Mobile First Index

Mobile First Index i Google? For desværre alt for mange er det en by i Rusland, og det får voldsomme konsekvenser for de webkøbmænd, der enten ignorer det eller bare ikke har fulgt med.

Det er ganske enkelt baggrunden for, at Benjamin Gundgaard og jeg har fundet anledning til at lave endnu et podcast. Vi er tæt på "rystede" over, hvor skidt det står til på området for danske webshops og hjemmesider.

45 minutter er det blevet til, og du gør klogt i at spidse øren - det her er IKKE for sjov!

Opdateret 2. november 2017:

Her er et fremragende eksempel på, hvad der sker, når man ikke lytter til anvisningerne. Børsens forside er indekseret som en annonce, da den ligger i en pop-up / pop-over for mobile besøgende:

Det, der er sket her, er, at Google som mobile har set, at stort set hele forsiden udgøres af annoncen - ergo må det være forsiden.

Skyd!

Kom gerne med både med- og modspil, spørgsmål og så'n noget i kommentarerne!

De omtalte links:

Benjamins bog på engelsk: http://www.smartphone-ecommerce.com/ Og den danske: http://www.mobil-ehandel.dk/

Og så er der jo SEO-LEX, hvor du kan lære en hulens masse mere: https://www.seo-lex.dk/

Endelig er der podcastet fra 2015 om mobil konverteringsoptimering

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

21 kommentarer til “Mobile First Index”

  1. Nu er jeg selv udvikler i webshops og gennemtester nærmest alt for hele tiden at gøre det bedre.

    Google har allerede med stolhed langeret AMP som i princippet er en komprimeret htmlkode med visse regler for at gøre siden hurtigere.
    I gennemtest mistede vi det flotte udseene da koden for det første ikke er udviklet og for det andet har begrænset muligheder i forhold til HTML.

    14 minutter inde i Videoen siger Benjamin at man kan komme rigtig langt i design.
    Indtil videre har vi skrottet AMP så giver ham ret.

    Med AMP ser det jeg nærmest som en umulighed.

  2. Hej Thomas,

    Tak for en god padcasts?

    Du nævner kort “jump to link” ville du kun anbefale at have den på i mobil versionen eller også på pc? Og er der noget man kan gøre for at forøge chancerne for at den bliver vist i søgeresultatetererne?

    1. Tak for det, Michael. Næ – jeg vil anbefale at de overskrifter som links vises til alle. Udover at implementere dem korrekt, kan du ikke gøre mere for, at de bliver viste i SERP.

  3. Jan C. Klein

    Hej Thomas og BenJamin

    SUPER godt indslag ang. “Mobil First” Blev faktisk helt opstemt og rørt da jeg for første gang, på dansk hørte nogen sige: Adaptive design. Jeg var faktisk på et AMU kursus på Aalborg Tech i 2014 hvor vi fik et 3 dages kursus i HTML og CSS. Her hørte jeg om Adaptive design for første gang… MEEEEN lige hvor meget jeg fortalte og pralede med min viden, dengang, så talte ALLE om “Responsive hjemmesider” og ALT andet var ligegyldigt 🙁 Der skulle så gå ca. 3 år før det blev taget alvorligt, altså på dansk 🙂 Igen tusind tak for at tale så godt om dette idag… MEN, nu vi er ved “Mobile First” hvad blev der af AMP fra Google? Det er ikke kommet til DK, endnu, eller hvordan. Mvh Jan Klein. Googleplus-service

    1. Hej Jan
      Tak for roserne!

      Jo da – der er da en del AMP resultater i google.dk, men dels er det AMP pokkers kompliceret og begrænsende, og dels er der jo tradition (også i Danmark) for at være sent ude. Se bare på SSL som eksempel. Selv her i september sender danske webbureauer spritnye hjemmesider i luften på nye domæner, der ikke er SSL beskyttede. Og det gør de mindre end en måned fra Google Chromes opmærkning af alt uden HTTPS som usikkert.

  4. Hej Jan.

    Tak for de pæne ord.

    Idet der er en meget stor forskel på “kun” at udarbejde en responsiv mobil løsning og så en adaptiv mobil løsning, må vi se det som vores opgave at udbrede kendskabet herom 😉

    Flot at du spottede dette i 2014!

    Dbh,

    Benjamin

  5. @morten – tusind tak for dit link til SEO Round Table – det har jeg ført videre til et indlæg på LinkedIN.

    Og du har ret – det er lige nu, at virksomhederne skal i gang.

  6. Hej Thomas og Benjamin

    Har I et link til en analyse, der viser fordelingen af søgninger på mobil vs desktop i DK – gerne 2017 tal?

  7. Morten Storgaard

    Sidder og leger med AMP, og du har ret Thomas, det er godt nok noget begrænset, synes det er svært at få det til at se hæderligt ud – selv på en helt standard WP blog!

  8. Søren Hansen

    Av, det er alligevel skræmmende, at et site som borsen.dk bliver ramt af det! Interessant artikel, og tak for heads up – kendte ikke til problematikken i forvejen! God dag.

  9. Det største problem med AMP er det konverterer virkelig dårligt. Google har dog på det seneste “åbnet op for mere” i AMP og tillader et flottere layout. Jeg er dog i tvivl om at gå all-in på AMP for mine kunder med webshops eller blot beholde den mobil optimerede platform…

    1. Thomas Rosenstand

      Jeg har endnu tilgode at se en løsning, der har draget fordel af at gå AMP. Måske de findes – men jeg har ikke set dem.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

36 98 71 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

Overvej vores nyhedsbrev - vi sender SEO tips hver anden mandag!

SEO-LEX 2025

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra snart 26 år i branchen. Så god, at den aldrig har været gratis - og så god, at den stadig er den bedste efter hver årlig opdatering.

  • 547 sider SEO e-bog  – 120 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 26. november 2024

Concept Interest er i dag en del af TCON Services, LLC med hjemsted i Florida, USA

Scroll to Top