Historien, som jeg vil dele med jer i dette blogindlæg, er maskeret lige tilpas til, at det ikke fremgår, hvilket site og hvilken mand, der er tale om. Men bortset fra denne lille maskering er hvert ord faktuelle – og de fortæller en historie om, hvordan Google via deres webredaktører er i stand til at ødelægge et menneskes indtjening. Det er en trist historie, for det er også historien om et fænomenalt misbrug af den monopolistiske status, som Google har i store dele af verden – og i særdeleshed i Danmark. Der er jo ingen reelle alternativer til Google, når det gælder søgning på nettet for danskerne – Google sidder på langt over 90% af alle søgninger. Men lad os tage historien først – og så kan jeg give mine personlige betragtninger til sidst. Historien er fortalt, som jeg har fået den fortalt, da jeg blev kontaktet af vores ven, som historien handler om.

Fra passion til profession

Et sted i Danmark sidder der en mand, der for år tilbage solgte et par virksomheder og fik dem ganske pænt betalt. Ikke nok til at kunne leve af pengene resten af hans liv – men nok til at kunne hygge sig nogle år, inden han skulle finde på noget at lave. Han er sådan en iværksættertype, du ved – og han sad med en ret stor viden om et felt, som han også havde en ditto stor passion for. Da han ikke kunne bruge al sin tid på at klappe konen i måsen og slæbe ungerne ud at spise is, begyndte han at skrive en blog om sit felt.

Han skrev ganske mange artikler med masser af gode råd – og bloggen blev stille og roligt vel besøgt. Ja – sådan omkring en 4-600 unikke besøgende om dagen. For ca. et år siden blev han opmærksom på, at han kunne lave lidt mønt på sine skriverier ved at have nogle affiliate links på bloggen. Det fik han sat op, og det blev han glad for. Rigtig glad faktisk. I løbet af få måneder tjente han omkring 35.000 kr. i snit om måneden på sit arbejde. Og det var jo ikke så ringe endda.

Med den indtægt skrinlagde han planerne om at finde på noget andet at lave, for med sine midler fra det tidligere salg og de 35K om måneden, kunne han sagtens opretholde en fornuftig levestandard for sig selv og sin familie.Sådan blev vor ven “professionel blogger”. Og det gik fint! Han skrev artikler, besvarede spørgsmål og havde det herligt. Det samme havde hans læsere, for de fik mange gode råd med på vejen.

En dag var der e-mail fra Google

En dag fik vores ven en e-mail fra sin Google Webmaster Tools, der kort og kontant meddelte:

2014-10-21_20-29-44

Nå for den da, tænkte vores ven. Og så læste han ellers nogle timer i streg om retningslinjer, og han måtte erkende for sig selv, at der såmænd godt kunne være nogle få sider, der måske kunne falde ind under tyndt indhold. Det var han grumme ked af, for det var jo ikke, hvad han ville sende ud til verden. Lettet og opstemt over, at han nu havde fået identificeret, hvad der muligvis ikke var 100% super-fantastisk indhold, gik han i gang med at slette sider og omskrive andre. Og så indsendte han en anmodning om en ny vurdering, hvor han forklarede Google, hvad han havde gjort. Samtidig skrev han: “Hvis der nu er noget, jeg har overset – vil I så ikke være søde at vise mig et eksempel eller to, så jeg kan ændre tingene?”.

Der gik en uges tid, og så var der svar fra Google:

2014-10-21_20-35-17

Anden besked var der ikke. Ikke noget svar på mandens spørgsmål – og ikke så meget som et hint om, hvad der var i vejen med hjemmesiden.

Vores ven gav ikke op. Nu gik han i gang med den store le, og han slettede omkring 2/3 af sine i øvrigt fremragende artikler. Han flyttede sine affiliate links ned i bunden af siderne og han fik flere af sine bekendte til at gå hjemmesiden igennem for at få et skud på, om der mon var noget, der ikke var værdifuldt. Ingen af hans venner fandt noget.

Han skrev igen en anmodning til Google, hvor han detaljeret beskrev, hvad han havde gjort. Han fortalte også, at han nøje havde fulgt Googles råd om at lade venner og bekendte se på hjemmesiden med friske øjne. Og han bad mindeligt om bare et lille hint om, hvad der var galt, hvis Google stadig skulle finde, at hans nu voldsomt nedbarberede hjemmeside ikke overholdt retningslinjerne.

Og så ventede han igen – denne gang en 10 dages tid, før svaret fra Google kom. Og svaret? Det kan du se på billedet herover – nøjagtigt samme svar igen. Ikke så meget som et pip om, hvad er er i vejen.

Kan du hjælpe, Rosenstand?

Jeg fik en mail fra manden, der gerne ville købe lidt af min tid for at få hjælp, og han fortalte mig hele ovenstående historie. Jeg fik alle de artikler at se, som han havde slettet – flertallet af dem var faktisk rigtig gode! Jeg tog et kig på hans niche med de søgninger, han vidste, han fik megen trafik på. Og jo – der er en del sites, der har affiliate links i den niche. Ingen af dem – og jeg mener INGEN – har samme kvalitative indhold som det, vores ven har (og faktisk også havde før han begyndte at slette det). De sites, der ligger i top 5 i nichen, har affiliate links og tabeller over folden. Og linkprofilerne til flere af dem… Uha da – de er ikke for sarte sjæle! Men de er stadig i toppen af poppen på søgningerne – trods det faktum, at de – modsat vores vens site – alene er skabt med det formål at være affiliate sites.

