Det har været en aktiv uge for Google – adskillige nye tiltag er lanceret, og et af dem skiller sig markant ud fra resten: Personaliserede eller tilpassede søgeresultater. Personalized search – som det hedder på engelsk – er ingen ny ting, men det har indtil nu været sådan, at man kun fik personaliserede søgeresultater i Google, når man var logget ind. Sådan er det ikke mere! Nu er det alle, der som udgangspunkt vil få sine søgeresultatsider påvirket af tidligere adfærd. Og det har konsekvenser!
Hvad er personaliserede søgeresultater?
Google kalder det for “web history” – hvad skal vi kalde det på dansk? Kort fortalt går det ud på, at Google tracker, hvilke sider i søgeresultaterne, du klikker på, når du har søgt efter noget. Lad os sige, at du er vild med at købe tegneserier. Ret ofte søger du efter “tegneserier” på Google, og meget ofte klikker du dig ind på tegneseriesiden.dk. Google lærer nu, at du har en præference for den hjemmeside, når du søger efter tegneserier, og du vil opleve, at tegneseriesiden.dk placeres højere i søgeresultaterne. Ofte vil du også opleve, at der vises flere resultater fra tegneseriesiden.dk, end der normalt gør.
Indtil i dag har det altså været sådan, at personaliserede søgeresultater kun var aktive, når du var logget ind på din Google konto. Men nu gælder det ALTID – og altså også, når du ikke er logget ind. Det giver nogle spørgsmål og mulige problemstillinger, som jeg ser det. Bevares – det er da muligt at frasige sig denne “service” men sagen er, at det er et forsvindende lille antal mennesker, der nogensinde vil høre om personaliseret søgning – og endnu færre der vil tage stilling til, om det er godt eller skidt. Til sidst i dette indlæg viser jeg dig, hvordan du slår personaliserede søgeresultater fra. Og spørger du mig, er svaret klokkeklart: Slå det fra!
I mine øjne er det et stort tilbageskridt, at Google har indført personaliseret søgning for alle, uanset om de er logget ind eller ej. Dels mener jeg, at det fjerner en del af den mangfoldighed og diversitet, som en “uvildig og ufarvet” søgemaskine skal levere – og dels ser jeg en række mere fagligt betingede problemstillinger i forhold til søgemaskineoptimering.
Skal din bibliotekar ikke lære dig nyt?
Google er din bibliotekar, der rangordner og fremviser nettets indhold for dig. Lad os igen forestille os, at du har en glødende passion for tegneserier. Du møder op på det lokale bibliotek meget hyppigt, og hver gang spørger du bibliotekaren, om hun har nogle gode tegneserier at byde på. Du får forskelligt præsenteret, og da du har en svaghed for Lucky Luke, snupper du altid sådan en med hjem. Er du med så langt?
Efter ganske kort tid har bibliotekaren lært, at du har noget med Lucky Luke og cowboys, og efterhånden viser hun dig et større og større antal Lucky Luke og cowboytegneserier, hver gang du spørger hende om nyt fra tegneserieverdenen. Da hun er ansat til KUN at vise dig 10 tegneserier hver gang, bliver der ikke så meget plads til nye tegneserier om noget helt andet en Lucky Luke og det vilde liv på prærien. Og dermed mister du lidt af den mangfoldighed, du kunne have fået forevist, hvis bibliotekaren ikke huskede på, hvad du havde lånt sidst.
Nogle vil sikkert synes, det er helt fint – og fred med det. Det problematiske her er, at du ikke bliver spurgt! Google gør det bare. Ganske vist kan du slå funktionen fra, men jeg er 100 % sikker på, at det er mindre end 1 ud af 1.000, der nogensinde hører om det, finder ud af at slå det fra eller overhovedet tænker over det. Det er ikke mere end godt en måned siden, jeg måtte forklare en københavnsk “SEO ekspert”, at han fik andre søgeresultater, når han var logget ind på Google, end når han ikke var 😉
Hvordan skal vi forklare vores kunder om søgeresultater?
Lad os glemme tegneserierne og tage et gammelt og klassisk eksempel: Svend Bent sælger kaffemaskiner på sin webshop. Flere gange dagligt søger han efter kaffemaskiner på Google for at tjekke sin egen placering – og især for at tjekke, hvad hans konkurrenter har af lumske tricks i posen. Svend Bent klikker sig fra søgeresultaterne ind på en eller flere af konkurrenternes hjemmesider for at tjekke, om de har ændret priser, og hvad han nu ellers tjekker. Han klikker sig ikke ind på sin egen hjemmeside fra søgeresultatet – den kender han jo og ved, hvad indeholder.
Det ser Google via den cookie, de har dumpet på Svend Bents computer, og ret hurtigt vil Svend Bent opleve, at hans konkurrenter får bedre og bedre placeringer, mens hans egen hjemmeside rasler ned i søgeresultaterne. Han ringer til sin SEO pusher og skælder ud – men får blot den melding, at han stadig ligger nr. 2 på “kaffemaskiner”. Svend Bent fortæller, at han altså ikke ligger nr. 2 men nr. 9. Nu vil SEO pusheren (medmindre det er føromtalte “ekspert” fra København) straks bede Svend Bent logge ud af Google.
