Brug online til offline

Det hele handler om online, men vi skal ikke helt glemme, at generation telefax stadig er derude. Det gælder både hos forbrugerne, hos virksomhederne og – ikke mindst – hos reklamebureauerne. Faktisk er der nogle værktøjer, som Google stiller helt gratis til rådighed, der er superpotente til at planlægge og justere offline markedsføring som f.eks. annoncer i aviser, tv-reklamer og alt det andet old school. Et møde forleden fik mine øjne op for, hvor forsømte virksomheder uden kontakt til onlinebureauerne er. Og det vil jeg lige bruge et par linjer på her at afhjælpe her.

Reklamebureauers vækst truet

Forleden kunne Huset Markedsføring i deres nyhedsbrev afsløre, at reklamebureauerne er truet på deres vækst grundet deres mangel på viden om, hvad der foregår på nettet. Du kan læse nyheden fra Markedsføring her.

Hvad der er endnu mere væsentligt: Når reklamebureauerne ikke forstår/kan/gider online, er det deres kunders vækst, der i sidste instans er truet. Mon ikke snart nogle af de gamle lederhosen og røde briller skal vågne lidt op, stille latten til side og åbne en browser?

Brug online værkstøjer til offline planlægning

Jeg vil ikke komme med en lang videnskabelig udredning her. I stedet vil jeg blot slå fast, at adfærden hos søgerne på Google fuldstændigt afspejler samme menneskers adfærd offline. Derfor kan vi bruge de data, som Google stiller til rådighed til at planlægge med. Og til at bruge de rigtige ord, når vi kommunikerer offline. Det er der bare ikke ret mange der gør.

Forleden fik jeg at vide hos en kunde, at de havde betalt et yderst dygtigt beløb for en undersøgelse af, hvornår på året danskerne begynder at interessere sig for deres produkter. Det er jo en god viden at have, når annoncekampagner og tv-reklamerne skal planlægges.

Jeg fik lov at se rapporten, som indeholdt en frygtelig masse ord med ekstremt lixtal – og så nogle data. Jeg spurgte, om jeg måtte vise dem noget, og det måtte jeg selvfølgelig. Vi åbnede en browser og besøgte Google Insights, hvor vi indtastede de ord, som den nævnte rapport handlede om.

Nu kommer det sjove:  Google Insights viste nøjagtig samme fordeling af forbrugerinteressen hen over året, som den dyre rapport. Det tog ca. 1 minut at generere rapporten med Insights, og så var det herligt gratis. Der blev helt stille…

Dagen efter fik jeg at vide, at kunden havde talt med deres mediebureau og spurgt dem, hvorfor de ikke havde fået det værktøj. Svaret var: “Google Insights? Hvad er det?”. Det svar lader vi stå – det behøver ikke yderligere kommentarer.

Brug Google Insights

Lad os sige, du sælger solcreme. Du vil gerne vide, hvornår danskerne begynder at tænke på at købe solcreme i løbet af året. Du kan enten betale et 5-cifret beløb til et mediebureau, eller du kan smutte en gratis tur på Google Insights:

 

solcreme

Nu ved du, at din offline (og online) annoncering skal rulle ud primo april. Nemt, ikke?

Og er du lidt i tvivl om, om danskerne kalder din solcreme for “solcreme” eller “sololie”, smutter du bare forbi Google søgeordsværktøj og tjekker begge ord. Adfærden på Google afspejler adfærden offline. Brug de ord, søgerne bruger, når du skriver din annonce. Det er det der med at møde modtagerne af budskabet på deres banehalvdel – det sælger!

Google Insights – besøg den her

Google søgeordsværktøj – besøg det her

Se – det var da nemt, ikke? Og så er det helt gratis!

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

31 kommentarer til “Brug online til offline”

  1. Nogen gange bliver man altså helt rystet. Et mediebureauet som ikke kender til Google Insights. Gad vide om de også brugte kuglerammen til at udregne det 5-cifrede tilbud…

  2. Heh, god historie med Google Insights. Og jeg har også tit observeret hvordan kæmpemæssige offline kampagner pludseligt påvirker folks online adfærd.

