SEO - Hvad er det? Vores håndværk!

Vores erfaring med SEO er ældre end Google 😉

  • SEO er den engelske forkortelse for Search Engine Optimization, og betegnelsen er i dag både dansk og international.
  • SEO er en balance mellem teknik, sprogbrug og dyb forståelse for menneskers opfattelse af det, de ser på en hjemmeside – kombineret med en lige så dyb forståelse for, hvordan søgemaskiner som Google vurderer og placerer en hjemmeside
  • I Danmark betegnes det ofte “SEO optimering”, hvilket er en pudsig dobbeltkonfekt
  • SEO Hvordan? Få et uforpligtende opkald fra mig her >

 

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Det første skridt på vejen til den ultimative SEO løsning starter i dag lørdag, 25. maj 2019

Invalid Email
Invalid Number

Definition på SEO

SEO er ganske enkelt:

  • Optimere en hjemmeside / webshop til maksimalt at udnytte mulighederne for at få gratis trafik fra Googles søgeresultater
  • Arbejdet med SEO involverer både sprog, teknik og decideret programmering
  • Effektiv SEO indebærer en kontinuerlig proces med optimering af alle elementer - det er det, vi i sin tid døbte "360 graders SEO".

SEO i Danmark

Der er næppe noget område indenfor markedsføring, der er omgærdet af mere mystik og forbandet med flere selvudnævnte guruer end SEO og optimering til Google. Fakta er, at der er meget lidt mystik eller hokus pokus i SEO - til gengæld er der håndværk, teknik og indgående markedsforståelse bag succes med SEO.

Fagområdet kendes i øvrigt under en del mere eller mindre sprogblomstrende betegnelser som for eksempel: Google optimering, SEO-optimering, søgeordsoptimering.

Vores håndværk er optimeret gennem 20 år - vi startede med SEO nogle måneder, før Google gik i luften. Og lidt har vi da samlet op undervejs af viden, erfaring kunder. Vores ældste SEO kunde fejrer 17 års jubilæum med os i år.

Det er - i al ubeskedenhed - os, der har oplært en stor del af de SEO folk, der i dag arbejder på området i Danmark. Enten direkte via kurser eller indirekte via for eksempel SEO-LEX.

Hvad koster SEO? Klik her og se svaret!

Den grundlæggende formel for SEO

Fra forrige årtis delvist bevidstløse fokusering på nøgleord og "keyword density" er vi nået frem til en væsentlig mere voksen tilgang til arbejdet. Og det er en tilgang, der reelt handler om markedsføring på verdens suverænt største og mest effektive markedsplads: Google.

Blandt de væsentligste elementer i processen bør nævnes:

  • Indsigt i kundeemners søgninger på Google i relation til, hvor de er i beslutningsprocessen. Det kaldes også for en søgeordsanalyse.
  • Teknisk optimering handler om hastighed, markup med schema.org, mobilvenlighed etc. Hele det område kaldes for teknisk SEO.
  • Konverteringsoptimering - altså at få hjemmesiden til at skabe salg, henvendelser etc. Det er vigtigt for både det endelige resultat af en proces med SEO - og for dine placeringer i Google, da de også måler på det.
  • En mere overordnet strategi så alle ved, hvor vi skal hen. Det handler om samspil - også internt i din virksomhed, så alle trækker på samme hammel for at nå målene.
  • Læs mere om, hvordan SEO fungerer her

SEO, søgemaskineoptimering og Google forklaret

Med næsten 20 år med Google og SEO er det klart, at der ikke er mange sten, der ikke er vendte. Nå ja - de små 20 år gør os faktisk til det ældste SEO firma på dansk, da vi aldrig har været nødt til at skifte navn.

En af de store udfordringer er og har altid været at forklare begrebet SEO til ikke-fagfolk. Men lad os prøve:

Jeg holder en del foredrag om SEO (søgemaskineoptimering) - både for små sluttede kredse og for forskellige institutioner og organisationer. Det er klart, at jeg får mange af de rigtigt gode spørgsmål ved de lejligheder. Et af de mest stillede er: "Hvad ER det egentlig, det handler om - det der SEO?".

Så er det, jeg kan gå i "lang tale modus" og fabulere om inbound links, page titles, descriptions, anchor text og meget mere.

SEO er en forkortelse for det engelske "Search Engine Optimization"

Effekten af den slags tale er usvigeligt sikker på alle, der ikke er smånørdede: Øjnene bliver fjerne og nærmest lidt tomme. Det dur jo ikke, vel? Derfor har jeg fundet på en forklaring, som faktisk alle kan forholde sig til.

Den er en lille smule lang - men til gengæld indeholder den både is, strandliv, bikini babes og muskuløse hunks. Det hjælper lidt på længden, ikke?

Bemærk: Nyt design hos Google medfører nye "regler" for sidetitlers længde. Tjek dine sidetitler med dette værktøj: https://www.concept-i.dk/#titel

Hvad er SEO?

Du er ansat af et firma, der udgiver et katalog, der indeholder alle de bedste steder at købe is i verden. Din opgave er at finde og indsamle data om alle de steder - og rapportere dem tilbage til din arbejdsgiver, der så sætter kataloget fint op og udgiver det.

Dit job er dermed nøjagtig det samme, som de søgerobotter, der gennemtrævler internettet - f.eks. Googlebot, der er Googles lille sladrehank.

Du ankommer nu til en strand i Danmark. Du har aldrig været der før. Der er en trappe oppe fra vejen ned til selve stranden. Du stiller dig øverst på trappen og danner dig et overblik. Du kan se, at der ligger tre træbygninger umiddelbart i nærheden. På taget af hver bygning er der et skilt. Du kan sagtens læse, hvad der står på skiltene:

  • Bygning 1: "Valdemar Petersen - etableret 1932"
  • Bygning 2: "Velkommen til Casa Gela - Tlf. 12 12 12 12"
  • Bygning 3: "Strandens bedste is - vi serverer is med et smil"

Det, du ser her, er det samme som titlerne på en hjemmeside. Det er den, du kan se allerøverst i din browser. Og endnu mere væsentligt: Det er den, du kan se som overskrifterne i resultatsiderne, når du har søgt efter noget i en søgemaskine!

Hvad er søgemaskineoptimering og SEO? Du har allerede nu dannet dig et indtryk af netop denne strands udbud af is. Tilsyneladende er der kun én iskiosk på stranden... Men du er en samvittighedsfuld medarbejder, og derfor begiver du dig ned på stranden for at undersøge alle tre bygninger, så du kan levere en god rapport til din arbejdsgiver.

Hvad ser Google?

Du når frem til bygning 1. Der er tomt foran bygning 1, og døren sidder lidt skævt på hængslerne. Du går ind, og du ser en række kølediske med låg over. Der er ingen skilte på kølediskene, der fortæller, hvad de indeholder. Og der er ingen ekspedient. Du må gå igen - uden at blive et hak klogere.

Det eneste du ved er, at bygningen tilhører Valdemar Petersen, og at den har gjort det siden 1932.

Bygning 1 kan du sammenligne med en hjemmeside med en dårlig sidetitel og uden en god linkstruktur internt (ingen skilte på kølediskene). Der var heller intet sitemap (ingen ekspedient), der kunne hjælpe dig til at afklare, hvad der blev solgt i bygning 1. Der var heller ikke nogen, der linkede til stedet (ingen mennesker udenfor der kunne pege på bygningen). Hvis du var en søgerobot, ville du sætte et stort minus ved den hjemmeside - den skal ikke med i kataloget.

Forklaring på SEO

Du begiver dig nu hen mod bygning 2. Undervejs møder du nogle mennesker (nogle ser lidt forhutlede ud - ikke den type, du ville låne en femmer til), der står og peger hen mod bygning 2. Nogle af dem er tavse - andre siger ting som "Gå den vej" eller "Se der henne". Bygning 2 er pæn og nydelig, og på døren hænger en prisliste, der viser dig, at her sælges der faktisk is.

Hvad er der indenfor?

Indenfor er der flere kølediske og en venlig ekspedient. Du beder ekspedienten om at fortælle dig om forretningens udvalg, og det gør ekspedienten. Du tager flittigt notater, som du kan give din arbejdsgiver:

Bygning 2 er en hjemmeside, som andre linker til (de pegende mennesker). De fortæller dog ikke, HVAD de peger mod - men de peger da i det mindste. Det kan du sammenligne med linktekster som "klik her", "se mere her" osv. Indenfor var der en ekspedient (et godt sitemap) og skilte med priser (gode interne links). Hvis du var en søgerobot, ville du nu have en anstændig mængde information at rapportere hjem til datacentret.

Så går du videre mod bygning 3. På vejen hen mod bygningen møder du adskillige flotte bikinipiger og flotte fyre (med muskler), der står og peger hen mod bygning 3, mens de siger ting som "Byens bedste is er den vej", "Skal du have is, er det bygning 3" og "Klar til is? Så er det bygning 3 - uden fis".

Det store skilt på taget af bygning 3 fortæller dig allerede tydeligt, hvad du kan vente dig. Indenfor er der utroligt rent, ryddeligt og hyggeligt. Overalt hænger der skilte med billeder og forklaringer, der beskriver hver eneste is, der sælges. Og ekspedienterne er imødekommende, søde og kompetente.

De ved alt - og de fortæller det uopfordret. Dine noter er omfattende, og du har nemmere ved at lave dem her, end du havde i de andre bygninger, for du kan faktisk bare skrive af efter skiltene.