Men Svend Bent ER logget ud, og så har vi diskussionen. Kan du se det?
Hvad siger du? Er det en god løsning, at Google pr. automatik indfører personaliserede resultater? Og ser du andre problemstillinger end de to, jeg har skitseret her?
Rosenstand out!
Hej Thomas. Dette tiltag vil i sandhed give mange problemer for mange mennesker. Sådan som jeg ser det, er det kun de uerfarne søgere, som har fordel af en søgehistorik. Dem som er vant til at bruge nettet, og dermed Google, vil opleve det som værende et irritations moment, netop fordi man ikke så nemt kan “udforske” nettet.
Jeg har et par aktuelle sager med noget reputation management, hvor vi sammen er blevet enige om hvad et tilfredsstillende resultat vil være, men det kan være svært for de involverede parter at dokumentere et resultat, da vi hver især vil se forskellige resultater.
Og nu vi er ved reputation management, så vil dette tiltag fra Google sikkert kunne forstærke vores holdning om en bestemt person eller virksomhed. Meget forenklet eksempel: Forestil jer at jeg søger på “Thomas Rosenstand”, og her finder jeg en artikel hvor der er en der syntes han er en gammel tosse, det undersøger jeg så lidt nærmere, og ser om der er andre der har den holdning. Det der vel så i teorien kan ske, er at Google fremover vil fremhæve “negative” artikler hver gang jeg søger på “Thomas Rosenstand”.
Det er iøvrigt på Google.dk nu også. Det hedder weboversigt, og når man klikker sig videre vælger man bare – Deaktiver tilpasninger, der er baseret på søgeaktivitet – så skulle det være fikset.
Med den personaliserede søgning, er det i hvert fald endnu vigtigere, at være højt oppe på de relevante søgeord og fremtræde, således at brugeren får lyst til at klikke på ens link – for så vil man jo med større sandsynlighed være i top, hver gang den givne bruger søger på det emnespecifikke søgeord. Hvis man ikke fanger brugeren første gang personen søger, så falder chancen for at få et klik fra den bruger, hvis man risikerer at glide længere ned af søgeresultatet i forhold til konkurrenterne.
Blot en hypotese: Google er hurtigere til at rykke rundt på placeringer, når det gælder søgeord, hvor konkurrencen ikke er så hård. Sådan ser det i hvert fald ud til ved første øjekast. Andre der har bemærket det?
Jeg er fuldstændig enig med dig. En af grundene kunne dog være at Google godt er klar over at rigtig mange mennesker bruger Google selvom de ved præcis hvilken side de gerne vil ind på. Man ser tit at folk googler et domænenavn istedet for bare at taste det direkte ind i adresselinjen. Så man googler altså et eller andet kun med det ene formål at komme ind på en side man har været på før, men måske bare ikke helt kan huske hvordan domænenavnet staves.
Så selvom dit eksempel med bibliotekaren er rigtig godt, så er det måske i virkeligheden mere og mere sjældent at folk i realiteten ønsker at bliver præsenteret for en række helt nye forslag, istedet for de gamle kendinge.
Jeg kan også godt forstå at du synes det bør være på sin plads at man bliver spurgt om man ønsker den nye ændring, men som du selv er inde på, så opdager langt de fleste ikke alle de ændringer Google løbende laver. Og derfor er Google nødt til at trække løsninger ned over hovedet på den brede befolkning, for at de får glæde af, hvad google mener, nogle bedre søgeresultater.
Ja det virker lidt som et tilbageskridt med dette personaliseret søgning og især fra min/vores side af bordet.
Men Hr. og Fru. Jensen er sgu nok meget godt tilfredse med at deres favorit opskrift eller andet altid ligger belejligt i toppen på relevante søgninger.
Der skal nok opstå nogle sjove situationer ud af dette her.
En tænkt situation: Familie, med kone der er selvstændig og indberetter moms via nettet. Hun søger hvert kvartal/halvårligt på “moms” for at finde ind til tast selv service.
Faren, der er ret glad for billeder af letpåklædte mødre han finder på nettet, via søgninger “moms …..” / “…. moms” – det gør han ret tit om aftenen når konen er gået i seng.
Konen er ret vant til at finde Skats tast-selv i toppen af søgningen, men hov nu er side 1 pludselig fyldt med alverdens nasty resultater om letpåklædte mødre og skats tast selv finder hun først nu som resultat 15.
uha uha, han kommer ud i et forklaringsarbejde når hun finder ud af hvorfor 🙂
Ok, måske ikke verdens bedste eksempel hehe. Men der må da komme til at opstå nogle situationer på delte computere med dette her tiltag.
Har du hørt noget om deres baggrund for at rulle dette ud? Det har jo kørt på adwords i noget tid som jeg forstår det. Altså personaliseret reklamer, selvom du ikke er logget ind.. Måske det har været sådan en bragende success at de mener at samtlige organiske resultater også skal være sådan.
Jeg har 2 selvstændige IP adresser her hos mig, og vil da nu lave direkte test og se effekten af dette. Den ene vil være aktiveret og den anden deaktiveret på hver deres computer.
Til dem af jer der udbyder SEO til kunder, kan man ligeså godt nu få lavet en battleplan for kunder der henvender sig vedr. rankings. Mange kunder vil tro de ligger nr. 1 i deres niche, mens SEO firmaet må forklare at de faktisk ligger nr 14 i den “rene” søgning.
Hej Thomas
Jeg tror egentlig at denne nye service kan være en god hjælp for brugerne. Det kan hvis vi nu skal bruge kaffemaskine eksemplet være at en af dem der har købt en kaffemaskine hos Svend Bent gerne vil lave en rigtig god Caffe Latte.
Derfor søger han på mælkeskum og synes at resultat nr. 11 har den bedste guide til mælkeskum og derfor kan det det også være positivt at jo flere gange han bruger denne guide til mælkeskum, jo mere relevant synes google at denne artikel er for ham. Derfor finder manden endnu nemmere denne side omkring mælkeskum.
At det er så er drabeligt irriterende for SEO eksperterne er en anden side af sagen. 😉
Hej Lars
Når jeg går ind på google.com så står der ikke web history, der står iGoogle. Men så står der tilgengæld under Search Settings – “Signed-in users can remove personalized suggestions from their Web History. Learn more”. Men det mener jeg ikke er det samme som du taler om i ovenstående. Kan det tænkes at Google tjekker min IP, og på den baggrund endnu ikke benytter web history uanset om jeg går på gooogle.com eller google.dk ?
På forhånd tak for forslag
Mads
Man kan jo påpege at Google har haft rig lejlighed for at teste konceptet på de mange brugere der er logget ind, og i dag får personaliserede resultater. Såfremt de vurderer at dette for det meste giver brugerne bedre søgeresultater, så er logikken med også at udbrede dette til de brugere som ikke er logget ind igennem en Google konto vel logisk nok.
Det gør selvfølgelig SEO sværere – både at håndtere og bryde igennem med nye sites. Men så er der jo igen blot mere behov for de rigtige eksperter der kan håndtere dette.
Ja du siger du jo godt. Først og fremmest var det dumt allerede da man var logget ind med Gmail. Bare tænk på den stakkels SEO ekspert !
Men ja besynderlig beslutning. Hvad er fordelen ? At dem der allerede har fået hits af deres kunder , forbliver i toppen ? Altså en tjeneste til de allerede succesfulde sites ? Og en ekstra hurdle for upcoming sites.
Så er jeg da glad for at jeg ligger på steder allerede, hvor det ikke får den store betydning
Sikke noget! Det ser ud til at blive noget rod… det ville have været bedre uden!
@Mads: Nu hedder jeg ikke Lars, men jeg svarer alligevel. Du er sikkert allerede logget ind på Google? Så får du ikke det billede, der skrives om her.
Log ud af Google – lav en søgning – og så har du “webhistorik” stående i øverste højre hjørne.
Efter at have logget ud, fandt jeg ud af, hvordan jeg fik slået det fra.
Men når jeg logger ind igen, får jeg så stadig personificerede resultater? Og i så fald – er det muligt at slå fra?
Det er ret irriterende at skulle huske at logge ud (og ind), når man samtidig bruger andre Google tjenester som f.eks. Adsense.
Hej Morten
Ja – du slår personaliserede resultater fra under dine indstillinger, når du er logget ind.
Hej Morten
Du skal IKKE være logget på Gmail eller andre Google tjenester, hvis du vil have et rent resultat.
Ps:
Jeg ser jo ikke det her som en SEO mand , men som en virksomhedsmand. Og der er det helt tydeligt en favorisering af de i forhånden godt optimerede, velbesøgte sites. Måske en hjælpende hånd i finanskrisen til de skrantende store firmaer ?
Jimi: Mener du også, det var Elvis, der skød Kennedy? 🙂
Der er ikke tale om at favorisere de sites, der allerede ligger højt placeret. Der er tale om at favorisere de sites, du som bruger klikker mest på. Selvfølgelig er der en lille sammenhæng, men selv i et spøgefuldt øjeblik kan du ikke mene alvorligt, at der ligger en favorisering af visse firmaer bag?
Det hele kan koges ned til, at det blot er endnu en god grund til at levere det, vi har kaldt 360 graders optimering i årevis: SEO- og konverteringsvenlige sites, der giver brugerne det, de ønsker.
Thomas: Nej jeg er heldigvis befriet for sådanne paranoide tanker.
Og nej jeg har heller ikke noget imod det, da jeg selv ligger godt til og har god traffik, der hvor jeg gerne vil.
Men hvis jeg skulle skifte leverandør og bruge Google som en telefonbog, ville jeg da synes det var rart som bruger af Google , at der kom varierende resultater , i stedet for bare at se på de leverandører s, som jeg allerede havde testet, og ikke var interesseret i.
Men så går man jo bare længere ned af listen. Men at præsentere brugerne af Google for resultater man allerede kender til, er vel ikke så oplysende og kendetegner vel heller ikke der hvor Google skulle skille sig ud fra et linkkatalog eller en telefonbog, hvor firmaerne er listet alfabetisk og aldrig rykker sig.
Det betyder ikke det store. Og ja det gavner Fru Jensen som gerne vil finde sovseopskrift, men som virksomhedsejer er det anden sag. Der er det mere en håndsrækning til dem der i forvejen ligger i top.
Men igen , så går kunden bare længere ned af listen.
Så tillykke til Fru Jensen, og en LILLE smule sværere for upcoming google erobere.
Der vil stadig være pladser ledige på side 1 hos dem, der ikke slår personaliseret søgning fra – men bare knapt så mange. Jeg er ikek enig i, at det er en håndsrækning til dem, der allerede ligger i top. Det er derimod en håndsrækning til dem, der formår at levere det, kunderne søger efter. Hvis siden ikek er god og giver værdi, klikker folk ikke ind på den igen og så ruller den nedad.
Hej Thomas (beklager fejlen)
Jeg er ikke logget ind, du kan se et screendump her.
http://www.flickr.com/photos/madsgormlarsen/4160597708/sizes/o/
Jamen Mads – prøv engang at følge mit råd fra kommentar nr.11: “Log ud af Google – lav en søgning – og så har du “webhistorik” stående i øverste højre hjørne.”
På det screendump, du har sendt, er der jo ikke foretaget en søgning 😉
Ja, det rigtigt. Og det glæder såmænd også mig. Så jeg er ikke sur over det, overhovedet.
Jeg siger bare det er en lille fordel for dem der allerede lever efter Googles retningslinjer. Og sådan skal det jo også være.
Ps:
“Det er derimod en håndsrækning til dem, der formår at levere det, kunderne søger efter.”
Altså dem der ligger i top 🙂
Undskyld Jimi – men det er altså noget vrøvl, du skriver. Hvis du har et godt resultat på en given søgning på f.eks. plads. 8, og du jævnligt klikker dig ind på den side fra Google, vil den side sandsynligvis blive placeret højere end nr. 8 hos præcist dig. Hvis de sider, der ligger i top, leverer det, du efterspørger – favoriseres de. Hvis de ikke leverer det, klikker du ikke ind på dem igen, og så er det andre sider, der favoriseres i “din Google”.
Jeg tror altså, du har fået lidt galt fat i, hvordan det virker?
Tjah, du har ret. Jeg gik nu ud fra ca 90 % af brugerne klikkede sig ind på top 3 søgningerne , og fandt hvad de søgte der. Men de resterende 10 % får nu en bedre chance. Det rigtigt.
My bad
Jeg burde ikke kommentere noget. før jeg fik noget mere viden. Jeg holder lav profil
Jimi: Nu tager du fejl igen! Du skal kommentere på livet løs, så vi kan diskutere. Nogle gange kan du lære noget – andre gange kan jeg eller andre, du diskuterer med lære noget. Så glem den lave profil! Du er en morderligt fin fyr, som jeg sætter pris på at mødes med online her og hisset. Bliv ved med det!
Jeg gider jo bare ikke fylde blog plads op med mine begynder antagelser. Men på den anden side, er det den eneste måde jeg kan lære på. Så hvis i synes det er fint med sådan en lærling, der skriver lidt her og der, så fortsætter jeg bare
Du kan blive skudt med lunken abediarré, hvis du ikke fortsætter med at kommentere ;-). Denne blog er IKKE på nogen måde forbeholdt noget særligt erfaringsniveau. Go Jimi!
🙂
Til problemet nævnt for oven, med at man ikke ser “webhistorik” i øverste hjørne:
Jeg her præcis det samme, når jeg søger på Google.dk eller Google.com – går jeg derimod til Google.com.pe og søger på spansk vil Google pludselig gerne vise mig min webhistorik.
Jeg kan dog ikke helt lure dette, for den et øjeblik efter vil den også gerne give mig webhistorik når jeg søger på dansk, med google.dk. Men hver eneste gang jeg søger på Google.com er der ingen “webhistorik”. Har prøvet i et par forskellige browsere, og er ikke logget ind i Google.
Det virker lidt “random” hvor det dukker op pt, og det kunne måske være at det ikke er opdateret i alle deres datacentre?
Hej Christian
Det kan være forskellige datacentre, der er årsagen. Om et døgn eller to er den der sikkert over det hele.
Er helt klart blevet en større udfordring for os alle, de placeringerne i toppen bliver endnu sværre at opnå nu.
Og som Thomas også skriver, så bliver der mindre pladser nu, da nogle af de bedste placeringen i top10 bliver indtaget, af tidligere søgninger + besøg.
Takker for en hurtig update omkring dette…:)
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene, som bruger tror jeg faktisk er jeg bliver glad for tiltaget, men som hjemmesideejer, knap så glad. Jeg tror, som du nævner Thomas, at hjemmesider der virkelig hjælper folk, får stor gavn af dette og det vel også det bedste.
