Har du en rigtig lang én? Så er der kommet nye muligheder for at gøre den mere synlig i Google med hop-til-links! Og inden du nu begynder at overveje, om jeg skal til at fortælle dig om noget, der ikke er helt stuerent: Det handler om lange sider på din hjemmeside. Hvad troede du? Google har netop lanceret en lille og ganske fræk feature, som jeg har haft lejlighed til at pre-teste lidt på. Og det ser faktisk ganske fornuftigt ud. Så hvorfor ikke dele det med dig?

Hop til links – eller hvad skal vi kalde det?

Jeg ved ikke lige, hvad vi skal kalde denne feature på dansk – men lad os bare prøve med “Hop-til-links” indtil der kommer et bedre bud. Og hvad går det så ud på? Jo – ser du: Hvis du har lange sider på din hjemmeside, hvor der er flere underemner til dit hovedemne, kan du nu være så heldig (smart) at få vist direkte links til disse underemner på din side direkte ude i Googles søgeresultater. Lyder det underligt? OK – se her:

Nr. 1 på Google - nu med "hop-til-links"

Jeg har lavet en søgning på Google efter “søgemaskineoptimering nr 1” – den er nok ret søgt men for eksemplets skyld holder den fint. Og herover ser du så resultatet. Læg mærke til den røde pil, som jeg har sat ind. Den peger på det, jeg har døbt “hop-til-links”. Det er jo lidt smart, ikke?

For søgeren giver det mulighed for at hoppe direkte til den del på min forside, der handler om det der med nr. 1. Og sådan et ekstra link i sidebeskrivelsen fanger også øjet – det betyder flere klik.

Hvordan får du hop-til-links?

Det er faktisk ganske enkelt. Først og fremmest skal du have en vel struktureret opbygning af den enkelte side med tydelig opdeling i afsnit. Det har du selvfølgelig allerede, ikke?

Dernæst skal du lægge ankre (anchors) ind ved dine overskrifter over hvert afsnit. Og her er det ikek nok at navngive disse ankre med et eller andet a la “anchor 12_4” eller sådan noget. De skal have sigende navne i forhold til det indhold, de er anker til.

Til sidst skal du bare lave en lille indholdsfortegnelse med links til de respektive ankre – og så skal du have Googlebot forbi og forholde sig til dine narrestreger. Med lidt held har du hop-til-links i løbet af ingen tid.

Er  de links noget værd?

Lad mig svare helt popsmart på det spørgsmål: Hvis du er i tvivl om værdien af denne feature, vil de sikkert ikke være noget værd for dig. Kryptisk svar? Egentlig ikke – for hvis du ikke kan se værdien af hop-til-links, er det bare fordi du ikke er klar til det endnu. Du er ikke nået til at arbejde struktureret med long tail søgninger og deres voldsomme effekt på din forretning. Det vil jeg så anbefale dig at gøre, for der er guld at hente.

Hvis du kan se værdien af hop-til-links, er du allerede smuttet far denen artikel og i fuld gang med at lave ankre på dine lange sider, ikke?

God fornøjelse med dette nye legetøj – og kom endelig med dine erfaringer i kommentarfeltet.

Rosenstand out!