Bygning 3 er en hjemmeside, som andre og meget troværdige hjemmesider linker til (bikini babes og strandløver er pr. definition altid troværdige...). Ikke nok med at de peger på hjemmesiden - de forklarer også, hvad der venter, hvis du følger deres pegning: Noget med is, is og atter is. Selve hjemmesiden er forsynet med et godt sitemap (kompetente ekspedienter) og en særdeles velkonstrueret linkstruktur (de mange skilte med udførlig information). Hjemmesiden er godt programmeret til at tage godt mod både mennesker og søgerobotter (der var rent, ryddeligt og hyggeligt).

Hvad betyder SEO optimering Det store skilt på taget af bygning 3 fortæller dig allerede tydeligt, hvad du kan vente dig. Indenfor er der utroligt rent, ryddeligt og hyggeligt. Overalt hænger der skilte med billeder og forklaringer, der beskriver hver eneste is, der sælges.

Og ekspedienterne er imødekommende, søde og kompetente. De ved alt - og de fortæller det uopfordret. Dine noter er omfattende, og du har nemmere ved at lave dem her, end du havde i de andre bygninger, for du kan faktisk bare skrive af efter skiltene.

Hvordan læser Google en hjemmeside?

Nu er du nået til det punkt, hvor du skal hjem og anbefale din arbejdsgiver, hvilken af de tre bygninger, han skal sætte øverst i kataloget. Din arbejdsgiver har kun ét ønske i hele verden: At fremstille det bedst mulige katalog, der så ærligt som muligt anbefaler den bedste løsning øverst - for gør han det, kan han sælge flere annoncer i sit katalog.

Så er det tid at inddrage dig lidt, så du ikke falder helt i søvn: Hvilken af de tre bygninger tror DU, at du vil anbefale som den bedste iskiosk? Du svarer forhåbentlig "Bygning 3". Hvis ikke - læs forfra 🙂

Iskiosker og SEO?

Du har nok regnet ud, at din arbejdsgiver er en søgemaskine - f.eks. Google. Og du har også regnet ud, at hvis du havde til opgave at besøge SAMTLIGE denne verdens iskiosker, har du meget travlt. Derfor vil du være nødt til at skynde dig helt ekstremt med hvert besøg. Og derfor må du forlade dig på de informationer, som de enkelte iskiosker og de mennesker, der anbefaler dem ved at pege på dem, giver dig, for du har ikke tid til at smage på al isen i hver kiosk (du bliver også bare alt for fed, hvis du prøver).

Links er anbefalinger

Det betyder altså, at den iskiosk der bedst formår at blive anbefalet af troværdige mennesker (masser af links fra andre og troværdige hjemmesider - læs evt. om linkbuilding), bedst forklarer sin mission med et skilt (sidens titel), bedst forklarer sit udbud (sitemap, interne links, beskrivelser) og bedst holder pænt, ryddeligt og indbydende (god programmering) også er den iskiosk, du anbefaler som værende den, der står øverst.

Og når først stranden myldrer af mennesker, går de såmænd også efter skiltet, der lover dem "Strandens bedste is". Stol trygt på det! Logisk nok, ikke?

Og se - det er søgemaskineoptimering faktisk også i de fleste tilfælde. Der ER flere nuancer end dem, jeg her beskriver. Men det er faktisk hovedtrækkene. Kunsten består bare i at finde de rigtige bikini babes, den rigtige tekst på skiltet på taget, de bedste skilte på kølediskene og de rigtige ekspedienter - så sælger du is. Mange is!

Den menneskelige forklaring på SEO og optimering

En søgemaskinenørd vil sikkert grine af denne forklaring - og det må de også gerne gøre. Mens de griner, bruger jeg min historie med iskioskerne til at forklare lægmand, at det ikke er hekseri, vi laver, når vi arbejder med søgemaskineoptimering. Det er bare en omgang sund fornuft, lidt gefühl, en portion instinkt - og rå mængder hårdt arbejde. Lige som med alt andet, der skaber arbejde, omsætning og indtjening for andre - og det er jo vores mission.

En enkelt skarpsindig læser eller to vil måske spørge: "Jamen - hvis det nu er almindelig viden, hvorfor laver alle programmører så ikke bare hjemmesiderne rigtigt?". Det er der en god forklaring på - og vi bliver i universet med iskioskerne: Hvis man er tømrer (måske en meget dygtig tømrer endda), kan man bygge en rigtig flot og solid iskiosk, der overholder ethvert bygningsreglement.

Der skal eksperter til

Men selv verdens bedste tømreruddannelse indeholder ikke lærdom om, hvordan en iskiosk indrettes, så den sælger. Og havde du en iskiosk selv, ville du vel næppe lade tømreren bestemme teksten på dit skilt på taget og teksterne på dit menukort, vel? Hvorfor er det så lige, du lader programmørerne bestemme det på din hjemmeside?

Jeg håber, du nu er lidt klogere på et af livets store spørgsmål - nemlig: Hvad er  SEO / søgemaskineoptimering?

