Hvad er duplicate content?

Duplicate content er samme indhold på mere end én URL – altså på mere end én webadresse. Og med samme indhold mener jeg samme tekst. Billeder og anden grafik er ligegyldigt i den sammenhæng.

Lad os sige, at du har en tekst på 200 ord på adressen xxxx.dk/side1 og på xxxx.dk/side14. Det kan godt være, du har forskellige billeder på de to sider, men dem kan søgemaskinerne ikke læse – så i deres verden er siderne ens.

Duplicate content – duplikeret indhold – er et emne, der kan bringe diskussionerne frem blandt alle, der arbejder med synlighed i søgemaskiner. Google selv er dog ret klare i spyttet: Duplicate content skal undgås.

Med samme indhold på flere forskellige URL afgiver du en del af kontrollen – og det er sjældent en god ide. I langt de fleste tilfælde kan problemerne løses ret enkelt, og resultaterne er ofte ret overbevisende. For nogle – inklusive en del webbureauer og CMS huse åbenbart – er hele problematikken enten ukendt eller dømt ligegyldig. Derfor kan det ikke siges tydeligt nok: Det DUR ikke!

Magter du ikke at læse disse godt 4.000 ord? Intet problem – du kan lytte til et podcast i stedet ved at klikke her.

Duplicate content – eller duplikeret indhold – er et meget stort problem. Og desværre et voksende problem i takt med at hjemmesider bliver stadigt mere komplicerede. Desværre er det et problem, som kun de færreste udviklere, webbureauer og CMS huse tager alvorligt. Men du skal tage det alvorligt! Jeg bliver ofte spurgt, om man skal være bange for duplicate content, og mit svar er altid: Du skal ikke være bange – du skal være meget bange!

Indlægget er opdateret væsentligt den 2. august 2015:

Den fulde forklaring på Duplicate Content - til at forstå! Del på Twitter

 

Det er et stort problem for dem, og om lidt forklarer jeg hvorfor. Først skal jeg lige slå fast, at det også er duplicate content, hvis du har to hjemmesideadresser med samme indhold.
Et eksempel: Du har adresserne billige-kaffemaskiner.dk og billige-kaffemaskiner.com, og hvis begge adresser giver samme hjemmeside direkte, er du i svære problemer. Jeg kommer tilbage med løsningerne – bare rolig. Men først vil jeg fortælle, hvor meget det betyder.

For nogen tid siden fik jeg en henvendelse fra en stor organisation, der havde nogle problemer med deres hjemmeside. De havde fantastisk gode placeringer på deres engelsksprogede hjemmeside med en .com adresse, men deres danske version på en .dk adresse kørte bare slet ikke i søgemaskinerne. De havde haft flere ”eksperter” på sagen, men lige lidt hjalp det.
Vi identificerede et duplicate content problem, og det tog deres webbureau en time at løse det. En uge senere rankede de nr. 1 i Google på deres primære søgeord med deres danske hjemmeside – og ugen før lå de på side 42 med samme søgning. Så meget kan et duplicate content problem betyde!

Hvis du kæmper mod ”uforklarlige kræfter” i forhold til at blive synlig i søgemaskinerne, kan det sagtens være et duplicate content problem, du kæmper mod. Og er det tilfældet, skal du have det løst. At kæmpe om gode placeringer med en hjemmeside, der lider under duplicate content, svarer til at løbe en maraton med en brækket fod og 80 kilo på ryggen. Det dur altså ikke.

Hvorfor er duplicate content et problem?

Forestil dig, at du skal til Thailand for første gang i dit liv. Du vil gerne vide en masse om landet, inden du tager af sted, og derfor går du på biblioteket for at blive klogere.
Du finder en bibliotekar, og hende beder du om 10 forskellige bøger om Thailand, så du rigtig kan undersøge landet, kulturen og alt det der til bunds. Hun vender tilbage hurtigt med de ønskede 10 bøger, og de er alle forskellige i størrelse og omslag. Således belæsset med lekture drager du hjem og lægger alle bøgerne frem på dit spisebord.
Forestil dig nu, at du åbner alle 10 bøger og opdager, at trods deres forskellige ydre er alle 10 bøger helt ens. Der står simpelthen det samme i alle bøgerne side for side.
Du vil helt sikkert føle dig lidt snydt, og vi kan nok være enige om, at det ikke er en god bibliotekar, du har haft fat i der.
Google og de andre søgemaskiner er jo også bibliotekarer, der systematiserer og rangordner. Det er bare hjemmesider i stedet for bøger. Og søgemaskinerne ved godt, at du bliver sur og vælger en anden søgemaskine næste gang, hvis de præsenterer dig for 10 forskellige hjemmesider på side 1 med samme indhold. Eller bare for 3-4 forskellige sider med samme indhold.
Søgemaskinerne kan ikke leve med sure brugere, så derfor viser de ikke flere sider med samme indhold på de første 30-40 sider i søgeresultaterne. Det er jo sund fornuft.

Hvordan sorterer søgemaskiner duplicate content?

Lad os tage udgangspunkt i Googles måde at håndtere duplicate content på. Hvis Google finder, at der er f.eks. tre forskellige adresser på din hjemmeside med samme indhold, er de nødt til at undlade at vise de to af dem i deres søgemaskine. I hvert fald på de første mange sider.
Google vælger nu én af siderne og beslutter, at det er den, de vil vise. Ofte vælger de den side, der har flest indgående links – men ikke altid. Jeg prøver at signalere til dig, at der kan være et vist element af tilfældigheder i deres valg. Og som nævnt mange gange nu: Vi skal ikke lade Google bestemme, hvad vi selv kan afgøre.

Problemet i at lade Google vælge er, at hvis Google vælger en anden version end den, du får links til fra både din egen og andre hjemmesider – så er de links spildte. Og hvad nu, hvis Google vælger en adresse, som du senere nedlægger? Så får folk et ”Siden kan ikke findes”. Det sælger du ikke meget med.
Der er ingen vej uden om: Du skal undgå duplicate content under enhver form!

Hvordan ser du, om du er ramt af duplicate content?

Det er faktisk ikke så svært endda. Start med den ret nemme metode: Find en tekst på din hjemmeside, der er helt unik. Det er sikkert en sætning på 8-12 ord. Kopier den sætning ind i søgefeltet på Google, og sæt gåseøjne omkring den. Og prøv så søgningen – hold vejret.
Hvis der kun er ét resultat, er du på den grønne gren. Altså for så vidt angår den side på din hjemmeside, du lige har testet. Men du kan jo køre testen med tekster taget forskellige steder på din hjemmeside.

Men ser du flere resultater – og måske oven i købet nedenstående lakoniske melding, er du muligvis på den:

Duplicate Content eller tyndt indhold i Google
Når Google skriver, som de gør her, skyldes det, at der er resultater, de betragter som duplicate content – og derfor som så ringe, at de ikke vil vise dig dem, medmindre du insisterer ved at klikke en gang mere.
Hvis dit unikke tekstindhold er ramt her, har du brug for omgående aktion. Sådan helt for alvor – og det kan kun gå for langsomt!

Hvad er IKKE duplicate content?

Der er desværre også på dette område flere myter, end der er sandheder. Lad os lige aflive nogle af myterne sammen, så du kan koncentrere dig om, det der betyder noget for din hjemmesides ve og vel, ikke?

Samme tekst men oversat til forskellige sprog er IKKE et duplicate content problem. Vær dog opmærksom på, at Google kan have det lidt svært med at skelne dansk og norsk. Her er det ekstra vigtigt at huske <meta name=”language” content=”no” /> i headeren – eller hvad nu sproget er.

Gennemgående ”footere” med lidt links i er IKKE duplicate content – men de er heller ikke noget værd som udgangspunkt. Har du masser af tekst i din ”footer”, der er éns på alle sider, kan det til gengæld ende med at være et problem.

Din menu med links etc. i er IKKE duplicate content.

Din kode (den der ligger bag selve hjemmesiden) er på ingen måde duplicate content.

Genbrug af samme billede på mange/alle sider på din hjemmeside er IKKE duplicate content.

Sådan – det var rart lige at få aflivet de værste af slagsen, ikke?

Skal vi ikke lige aflive en myte mere, nu vi er i gang? Mange vil gerne slå til lyd for, at duplicate content ikke er et problem for Google (typisk er det de webbureauer, der ikke kan finde ud af at lave en ordentlig hjemmeside).

Prøv at se, hvor meget krudt Google bruger på at hjælpe dig til at undgå problemet – så lad os være enige om at ryste på hovedet af dem, der ikke tager det alvorligt:
http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=da&answer=66359

Sådan opstår duplicate content

Som al anden dårligdom kommer duplicate content i mange variationer. Jeg gennemgår her de mest typiske af dem, og senere kommer der anvisninger på at undgå dem.
Lad os tage et eksempel, som er yderst hyppigt forekommende og meget beskæmmende for de webbureauer, der står bag. Det kunne nemlig undgås helt uproblematisk. Det handler om de såkaldte udviklingsdomæner eller demoadresser.

Problemet med udviklingsdomæner

Du indgår aftale med et (fiktivt) webbureau, som vi kalder speedyweb.dk om at lave en ny hjemmeside til dig.
De går i gang, og undervejs kan du følge projektet på adressen svendbent.speedyweb.dk – og det er jo snildt. Da de er færdige med at sætte det hele op, kan du selv begynde at fylde tekst og alt det der på – stadig på adressen svendbent.speedyweb.dk, som jo gør det utroligt nemt for dig og dine kolleger at arbejde med, sende links til andre så de kan bedømme og give kritik.
Den store dag oprinder, og den nye hjemmeside aktiveres på din rigtige hjemmesideadresse, som er svendbent.dk – og så får du nogle af dine venner, fætter Ulrik fra Slagelse og hvem du nu kender til at lave et link til din fine nye hjemmeside, så Google kan finde den.

Og Google finder den. Og Google læser den igennem fra ende til anden – og opdager, at den da kender hele indholdet i forvejen fra en adresse, der hedder svendbent.speedyweb.dk. Så kigger Google lidt nøjere på sagerne og ser, at svendbent.speedyweb.dk var der før svendbent.dk.

Altså må svendbent.dk være en kopi – duplicate content – af svendbent.speedyweb.dk, og så gør Google det eneste naturlige: De smider svendbent.dk i det såkaldte supplerende indeks, og det betyder, at sider fra svendbent.dk ikke er at finde på de første 20-40 sider i Google på nogen søgning.

Nu spørger du sikkert, om der virkelig findes nogen CMS huse, webbureauer og andet godtfolk, der er så ligeglade? Desværre ja – og der er mange af dem.
I skrivende stund har f.eks. et af landets største CMS huse over 155.000 sider indekseret i Google – og de ca. 129.000 af dem er kunders udviklingsdomæner. Ikke én af disse kunder har en ærlig chance i Google! Ofte er siden på udviklingsdomænet bedre placeret end den originale. Pinligt for det webbureau – og skammeligt for deres kunder!
Problemet er, at CMS husets hjemmeside som oftest er ældre og har flere indgående links end den nye hjemmeside, som deres kunde netop har investeret i. Og derfor vælger Google at betragte indholdet på udviklingsdomænet som det originale. Sørgeligt, men sandt.

Løsningen på duplicate content på udviklingsdomæner

Den bedste løsning er selvfølgelig, at der ikke opstår et problem at løse. Kræv af din webleverandør, at de fuldstændigt spærrer for søgemaskinernes adgang til udviklingsdomænet. Hvis de ikke ved, hvordan de skal gøre det – eller hvis de siger, at det er ligegyldigt, skal du skifte dem ud. Med det samme!

Hvis problemet er opstået, kan det selvfølgelig løses alligevel. Det kan ske på flere måder:

Få nedlagt udviklingsdomænet, så det slet ikke eksisterer mere. Efter noget tid vil Google have det fjernet fra deres indeks, så du kan komme til.

Få webbureauet til at lave en såkaldt 301 redirect af udviklingsdomænet til dit domæne. Vær forsigtig her – for hvis de har kludret så meget i det allerede, er det tvivlsomt, om de kan finde ud af at lave en 301 redirect.

Duplicate content grundet tyveri

Det er trist, men fakta er, at rigtig mange hjemmesider lider under konstante tyverier af tekster og billeder. I forhold til søgemaskineoptimering er det med billederne ligegyldigt, men med teksterne er det en ganske anden sag.

Lad os lige slå fast: Dansk lovgivning forbyder kopiering af tekster uden foregående aftale. Det er i strid med Lov om Ophavsret at kopiere andre hjemmesiders tekster. Til det formål findes der en genial service på nettet, som du kan købe til at overvåge dine sider. Det koster lidt penge, men du kan jo nøjes med udvalgte sider.Du fortæller ganske enkelt systemet, hvilke sider på din hjemmeside du vil have overvåget, og så klarer systemet resten. Dukker der kopier af din tekst op ude på nettet, får du en mail med udførlige oplysninger om tyveriets omfang, hvem der har stjålet dit indhold osv.

Se det hele her: http://www.copyscape.com

Problemet med sites, der kopierer dit indhold er, at du nemt kan risikere, at det er DIG, der rammes som “kopist”. Hvis for eksempel jeg stjæler din tekst fra din relativt nye hjemmeside og lægger den på min gamle (fra 1998) hjemmeside her, er det overvejende sandsynligt, at jeg vil vinde over dig, selvom jeg er skurken.

Får du kopieret hele eller dele af din tekst, er det altså en yderst alvorlig sag, der omgående skal håndteres.

Duplicate content grundet flere domænenavne

En meget almindeligt forekommende fejl, der skaber duplicate content, er forkert opsætning af flere domænenavne til samme hjemmeside. Der er ikke noget forkert i, at du har flere hjemmesideadresser, men hvis det ikke er sat rigtigt op, ryger du lige lukt i duplicate content.

Lad mig bruge min egen hjemmeside som eksempel. Den kan kaldes via flere forskellige adresser. Dens hovedadresse er www.concept-i.dk, men vi har også www.concepti.dk , www.conceptinterest.dk og en del flere.

Læg mærke til, at uanset hvilken af adresserne, du prøver, ender du på www.concept-i.dk – og det er sådan, det skal være.

Hvis du har mere end én adresse, skal det være sådan, at uanset hvilken af de alternative adresser til din hjemmeside, du taster ind, skal du ende på din hovedadresse. Gør du ikke det, har du et problem – nemlig duplicate content.

Problemet opstår, enten fordi dit webhotel er uvidende, eller fordi de er ligeglade. Begge dele er slemt. Sagen er i hvert fald, at de har sat den server, din hjemmeside ligger på, til at svare på alle de domænenavne, du har. Og det betyder, at søgemaskinerne ser det samme indhold på flere adresser – du ved, hvad det betyder. Men heldigvis kan det løses.
Det nemmeste er nok bare at beskrive, hvordan jeg har lavet det. Min hovedadresse er som sagt www.concept-i.dk. Nu har jeg en hel del flere adresser – for nemheds skyld tager vi et kig på www.conceptinterest.dk. På den adresse er der lavet et såkaldt 301 redirect, der sender ”opkald” til www.conceptinterest.dk videre til www.concept-i.dk. Det er faktisk den eneste rigtige måde at gøre det på!

Der findes en nem, gratis og hurtig måde at se, om det er lavet med en 301 redirect – nemlig denne adresse: https://urivalet.com/

Her indtaster du den adresse, du vil kontrollere, og er det lavet rigtigt, får du et resultat, der ser således ud:

Duplicate Content kontrol

Læg mærke til linje nr. 2: ”301 moved permanently”. Hvis der står 302 i stedet, kan du være på vej i alvorlige problemer. Den slags kan du lære alt om i SEO-LEX.

Et kald til conceptinterest.dk er “301 moved permanently” til www.concept-i.dk – så her er alt i orden.

Det betyder så også, at skulle nogen linke til conceptinterest.dk, ryger værdien af det link videre til min hjemmeside.

Duplicate content grundet ”Session ID’s”

Session ID’s optræder oftest i webbutikker. Den korte forklaring på dem: Når du besøger en sådan webbutik, tildeles dit besøg en unik session ID, så shoppen kan huske, hvad du har lagt i kurven og en masse andet teknisk.

Problemet med dem er, at de alt for tit kan crawles, indekseres og rankes af søgemaskinerne. Og så har vi jo duplicate content i rå mængder. Hvordan, spørger du?
Hvis Lise besøger shoppen svendbent.dk og får tildelt en session ID, så står der i adresselinjen: svendbent.dk/kaffemaskine-model12.html?osCsid=0tup669b36k76i75vfiggf4m13
Den reelle adresse til kaffemaskinen er kun svendbent.dk/kaffemaskine-model12.html – resten (?osCsid=0tup669b36k76i75vfiggf4m13) er den der session ID.
Lise bliver så begejstret for det produkt, hun ser, at hun skriver om det på sin blog og laver et link til produktet. Pænt af hende.

Hun er lidt doven, så hun kopierer bare adressen fra sin browsers adresselinje, så linket går til svendbent.dk/kaffemaskine-model12.html?osCsid=0tup669b36k76i75vfiggf4m13.
Senere følger Google linket fra Lises blog til svendbent.dk, crawler, indekserer og ranker adressen.

Men så går det galt – for Google kender allerede indholdet om lige den kaffemaskine på adressen svendbent.dk/kaffemaskine-model12.html – og så skal Google til at vælge. Kender du Murphys lov? Hvis noget kan gå galt, så går det galt.

Og her er der en yderst reel risiko for, at Google vælger at prioritere den forkerte adresse, og så har vi balladen.

Løsningen på duplicate content grundet session ID’s

Også her er der flere måder. Begge kræver indgreb fra din programmør – men det burde ikke være en kæmpe opgave:
Lav systemet om, så adskillelsen mellem adressen og session ID er ”#” i stedet for ”?”. Det er nemlig sådan, at ingen søgemaskine indekserer noget, der følger efter ”#” (Hash på engelsk).
Brug det såkaldte Canonical URL tag på alle sider på hjemmesiden.

Du kan oprette statiske kopier af siderne med de dynamiske ID’s sider til søgerobotterne. Hvis du gør det, skal du sørge for at medtage en robots.txt-fil, der forbyder søgerobotterne at crawle de dynamiske sider for at sikre, at disse sider ikke ender med at være duplicate content. Det er en metode, der kræver lidt ekstra af din programmør og din webserver, men den virker – godt!
Lad være med at bruge session ID – brug i stedet cookies. Det er også en opgave for din programmør. Men det er muligt. F.eks. benytter hverken DanDomain eller ScanNet webshops session ID. Så bare grib fat i din leverandør, og kræv noget, der dur uden at skabe problemer.

Duplicate content grundet sortering

Mange hjemmesider med oplistning af produkter som for eksempel webbutikker har det er rene dødsfælder i forhold til duplicate content. Hvis du f.eks. har en side med 20 varer på, der kan sorteres efter pris, navn eller varenummer, har du reelt fire forskellige adresser til et indhold, der i Googles øjne er nøjagtig det samme.
En sortering giver nemlig (næsten) altid en ny URL – altså en ny adresse. Og har du tre sorteringsmetoder, kan der også genereres tre adresser til siden. Det kan se således ud:

Sorteret efter produktnavn: butik.dk/group.asp?group=453&sort=name

Sorteret efter pris:
butik.dk/group.asp?group=453&sort=price

Sorteret efter varenummer:
butik.dk/group.asp?group=453&sort=number

Den originale adresse uden nogen sortering:
butik.dk/group.asp?group=453

Løsningen på duplicate content grundet sortering

Her er der reelt tre metoder, der dur:

Få lavet dit shopsystem, så sorteringen sker ”server side” – URL’en ændrer sig ikke trods sorteringen. Dette er noget, kun din leverandør af shopsystem kan klare for dig. For eksempel DanDomain shoppen gør det sådan.

Bloker søgemaskinernes adgang til de forskellige adresser undtagen den ene, der er standard – altså den adresse, der vises, når du klikker dig frem til siden, inden du sorterer noget. Blokeringen kan foretages via robots.txt, og det er nok din programmør, der skal fikse den.

Brug det såkaldte Canonical URL tag på alle siderne. Det fortæller søgemaskinerne, hvilken af de tre (eller flere) sider, der er den, du prioriterer. Det er noget, dit system skal sættes op til, men det burde kunne gøres nemt af din programmør.

Duplicate content grundet PDF filer

Har du PDF filer på din hjemmeside? Med samme indhold som på selve hjemmesiden? Så er du i fare – og måske risikerer du, at det er dine PDF filer, der er synlige i søgemaskinerne i stedet for dine normale sider. Det har du ikke lyst til – de konverterer skidt.

Løsningen på duplicate content grundet PDF

Læg alle dine PDF filer i en mappe for sig på hjemmesiden, og spær den af via robots.txt

Brug Canonical URL tag i headeren på hver PDF. Mere om denne metode (på engelsk) her: http://moz.com/blog/how-to-advanced-relcanonical-http-headers
Kan du ingen af de to ovenstående punkter: Lad være med at have PDF med samme indhold som dine almindelige sider.

Duplicate content grundet Google Analytics

Jo – du læste skam rigtigt. Google kan være skyld i, at du rammes af duplicate content. Det er direkte åndssvagt, at det er sådan – men vi er nødt til at forholde os til virkeligheden. Så det gør vi.
Hvis du bruger Google Analytics og kampagnesporing, kan du risikere at få massive problemer med duplicate content. Og er du e-købmand, bruger du naturligvis disse værktøjer.

Med kampagnesporing bruger du jo en URL, der er genereret til at måle responsen, og den kan se således ud i et tænkt eksempel: http://www.hjemmeside.dk/tilbud/?utm_source=Amino&utm_medium=banner&utm_term=Forsiden&utm_content=pigebillede&utm_campaign=shop-i-dag

Indholdet på den side er jo det samme som på http://www.hjemmeside.dk/tilbud/, så hvis bare ét menneske lander på den lange URL og lavet et link til den adresse, har du duplicate content. Af uransagelige årsager har Google nemlig IKKE lukket for indeksering af disse.

Tror du ikke på, at det er et problem? OK – lad mig vise dig det så. I skrivende stund har Google tæt på 32 millioner URLs indekserede, der er sider med omtalte Analytics URL. Lav denne søgning og se selv.

Løsningen på utm_source problemet

Der er reelt kun én god løsning, som alle til gengæld nemt kan benytte og implementere: Brug Canonical URL Tag!

En alternativ løsning til dig, der kan pille i kode:
Indsæt denne linje lige inden </script> i din Analytics tracking kode:
pageTracker._setAllowAnchor(true);
Og erstat derefter et enkelt tegn i din sporings URL. Jeg har her lavet en opdigtet sporings URL:
http://www.concept-i.dk/dansk-seo.html?utm_source=SEOLEX&utm_medium=bog&utm_campaign=Test

Læg mærke til, at jeg har gjort ”?” rødt – for det er den forbandede lille synder, der skaber duplicate content. Som du allerede har lært i dette kapitel, indekserer Google alt, hvad der står både før og efter ”?”. Men du har også lært, at Google ikke indekserer noget efter ”#”. Det husker du nok – og det er det, vi udnytter her. Du skal altså ændre ”?” til ”#”, så sporings URL kommer til at se således ud:
http://www.concept-i.dk/dansk-seo.html#utm_source=SEOLEX&utm_medium=bog&utm_campaign=Test

Og hvorfor var det så lige, du skulle fifle lidt med den kode, du har på din hjemmeside, der forsyner Analytics med data? Det skal du for at få Analytics til at acceptere en ”#” i stedet for et ”?”.
Men igen: Hav Canonical URL Tag implementeret på dit site – så er du beskyttet mod dette (og en masse andre problemer).

Duplicate content grundet dovenskab og tidnød

Den er god nok. En af de meget normale årsager til duplicate content problemer er faktisk dovenskab. Jeg kan også udtrykke det lidt mere diplomatisk og sige, at det skyldes tidnød eller noget andet pænt. Det kræver selvfølgelig en forklaring, og den får du her.

Du sælger igen kaffemaskiner. Braun har netop lanceret en ny serie med 8 modeller, og dem skal du selvfølgelig have på din hjemmeside/webbutik. Du får leveret lækre produktbilleder og gode produktbeskrivelser fra Braun, så det er herligt nemt at copy/paste teksterne ind i din hjemmeside. Og det gør du så.
Tiden går, men du er bare ikke synlig i Google på nogen søgninger efter de nye Braun kaffemaskiner. Du justerer på livet løs, får din fætter i Ringkøbing til at lave links til dine Braun kaffemaskiner fra sin hjemmeside – og lige lidt hjælper det.

Har du regnet ud hvorfor? Duplicate content – nemlig! Du er jo ikke den eneste webbutik, der sælger Braun kaffemaskiner. Og de andre butiksejere er lige så meget i tidnød, som du er, så de har også copy/pastet de fine tekster fra Brauns marketingafdeling ind på deres webbutikker.

Måske er I 10 webbutikker, der har gjort det – og Google har fundet nøjagtig samme tekster på alle 10. Det dur ikke, siger Google – og vælger én af butikkerne, som den så ranker på søgninger efter Braun kaffemaskiner. De 9 andre får lov at rode rundt omme på side 40 eller deromkring.

Unikke tekster giver placeringer

Der er ingen vej udenom: Du skal skrive dine egne produkttekster. Gør du ikke det, deltager du i en mere eller mindre tilfældig lodtrækning hos søgemaskinerne sammen med andre om, hvem der skal vises der, hvor det tæller.

Der er også andre fordele ved at have dine helt egne tekster. Du kan give dem det lille tvist, der gør det ekstra attraktivt at købe kaffemaskinen hos dig frem for hos din konkurrent.
Jeg har ikke lovet dig, at der ikke er masser af arbejde i det her, vel? Men glæd dig over, at det lønner sig. Og det gør det!

Noget af artiklen her som podcast

På absolut lavteknisk (jeg kan ikke andet) får du her en forklaring på duplicate content som et “Thomascast”. Jeg håber, du kan bruge det til noget.

Afspil

Rosenstand out!