PDF filer på hjemmesider – det er både godt og skidt. Desværre bruger hovedparten af danske virksomheder PDF helt forkert i forhold til søgemaskineoptimering og brugervenlighed. Og det koster både synlighed og konverteringer – især konverteringer. PDF formatet er genialt, og som med de fleste andre genialiteter i denne verden kan det være et tveægget sværd, der kan skære mere i egne fingre end i markedet. Jeg har her samlet lidt fif til, hvordan du kan vende PDF til at arbejde positivt for dig.

De seneste uger har jeg haft nogle hele og halve dage hos store danske virksomheder med relativt store og komplekse hjemmesider – den ene af dem med en ret stor webshop tilkoblet. Det har været gode dage i selskab med herlige mennesker, der har opdaget mulighederne på nettet anno 2008. Til gengæld havde ingen af dem opdaget, at de – i et enkelt tilfælde – over 1.000 PDF filer på deres hjemmeside er “dødsfælder” set med både usability- og søgemaskineøjne. Og det er baggrunden for, at jeg lige skribler lidt om det her.

PDF filer er ofte blindgyder

Google er gode til at crawle, indeksere og ranke PDF filer (og Word og Excel). Det er jo umiddelbart meget godt, men faktisk kan det være en rigtig skidt ting! En PDF fil er ofte genereret på baggrund af en brochure eller et løsblad, der er fremstillet til tryk/print. Altså til et offline medie. Der er ingen hyperlinks og ingen menu – det ville jo se lidt tumpet ud i en brochure. Til gengæld er der tit masser af tekst, og det kan Google jo godt lide.

Hvis du nu har sådan en brochure på f.eks. solcelledrevne kaffemaskiner i PDF format på din hjemmeside, vil du selvfølgelig gerne have folk til at læse den. Du linker derfor til den på din hjemmeside, og monsieur Googlebot kommer forbi, følger linket, crawler PDF’en og render hjem til Mountain View og sladrer. Her kan Google se, at din PDF indeholder meget mere information om solcelledrevne kaffemaskiner end nogen af siderne på din hjemmeside. Altså må PDF’en være det bedste bud at placere i søgeresultaterne.

Nu er du da med på side 1 i Google – men med din PDF. Og den er fuld af billeder og tekst, men ingen af billederne er klikbare med et link direkte ind på din webshop og indkøbskurven. Faktisk er der slet ikke links i din PDF til din hjemmeside, så nu kan jeg sidde og savle over dine solcelledrevne kaffemaskiner uden en kinamands chance for at lægge den i kurven. Surt, ikke? Men virkelighed for vel 99% af landets online PDF filer…

Gør din PDF aktiv og sælgende

Din PDF kan agere som en hvilken som helst anden side på en hjemmeside – med klikbare billeder, “læg i kurv” og hele svineriet. Det kan enhver brochuresmed fikse i Acrobat Professionel på et øjeblik, og kan han/hun ikke det, er det på tide at skifte brochuresmed!

Jeg fik lokket en af mine kunder på den galej for 3-4 måneder siden. De udgiver hver tredje uge et nyt katalog som PDF på deres hjemmeside. Indtil for nylig som en blindgyde. Men nu er deres PDF gjort aktiv med “læg i kurv” på hvert produkt og alt det der. Foreløbig har det betydet en mærkbar stigning i konverteringsraten og en stigning i salget på godt 20%.

Du kan også slå dine PDF ihjel

Du kan også vælge at have alt dit indhold i din normale struktur – altså undgå PDF helt. Det er en god løsning, men den fjerner selvfølgelig nogle af de muligheder, PDF giver for at levere virkeligt flotte og printegnede sider, der ikke fylder noget videre. Spørg lige dig selv, om der er en reel grund til at have indholdet i en PDF i stedet for på en almindelig side? Er der, skal du gøre det, når bare du gør det rigtigt.

Brug af PDF som printvenlige sider

Du kan også bruge PDF til printvenlige sider, og det er faktisk en fin ide. Men du SKAL sørge for, at PDF filerne er effektivt sikret mod crawl og indeksering, for ellers får du duplicate content problemer. Gør det helst med din robots.txt fil. Du kan også bruge et nofollow på linket til PDF’en, men det garanterer jo ikke, at andre ikke linker til den.

Pressemeddelelser som PDF

Mange virksomheder bringer deres pressemeddelelser som almindelig tekst på deres hjemmesider – og som PDF som en ekstra service. Fint nok – men igen skal der lukkes effektivt af for søgemaskinerne.

Adgang forbudt til PDF

Medmindre du har aktive, klikbare PDF med nem adgang til at komme videre på selve din hjemmeside, skal du som udgangspunkt sikre, at dine PDF filer er lukket land for søgemaskinerne. Det er dødhamrende frustrerende at se, at en PDF fil har over 300 unikke besøgende om dagen og ikke én henvendelse via den. Sørg for, at det, du vil ses med i søgemaskinerne, ligger som HTML – medmindre du har labre PDF’er, der opfører sig som en hjemmeside.

Sjov med PDF filer

Som rosinen i pølseenden vil jeg lige give dig en sjov historie, jeg havde sammen med en kunde for et par år siden: Min kunde havde en PDF med en omfattende brugervejledning liggende på sin hjemmeside. Vi konstaterede en ret stor trafik til den, og trafikken kom fra en konkurrerende virksomheds hjemmeside. Det viste sig, at banditterne tilbød deres gæster at downloade en manual, og den hentede de hos min kunde.

Min kunde var mest til sinds at lave ballade over det, men jeg fik ham til at gøre noget andet: Vi omdøbte den eksisterende PDF og dens tilhørende links på min kundes hjemmeside. Så lavede vi en ny PDF, som vi gav samme navn som den gamle – så det nu var den, konkurrenten hotlinkede til. I den PDF promoverede vi min kunde ret kraftigt – og gav en introduktionsrabat på nogle bestemte køb. Min kunde fik gennem næsten et år mellem 3 og 8 ordrer om ugen via den PDF, før konkurrenten opdagede, hvad der foregik. Og han kunne jo ikke klage, for det var ham, der stjal indhold fra min kundes hjemmeside. Det var lidt sjovt.

Konklusion: PDF er godt, hvis du bruger det rigtigt – og decideret skadeligt, hvis du hører til det flertal, der bruger det forkert. Men det gør du ikke, vel?

Rosenstand out!