I august 2006 skrev jeg en lille artikel her på bloggen, der hedder 10 gode råd til driften af din netbutik. Den har – kan jeg konstatere med glæde – inspireret en del rundt omkring. Nogle har spurgt, om jeg evt. havde mere i posen, jeg ville dele ud af?

Det har jeg da, og jeg har her samlet yderligere nogle punkter, hvor du selv kan gøre en væsentlig forskel på dit salg. Det handler primært om netbutikker, men i princippet er der ikke den store forskel på, om du vil sælge en trillebør eller have en potentiel kundes kontaktoplysninger.

1.
Landingssider er ekstremt vigtige! En landingsside er den side, som din mulige kunde lander på – f.eks. efter at have klikket på din AdWords annonce, banner etc. Hvis du sælger kaffemaskiner, og du har en AdWords annonce om kaffemaskiner, skal dine potentielle kunder lande direkte på den side, der handler om netop kaffemaskiner. Tænk hele tiden på den virkelige verden: Hvis du har en almindelig butik i to etager, og du har et skilt, der peger op på 1. sal med teksten “Husholdningsmaskiner”, så skal du altså også have husholdningsmaskiner deroppe, ikke? Det skal du selvfølgelig også på nettet!

Landingssider har så afgørende betydning for konverteringer (en konvertering er, når en gæst bliver til en kunde), at selv meget små ændringer i en landingsside kan fordoble eller halvere salget! Lad være med at spare her. Få professionel hjælp til at teste og udvikle de perfekte landingssider.
2.
Den korteste vej sælger! Jo færre klik din gæst skal foretage med musen for at finde et produkt eller en oplysning – jo flere konverterer til reelle kunder. Det er meget tænkeligt, at din branche har en helt naturlig opbygning af varekategorier, som du så – i bedste vilje – bringer videre ud på nettet. Lad os tage eksemplet med kaffemaskiner igen. Måske hedder det i din branche: Hvidevarer > Husholdningsmaskiner > Mindre husholdningsmaskiner > Kaffe & Tebryggere > Filtermaskiner? Jeg kan godt love dig, at der kun ser sådan ud i en isenkræmmers hoved! Du får ingen (eller kun meget få) til at klikke sig gennem den struktur for at få lov at købe en kaffemaskine. Gør dine varer/ydelser synlige – og skab en direkte vej til dem med færrest mulige klik. Og helt ærligt: Du kunne vel ikke finde på at opstille en labyrint foran indgangen til din almindelige butik, vel? Hvorfor så gøre det på nettet?

3.
Glem massen – tal til dem med “kassen”. Ja – der er gået en poet helt og aldeles tabt i mig. Det handler om, at der er stor fokus på, hvor mange besøgende, du kan få på din hjemmeside. Der er selvfølgelig en vis matematisk logik i, at jo flere besøgende – jo flere mulige kunder. Men på den anden side set: Hvordan tror du, en frisør på gågaden vil have det, hvis 90% af gæsterne i salonen er pilskaldede? Ikke meget andet end lidt salg af bonevoks til issen der. Hvis de skaldede ikke har kostet noget at få i butikken, og de ikke er i vejen for kunder med hår, er de sikkert velkomne. Men har de en værdi?

Det handler om kvalificerede gæster – både i de virkelige butikker og på nettet. Det bliver særligt vigtigt, når der er tale om gæster, du har betalt for at få besøg af – f.eks. via AdWords. Det er en kunst at finde de rette ord og sætninger i dine AdWords, der tiltrækker de købedygtige frem for “oserne”. Men det er en mulig kunst – hvis man ved hvordan.

Tænk dig om, når du bruger penge på online annoncering. Er det din reelle målgruppe, der ser dine annoncer? Måler du effekten i kroner og øre af f.eks. AdWords? Ja – det gør du selvfølgelig! Ikke?

4.
Lad daleren rulle – og scor en femmer! Hvis du tror, at du kan udnytte din netbutiks potentiale fuldt ud uden at hyre professionel hjælp, er du enten selv ekspert i web, konvertering, SEO og e-handel – eller også er du bare en drømmer. Drømmere skal der være plads til, men lad være at blive skuffet, når dine konkurrenter giver dig baghjul.

Konkurrencen på nettet er massiv, og den bliver ikke mindre. Du er nødt til at flytte dele af din markedsføringsindsats online – også målt i kroner og øre. En veltilrettelagt netbutik/hjemmeside kræver fagfolk, og de rigtige er ikke billige. Her gælder det – som det gør det i de fleste af livets forhold: Du får, hvad du betaler for. Skal du leve af en netbutik nu eller på sigt, skal du enten dedikere dit arbejdsliv til at dygtiggøre dig inden for søgemaskineoptimering, markedsføring på nettet, brugervenlighed og meget mere (og så får du ikke tid til at drive din butik) – eller også skal du købe dig til kompetent hjælp.

5.
Det banale overses. Lad være med at tro, at blot fordi du kender dit produkt, gør dine gæster det også. Forklar – beskriv – illustrér. Gør det kort. Led dine gæster frem til en beslutning om køb. Fjern de mulige indvendinger. Faktisk er det fuldstændigt som med alt andet salg. Tænk hele tiden på at berolige dine gæster: Du er seriøs, dine varer er gode, dine priser er rigtige – og du er der for dem, også når de HAR købt.

Det var vel egentlig 2. del af den artikel, jeg skrev i august 2006. Kan du bruge det til noget? Er det detaljeret nok?