste vil gerne samarbejde med virksomheder, der også lever i morgen – og det giver som regel også de bedste resultater.
  4. Tjek sælgers hjemmeside for referencer. Hvis der ingen er: Spørg ham hvorfor. Hvis han siger, de er fortrolige alle sammen, er det et advarselstegn! Du skal her overveje, om samtalen ikke bør slutte! Hvis der er referencer opgivet på hjemmesiden, skal du bede om kontaktpersoner på mindst to af dem, som DU vælger. Ring til dem – der er desværre mange, der benytter firmaer som reference, som aldrig har hørt om den pågældende udbyder.
  5. Foreslå nogle af de søgeord – KUN enkeltord – du gerne vil være synlig på. Hvis sælgeren ikke giver dig modspil, foreslår alternativer etc., er det nok ikke den rigtige legekammerat for dig. En professionel udbyder af SEO skal have mere viden om den slags, end du har.
  6. Spørg om en pris. Hvis du får en pris pr. søgeord slynget ud med det samme, er det ikke din fremtidige SEO partner, du taler med. Ingen seriøs udbyder kan give en pris uden at undersøge markedet, din hjemmesides opbygning, historik etc. Hvis du sælger hårdt forkromede trianguleringsmellemstykker, vil du næppe bryde dig om at betale samme pris pr. søgeord som ham, der sælger billige lån, vel?
  7. Lav en “site:domænenavn” søgning på Google på sælgerens hjemmeside. Hvis alle sidetitler er éns – eller hvis siden slet ikke er der – skal du nok overveje, om de kan lave det rigtigt for dig, når de ikke kan for sig selv. Selve placeringen af sælgerens hjemmeside på Google er ikke SÅ afgørende – nogle af de bedste SEO’ere, jeg kender, ligger ikke i toppen på de generiske ord. De konverterer på helt andre søgeord end de indlysende.
  8. Spørg sælgeren, om han kan garantere dig en placering på Google i top 5, top 3 eller hvad ved jeg. Hvis han kan det: Læg røret på. Se evt. denne: Topplaceringer i Google
  9. Spørg sælger om, hvordan han vil rapportere – og om hvad denne rapportering koster. Nogle købere af SEO er ligeglade med rapporteringen – andre vil have den. Er det en fair prisstruktur, er det muligt for dig at vælge den til og fra med deraf følgende ændringer i prisen.
  10. Hvis du indgår en aftale, hvor du betaler i forhold til opnåede placeringer, skal du være nøje med at få beskrevet hvilke succeskriterier, du skal betale for. Er det f.eks. på en søgning “på nettet” eller kun “sider på dansk” etc.
  11. Bed sælgeren om at fortælle dig én ting, han vil ændre på din hjemmeside. Lad være med at tro, at du kan få en hel køreplan gratis – men én ting kan du godt bede om. Vurder, om det lyder fornuftigt og logisk, hvad han vil gøre.
  12. Spørg sælgeren, hvad han kan gøre for dig i forhold til konverteringsoptimering. Siger han “Øhhhh…?”, skal du glemme det. Kan han hjælpe selv eller via en partner, er du ét skridt nærmere – hvis de andre punkter er gået op i en højere enhed.
  13. Kan sælger skrive sidetitler og beskrivelser, der bare genererer klik? Lad ham bevise det ved at vise dig resultater, der er så overbevisende, at du selv klikker. Kan han ikke det: Smut!

Husk, at det hele er Insha’Google – og Insha’dig!

Når dagen er omme, er det Google, der alene afgør tingene – det hele er i Googles hænder. Gedigent SEO arbejde handler om at tilpasse din hjemmeside og dens periferi, så den gør sig bedst muligt i forhold til de parametre, Google stiller op. Det betyder også, at du skal være indstillet på at lytte og ændre det, der ikke dur i forhold til søgemaskiner. Og din hjemmesideleverandør skal kunne håndtere ændringer, for flertallet af danske hjemmesideleverandører laver bare ikke deres arbejde godt nok i forhold til søgemaskiner. Men er de indstillede på at lære, er vi nået langt allerede. Nogle af dem er desværre ikke, og står du med sådan én: Skift dem ud med det samme – du taber, hvis du ikke gør det!

Konvertering…

En hjemmeside med masser af trafik uden salg / konvertering – det er jo tæt på værdiløst. Lige så værdiløs er en hjemmeside, der ville konvertere godt, hvis den bare havde trafik. Men kan du have begge dele – høj trafik og høj konvertering – er du godt på vej til at blive rig!

Husk, at holistisk indgang til online markedsføring er afgørende for dit valg af leverandør. Du skal samarbejde med virksomheder, der forstår både teknik og kommerciel tilgang – ellers kommer du til at stå på ét ben, og så vælter du nemt.

Mangler der noget på listen? Kan du bruge den?

Rosenstand out!

Køb SEO-LEX 10.0 her

Skal du på listen?

Vi skriver ikke så tit, men når trangen til at sætte bogstaver sammen i kæder der giver mening, rammer os, hører du fra os.

.
Navn
Din e-mailadresse

Det virkede! Du får en bekræftelse i din indbakke lige om lidt.