Kunne næste tiltag fra Google være, at slå webhistorik fra flere brugere sammen, så nye søgninger afhænger af hvad andre har klikket på?
Som den søgemaskinenørd jeg nu en gang er, så har jeg gået og tænkt over dette det meste af dagen. Jeg har prøvet at finde fordele og ulemper ved personalized search, i forhold til mit daglige arbejde. en af de ting der har slået mig, men som jeg tidligere ville have svoret aldrig vil ske, kan faktisk godt blive en realitet nu.
Det kan godt være det er lidt langt ude, men vi ved at Google i lang tid har registreret vores søgehistorik, hvis vi var logget ind, og dermed ved hvor mange gange jeg har søgt efter akvariefisk, og klikket videre til hansens akvariebutik.
Lad os så forestille os at den samlede historik for alle søgere, bliver samlet og brugt som en del af Google’s algoritme. Så kunne man godt forestille sig at, hvis størstedelen af dem der søger efter akvareifisk vælger hansen akvariebutik, at så vil hans website samlet set, og naturligvis sammenholdt med alle de andre faktorer der spiller ind, ranke bedre i SERP?
Så kort sagt, hvis der er mange der vælger dit site, så vil det påvirke din sides ranking hos alle brugere, og ikke bare fra din IP.
Hej Lars
Google har et snart to år gammelt patent på netop den teknologi – og lur mig, om ikke det allerede er godt på vej gennem de mørke gange inderst i Mountain View 😉
Lille rettelse: Det er ikkke IP, der trackes på i dette tilfælde – det er den enkelte computer (cookie).
Sjovt nok har jeg i mandags lagt et nyt site på nettet, og til min overraskelse kan jeg nu konstatere, at det allerede er indekseret i Google – uden at det har et eneste indgående link. Det ligger endda nr. 9 på en søgning, der har en månedlig søgevolumen på 480. Og jeg har slået historikken fra.
Så umiddelbart har tiltaget i dette ene tilfælde ikke haft den store betydning, men…et tilfælde er selvfølgelig lige i underkanten, hvis det skal have en validitet rent statistisk.
Mht. selve tiltaget er jeg heller ikke den store tilhænger af det. Jeg synes, at det er irriterende, at dette og mange andre tiltag ofte bare bliver pålagt brugerne. Og som Thomas er inde på, så får det ofte en indskrænkende effekt på brugerne. Jeg bruger fx ikke selv GPS, og dermed bevarer jeg muligheden for at komme til at køre forkert og opleve noget, som jeg ellers ikke ville have oplevet.
Man kan jo også gå et skridt videre at forsøge at tweake sine personlige søgeresultater. Log in på Google Accounts (www.google.com/accounts), hvor du kan slette dele af din web history – eller det hele. Det kan bruges til at slette en historik du allerede har, før du disabler den (ved ikke lige om disable sletter nuværende historik), eller det kan bruges til at lave nogle nørdede tweaks og tests, hvor du kan se hvad der sker med søgeresultater hvis du sletter dine besøg hos tre bestemte konkurrenter og en ostepop-fabrik.
//Anders
God idé.
Men er det den samme historik der gælder når man henholdsvis er logget ind/ikke logget ind?
Iøvrigt synes jeg det er en tåbelig feature som burde være tilvalg fremfor standard.
Det gode ord organiske resultater får nu et mere blandet præg…
Men Google er jo konstant under forandring – så det kan være dette ikke er den endelige løsning.
Har de et sted hvor de tager imod kommentarer?
Bo
Hej Bo
Det er den samme historik, ser det ud til. Og du kan jo altid besøge nogl eaf diskussionsgrupperne hos Google – men jeg tvivler på, det gør nogen forskel.
Historien melder umiddelbart ikke noget om hvorvidt brugernes søgehistorik inden denne opdatering vil have indflydelse på sites ranking, eller om det kun vil være historik fremover, der har indflydelse?
Som Lars Bachmann siger, så bliver det spændende at se, om det vil have indflydelse på den generelle ranking for et site, at det har skabt loyale brugere gennem tiden. Det kan sagtens tænkes, at deres gamle patent, som Thomas refererer til, vil blive taget i brug snart, men jeg kan da forestille mig, at det vil give nogle udfordringer. Pludselig kan det jo blive lettere at manipulere Googles indeks ved eksempelvis at skabe et netværk at bots, eller af folk fra lavtlønnede lande, som klikker rundt på diverse sites med definerede intervaller, for at simulere tilbagevendende brugere.
Men okay, som det jo ofte sker, når Google kommer med en opdatering af deres systemer, så ser vi straks konspirationer, udfordringer og begynder at frygte nettets undergang, og mon det går så galt?
Hej Thomas,
Det er lidt svært at gennemskue, hvilke konsekvenser det nye tiltag har. Spørgsmålet er vel hvor smart Google (eller andre) er i stand til at lave deres løsning og hvordan “man” vil prøve at udnytte det til egen fordel. I dit eksempel parre du søgeordene “tegneserier” og “lucky luke” sammen. Din formodning er vel så at dine efterfølgende søgning alene på “tegneserier”, vil prioriterer links med “lucky luke” indhold højere end sider uden? Modtrækket fra hjemmesideejere bliver så forhåbentlig ikke at lade ALLE sine sider indeholde “lucky luke” – og alle andre tegneseriehelte naturligvis…
Informationen (søgeordene) kan i øvrigt næppe gemmes i selve cookien (den kan vist kun gemme 4K information). Mon ikke Google benytter en “tracking cookie”. Så kan de kan slå op i en af deres databaser og se hvad de har “høstet” af information (søgeresultater) for netop denne cookie tidligere. Der skal godt nok en temmelig stor database til, men den del har Google temmelig god erfaring med.
Nå, men heldigvis kan man (dvs dem der ved funktionen findes og kan finde ud af det) slå denne “feature” fra – tak for tippet.
PS: En anden løsning er at undgå at bruge cookies – enten generelt eller specielt for Google.
Hej.
Hvad med links ?
Tidligere blev en side primært listet ud fra linkprofilen (og selvfølelig ud fra tekst og titelkode). Men efter denne googleopdatering kan jeg forestille mig at det mere og mere handler om at lave killertitelkoder så folk klikker på siden i Google.
Er det rigtigt antaget ?
Hej Morten
Nej – det er ikke rigtigt antaget. Ikke helt i hvert fald. Links, indhold, sidetitler og meget mere er uændret vigtige elementer. Og husk nu på, at søgeresultaterne kun påvirkes af dine klik på din maskine – ikke på andres maskiner. Så derfor er en god placering i Googles “ufarvede” indeks mindst lige så vigtig som tidligere. Ellers ser du jo ikke siden i søgeresultaterne til at begynde med.
Hej Thomas
Jeg har lige modtaget dit nyhedsbrev ang. det her emne. Jeg tænkte på, om det var værd at nævne, at man skal huske at deaktivere funktionen, hver gang man starter sin computer, hvis man har sat den op til at slette cookies, eller man selv gør det, hver gang man lukker sin computer.
De første par dage glemte jeg det, men nu er det så bare en ting mere til “listen” af ting, jeg altid gør, når jeg har startet min computer.
Hej Mikael
Hvis man sletter sine cookies, skal man ganske rigtigt slå det fra hver gang. Men jeg tvivler på, der er mange, der gør det – altså automatisk sletter sine cookies?
Det lyder rodet!
Et personaliseret søgeresultat fungerer fint, når man selv kan slå det til og fra. Hvad er meningen med at pådutte alle brugere det automatisk?
Men i nye tiltag er der også muligheder – det bliver spændende at følge.
Til dem der, som jeg, gerne vil prøve Googles “Personalized search” på google.com er her et tip:
Indtast “http://www.google.com/ncr” i adressefeltet, så omstilles man IKKE til google.dk.
Jeg tror Google har opgivet kampen mod spammere, og nu laderne brugerne filtrere indholdet i stedet for selv at løse problemet med ringe søgeresultater.
Tak for hjælpen G 🙁
Jeg ved ikke om jeg har fanget den rigtigt.
Hvis jeg bruger min fritid på at søge på feks fodboldstøvler på Google så vil Google personalisere de sider jeg normalt går ind på og de sider vil derfor toppe hver gang jeg søger på fodboldstøvler på Google.
Hvordan er et nyt firma der handler med fodboldstøvler og lige har lanceret en ny webshop så stillet. Hvordan fanger det firma de “gamle” kunder som allerede er personalisret af Google på søgeordet fodboldstøvler. De vil vel havne langt nede af listen på de “gamle” kunders søgeresultater og har derfor sværer ved at komme ind på markedet. Er det rigtigt fanget ?
@Optimator: Det kunne du vist ikke have fået mere galt i halsen.
@Tommy: Det er sandsynligvis delvist rigtigt fanget. Vi har jo tilgode at se noget historik på det nye tiltag. Når jeg skriver “delvist”, er det fordi, Google jo kun vil lade søgeresultaterne i din browser påvirke af din historik – de vil ikke lade din historik STYRE dem.
Jeg tror ikke, du skal regne med, at hele side 1 bliver forbeholdt resultater på basis af din historik. Blev det tilfældet, ville Google miste et enormt antal brugere, der ville være utilfredse med, at der aldrig “kommer noget nyt” i Google 😉
En idé kunne også være, at det er en af Google’s måder hvorpå de kan forhøje omsætningen på AdWords.
Lad os holde os til det berømte eksempel med kaffemaskinerne.
Du søger efter informationer omkring kaffemaskiner og hvilket kaffepulver, der er bedst. Da du har slået personlige søgeresultater til, så vil du blive præsenteret for de sider, som du plejer at finde denne information på. For hvis de har informationen, så er denne vel mere troværdig for lige netop dig. Du har jo i forvejen givet dem et godkendelsesstempel ved ofte at gå ind på denne side.
Nu kommer tiden til, at du skal købe en ny kaffemaskine. Du søger på kaffemaskine og får mange af de traditionelle søgeresultater frem, hvor du i forvejen ved, at de ikke har salg af kaffemaskiner.
Dertil kan du se en masse forskellige kaffemaskine-forhandlere, der fremkommer på AdWords. Det kunne være med til at øge klikfrekvensen AdWords annoncerne.
Men Andreas: Ved du med sikkerhed, at Google vil vise sider, der ikke sælger kaffemaskiner, når du googler efter kaffemaskiner? Jeg tvivler – men tiden må vise det.
Jeg skal ikke forsværge, at en eller anden i Google har overvejet, om dette kunne give ekstra omsætning på AdWords?
Ok og tak for hurtig respons :o)
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at Google ikke vil lade min historik styrer dem ?
Nej, det kan jeg af gode grunde ikke vide…
Jeg ved ikke, om jeg kan forklare det bedre, Tommy? Prøv at tænke over forskellen på at “styre” og at “påvirke” først. F. eks. styrer du din bil – men den kan påvirkes af sidevind.
Det er Googles overordnede algoritmer, der STYRER søgeresultaterne og din historik, der PÅVIRKER dem i netop DIN browser. Er du med nu?
Ja tror jeg er med nu 🙂
Det var hvis svar på de spørgsmål jeg havde nu, tak for hjælpen.
Tjooeh.. Men er det ikke primært et problem for SEO folk og deres kunder? Den alm. bruger er allerede vandt til og træt af, at et google søgning netop ikke indeholder et “ufarvet” resultat, fordi SEO folket kæmper om at blive vist på første side. personlig synes jeg det er bedre at google, med tiden, vil nedprioritere alle de kunstigt pumpede søgeresultater, ved at jeg unlader at klikke på dem.
Når du skriver at ‘..det fjerner en del af den mangfoldighed og diversitet, som en “uvildig og ufarvet” søgemaskine skal levere..’, er jo i virkeligheden ret dobbeltmoralsk. Du lever jo netop af at manipulere med denne “ufarvethed” og at “farve” resultaterne til højest bydende.
“Efter ganske kort tid har bibliotekaren lært, at du har noget med Lucky Luke og cowboys, “..
At søgeresultatet skulle ende med kun at indeholde “lucky luke” er jo dit gæt på et dommedags scenario. Jeg tror nu i reglen at du ville få meget svært vedt at få google til at begrænse sin søgning så kraftigt og at du måske overvurderer med hvilken faktor dette “PÅVIRKER” din søgning.
Det er et faktum at SEO folket og deres kunder kan få lidt problemer med dette. Men SEO folket er en meget lille brøkdel af googles brugere og det generede et tilskrækkeligt antal brugere, ville det meget hurtigt blive lavet om.
Hej Steffen
Jeg tror, du skal prøve at læse min artikel igen – og evt. sætte dig lidt mere ind i, hvad personaliseret søgning er. Det ser ud til, du helt har misforstået både det, jeg skriver og det, personaliseret søgning er.
Ved samme lejlighed kan du læse lidt op på, hvad søgemaskineoptimering er, for den har du også fået helt galt i halsen.
Og SEO udbyderne får såmænd ikke problemer med det – så svært er det heller ikke at lære et menenske at slå personaliseret søgning fra 😉
Hej Steffen
“SEO folket ” som du omtaler dem . Kommer de fra Seo-land, og er de med i ondskabens akse ?
Hvis man arbejder med SEO prøver man at gøre Google glad. Det vil sige at man retter sig efter Googles retningslinjer. Hvis du bryder retningslinjerne for voldsomt, bliver du hårdt straffet.
Så de sider du ser i toppen af søgeresultaterne er der fordi Google synes det er godt stykke arbejde, og fordi folk har gjort hvad Google efterspørger.
Dette er NETOP hvad har gjort Google til den største og bedste søgemaskine.
At arbejde med SEO svarer til at indrette en butik , så den tager sig bedst ud for kunderne og skaber mere salg.
Men ja SEO er hot, og der tjenes penge. Mon ikke mere der er der at farvningen af synspunkter kommer ind ?
Google er glade, kunderne er glade, seo ” folket ” er glade. Men Steffen er ikke er glad.
Det er jo hvad der kan ske.
Prøv at læs lidt mere på Googles egne sider. De opfordrer dig til at optimere dine sider. Ja til at farve dem
Hej Jimi
SEO kan sagtens være direkte manipulation – men det er også så meget andet. Jeg har bl.a. arbejdet med portaler, der skal hjælpe mennesker med kroniske sygdomme til at finde hjælp og gode råd. Og jeg har arbejdet med ministeriers hjemmesider, så det f.eks. er nemmere for mennesker, der skal skilles eller på anden vis bruge det offentlige system at finde de nødvendige oplysninger. Og jeg kunne blive ved, hvis jeg gad – men det gider jeg ikke. For mens nogle få mennesker har det svært med virkeligheden, er vi heldigvis så mange flere, der lever i den og bruger den hver dag 🙂
Og som du selv skriver: Google tilbyder enorme mængder information om, hvordan man skal optimere sin hjemmeside. Men den slags er ikke interessant for denne verdens (heldigvis relativt få) mavesure opportunister. Det er meget sjovere for dem at bitche løs om, at reklame, PR og hvad ved jeg er ondskaben selv. Det skal de bare gøre – så tjener vi andre penge, skaber arbejdspladser og hjælper vores kunder med at tjene penge imens 😉
Okay Thomas jeg har den der video du optog i USA med Martin Thorborg, som skulle lukke munden på folk , der har et problem med SEO og det at tjene en skilling.
Her er den :
http://www.youtube.com/watch?v=R7yfISlGLNU
Hehe… tak for at vertificerer dette… Kan se at der allerede er mange på amino.dk der er faldet i med “begge ben” og erklæret at de havde opnået position nr. 1. på google…
Velbekomme, Anders. Der er jo ikke noget at sige til, at folk forvirres over alle de mange nye ting fra Google de seneste måneder. Selv folk der arbejder emd SEO til daglig kan lade sig forvirre og “snyde”, som vi har set det i div. blogpost på det seneste.
Hej Thomas, jeg kan godt lide at du forklarer tingene så man forstår dem uden at være en nørd.
Tak for det, Michael. Jeg gør mit bedste for at gøre det lettere abstrakte mere spiseligt for dem, der ikke arbejder med det hver dag (og faktisk også for nogle af dem, der arbejder med det ;-))
Hej..
Så er det også kommet på dansk bare kaldet “Weboversigt”…
Og jeg har allerede slået skidtet fra…. 😉
Hej Rudi
Jeps – det kom på dansk dagen efter, jeg lavede det lille screendump. Men dovenskab har forhindret mig i at rette i videoen 😉
Er der nogen der har hørt om en officiel udmelding fra Google (evt. fra Matt Cuts eller andre derinde), om hvorfor det her er blevet vedtaget – De plejer vel at komme med en forklaring når de kommer med større tiltag, eller?
Åh ja – de har skam meldt ud flere steder: For at gøre brugen af Google til en bedre oplevelse for brugerne.
Om det så ER bedre, må være en personlig vurdering som “almindelige brugere” af Google må foretage. Jeg synes det ikke.
Når jeg hører dem jeg kender om de slår personlige søgninger til eller fra i Google bliver de helt blanke i øjnene. Det er da ikke noget den almindelige bruger kender noget til, så jeg synes det virker uoverskueligt med konsekvenserne for os der lige har fået et nyt site i luften. For hvis jeg har forstået det rigtigt kommer det til at betyde at de store bliver større og de små kommer til at kæmpe som en gal for at få trafik 🙁
Hej Charlotte
Så har du ikke forstået det helt rigtigt – så dramatiske konsekvenser af personaliseret søgning er der intet, der tyder på, vi vil se.
Hej Thomas
Jeg kunne godt tænke mig lidt en opfølgning på den øgede personalisering af Googles søgeresultater. Har du en fornemmelse om at de tage flere og mere sofistikerede variabler ind i algoritmen nu i forhold til lanceringen i dec 2009.
Med andre ord, hvor tror du udviklingen er på vej hen i forhold til personaliserede søgninger?
Hej Nikolaj
Det er der ingen tegn på. Og der er såmænd ikke så neget algoritme bag det – de tracker jo blot, hvad du klikker dig frem til, i hvilken fordeling osv. På sigt? Tja – måske ser vi at præferencer fra Facebook, Twitter etc. også får indflydelse på personlige SERPS.
Jeg selv har alt personligt slået fra af indlysende årsager.
Hvordan slår du det fra Thomas – jeg har slået det fra ved at være logget ind, men så klikket historik fra. Men synes at Norske sider kom meget højt op, og tænker at dette skyldes at IP adressen så heller ikke tæller med, når man er logget ind med en google konto, hvor man frabeder sig historik. Er der nogle forskellige måde du kan anbefale til at slå personlige resultater fra, og nogen du foretrækker?
Hej Mads
Jeg er aldrig logget ind, når jeg søger. Det er den eneste måde, jeg kan stole på. Der er i øvrigt en fremragende gennemgang af mulighederne her: http://www.makeuseof.com/tag/disable-googles-personalization-search-results/
Hej Thomas – tak skal du have, og god weekend.
Mads
I lige måde!
Dette er godt nok en gammel tråd – men jeg har på det seneste oplevet at selv om jeg har deaktiveret tilpasninger baseret på søgeaktivitet – så har resultaterne ændret sig – så de sider jeg har klikket på kommer øverst i resultaterne. -Er der nye tiltag fra Google der gør at man skal deaktivere flere steder nu???
Tjaa – jeg har oplevet tilsvarende men kun i min Firefox, hvor det ser ud til, at der dumpes en cookie, der ikke respekterer settings. Du kan løse det i Firefox ved at installere dette plugin: http://yoast.com/tools/seo/disable-personalized-search-plugin/
Tak.
Det var i Chrome jeg oplevede problemet. -En god anledning til at skifte til Firefox.
Hver gang jeg vil søge på google,er det den side jeg sidst var inde på der dukker op. Hvad er årsagen ?
Hej John
Årsagen er jo netop forklaret i artiklen. Eller misforstår jeg dit spørgsmål?