Tekster til hjemmesider og webshops

Denne gang tager vi fat i det med tekster – et emne med masser af misforståelser og endnu flere faldgruber. Tekster er jo indhold, og indhold er konge. Eller hvordan er det nu lige, det er? Det finder du ud af i selskab med Gnavpotterne!

Hvem er Gnavpotterne?

Lars Koudal kan du se mere om på hans hjemmeside: Larsik Corp

Thomas Rosenstand – jamen det er jo ham her: https://www.concept-i.dk/thomas.html

Så er det tekster, det handler om. Lyt og kig (selvom vi ikke er for kønne). Og skyd endelig med spørgsmål i kommentarfeltet!

Husk, at du også kan snuppe den som rent podcast nederst i artiklen!

 

Gnavpotterne som podcast

Link til download

Gnavpotterne er DIT show

Brug kommentarfeltet herunder til at fortælle os om de emner, du gerne vil have behandlet i kommende udgaver. Vi har fået en del gode forslag, men vi er altid åbne for flere af slagsen!

Thomas tager på ferie kort efter udgivelsen her, men den anden Gnavpotte har lovet at holde et vågent øje med kommentarerne!

Rosenstand og Koudal out!

P.S.: Link til tjeneste omtalt i videoen: Storybase

Og “Le Grand P.S.”:

Det omtalte og sublimt gnavent geniale plug-in til WordPress : Clevermore  – og bruger du kuponkoden “gnavpot”, er der 20% alt andet end gnaven rabat på ALLE produkter fra Clever Plugins! Sådan!

 

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

20 kommentarer til “Tekster til hjemmesider og webshops”

  1. Hej med jer

    Tak for et godt afsnit af Gnavpotterne 🙂

    Jeg synes, det kan være lidt svært at finde ud af, hvornår et emne skal behandles på en url og hvornår det er mest hensigtsmæssigt at opdele emnet i underemner på hver sin url.

    Er der der nogle pejlemærker at gå efter?

    Nu nævner i coaching som eksempel. Her kunne man vælge at lave en lang artikel om coaching med “hop-til” links til f.eks. erhvervscoaching, stresscoaching, parcoaching osv. Men man kunne også vælge at lave en seperat artikel om hvert emne.

    Hvornår er det mest hensigtsmæssigt at gøre hvad?

  2. Hej med jer

    Tak for endnu en informations-packed podcast-episode 😉 Jeg fik en masse ting sat helt på plads ved at lytte.

    Jeg håber, I vil svare på et enkelt spørgsmål vedr. duplicate content: Jeg har lavet en artikel til den lokale avis, som jeg også gerne vil lægge på min blog. Hvis nu avisen lægger atiklen på deres hjemmeside, vil mit blogindlæg skulle redigeres i forhold til den oprindelige tekst. Har I et bud på, hvor mange procent af teksten/ordene, jeg skal ændre, så søgemaskinerne ikke opfatter det som dp?

    På forhånd mange tak for svar 🙂

    De bedste hilsner
    Rikke

    1. Hej Rikke
      Du skal reelt omskrive den fuldstændigt! Dels er der duplicate content – men der er også begrebet “redundans”, og kan den ene artikel til fulde erstatte den anden, er der tale om redundans. Naturligvis kan du bruge sætninger fra den originale artikel – men det er ikke nok bare at skifte lidt hist og pist.

      Hvis jeg skal sætte et procenttal på: Omskriv mindst 70% af artiklen.

  3. Hej Mette

    Der er ikke noget entydigt svar på det, men lad mig give et par hints:

    Hvis man opdeler på flere URLs, er det vigtigt at skrive, så man ikke render ind i, at Google opfatter indholdet som redundant mellem de forskellige emner.

    Altså: Opdeles i flere URLs, skal hvert underemne være / behandles så unikt, at artiklen kan stå alene og have “værkshøjde”. Det kan man sagtens mellem for eksempel erhvervscoaching og parcoaching – men vanskeligere mellem højhalsede bluser og lavhalsede bluser 🙂

    At samle på én URL med hop-til-links giver til gengæld den fordel, at redundans ikke kan opstå mellem 2 eller flere URLs, at artiklen bliver et rigtigt “værk”, at alle semantiske afskygninger af emnet dækkes på én URL etc.

    Konklusion:

    Kan du skrive 2 eller flere artikler, der er entydigt unikke, pænt lange og med stor værdi: Gør det – og link dem godt sammen på kryds og tværs.

    Er det svært at være unik/original nok til flere artikler: Lav én moppedreng med hop-til-links.

    Og så tager jeg på ferie 🙂

  4. Kan man købe det omtalte pluin til en salecto shop ( mener det er opbygget over en magento)
    Hvad koster det at få lavet et plgin til skjulte tekster ?
    En rigtig god video, som gav mig gode input til tekstskrivnng

  5. Hej Connie

    Jeg har desværre ikke en version til salecto/magento – Jeg arbejder udelukkende med WordPress i disse dage så jeg kan heller ikke påtage mig at bygge til en anden platform, beklager 🙁

  6. Hej
    Super god video, med dejlig pædagogiske forklaringer. Det bliver interessant at se hvordan Google forholder sig til tabuleret indhold fremadrettet.

    Et forslag til et emne der kunne være interessant er ALT-tag. Billederne skal selvfølgelig tagges; men hvordan? Hvad er best-practise i forhold til indholdet i tagget? Hvor ofte bør man have søgeordet med, eller er relateret termer at foretrække? Er der forskel på hvordan du vil tagge billeder i din tekst og i din slider? osv

    Mvh Steen

    1. Hej Steen

      Tak skal du have! Ja, det er et emne, der bestemt er værd at tage lidt surmuleri over, så det kommer på listen, når vi om ikke så længe skyder en ny omgang 🙂

  7. I nævner, at det kan være en fordel at sætte “noindex, follow” på produktsider med tyndt indhold. For mig giver det god mening, da siderne alligevel ikke ranker særlig godt.

    Kan jeg bare sætte “noindex, follow” på alle mine produktsider på en gang (fx. via Yoast)? Eller vil Google finde det underligt at størstedelen af mit site pludselig ikke skal indekseres? Min tanke er, at ændre hver enkelt produkt tilbage til “index, follow” efterhånden som jeg får gennemarbejdet teksterne.

  8. Hej Mette

    I teorien kan du godt. Og nej – Google vil ikke betragte det som underligt. De vil til gengæld se, at kun højkvalitetsindhold er indekserbart, og det kan give de sider, der ikke er forsynede med “noindex” et boost i placeringer.

    Så svaret er: Det kan du godt. Men tjek, om du har produkt URLs, der faktisk trækker trafik fra Google direkte – det ville jo være en skam at miste det i en periode.

  9. Hej Rosenstand og Koudal

    Tak for gode input omkring tekster. Udviklingen sker hurtigt disse dage, så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan i tænker, man bør tænke SEO og tekster til hjemmesider i fremtiden om fx 5 år?

    God dag!

    1. Hej Matias
      Nu er du jo selv SEO specialist, så du har nok også gjort dig dine tanker. Men i min verden vil det ikke ændre sig dramatisk de næste 5 år. Kvalitetskravene vil stige, som de jo gør kontinuerligt – og vi skal også huske at se på “voice search” og på, hvordan vi adresserer det i fremtiden.

      Hvilke tanker gør du dig?

  10. Hey – lidt off-topic, men jeg kunne faktisk ikke finde din “søg i indlæg” knap 😉

    Jeg kunne godt tænke mig at høre dit “take” på de nye Google local posts.

    Har de effekt på longterm SEO eller er det bare en call to action gimmic?

    1. Hej Trine
      Nej – sådan en knap findes heller ikke 😉

      Local Posts har ikke nogen indflydelse på organisk SEO, men de kan være endda meget effektive til salg og trafik, hvis der er tale om et søgt firmanavn / brand.

  11. Hejsa Har lige et spørgsmål.
    Hvis man sælger 5 produkter, men det kun er str og farve der er forskellige. Skal alle produkter så have unik tekst. For at google ikke ser det som duplicate content.

    1. Hej Erik
      Ja, det skal de. Ellers er det som minimum redundant indhold – og sandsynligvis duplicate content. Men er du nødt til at have det som 5 forskellige URLs? Kan din shop ikke sortere i størrelse/farve client side evt?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *