Forleden var der en gammel artikel om frames og søgemaskineoptimering, der dukkede op til overfladen igen grundet et spørgsmål fra en læser. Det er jo super hyggeligt, når det sker. Spørgsmålet og svaret gav en anden trofast læser – Frank Hellerup Madsen – en lettere kvababbelse, som fik ham til at fare i blækhuset og kommentere om musik på hjemmesider. Jeg deler 100% holdning med Frank, så jeg opfordrede ham til at skrive et gæsteindlæg her. Og det gjorde han så!

Frank Hellerup Madsen om musik på hjemmesider

Der findes mange måder at bruge sine penge på uden rigtigt at få noget igen. Musikerne fra KLF valgte at brænde en million pund i en brændeovn, mens andre købte aktier lige før IT-boblen brast og fik nogenlunde samme resultat ud af det.

Som hjemmesideejer kan du også på mange måder gøre hele din indsats på hjemmesiden til skamme og spilde det hele på gulvet. Thomas fortæller vanligvis herinde om, hvor fjollet det er ikke tænke SEO med i hjemmesiden, så du kan få besøgende. Der tales om usability og konvertering, når først du har fået besøgende ind på din side. Alt sammen vigtige indsatsområder, som er nødvendige for at få noget ud af din hjemmeside.

Musikken fra helvede

Men et lille område omtales sjældent, fordi det burde være indlysende, at du skal holde sig fra det: Musik på din hjemmeside.

Nej nej, ikke musik som en lille diskret, indbygget media player, brugeren selv kan aktivere eller mulighed for download af udvalgte lydstumper. Den slags kan såmænd være gavnligt nok for brugeren, hvis det passer ind i sidens tema.

Nej, jeg tænker på den automatiske baggrundsmusik, som går i gang, straks jeg åbner din hjemmeside! Ja, jeg taler dig til som insisterer på at spille ”Für Elise” for mig i en Hammondorgelversion, når jeg bevæger mig ind på din wellness-hjemmeside.

Hvis du fik lavet brugertests af din hjemmeside, ville du opdage, hvordan automatisk musik fremkalder gråd og tænders gnidsel hos dine besøgende. At din bounce rate i Google Analytics er på 90% viser ikke hele sandheden. Blandt de sidste 10 procent findes nemlig en vis andel, som desperat klikker din side rundt for at finde ud af, hvor de slår musikken fra, før de forsvinder igen. Når det gennemsnitlige tidsforbrug på hjemmesiden er højere end et par sekunder, skyldes det, at der også findes døve netbrugere!

musik-hjemmeisder

Dem generer du

Lad os et øjeblik se på de kategorier af netsurfere, som du generer voldsomt med automatisk afspilning af lyd. Først har vi alle dem, som i forvejen har gang i noget musik eller anden lyd på hjemmesiden. Dvs. alle der hører mp3’er, lytter til podcasts, hører netradio eller lignende.

Dernæst har vi folk i kontorlandskaber som surfer i arbejdstiden. Ja, de findes i rigt mål – tjek selv besøgsstatistikken på din egen hjemmeside. Det er sjældent, at der i sådan en situation er behov for at tiltrække alt for meget opmærksomhed til det faktum, at man surfer på nettet.

Alle folk, der har for vane at udnytte tabbed browsing og åbne en række hjemmesider på hvert sit faneblad vil blive nødt til at kaste sig ud i den irriterende sportsgren som hedder ”Find den latterlige hjemmeside med lyden på og luk den øjeblikkeligt!”.

Og så er der alle dem med moderne browsere, som i stedet for din musik bliver mødt af en besked om, at de skal downloade en bestemt plugin eller får et advarselsvindue op ved din side. Tror du, at de vender om med det samme?

Kom videre

Når nu nettet har udviklet sig gevaldigt siden midt-halvfemserne, synes du så ikke, at det er på tide at følge med? Blinkende tekst, roterende mail-ikoner og skrigende kontrastfarver overalt er allerede lagt på museum og selv hos Geocities kan man bygge nogenlunde præsentable hjemmesider i dag. Tag nu skridtet. Drop musikken. Nyd stilheden!

Hvis du alligevel insisterer på at fastholde musikken, så spar i det mindste udgiften til SEO, Adwords og forbedringer på hjemmesiden. Der er ingen grund til at arbejde på at tiltrække besøgende, hvis du alligevel vil jage dem væk igen. Så kan du lige så godt bruge pengene på KLF-vis og nyde, at ilden giver varmen i nogle få øjeblikke.

Efterskrift: Ovenstående udbrud kom til verden efter jeg oplevede en læser her på bloggen spørge i alvor til, hvordan man bedst implementerer musik på sin hjemmeside. Jeg er selv stor musikelsker, men synes, at det er vigtigt at holde skæg for sig og snot for sig – og ikke mindst undgå at spænde ben for sig selv.

____

Tak til Frank Hellerup Madsen, som også slår sig løs hjemme hos sig selv på Den Synlige Mand.

Og historien, der fik Frank i blækhuset, finder du her: Frames og søgemaskineoptimering

Og det her må jo så være: Madsen & Rosenstand out!