Har du en lang en?

Har du en rigtig lang én? Så er der kommet nye muligheder for at gøre den mere synlig i Google med hop-til-links! Og inden du nu begynder at overveje, om jeg skal til at fortælle dig om noget, der ikke er helt stuerent: Det handler om lange sider på din hjemmeside. Hvad troede du? Google har netop lanceret en lille og ganske fræk feature, som jeg har haft lejlighed til at pre-teste lidt på. Og det ser faktisk ganske fornuftigt ud. Så hvorfor ikke dele det med dig?

Hop til links – eller hvad skal vi kalde det?

Jeg ved ikke lige, hvad vi skal kalde denne feature på dansk – men lad os bare prøve med “Hop-til-links” indtil der kommer et bedre bud. Og hvad går det så ud på? Jo – ser du: Hvis du har lange sider på din hjemmeside, hvor der er flere underemner til dit hovedemne, kan du nu være så heldig (smart) at få vist direkte links til disse underemner på din side direkte ude i Googles søgeresultater. Lyder det underligt? OK – se her:

Nr. 1 på Google - nu med "hop-til-links"

Jeg har lavet en søgning på Google efter “søgemaskineoptimering nr 1” – den er nok ret søgt men for eksemplets skyld holder den fint. Og herover ser du så resultatet. Læg mærke til den røde pil, som jeg har sat ind. Den peger på det, jeg har døbt “hop-til-links”. Det er jo lidt smart, ikke?

For søgeren giver det mulighed for at hoppe direkte til den del på min forside, der handler om det der med nr. 1. Og sådan et ekstra link i sidebeskrivelsen fanger også øjet – det betyder flere klik.

Hvordan får du hop-til-links?

Det er faktisk ganske enkelt. Først og fremmest skal du have en vel struktureret opbygning af den enkelte side med tydelig opdeling i afsnit. Det har du selvfølgelig allerede, ikke?

Dernæst skal du lægge ankre (anchors) ind ved dine overskrifter over hvert afsnit. Og her er det ikek nok at navngive disse ankre med et eller andet a la “anchor 12_4” eller sådan noget. De skal have sigende navne i forhold til det indhold, de er anker til.

Til sidst skal du bare lave en lille indholdsfortegnelse med links til de respektive ankre – og så skal du have Googlebot forbi og forholde sig til dine narrestreger. Med lidt held har du hop-til-links i løbet af ingen tid.

Er  de links noget værd?

Lad mig svare helt popsmart på det spørgsmål: Hvis du er i tvivl om værdien af denne feature, vil de sikkert ikke være noget værd for dig. Kryptisk svar? Egentlig ikke – for hvis du ikke kan se værdien af hop-til-links, er det bare fordi du ikke er klar til det endnu. Du er ikke nået til at arbejde struktureret med long tail søgninger og deres voldsomme effekt på din forretning. Det vil jeg så anbefale dig at gøre, for der er guld at hente.

Hvis du kan se værdien af hop-til-links, er du allerede smuttet far denen artikel og i fuld gang med at lave ankre på dine lange sider, ikke?

God fornøjelse med dette nye legetøj – og kom endelig med dine erfaringer i kommentarfeltet.

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

19 kommentarer til “Har du en lang en?”

  1. Hmm, det virker da temmelig interessant.. Hvad hedder konceptet på engelsk – så man evt. kan læse mere om dette? Det er første gang jeg hører om disse “hop-til-links”, men det virker jo ret interessant, og er da helt klart noget jeg kunne tænke mig at lege lidt med i fremtiden.

  2. Brian Brandt

    Sjov lille detalje, og de artikler jeg har med anchor tekster, har faktisk allerede en masse “hop til links”.
    Hvornår blev de indført ? For så skal man da lige tjekke lidt besøgs-statistik i forhold til efter de er kommet på…

    1. @Brian: 25. september.
      @Frank: De optræder sjældent på “short tail” – altså på nøgleordet. Og på long tail er det jo alligevel Google, der henter deres snippet der, hvor de skønner det bedst. Jeg tror ikke, det bliver et problem.

