Det hele handler om online, men vi skal ikke helt glemme, at generation telefax stadig er derude. Det gælder både hos forbrugerne, hos virksomhederne og – ikke mindst – hos reklamebureauerne. Faktisk er der nogle værktøjer, som Google stiller helt gratis til rådighed, der er superpotente til at planlægge og justere offline markedsføring som f.eks. annoncer i aviser, tv-reklamer og alt det andet old school. Et møde forleden fik mine øjne op for, hvor forsømte virksomheder uden kontakt til onlinebureauerne er. Og det vil jeg lige bruge et par linjer på her at afhjælpe her.

Reklamebureauers vækst truet

Forleden kunne Huset Markedsføring i deres nyhedsbrev afsløre, at reklamebureauerne er truet på deres vækst grundet deres mangel på viden om, hvad der foregår på nettet. Du kan læse nyheden fra Markedsføring her.

Hvad der er endnu mere væsentligt: Når reklamebureauerne ikke forstår/kan/gider online, er det deres kunders vækst, der i sidste instans er truet. Mon ikke snart nogle af de gamle lederhosen og røde briller skal vågne lidt op, stille latten til side og åbne en browser?

Brug online værkstøjer til offline planlægning

Jeg vil ikke komme med en lang videnskabelig udredning her. I stedet vil jeg blot slå fast, at adfærden hos søgerne på Google fuldstændigt afspejler samme menneskers adfærd offline. Derfor kan vi bruge de data, som Google stiller til rådighed til at planlægge med. Og til at bruge de rigtige ord, når vi kommunikerer offline. Det er der bare ikke ret mange der gør.

Forleden fik jeg at vide hos en kunde, at de havde betalt et yderst dygtigt beløb for en undersøgelse af, hvornår på året danskerne begynder at interessere sig for deres produkter. Det er jo en god viden at have, når annoncekampagner og tv-reklamerne skal planlægges.

Jeg fik lov at se rapporten, som indeholdt en frygtelig masse ord med ekstremt lixtal – og så nogle data. Jeg spurgte, om jeg måtte vise dem noget, og det måtte jeg selvfølgelig. Vi åbnede en browser og besøgte Google Insights, hvor vi indtastede de ord, som den nævnte rapport handlede om.

Nu kommer det sjove:  Google Insights viste nøjagtig samme fordeling af forbrugerinteressen hen over året, som den dyre rapport. Det tog ca. 1 minut at generere rapporten med Insights, og så var det herligt gratis. Der blev helt stille…

Dagen efter fik jeg at vide, at kunden havde talt med deres mediebureau og spurgt dem, hvorfor de ikke havde fået det værktøj. Svaret var: “Google Insights? Hvad er det?”. Det svar lader vi stå – det behøver ikke yderligere kommentarer.

Brug Google Insights

Lad os sige, du sælger solcreme. Du vil gerne vide, hvornår danskerne begynder at tænke på at købe solcreme i løbet af året. Du kan enten betale et 5-cifret beløb til et mediebureau, eller du kan smutte en gratis tur på Google Insights:

 

solcreme

Nu ved du, at din offline (og online) annoncering skal rulle ud primo april. Nemt, ikke?

Og er du lidt i tvivl om, om danskerne kalder din solcreme for “solcreme” eller “sololie”, smutter du bare forbi Google søgeordsværktøj og tjekker begge ord. Adfærden på Google afspejler adfærden offline. Brug de ord, søgerne bruger, når du skriver din annonce. Det er det der med at møde modtagerne af budskabet på deres banehalvdel – det sælger!

Google Insights – besøg den her

Google søgeordsværktøj – besøg det her

Se – det var da nemt, ikke? Og så er det helt gratis!

Rosenstand out!