    Jeg skal selv til at læse op på Google’s offline kampagnetracking muligheder i forbindelse med Adwords Professional testen. Har du nogle gode ressourcer/blogs/andet til at læse op på den slags?

  3. Ved det ikke helt, er ikke gået igang med at læse op til testen endnu.

    Men det kunne da være en spændende mulighed at tilbyde kunderne. Om ikke andet, så give dem en ekstra mulighed for at finde ud af hvorfor online markedsføring sparker numse i forhold til offline.

  4. Hehe… jeg må nok også erkende at jeg ikke er særlig flittig til at følge med i all Googles opfindelser (selvom jeg godt ved at jeg burde). Men det er jo rart at der så er andre der gør det og glædeligt deler ud af det 🙂

  5. Hej Thomas,
    Jeg må tilstå, at det er sgu et godt stykke værktøj (Google insights) … og må bøje mig i støvet – det kendte jeg heller ikke.
    Tak for et super godt indlæg ..
    Mvh
    Jens Peder

  6. Jamen altså – jeg rødmer helt. Jeg må tilstå, at jeg har brugt Insights til en masse spændende det sidste halve års tid, og jeg har vist bare gået rundt og troet, at “det kendte alle da”. Det kan jeg jo så lære lidt af!

  7. Meget interessant indlæg og et par gode værktøjer, men jeg kendte ikke lige Google insights. Så det skal da bruges for fremtiden… kan nu også bruges til lidt sjov information, som f.eks. at interessen for Stein Bagger begyndte den 14 september 2008… så Bagger var faktisk advaret i lang tid, hvis han kendte til Google insights! 🙂

  8. Jeg plejer altid at sige at man skal lære mindst en vigtig eller brugbar ting hver dag. Det er her er ihvertfald det bedste jeg har lært i dag, foruden at min bus har ændret kørselsplan (k&%jdlq”!&)

  9. Der er flere forskelle – de væsentlige er nok, at på Trends kan du se data for websites (Trends for websites). Det ser ud til, at data er mere præcise for små områder som Danmark på Insights. Og så er Insights faktisk nemmere at overskue for den mindre øvede.

    Nogen der har andre bud / tips til forskellene på de to tjenester?

  10. Enig med de andre omkring indlægget – høj klasse 😀

    Jeg kendte heller ikke til Google Insight, men det er da egentlig vildt at man ikke har gjort det. For det er jo guld værd de data som man kan få frem deri. Takker…

  11. Jeg kan ikke lade være med at glæde mig lidt over at det ikke var mig der var helt væk, men at de fleste andre heller ikke kendte til den feature 🙂

  12. Rigtigt spændene 🙂

    Du skriver at adfærden hos søgerne på Google afspejler samme menneskers adfærd offline. Hvad så med faxgenerationen, der måske stadig åbner telefonbogen – hvordan er deres adfærd i forhold til Google brugerne? helt identisk eller?

  13. Kasper Bergholt

    Meget elegant udført — både blogindlægget — sammenkædningen med IPA-analysen af mediebureauernes forestående krise — og tricket med at hive Insights op af posen foran klienterne. Havde du testet søgetermen, inden mødet?

  14. Jeg elsker verden og dens underfundighed, Kasper! Titlerne opfandt jeg til mig selv for mange år siden, da jeg håndterede handel for millioner på tværs af kontinenter – og især japanerne ikke kunne forliges med tanken om, at jeg ikke havde en universitetsgrad, når jeg kom derud som ansat i et japansk ejet firma. Og så lidt som en stille protest mod det titelrytteri, der siden dengang blot er blevet værre.

    HA: Hårdt arbejdende
    BB: Brand beskattet
    IBA: I’ve been around

    Min eneste formelle boglige uddannelse er 9 års skolegang på Ryomgård Realskole samt merkonomuddannelsen i markedsføring, som jeg vist ikke fik gjort helt færdig, da jeg havde alt for travlt.

  15. Hehe, der kan man bare se…

    Jeg troede, du havde en HA (almen erhvervsuddannelse) fra Handelsskolen, og at IBA’en stod for International Business Administration.

    /Kasper

  16. Søgeordsværktøjet må jo også være super til at bruge i forbindelse med slogans. Hvilket ord fanger bedst: solcreme eller sololie…

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *