Google historien
Det startede småt, det blev dømt fiasko af mange - og i dag er mastodonten Google mere eller mindre synonymt med internettet i hele den civiliserede verden. Her tager vi dig på en tur gennem, hvad Googles univers egentlig handler om. Vil du have SEO til Google? Klik:
Google er i dag 27 år og 2 måneder gammel!
Viden om Google
Få svaret på det mest basale om Google her.
Når vi overhovedet beskæftiger os med Google her, skyldes det, at alt er centreret omkring ét formål i vores forretning: At få vores kunders hjemmesider placeret så godt som muligt på så mange relevante søgninger som muligt. Vi er kendte som Google eksperter i Danmark.
Det er vigtigt, for Google er ikke blot Danmarks suverænt største markedsplads - det er verdens største. Og ikke kun som markedsplads for salg af produkter og services - men i lige så høj grad en markedsplads for meninger, holdninger og påvirkning af folket. Sidstnævnte gør, at interesseorganisationer, virksomheder og politiske partier har (eller bør have) en stor interesse i at blive fundet på Google. Alt den slags kan du læse mere om på vores side om SEO.
Nu til spørgsmål og svar om det eventyr, som Google i høj grad er!
Spørgsmål og svar om Google
Vil Google altid være den største søgemaskine?
Intet er evigt, og der er bestemt ingen garanti for, at Googles søgemaskine vil vedblive at være den dominerende. Omvendt er det stedse mere vanskeligt at se, hvordan andre konkurrerende søgemaskiner kan få et ben til jorden. I dag er det at "google" en del af sproget i mange lande, og det er en af mange årsager til, at det er umådelig svært for konkurrenter som Bing, DuckDuckGo m.fl. at få et ben til jorden.
Markedsandele for søgemaskiner i Europa (marts 2025)
-
-
Google: 89,55%
-
Bing: 4,3%
-
Yandex: 3,59%
-
Yahoo!: 1,06%
-
DuckDuckGo: 0,78%
-
Ecosia: 0,36%
-
Markedsandele for søgemaskiner i Danmark (marts 2025)
-
Google: 91,39%
-
Bing: 5,22%
-
Yahoo!: 1,1%
-
DuckDuckGo: 1,07%
-
Yandex: 0,79%
-
Ecosia: 0,23%
Eller sagt på jysk: Google er absolut dominerende og har ingen nævneværdig konkurrence. Selv målt på verdensplan sidder Google på formidable 92,07% af alle internetsøgninger!
Hvorfor er Google altid synonymt med SEO?
Svaret ligger i ovenstående. Når vi arbejder med søgemaskineoptimering i Danmark, adresserer vi reelt 95% af alle søgninger ved at arbejde med Google. Og bonussen er så, at gør man det godt i Google, opfylder man også kravene fra Bing m.fl.
Derfor er det naturligt, at det er Google, der refereres til, når vi i branchen taler om retningslinjer fra søgemaskiner, placeringer og meget mere.
- Grundlagt 4. september 1998
- Grundlægger Larry Page og Sergej Brin
- Etableringssted Menlo Park, Californien, USA
- Hovedsæde Googleplex, Mountain View, Californien, USA
Der er mere til Google end bare...
Udover søgemaskinen som vi alle kender, er der jo YouTube, som er verdens næststørste søgemaskine. Men det stopper ikke der.
I flæng kan nævnes:
- Google Chrome - den største browser i verden. I øvrigt er det de færreste, der bruger den, der for alvor har sat sig ind i den absurde datadeling, de tillader med Google. Men det er en anden snak.
- Gmail - vistnok verdens største email-platform.
- Styresystemet Android
- Google Pixel mobiltelefoner
- NEST kameraer
- Waze navigations app
- Fitbit såkaldte wearbles
- - og mange flere
Google i 2025
Der er virksomheder, der følger udviklingen – og så er der Google, der bestemmer den. Fra at være “blot” en søgemaskine til at blive en global tech-mastodont har Google sat sig tungt på alt fra online søgning og mobilteknologi til cloud-tjenester, kunstig intelligens og hardware.
Søgning er stadig kronjuvelen. Over 3,5 milliarder daglige søgninger gør Google til en slags digital portvagt, og navnet er for længst blevet et verbum. Men det stopper ikke der. Android sidder på over 70 % af verdens smartphones, og Google Cloud er på vej frem som en reel trussel mod AWS og Azure.
Hardware
Selv hardware – et område hvor mange techgiganter brænder fingrene – har Google kastet sig over med Pixel-telefoner og Nest-produkter. Ikke dominerende, men nok til at vise, at de spiller med på alle baner.
Kritikere taler om monopol, dataovervågning og magtkoncentration, men Google fortsætter ufortrødent. De investerer massivt i AI og kvantecomputere, hvilket betyder, at mens andre diskuterer reglerne, er Google i gang med at opfinde næste spil.
Spørgsmålet er, om Google kan holde fast i den dominans, de har opbygget. Historien viser, at selv de største kan falde, når nye teknologier eller spillere ændrer spillets regler. Men med den nuværende styrke, de enorme ressourcer og deres evne til konstant at genopfinde sig selv, skal der meget til, før Google mister grebet om tronen.