Rosenstand out!

Overvej at få udført en komplet analyse og rapport på din hjemmeside / webshop.

Opdateret: lørdag, 25. maj 2019

 

Sagt om vores SEO ydelser af kunder:

Knud Erik I. Avatar

Mange siger de kan men kun få kan. Efter at have spildt en pæn sjat penge rundt omkring landede jeg her og her fik jeg professionel betjening og arbejde der faktisk gav resultater. Det kunne mange lære meget af. Og Thomas Rosenstand er ekstremt vidende både teoretisk og praktisk. Man føler sig i gode hænder her.

Knud Erik I.
Steen Løcke Avatar

Det holder da MAX at I holder øje med vores site og helt uopfordret giver gode råd, når vi laver ændringer.

I leverer simpelthen det lille nøk mere, som gør at jeg bliver glad for at samarbejde med jer. Tusind tak!

Steen Løcke
Troels Kjems Avatar

Min største fejl var, at jeg ikke ringede til Thomas som den første og med det samme. Det kunne have sparet mig for mig for meget tid, mange penge og en masse frustrationer over et alvorligt SEO-problem, der blev løst på rekordtid af Thomas. Thomas' erfaring var den direkte vej til løsningen.

Troels Kjems

Køb SEO-LEX 19

Den danske "bibel" om SEO - opdateres årligt

Få et opkald

En telefonsamtale er starten

Hvad betyder SEO?

Det er en forkortelse for Search Engine Optimization – på dansk også kaldet søgemaskineoptimering.

Er SEO at snyde Google?

Nej tværtimod! Vel udført SEO hjælper Google til at forstå en hjemmeside og ranke den.

Skal SEO vedligeholdes?

I et eller andet omfang ja. Det afhænger af mange faktorer som for eksempel typen af hjemmeside og konkurrencen.

Koster det noget at få et tilbud på SEO?

Ikke hos Concept Interest. Det er ganske gratis og uden forpligtelser for dig at få et tilbud på SEO.

  • SEO er en evig proces

    Arbejdet stopper ikke - heller ikke, når du er blevet nr. 1 i Google. Dels skal du sikre, at dine gæster bliver til kunder, og dels skal du sikre, at dine konkurrenter ikke render med din 1. plads. Du får hjælp til den proces af os - eller vi udfører det hele for dig. Det er noget, vi aftaler på baggrund af dine behov og muligheder.

  • Dine placeringer i Google

    Du kan og bør holde øje selv - men du skal naturligvis sikre, at du søger upersonaliseret og uden søgehistorik.

    Hvis du bare vil have det hele serveret på et sølvfad, kan vi gøre det for dig til beskedne 99 kroner om måneden. Det er faktisk billigt og smart. Det kan du bestille lige her.

WordPress

Ja - det er i dag det største CMS i verden, og vi har arbejdet med SEO på WordPress siden version 1. Kom du blot med din WordPress - uanset om det er en hjemmeside eller en shop!

Hvad koster SEO?


"SEO priser?" - "Hvad er prisen for søgemaskineoptimering?".

  • Investeringen i SEO afhænger størrelsesmæssigt af mange faktorer, der spænder lige fra geografisk område over konkurrencesituationen til egen tekniske og sproglige indsats.
  • Ethvert professionelt SEO bureau udfærdiger konkrete og unikke tilbud, da der ikke er 2 ens opgaver.
  • Pakkeløsninger til en fast pris er sjældent anbefalelsesværdige.

Det er et evigt tilbagevendende spørgsmål: "Hvad koster SEO?". Og svaret på, hvad SEO koster, kan kun gives seriøst og professionelt med et individuelt tilbud. Det er helt uden omkostninger for dig - naturligvis. Husk, at du ikke betaler moms hos os!

Prisen på SEO kan ikke opgives med diverse pakkepriser. Kun helt nye i branchen kan finde på at tilbyde pakkepriser på søgemaskineoptimering - ingen erfaren og professionel SEO mand ville nogensinde være bekendt at have pakkepriser.

Og det er der en række gode grunde til, som jeg giver dig lige om lidt.

Tilbud på SEO - hver gang

Du har krav på at få et tilbud, der er beregnet på basis af lige præcis din virkelighed. Naturligvis er det helt uden omkostninger for dig at få et tilbud fra os. Vi stiller vores 20 års erfaring med SEO til din rådighed, når vi vurderer opgaven. Det eneste, du skal gøre, er at udfylde kontaktformularen nederst på siden her - så ringer Danmarks mest erfarne SEO specialist til dig hurtigst muligt!

Pakketilbud på SEO?

Jeg lovede dig grundene til, at ingen ærlig og hæderlig SEO mand vil arbejde med pakkepriser. Dem får du her:

  • Der findes ikke 2 ens hjemmesider, hvorfor behovet for indsats på hjemmesiden såvel som med link building vil variere fra sag til sag.
  • Konkurrencesituationen er helt forskellig fra branche til branche, fra lokalområde til lokalområde - eller fra land til land.
  • Hvis vi skulle følge "logikken" bag pakkeløsninger, ville det betyde, at en lille webshop med måske 200 produkter skulle betale samme pris som for eksempel en kæmpe webshop med 20.000 produkter. Eller at en hjemmeside for en hypnotisør i Esbjerg skulle betale det samme som Maersk. Enten får de store alt for lidt - eller de små betaler alt for meget.
  • Der er helt enorme forskelle på, hvad der skal til for at skabe god synlighed for en hjemmeside. Nogle hjemmesider er teknisk tæt på perfekte - andre er det stik modsatte. Hvordan skulle de to yderpoler nogensinde skulle betale det samme?

Derfor kan vi ikke sælge dig pakkeløsninger eller "one size fits all SEO".

Af samme årsag kan vi ikke bare slynge et svar ud på spørgsmålet om, hvad søgemaskineoptimering koster. Det er ganske enkelt ikke muligt at give bedre svar end "mellem 2.000 og 2.000.000 kroner" på det spørgsmål. Det svarer lidt til at spørge, hvad et hus koster - uden at fortælle hvor stort, det skal være, hvor det skal ligge osv.

I øvrigt bør du læse disse artikler, inden du begynder at forhandle priser på søgemaskineoptimering:

Forventninger til resultater af optimering

No Cure No Pay 

Tilbud på søgemaskineoptimering - SEO priser

Bevares - det giver os mere arbejde, at hver eneste opgave skal vurderes, beregnes og afvejes, før vi kan udfærdige et tilbud.

Til gengæld rammer vi altid rigtigt, og det er en af årsagerne til, at vi i dag er det ældste SEO firma i Danmark. Det er vi faktisk stolte af i en branche, hvor navneskifte, nye forsøg og konkurser præger billedet.

Vi startede i 1999 med SEO, og vi er her stadig - det er der ingen andre, der kan prale af. Vil du have et for dig uforpligtende tilbud på SEO? Start med at kontakte os!

Hvordan virker / fungerer SEO?

Det er et meget stillet spørgsmål, og for at besvare det, skal vi lige repetere et par fakta:

  1. SEO er optimering af en hjemmeside eller webshop, så den bedst muligt får synlighed i Google på det, kunder søger efter
  2. Altså er det reelt set reklame - marketing om du vil
  3. SEO er et mix af teknik, design, sproglig forståelse og - ikke mindst - indsigt i kundernes tankemønstre

Disse 3 hovedpunkter tager vi en gennemgang af på denne side. Men inden vi gør det, må vi hellere slå fast én gang for alle:

SEO er ikke noget, man installerer på sin hjemmeside eller fikser over et par kopper kaffe!

SEO er optimering

Når vi taler om begrebet, taler vi om både små og store forbedringer på hjemmesiden, der hjælper mennesker til at forstå indholdet bedst muligt. Forstår mennesker det, er sandsynligheden for, at Google også er med på vognen så meget større. Det er så afgørende vigtigt at forstå, at du ikke kan blive synlig på noget som helst, der ikke er indgående beskrevet på din hjemmeside.

SEO er reklame

Du kan sammenligne det med et billboard. Først designes et budskab, der skal formidles. Dernæst sættes det grafisk lækkert op. Så skal selve billboardet produceres, hvorefter det opsættes. Og er det hele gjort rigtigt, ses det af masser af mennesker, der forstår budskabet - og handler på det!

Men desværre et det kun sjældent, at det er gjort rigtigt. Hvis vi bliver i sammenligningen med billboards, kan det være problemer som:

  • Skriften er så lille, at ingen kan læse den
  • Billboardet er vendt på hovedet - eller med bagsiden ud
  • Billboardet er anbragt et sted, hvor der er mest trafik om aftenen - men uden belysning
  • Eller det er placeret et sted, hvor ingen ser det

Vi kan nok være enige om, at det er dårlig reklame? Det triste her er, at nærmest flertallet af nye hjemmesider og webshops er så fejlbehæftede i relation til SEO, at det er en skændsel.

Hvad gør man så ved det?

SEO er 360 graders indsigt

Det handler om at vide, hvad de potentielle kunder søger efter - for det første. Derefter handler det om at servere dem indhold, der giver svar på det, de mangler svar på - eller produktet, der løser deres behov. Indholdet skal så kunne findes af søgemaskiner (Google) - og det betyder, at vi skal arbejde med teknik og programmering, så alle de skrevne og uskrevne regler er overholdte.

Men det stopper ikke der. Vi skal også sikre os, at så mange besøg på hjemmesiden som muligt bliver til kunder. Ellers er det hele jo ligegyldigt. Det er der, forståelsen for mennesker handlingsmønstre på en hjemmeside spiller ind. Der skal være tryghed om både produkt og leverandør, og det er ofte små detaljer, der gør hele forskellen på, om det er dig eller din konkurrent, der får ordren. Prisen spiller selvfølgelig en rolle - men meget mindre end de fleste tror.

Så hvordan fungerer SEO?

Nu har du fået et lille indblik i nogle af de faktorer, der spiller ind. Vi vil meget gerne give dig et meget større indblik, når vi skal i gang med et samarbejde om at få dig til at vinde i konkurrencen om kunderne.

Nå ja - faktisk vil vi gerne give dig et forspring inden da. Det vil vi gøre med bogen SEO-LEX, der er ude i sin sjette udgave, og har status som den absolut bedste bog om SEO, der er skrevet. Uanset om du vil købe dig til alt, til noget eller lave det meste selv: SEO-LEX klæder dig på til opgaven!

Du kan købe SEO-LEX lige her: https://www.seo-lex.dk

Hvis du vil tale med os om SEO, er det bare at udfylde kontaktformularen nederst - så får du en opringning hurtigst muligt fra Thomas Rosenstand. Så bliver det ikke meget nemmere, vel?

Lad os tale om det!

Hvis du udfylder formularen, får du et opkald fra Thomas Rosenstand - og så afklarer vi, hvad vi kan gøre for dig! I dag lørdag, 25. maj 2019 er en god dag at starte på bedre SEO!

Husk: Thomas ringer fra et amerikansk nummer - men alt foregår på jysk.

Invalid Email
Invalid Number

SEO ordbog på dansk

Der er nok ingen vej forbi, over eller under: Vi skal have en ordbog, der hjælper den mindre vidende lidt på vej.

Den skrives af en såkaldt søgemaskineekspert – eller nørd om du vil. Den kommer her, og den opbygges undervejs, som arbejdet med søgemaskineoptimering skrider frem. Har du noget, du vil have med, belyst eller så’n noget, kan du altid kontakte os via vores hjemmeside. Vi bringer IKKE dit navn her – vi skal bare vide, hvem der spørger.


A:
Algoritme: En algoritme er en utvetydig og abstrakt beskrivelse af, hvordan en specifik type problem løses terminerende. En algoritme er en opskrift til at løse et problem af en bestemt type, som leverer en løsning uanset den konkrete problemsituations udseende. Et eksempel kunne være en præcis beskrivelse af, hvordan man sorterer et spil kort, uanset hvordan de enkelte kort ligger fra udgangspunktet. Søgemaskiner som Google, MSN og andre benytter algoritmer til at finde ud af, hvordan en given side skal placeres i søgeresultaterne. Disse algoritmer er dynamiske, og det er algoritmerne, der forsøges “ramt” bedst muligt, når der arbejdes med søgemaskineoptimering.


Ankertekst: Ankerteksten er den tekst, der er selve linket. Mystificeret? Det skal du ikke være. En af de mest benyttede ankertekster er “Klik her” (så forstår du, hvad jeg mener, ikke?). Ankertekst er en vigtig faktor i SEO – og en af de mest forsømte. Du skal sammenligne ankertekst med et lille skilt. Hvis der står et skilt et sted på din vej med teksten “Denne vej”, bliver du ikke meget klogere på, hvor vejen fører dig hen, vel? Det samme gælder for Googlebot – den bliver heller ikke klogere af “Klik her”. Brug altid sigende ankertekster med dit nøgleord / sætning i.


B:
Black Hat SEO: En internationalt benyttet betegnelse for søgemaskineoptimering udført med de mere “dirty tricks”. Ofte er risikoprofilen høj – og resultaterne tilsvarende gode (så længe de varer). Mange amatører, der forsøger sig med søgemaskineoptimering, kalder ofte denne type for “ulovlig søgemaskineoptimering”. Dette begreb findes slet ikke – og er primært opfundet af dem, der ikke ved, hvordan de små sjove tricks udføres. Vi hælder nok mest til den såkaldte “Grey Hat”, og for at udføre den bedst muligt, er det nødvendigt at kunne sin Black Hat. Det kan vi! I mangen et webbureau omtales “ulovlig søgemaskineoptimering” – og hører du det ord, er det ikke der, du skal lægge din opgave med optimering.


C:

Cloaking: Cloaking betyder egentlig at “gemme sig under en kåbe”. I SEO er cloaking en teknik, hvor der vises ét indhold til søgemaskinernes robotter – og et andet indhold til brugerne. I princippet kan det altså lade sig gøre at placere en side i Google som nr. 1 på en søgning efter f.eks. “brugte biler” – selv om siden udelukkende handler om kaffemaskiner. Cloaking opdages af søgemaskinerne på et tidspunkt, og de er blevet RIGTIG gode til at finde cloaking sider hurtigt. Og så ryger de ud af Google og de andre søgemaskiner!

