Det har været en aktiv uge for Google – adskillige nye tiltag er lanceret, og et af dem skiller sig markant ud fra resten: Personaliserede eller tilpassede søgeresultater. Personalized search – som det hedder på engelsk – er ingen ny ting, men det har indtil nu været sådan, at man kun fik personaliserede søgeresultater i Google, når man var logget ind. Sådan er det ikke mere! Nu er det alle, der som udgangspunkt vil få sine søgeresultatsider påvirket af tidligere adfærd. Og det har konsekvenser!

Hvad er personaliserede søgeresultater?

Google kalder det for “web history” – hvad skal vi kalde det på dansk? Kort fortalt går det ud på, at Google tracker, hvilke sider i søgeresultaterne, du klikker på, når du har søgt efter noget. Lad os sige, at du er vild med at købe tegneserier. Ret ofte søger du efter “tegneserier” på Google, og meget ofte klikker du dig ind på tegneseriesiden.dk. Google lærer nu, at du har en præference for den hjemmeside, når du søger efter tegneserier, og du vil opleve, at tegneseriesiden.dk placeres højere i søgeresultaterne. Ofte vil du også opleve, at der vises flere resultater fra tegneseriesiden.dk, end der normalt gør.

Indtil i dag har det altså været sådan, at personaliserede søgeresultater kun var aktive, når du var logget ind på din Google konto. Men nu gælder det ALTID – og altså også, når du ikke er logget ind. Det giver nogle spørgsmål og mulige problemstillinger, som jeg ser det. Bevares – det er da muligt at frasige sig denne “service” men sagen er, at det er et forsvindende lille antal mennesker, der nogensinde vil høre om personaliseret søgning – og endnu færre der vil tage stilling til, om det er godt eller skidt. Til sidst i dette indlæg viser jeg dig, hvordan du slår personaliserede søgeresultater fra. Og spørger du mig, er svaret klokkeklart: Slå det fra!

I mine øjne er det et stort tilbageskridt, at Google har indført personaliseret søgning for alle, uanset om de er logget ind eller ej. Dels mener jeg, at det fjerner en del af den mangfoldighed og diversitet, som en “uvildig og ufarvet” søgemaskine skal levere – og dels ser jeg en række mere fagligt betingede problemstillinger i forhold til søgemaskineoptimering.

Skal din bibliotekar ikke lære dig nyt?

Google er din bibliotekar, der rangordner og fremviser nettets indhold for dig. Lad os igen forestille os, at du har en glødende passion for tegneserier. Du møder op på det lokale bibliotek meget hyppigt, og hver gang spørger du bibliotekaren, om hun har nogle gode tegneserier at byde på. Du får forskelligt præsenteret, og da du har en svaghed for Lucky Luke, snupper du altid sådan en med hjem. Er du med så langt?

Efter ganske kort tid har bibliotekaren lært, at du har noget med Lucky Luke og cowboys, og efterhånden viser hun dig et større og større antal Lucky Luke og cowboytegneserier, hver gang du spørger hende om nyt fra tegneserieverdenen. Da hun er ansat til KUN at vise dig 10 tegneserier hver gang, bliver der ikke så meget plads til nye tegneserier om noget helt andet en Lucky Luke og det vilde liv på prærien. Og dermed mister du lidt af den mangfoldighed, du kunne have fået forevist, hvis bibliotekaren ikke huskede på, hvad du havde lånt sidst.

Nogle vil sikkert synes, det er helt fint – og fred med det. Det problematiske her er, at du ikke bliver spurgt! Google gør det bare. Ganske vist kan du slå funktionen fra, men jeg er 100 % sikker på, at det er mindre end 1 ud af 1.000, der nogensinde hører om det, finder ud af at slå det fra eller overhovedet tænker over det. Det er ikke mere end godt en måned siden, jeg måtte forklare en københavnsk “SEO ekspert”, at han fik andre søgeresultater, når han var logget ind på Google, end når han ikke var 😉

Hvordan skal vi forklare vores kunder om søgeresultater?

Lad os glemme tegneserierne og tage et gammelt og klassisk eksempel: Svend Bent sælger kaffemaskiner på sin webshop. Flere gange dagligt søger han efter kaffemaskiner på Google for at tjekke sin egen placering – og især for at tjekke, hvad hans konkurrenter har af lumske tricks i posen. Svend Bent klikker sig fra søgeresultaterne ind på en eller flere af konkurrenternes hjemmesider for at tjekke, om de har ændret priser, og hvad han nu ellers tjekker. Han klikker sig ikke ind på sin egen hjemmeside fra søgeresultatet – den kender han jo og ved, hvad indeholder.

Det ser Google via den cookie, de har dumpet på Svend Bents computer, og ret hurtigt vil Svend Bent opleve, at hans konkurrenter får bedre og bedre placeringer, mens hans egen hjemmeside rasler ned i søgeresultaterne. Han ringer til sin SEO pusher og skælder ud – men får blot den melding, at han stadig ligger nr. 2 på “kaffemaskiner”. Svend Bent fortæller, at han altså ikke ligger nr. 2 men nr. 9. Nu vil SEO pusheren (medmindre det er føromtalte “ekspert” fra København) straks bede Svend Bent logge ud af Google.

Men Svend Bent ER logget ud, og så har vi diskussionen. Kan du se det?

Jeg har ikke lige patentløsningen på den problemstilling, men jeg kan da lige lave en bette video, der viser, hvordan du fjerner personaliserede søgeresultater fra Google, når du ikke er logget ind (husk vælge fuld skærm i nederste højre hjørne):

Hvad siger du? Er det en god løsning, at Google pr. automatik indfører personaliserede resultater? Og ser du andre problemstillinger end de to, jeg har skitseret her?

Rosenstand out!