Google har længe haft en artikel liggende i deres Webmaster Help Center, der beskrev risici ved at hyre et SEO firma til at lave søgemaskineoptimering. Artiklen var temmelig ensidig og beskrev kun de skrækkelige ting, der kunne ske, når en SEO’er gik i gang med en virksomheds hjemmeside. I dag er artiklen blevet opdateret til en noget mere nuanceret udgave – og det er bestemt et positivt træk fra Google.

Lad os se lidt på nogle af de nye punkter i artiklen. Google beskriver blandt andet de fordele, en virksomhed kan få ved at entrere med en professionel udbyder af søgemaskineoptimering. De skriver f.eks.:

Mange SEO firmaer og konsulenter leverer brugbare services i form af:

  • Analyser og anbefalinger til opbygningen og strukturen af en hjemmeside
  • Teknisk rådgivning om udvikling, hosting, redirects, Java script etc.
  • Opbygning og tekstforfatning af relevant indhold
  • Håndtering af online kampagner
  • Søgeordsanalyser
  • Uddannelse i søgemaskineoptimering

Vær en kompetent kunde

Google anbefaler ejere af hjemmesider at sætte sig ind i det grundlæggende, og det kan ske via de sider, som Google tilbyder. Det er f.eks. Google 101.

Her kan vi så tilføje, at det er en enddog særdeles god ide at “google” det firma, du overvejer at indlede et samarbejde med – og “google” den eller de personer, der er i firmaet. Mange danske virksomheder kunne have sparet store summer og mange frustrationer ved at have gjort denne simple øvelse og taget ved lære af andres erfaringer.

Kom tidligt i gang og stil krav

Google anbefaler i artiklen, at søgemaskineoptimering tages med så tidligt som muligt i projektet. Det anbefaler vi også – og det skrev vi om i februar: Planlægning af søgemaskineoptimering

Google anbefaler også, at du stiller en række krav og spørgsmål til din leverandør af søgemaskineoptimering – blandt andet anbefaler de at spørge om:

  • Kan jeg få vist eksempler og referencer?
  • Tilbyder du andre online marketing services som supplement til søgemaskineoptimering?
  • Hvilken tidsramme skal vi forvente for resultater – og hvilke resultater vurderer du som realistiske? *
  • Hvor lang erfaring har du med SEO?

* At vurdere resultater i form af placeringer vil altid være muligt for en erfaren SEO’er – og altid underlagt, hvad Google gør i nat, i morgen eller i næste uge. Sådanne vurderinger vil altid være et skøn – og får du garantier for placeringer i de organiske resultater, er din leverandør enten uhæderlig eller meget lidt professionel. I begge tilfælde skal du skifte.

Læs selv resten på engelsk her: What’s an SEO?

Jeg synes, det er rart at se, at Google bakker Matt Cutts og Adam Lasnik m.fl. op i deres officielle guidelines og understreger, at SEO ikke er hverken ondt eller den moderne tids svar på Kublai Khans vilde horder.

Rosenstand out!