Cloaking er for eksperter, og det er LANGT FRA en nem og hurtig vej til bedre placeringer i søgemaskiner. Levetiden for løsningerne er oftest meget kort, og virkningen kan sammenlignes med at tisse i bukserne: Det varmer dejligt i begyndelsen, men så bliver det koldere – og pletterne bliver siddende. Den seneste udvikling tyder på, at risikoen ved at benytte cloaking er større, end det tidligere var antaget. I skrivende stund – ultimo 2007 – er anbefalingen klart: Undlad at benytte cloaking!


CMS: En forkortelse for Content Management System – altså et indholdsstyringssystem. Langt ord… Derfor kalder vi det bare for et CMS. Der er et hav af systemer på markedet – og lige så mange holdninger, som der er systemer. Generelt er det vigtigt at sikre sig, at udbyderen og hostingpartneren er økonomisk solid.


D:
Description tag: Er det samme som “sidebeskrivelse”, og det er altså en vigtig sag! Det er den tekst, du i de fleste tilfælde ser lige under linket i Googles resultatsider. Det er her, du har muligheden for at fortælle søgerne, hvad den pågældende side handler om. Og  – ikke mindst – fyre en lille salgstale af, der skal give mennesker lyst til at klikke på søgeresultatet. Du har ca. 160 tegn inkl. mellemrum at gøre godt med. Og det er altså ikke ret smart at lade være med at udnytte denne mulighed – for en god sidebeskrivelse kan fordoble eller tredoble antallet af besøg fra søgemaskinerne! Lad os bare tage et eksempel. Hvis du sælger kaffemaskiner, kunne en sidebeskrivelse være: “Kaffemaskiner i alle fabrikater og til lave priser – find dem her. Vi leverer fra dag til dag med markedets bedste garanti. Åbent døgnet rundt!”.


E:


F:
Frames: Frames (eller rammer) er en teknik, der i dag er helt og aldeles forældet. Desværre benyttes den fortsat af alt for mange. Frames er nærmest en katastrofe i forhold til søgemaskiner og brugervenlighed.


G:
Googlebot: Googlebot er det navn, som Googles indekseringsrobot identificerer sig med i logfiler og statistikker. Det er ikke en maskine – men en slags webbrowser, der læser tekst etc. på alle sider på alle hjemmesider på nettet. Unægteligt en travl lille fyr. Googlebot rapporterer tilbage til Googles servere, hvor kalkulationerne om placering etc. udregnes via de algoritmer, der benyttes til den slags. Googlebot er derfor (næsten) altid en kærkommen gæst på en hjemmeside.


Google Guf ( GG ): Ikke just en anerkendt betegnelse, men vi bruger den, og så er det vel godt nok. Google Guf er en betegnelse for programmeringsmæssige, tekstmæssige eller linkmæssige tiltag, som Google godt kan lide. Mere er der ikke det.


H:
H-tags: H-tags (H1 – H6) er en del af HTML standarden. H står reelt for Heading, og H-tags benyttes til at opdele en tekst i overskrifter og underoverskrifter. Det er almindeligt anerkendt, at korrekt brug af H-tags er en fordel i forhold til søgemaskine optimering.


I:
Internet: Det er bare for fedt, ikke?


J:


K:
Keywords: Keywords betyder nøgleord. I forbindelse med søgemaskine optimering er det ofte “Meta Keywords”, der tales om. Meta keywords læses ikke af Google, og de er reelt spild af din tid at tænke mere på. Så lad være med det!


L:
Linkbuilding: En betegnelse for selve arbejdet med at skaffe indgående links til et websted. I dag er det et specialiseret stykke arbejde, der kræver en hel del viden og erfaring. Links har forskellig værdi – svingende lige fra værdiløse til særdeles værdifulde. Linkbuilding er en absolut og uomgængelig forudsætning for synlighed i søgemaskiner, og det er derfor fundamentet i stort set enhver opgave med søgeoptimering.


Linkfarm: En linkfarm er typisk en hjemmeside, der alene er opbygget med det formål at udveksle links. Som oftest linker alle sider på en linkfarm til hinanden. Linkfarms er IKKE velsete hos Google og andre søgemaskiner, og det frårådes derfor at deltage i “linkbytte”. Desværre benyttes linkfarms ofte til Google optimering – og det kan i yderste konsekvens betyde, at dine sider fjernes fra Google


M:
Metakoder: Kaldes også Meta tags. Mange tror, at der bare skal hældes nogle søgeord ind i det tag, der hedder “Keywords” – og så er lykken gjort på søgemaskinerne. Så nemt er det ikke. Metakoder kan du lære en masse mere om i SEO-LEX.


N:


O:
Organiske resultater: Det lyder næsten økologisk, men det er det ikke. De organiske resultater er de søgeresultater, du finder i Google, MSN, Yahoo m.fl. i venstre side – altså de resultater, søgemaskinen har fundet frem som relevante for din søgning. Det er disse resultater, vi med organisk søgemaskineoptimering påvirker.