  3. Jeg læste godt om konceptet. Fedt, at du smider nogle praktiske eksempler ud.

    Nu får du/man/vi så den udfordring, at der er lidt færre tegn til rådighed, hvis man vil have vist hele description teksten. Det kan være både godt og skidt.

  4. Det er en ret spændende feature. Jeg har ikke selv testet det, men er stødt på “hop til links” i SERP de sidste dage. Men der er nok ingen tvivl om at vi vil se en højere CTR på resultater med disse links.

  5. Passer næsten som fod i hose for den ene af vores butikker. Der har vi en oversigtsfane med nogle salgstekster, som er opbygget på denne måde. Dog er ankrene blot nummereret, så det skal lige programmeres om, så vi kan navngive dem i stedet. “Indholdsfortegnelsen” ligger dog temmelig langt nede på siden, så det må lige testet, om det virker, uanset hvor højt oppe siden man placerer “indholdsfortegnelsen”.

    I “gamle dage” hed den slags vel blot krydsreferencer, selvom de så her kun skal være sidebaserede.

  6. Så fik jeg programmeret det, men det viser sig, at ankrene ikke behøver at have sigende navne. Det har muligvis en SEO-effekt, men i hvert fald ikke en effekt for funktionaliteten.

    Prøv f.eks. en søgning på “Hurtig besked via mobiltelefonen”, hvor vi ligger nr. 1 (ikke at det umiddelbart har nogen værdi at være nr. 1 på det, men praktisk for eksemplets skyld).

    Tidligere hed ankeret blot “1” fordi salgsteksten har id 1 i databasen. Lige nu virker linket så ikke, fordi ankeret ikke længere hedder “1”, men det gør det naturligvis stadig i Googles cache. Men så kan man vel lære lige at teste det, inden tingene bliver programmeret om 🙂

    Umiddelbart virker effekten i søgeresultaterne dog positiv på mig. Ved en søgning på “alarm uden kabler” får vi et godt fremhævet link på plads 2. Så skal teksten lige optimeres lidt ekstra, men så kan jeg godt forestille mig, at det giver flere besøgende til de sider, der er opbygget på denne måde.

    Og så fik jeg egentlig også svaret på, at det ikke har nogen betydning, hvor langt nede på siden, linkene er placeret. Vores er nemlig pænt langt nede. Måske det betyder noget, hvis der er konkurrence på søgeordene.

  7. Det lyder rigtig interessant. Og der er ingen tvivl om at linket gør søgeresultatet mere tydeligt i søgeresultatlisten. Men når det er sagt, så synes jeg at resultaterne er uklare. Det er ikke skarpe forståelige SERPs længere, og en bruger kan have svært ved at finde ud af hvad indholdet er på siden. Det handler ikke så meget om at JEG ikke er klar til det, men om at alle de mindre nørdede søgere måske finder det endnu mere uoverskueligt.

    Men lad os se resultaterne af dette, om det er værd at arbejde for.

  8. Mikael Køster Andersen

    Hej Thomas

    Jeg vil gerne se det i praksis, så jeg har prøvet at lave samme søgning nu ca. 60 gange uden samme resultat. Er det mig, der er noget galt med, eller…

    Men ellers er det jo ret smart.

    1. Nej – det er ikke dig, der er noget galt med. I det indeks, der lige nu vises, er der ikke nogen hop-til-links overhovedet på ngen sites. Det kommer nok igen.

  9. @Jacob
    Jeg er villig til at give dig ret – jeg synes ikke det virker specielt overskueligt med det link, men nu må lige se, hvad fremtiden bringer på “Hop-til-link”…

  10. Som Johnny Speiermann også erfarer, behøves de forskellige ankre ikke at have et sigende navn, før Google kan finde på at lave “hop-til-links”, men det er selvfølgelig anbefalelsesværdigt 🙂

  11. Nå – nu er der så gået næsten 6 år, siden Michael skrev, at funktionen aldrig rigtig slog igennem. Den er der skam stadig og på fuld skrue 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *