Webshop - E-handel SEO

Du sælger mere med gode placeringer

laptop-hand-working-landscape-person-girl-613266-pxhere.com

Webshop SEO

Søgeoptimering er et af de særlige områder, hvor du omkostningseffektivt kan forøge udbyttet af din hjemmeside og din forretning væsentligt.

Sælger du produkter eller ydelser via internettet, er søgeoptimering (SEO) den absolut mest omkostningseffektive markedsføring. Det handler om at blive set i søgemaskinerne, og i Danmark især om at blive synlig på Google!

Webshops kræver specialviden

SEO stiller særlige krav på webshops - små som store. De krav lever vi op til - og mere til!

Udfordringer med SEO på webshops

Lad os starte med at slå fast, at alle de gængse regler for SEO også gælder for webshops. Der, hvor udfordringerne kommer, er de særlige forhold, der ofte gør sig gældende på e-handelssites. For eksempel:

  • En vare fås i 8 farver og 10 størrelser. Det skal håndteres, så Google ikke kører sur i det.
  • Mange varer kan være vanskelige at skrive en fyldestgørende tekst til.
  • Sorteringer i varegrupper efter pris, farve, størrelse og meget mere stiller særlige krav til korrekt implementering af Canonical URL Tags.
  • Udskiftninger i sortiment og sæsonvarer, udsolgte varer etc. skal håndteres.

Uden synlighed ingen salg

Sagt på godt dansk: Det nytter ikke noget, at du på din hjemmeside benytter den korrekte betegnelse "hysmofyt" om dit produkt, hvis 99% af dine mulige kunder kalder dit produkt for en "dippedut". De vil nemlig også SØGE efter "dippedut" på Google og andre søgemaskiner.

Og så er det altså din konkurrent, der kalder sit produkt for "dippedut", som får gæsterne fra søgemaskinerne - og dermed kunderne. God og ordentlig webshop SEO handler altså IKKE om at blive højt placeret på en masse søgeord - men om at blive højt placeret på de RIGTIGE søgeord.

Effektiv søgeoptimering betyder at optimere dit website, så det nemmere kan findes af søgemaskinerne. Ved hjælp af effektiv søgeoptimering kan du, meget billigt, markedsføre dit produkt på internettet og få rigtig mange besøgende på sit website.

P.S. Vidste du, at ca. 40% af forbrugernes beslutninger om køb træffes på nettet - men kun 4,3% af virksomhedernes reklamebudget bruges på nettet?

Sælger du boremaskiner eller huller i væggen?

En ofte overset mulighed på webshops er at adressere den søgende tidligt i forløbet. Det er klart, at sælger du boremaskiner, skal du være synlig på boremaskiner. Men hvad med de mange, der endnu ikke er nået frem til, hvad de skal bruge for at løse en konkret opgave? Adresserer du dem?

Vi kalder dem "De uvidende søgende", og de er lidt anderledes at skulle håndtere end "De vidende søgende".

Du kan læse en hel artikel om netop det emne her: DUS og DVS - og du kan endda snuppe en gratis video om emnet med Lars Koudal og Rosenstand: Gode tekster til hjemmesider.

Netop tekster er ofte det svage punkt, da der langt fra altid er samspil mellem dem og det, de potentielle kunder eftersøger på Google.

Tekniske udfordringer med webshop SEO

Der er mange særlige udfordringer på en webshop i forhold til SEO, som vi ikke finder på en konventionel hjemmeside. Det er blandt meget andet:

  • Udgåede varer der måske og måske ikke kommer igen
  • Sorteringsfunktioner efter farver, størrelser osv.
  • Produktvarianter med reelt samme indhold

Alt det og mere til kræver specialviden - og den får du her!

Er en webshop anderledes end en almindelig hjememside?

En webshop har en del elementer, som en regulær hjemmeside ikke har, og flere af disse stiller særlige krav til arbejdet med SEO.

Kan I lave SEO på alle webshops?

Ja, vi arbejder uafhængigt af platforme. Der er dog forskel på, hvad der er muligt i de forskellige shopsystemer.

Hvilken webshop er bedst til SEO?

Som med alt andet afhænger det af behov, men i mange tilfælde er det den danske Shoporama platform, der klarer sig bedst.

Koster det mere at få SEO på en webshop?

Det er umuligt at svare på, da vi ikke har "pakkeløsninger". Her får du altid et unikt tilbud på SEO - det er det eneste ærlige.

Er produkttekster vigtige på en webshop?

Som udgangspunkt er svaret ja - men der er nuancer. Faktisk kan der i nogle tilfælde være fordele ved at sætte nogle produkter til noindex. Det lærer jeg dig i et samarbejde.

Lad Thomas ringe

Start her, hvis du bare vil i top på Google! Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Det er helt uden forpligtelser for dig, underholdende, lærerigt og vejen til dominans i Google. Lad onsdag, 20/10 være dagen, hvor vi starter en dialog!

Thomas startede med optimering, før Google gik i luften. Mange i Danmark kalder ham "Mr. SEO" - og han er kendt for at kalde tingene for, hvad de er.

Thomas Rosenstand SEO ekspert

Få et opkald fra Thomas