Der er næppe nogen tilbage derude, der på den ene eller den anden måde beskæftiger sig med internettet og hjemmesider, der ikke har hørt om SEO. Og alligevel sker det hele tiden, at nye hjemmesider meldes operationsklare, uden der er tænkt én tanke om søgemaskineoptimering.

Det svarer altså lidt til at bygge et hus på en grund, hvor man VED, at undergrunden er ustabil – og så først pilotere og pumpe sand ned, når huset er bygget. Det er dyrere, det er mere besværligt, og det forsinker alting. Hvorfor sker det så alligevel for både små virksomheder og Top 500 virksomheder?

Jeg var forleden til et møde hos en stor dansk virksomhed, der netop har bekostet udviklingen af en ganske imponerende netbutik. Bare med sådan en 70-80.000 varenumre… Formålet med mødet var at indlede et samarbejde om søgemaskineoptimering og anden online markedsføring af denne nye hjemmeside. Det var en netop ansat chef, der bragte de “moderne tider” ind i firmaet.

Det viste sig, at hjemmesiden faktisk var færdig – og reelt parat til at gå online om få dage. Det kommer den så ikke, og det er det, denne posting skal handle om. Blot en time sammen med chefen for den nye hjemmeside afslørede alvorlige problemer med brugervenligheden. Og så var der lige det faktum, at hele strukturen er nærmest håbløs i forhold til søgemaskineoptimering.

Næsten 9 måneders udviklingsarbejde og et syvcifret beløb betalt for design og programmering – men ingen unikke sidetitler, inget description tag, intet sitemap, ugennemtænkt linkstruktur. Nå ja – og en brugervenlighed på et niveau, hvor det tog den gamle her noget tid at finde ud af, hvordan jeg skulle gennemføre en ordre.

Til gengæld var det – som jeg nu er i stand til at bedømme det – virkeligt godt programmeret rent teknisk. Og designet – på nær et par brugervenlighedsmæssige bøffer – er bare rigtig flot. Dygtige programmører og en dygtig designer – det er med garanti. Men et eller andet sted er der nogen, der har glemt at tænke på den der bette sag, der hedder Google. Måske er det den med: “Jamen, ingen har sagt, den skal kunne læses af en søgerobot, så det har vi ikke lavet den til. Og ingen har sagt, at en almindelig dansker skal kunne finde ud af at gennemføre en ordre”. Måske er der andre årsager.

Resultatet er – uanset årsagerne – at lanceringen nu udskydes. Og at den reelt færdige hjemmeside nu skal tilbage på værkstedet og bygges om. Layoutmæssigt og strukturmæssigt. Ejeren skal betale mig for konsulentarbejdet – og sikkert også leverandøren for omprogrammeringen, for det har sikkert ikke været aftalt, at hjemmesiden skulle kunne tage kampen op i søgemaskinerne…

Det undrer mig hver gang. Hvorfor kan og vil alt for mange CMS huse, programmører og designere ikke indse, at det ikke længere er OK at bygge en hjemmeside, der er decideret søgemaskinefjendtlig? Og hvorfor tillades det, at en designers personlige holdning til layout og funktion i en butik på nettet får lov at gå forud for brugervenlighed?

Jeg ville ikke selv kunne designe noget som helst. Og programmere meget mere end et par simple linier skal jeg bestemt heller ikke rodes ud i. Men det erkender jeg da – og får designere og programmører til at hjælpe mig med det, jeg ikke kan. Og det gør jeg, fordi jeg respekterer nødvendigheden og det vigtige i, at designet passer til målgruppen, og at programmeringen er god og velfungerende. Men mange (ikke alle – men mange) programmører og designere tænker end ikke på, at skidtet skal fungere for søgerobotter og for “Maren i Kæret”. Designeren vil lave øjenguf og programmøren vil lave noget fed kode.

Taberne? Det er da køberne af hjemmesiderne, som enten bliver pålagt ekstra omkostninger eller bliver forsinkede. Eller begge dele.

Søgemaskinevenlighed og SEO skal tænkes ind, inden første linie i koden skrives!

Jeg tør godt vove den påstand, at en køber af en hjemmeside kan spare en god sjat penge – måske 10-20% af budgettet – ved at have kompetente rådgivere med, når den nye hjemmeside planlægges. Og som verden ser ud lige nu, er det en opgave, køberen af hjemmesiden hænger på. Selv nogle af de største CMS huse i Danmark sætter nye hjemmesider i luften, der er fyldt med uhensigtsmæssigheder i forhold til søgemaskineoptimering. En del af dem brillerer ved konsekvent at have duplicate content – både udviklingssitet og den officielle hjemmeside er åben for crawl og indeksering. Sådan noget kan ske ved en fejl, men der er CMS huse, hvor det er helt konsekvent!

Ofte vil bare nogle få timers rådgivning kunne gøre det – når bare det sker, inden den nye hjemmeside bygges. Og det ER altså billigere at pilotere en blød byggegrund, når der ikke står et hus der allerede…

Hvad kan du selv kigge efter som køber?

Skal der udfærdiges en liste over alle punkter, bliver den lang. Men faktisk kan du tjekke nogle få punkter selv, og er de OK, er det ret sandsynligt, at resten også er det. Derfor en kort liste:

  1. Få sikkerhed for, at din nye hjemmeside kan have unikke sidetitler (hele sidetitlen – ikke bare en del af den), unikke page descriptions og unikke kewords for hver eneste side.
  2. Få sikkerhed for, at menuen på din nye hjemmeside ikke bygges med billeder i stedet for med tekst. Og at den ikke er lavet med Flash. Og hvis den SKAL være det: At der er en alternativ menu, en søgerobot kan læse.
  3. Få sikkerhed for, at du kan skrive “alt tags” på dine billeder og “title tags” på dine links.
  4. Få sikkerhed for, at dine printvenlige sider kan spærres for indeksering, så du ikke får duplicate content den vej.
  5. Hvis du skal have mere end ét domænenavn: Spørg din mulige leverandør, hvordan de vil sætte det op. De skal helst svare, at de gør det med en DNS pegning. Hvis de ikke gør det: Konsulter en SEO ekspert.
  6. Skal du have flere sprog på din hjemmeside – f.eks. dansk på et .dk domæne og engelsk på .com domæne: Bed om en reference på en løsning, de har lavet på den måde. Gå ind på den løsning via .dk adressen og klik dig frem til en underside (f.eks. domænenavn.dk/folder/sidenavn). Gå så i adresselinien og udskift “.dk” med .com (eller hvad nu siden er sat op med). Hvis du stadig kan se siden på dansk med .com i adresselinien: Konsulter en SEO ekspert, der kan lære programmøren at lade være med den slags! Og hvis du ikke tror, det betyder noget: Vi har lige fikset præcist dette problem på et stort site – og på deres absolutte nøgleord gik de fra plads 48 til plads 4 i Google, uden der er gjort noget som helst andet end at rette det problem!
  7. Tjek i det hele taget de hjemmesider, leverandøren har bygget. Lav en “site:domænenavn.dk” på dem og se, om der er unikke sidetitler og unikke descriptions. Kig evt. på den cachede version og se, om der er sammenhæng mellem den og det, du kan se i din browser.

Der er mange flere punkter, men disse er klassiske fejl. Og du kan alstå spare tid, penge og ærgrelser ved at være lidt fremme i skoene tidligt i projektet. Og for os, der arbejder med søgemaskineoptimering, er det faktisk sjovere at arbejde med en hjemmeside, hvor grundlaget er godt, når vi starter.

Rosenstand out!