Ved du, hvad den største fare er for en webshop / hjemmeside i forhold til indtjening, vækst og nye kunder? Måske vil du svare, at det nok er de mange programmører, der er helt eller næsten uvidende om SEO? De er bestemt ikke gode for din forretning, men den største fare er faktisk ikke dem. Efter 23 år med søgemaskineoptimering har jeg set det meste, og jeg ser ét element, der koster kassen igen og igen: Manglende tid!
Den dyreste besparelse du kan gøre
Enhver, der driver en webshop eller en hjemmeside med det formål at kapre kunder, ved, at der er mere end rigeligt at gøre. Der skal sendes varer, betjenes kunder, udvikles og der er jo også et liv og en familie, der skal passes. Efter en lang arbejdsdag er det ikke kontrolopgaver, der står øverst på det, du har lyst til at lave, og da vi jo kun er mennesker, forsømmer vi det, der bare er træls.
Mange bruger ganske megen tid på at søgemaskineoptimere, skrive gode tekster, være aktive i fora og alt det andet, der nu skal til for at drive onlineforretning. Til gengæld bruges der ofte alt for lidt tid på at kontrollere, at alt står vel til rent teknisk – ofte står valget mellem at ekspedere en kunde eller bare leve lidt og så at kontrollere hjemmeside.
Derfor opdager du først fejl, når de får en effekt på dine placeringer, besøgstal og omsætning – og så er du allerede i brandslukningsfasen i stedet for reparationsfasen.
Få ro i maven og lad os holde øje
Lige om lidt skal jeg nok give dig et par cases på, hvor galt det kan gå, når der er for travlt og/eller manglende indsigt. Men først vil jeg introducere en ny service fra os, som vi udbyder via vores amerikanske selskab: “Ro i maven”. Det er mig personligt, der skriver to-do listen og kommunikerer – på jysk.
I al sin enkelhed er det et abonnement, der kan opsiges måned for måned. Det giver dig ro i maven i forhold til, at alt står vel til på hjemmesiden. Hver måned modtager du:
- Komplet rapport over et crawl af din hjemmeside, hvor vi simulerer at være Google
- Kort og kontant to-do liste med de ting, du skal rette/ændre på din hjemmeside
Vi ved, hvad vi skal kigge efter – og hvad der ikke er vigtigt at kigge efter. Vi ved også, hvordan vi skal kommunikere til dig, så du og dine folk forstår, hvad der skal gøres. Du får ikke en masse “tom luft” – kun det, der er behov for og lige til at gå til.
Prisen er beskedne 2.995 kr. pr. måned – og der er ingen moms eller andet snask koblet på. Du betaler med dit betalingskort, og fakturaen lander i din indbakke med det samme.
Du kan læse mere om “Ro i maven” ved at klikke her.
Du kan også spare tid og bare bestille din første omgang “Ro i maven” her:
https://concepti.simplero.com/purchase/38283-Ro-i-Maven
Eksempler på manglende overvågning
Jeg lovede dig et par cases på, hvad jeg har set af kedelige historier. De får du her – de er naturligvis anonyme. I øvrigt er de alle fra i år alene.
Case 1: Udviklingssite indekseret
Virksomhed med en overordentlig god tilstedeværelse på nettet. Omkring 40% af tilgangen af nye kunder stammer fra hjemmesiden. En udvikler gik i gang med at skabe et mobilvenligt site på et subdomæne, som han besluttede at lade Google indeksere – og det gjorde de så. En måneds tid senere begyndte placeringerne at falde drastisk. Vi kom på sagen, konstaterede de enorme mængder duplicate content, anbefalede en løsning og fik den implementeret. Der gik næste 2,5 måneder, før placeringerne var tilbage til, hvor de var før. Kunden oplyser, at det anslået har kostet dem omkring 150.000 kr. i tabt indtjening.
Havde de haft “Ro i maven” tilkoblet, var fejlen opdaget, anvist og rettet, inden skaden var sket.
Case 2: Opdatering af CMS fjernede sidetitlerne
Webshop med godt 14.000 URLs indekserede i Google og placeringer i øverste halvdel af side 1 på 90% af de ønskede søgeord. CMS bag shoppen blev opdateret, og der skete det, at samtlige unikke sidetitler blev ændrede til næsten 100% identiske og generiske ditto. Systemet tog simpelthen shopnavnet og de første par ord af den første H1 på hver URL og gjorde til sidetitlen. Ca. en måned efter opdateringen var trafik og salg faldet med omkring 25%. Vi kom på sagen, identificerede problemet og anviste løsningen, der blev implementeret. Efter recrawl af Google kom placeringerne tilbage i løbet af et par uger. Kunden anslår tabet til ca. 60.000 kr. i indtjening.
Havde de haft “Ro i maven”, havde de opdaget fejlen, inden den fik så voldsom effekt.
Case 3: Omlægning til HTTPS uden korrekte redirects
Webshop med ca. 5.000 URLs indekserede i Google omlægger til HTTPS – men undlader at 301 redirecte. Næsten hele HTTPS-delen bliver crawlet, indekseret og ranket med voldsomme følger: Synligheden blev mere end halveret. Virksomheden kontaktede et SEO firma, der ikke var i stand til at forklare, hvad der var galt, hvorefter vi kom på banen og fik problemet løst. Det anslåede tab var på ca. 70.000 kr. i indtjening.
Havde de haft “Ro i maven”, havde de opdaget fejlen, inden den fik så voldsom effekt.
Holder du øje? Ved du, hvad du skal holde øje med?
En af mine yndlingsaversioner er, når en ekspert i et eller andet – for eksempel en revisor eller advokat – siger til mig: “Du skal endelig spørge løs”. Ja tak, du! Om hvad? Jeg aner jo ikke, hvad jeg skal spørge om. Gjorde jeg det, behøvede jeg nok ikke eksperten til ret meget, vel?
Det samme gælder for SEO. Medmindre du ligesom jeg har arbejdet med det her i mange år, har du altså ikke den kombination af viden, erfaring og “gut feeling”, der sætter dig i stand til at kigge der, hvor det betyder noget. Tro mig – jeg oplever det hver uge. Dygtige og ganske erfarne e-købmænd bruger enorme mængder tid på noget, der er næsten ligegyldigt, mens de helt overser det, der skubber dem nedad i Google. Det er ikke anderledes end at gå til lægen – selvom du holder godt øje med dig selv og dit velbefindende, er det altså lægen, der opdager det, du ikke gør.
Derfor har vi “skabt” den service, vi har døbt “Ro i maven”. Som det er vanen tro hos os, binder du dig ikke for noget som helst. Du køber servicen, og så længe du ønsker at have den, trækkes der hver måned på dit betalingskort. Med ét klik kan du opsige, når det passer dig. Så bliver det ikke nemmere.
Du kan læse mere om “Ro i maven” ved at klikke her.
Du kan også spare tid og bare bestille din første omgang “Ro i maven” her:
Ja tak – giv mig ro i maven nu!
Har du spørgsmål til servicen, er du mere end velkommen herunder. På gensyn og:
Rosenstand out!
HOV? Jeg glemte at nævne, at du også bør læse denne:
https://www.concept-i.dk/blog/god-seo-kunde.html
Interessant idé til et produkt. Helt sikkert noget som mange ville få rigtig meget ud af!
Jo tak, Anton. Der er i hvert fald en hel del flere, der har købt ydelsen, end jeg lige regnede med. Og virkeligheden har vist, at der i den grad er behov for den løbende overvågning!