P:


Q:


R: Rosenstand - jamen det er jo os!


S:

SEA: En forkortelse for Search Engine Advertising – og det er f.eks. Google Adwords. Altså betalte annoncer i/på søgemaskiner.


Søgemaskineekspert: En søgemaskineekspert er en person, der ved mere end de fleste om søgemaskiner, deres metoder og de muligheder, der er for at lade netop disse metoder arbejde til egen og kundernes fordel. Der er sandsynligvis mellem 10 og 15 i Danmark, der med rette kan bære betegnelsen – og sandsynligvis mellem 100 og 200, der bilder kunderne ind, de er det. Det faktum er der uhyggeligt mange virksomheder, der hver dag mister markedsandele, omsætning og troværdighed på grund af. Et godt råd når du skal finde en søgemaskineekspert: Få dokumenterbare referencer på søgeord, der er hård konkurrence på.


Søgerobot: I virkeligheden er en søgerobot et lille program, som søgemaskinerne sender ud på internettet for at gennemlæse alle de hjemmesider, den kan finde. En søgerobot er dum som en dør! Den forholder sig ikke til noget som helst – den opsamler blot data og tager dem med hjem. Hvis en hjemmeside ikke er korrekt bygget og programmeret, kan der være forhindringer, der gør søgerobottens arbejde vanskeligt eller umuligt. Og så bliver hjemmesiden ikke gennemlæst (crawlet). Og det dur ikke!


Submission Software: En fælles betegnelse for en lang række programmer, der angiveligt hjælper med tilmelding til søgemaskiner. Det kan være programmer som IBP Arelis og mange andre. BRUG DEM IKKE! De skader mere, end de gavner. For det første skal man ikke tilmeldes til søgemaskiner, og for det andet vil de fleste søgemaskiner opfatte disse automatiserede tilmeldinger som spam. Endnu engang: Lad være!!!


Smidt ud af Google: Det sker, og der er altid en grund til det! Ofte er årsagen manglende viden hos den, der har udført arbejde på hjemmesiden. Nogle gange er der tale om manglende viden – andre gange om decideret dumhed. Uanset årsagerne er konsekvenserne alvorlige, når det sker for en vigtig hjemmeside. I yderste konsekvens kan det koste en virksomhed livet. Og netop det er et rigtig godt argument for at vælge den rigtige udbyder af søgeordsoptimering første gang – for det er ikke sikkert, du kan tjene penge til at betale ham i anden omgang…


T:

Tilmelding til søgemaskiner: Du skal IKKE tilmeldes til søgemaskiner! Basta! En lang række af de tvivlsomme udbydere af søgeoptimering tilbyder denne slags tilmeldinger. Det er en gang fup og sludder. Søgemaskiner finder din hjemmeside via indgående links, og tilmeldinger kan ofte skade dig mere, end de gavner. Dette skal ikke forveksles med tilmelding til kataloger og lignende – det er en helt anden sag.


Title tag: Måske et af de allervigtigste enkeltelementer i forhold til søgeoptimering. Titlen på hver enkelt side på din hjemmeside er at sammenligne med det skilt, du kan sætte på taget af en iskiosk: Det skal fortælle, hvad du tilbyder! Husk, at HVER enkelt side på din hjemmeside skal have sin helt unikke titel, der er relevant i forhold til indholdet. Kan din hjemmeside ikke det, skal du have en ny!


U:

Universal Search: En betegnelse for søgning på tværs af medier – i Google er det f.eks. almindelige hjemmesider, video, blogs, billeder og nyheder, der blandes i ét søgeresultat. Du kan læse hele forklaringen her: Universal Search


V:


W:
Webbureau: Den er straks sværere, for det kan være så mange ting. Vi vælger at definere et webbureau som en virksomhed, der enten har webdesign og opbygning af hjemmesider som hovedkompetence eller som en integreret del af et større kompetencemæssigt udbud.


X:


Y:


Z:


Æ:
Ærekær SEO: I branchen er der en vis prestige i at ligge lunt placeret på ord som SEO eller søgemaskineoptimering. De, der ikke magter at være det, forklarer fraværet i placeringerne med, at “det er ligegyldigt”. Så kan man jo tænke lidt over det…


Ø:
Øhhh?: Det svar der oftest gives fra 90% af dem, der udgiver sig for at være søgemaskinespecialister, når man efterprøver deres viden med mere spidsfindige spørgsmål.


Å:
Årelang: Årelang erfaring med søgemaskiner – det har alle, der har mere end 14 dages erfaring med optimering. Selv 20 årige elever markedsføres som specialister i søgemaskineoptimering med mange års erfaring. Det kan de såmænd godt have, men det er bare lidt underligt, at det er umuligt at finde ét spor efter de fleste af dem, der er mere end et år eller to gammelt. Er det ikke?