Jeg vurderer, at vores ven har været tilfældigt udtaget til en menneskelig gennemgang, og at denne første gennemgang viste, at der var indhold, der med lidt god vilje kunne kaldes mindre værdifuldt. Og det udløste en manuel straf, som vores ven tog alvorligt og omgående håndterede. Der fra og frem er det min vurdering, at den “redaktør” hos Google, der har sagen, enten er en konkurrent eller bare har set sig ond i sulet på vores vens site.

Der ER affiliate links på vores vens site – men det er der på otte ud af de ti sites på side 1 i nichen. Vores ven har ydmygt over to omgange forsøgt at tilpasse sit site til denne “redaktørs” humør. Forgæves indtil nu – og uden så meget som bare ét eksempel fra Google på, hvad der måtte være galt.

Som verden ser ud lige nu, har jeg ikke meget at byde ind med til vores ven. Han kan fjerne alt affiliate fra sit site, men det influerer jo egentlig ikke på det indhold, som denne “redaktør” hos Google har valgt at dømme som “ikke godt nok”. Jeg kunne også foreslå ham at skrive helt nye tekster, men sagen er, at hans tekster er ganske og aldeles gode – nogle af dem direkte fremragende. Og de er informative udover, hvad noget andet site i nichen leverer.

Mens jeg skriver dette indlæg, er jeg lidt i tænkeboks med, hvad vi kan gøre for hans site, så det finder nåde hos Google igen. Og det leder mig så til en mere generel betragtning, som jeg vil slutte dette indlæg med:

Do No Evil er blevet til “Jeg alene bestemme”

Lad os starte med at slå fast, at Google er en privat virksomhed, der ikke har nogen direkte forpligtelse til at optage et site i deres indeks og/eller til at give det gode placeringer. Og lad mig med det samme sætte et lille spørgsmålstegn ved, hvor fast dette nu er:

Google driver jo selv en slags affiliate marketing i deres søgeresultater. Dels er der AdWords, som er deres primære indtægtskilde, og smider de tilpas mange sites om i glemslen, giver det nok flere klik på annoncerne. Allerede der ligger der en lummer lille ting: Kommercielt er det i Googles interesse IKKE at vise kvalitativt godt indhold på side 1 – for det vil give flere klik på annoncerne, når folket erfarer, at det er der, de finder de bedste og mest kvalitative svar på deres forespørgsler.

Se lige, hvordan en søgning på en laptop ser ud efter “flybilletter til london” – jeg har markeret det, som Google tjener kassen på med orange:

2014-10-21_21-29-24

Det betyder, at på mindre skærme er alt, hvad den søgende ser, resultater som indbringer penge til Google. Det er jo fint nok – så’n umiddelbart. Det ER jo deres søgemaskine, og de kan gøre lige, hvad de vil. Men det ER da lidt tankevækkende, at de er ude med riven efter sites, der har en større eller mindre mængde affiliate links samtidig med, at de opskalerer de betalte resultater i søgemaskinen.

Magt kræver ydmyghed

Google har i dag den enorme magt, de har, fordi de har lavet verdens bedste søgemaskine. Ingen diskussion om det. At sidde på en tæt på monopolistisk status stiller store krav, og det er krav, som Google i mange henseender også efterlever. Men langt fra i alle, og det er netop situationer som den ovenfor beskrevne, der tænder advarselslamperne hos mig. Hvem er det, der lige afgør, om en given hjemmeside har værdi for læserne? Det er en gruppe “redaktører”, der stikprøvevist udtager hjemmesider til en gennemgang, der så foretages efter retningslinjer udstukket af Google. Men uanset disse retningslinjer er der jo en portion menneskelig faktor i det – og sådan én er jo aldrig 100% upartisk.

Derfor er det skræmmende arrogant, når Google deranker eller helt fjerner et site fra deres indeks uden at ville give så meget som et fingerpeg om, hvad der er i vejen.

Det er helt OK og ganske nødvendigt med en kvalitativ kontrol, og ofte er der også gode grunde til en manuel straf fra Googles side, men det er galt, hvis den lovgivende, dømmende og udøvende magt ikke vil hjælpe der, hvor det ikke er tydeligt, hvad der er galt. Det ville jo ikke betyde noget for Googles team at give et par URLs med problemer retur i deres svar på reinclusion requests, der bliver afviste.

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, hvilke andre typer sites, der kan falde for en tilfældig “redaktørs” dårlige dag? Hvis for eksempel et site med affiliate links og oceaner af valid og god information kan falde for Googles hammer – hvad skulle så forhindre en webshop med generiske produkter og relativt “ligegyldige” produkttekster i at falde for samme hammer? Og dermed ødelægge et uskyldigt menneskes forretning. Hvor mange gode “gennemsnitlige” webmastere derude med en lille shop kan mon gennemskue, hvad problemet er, hvis den frygtede e-mail en dag tikker ind fra Google? Ikke mange!

Jeg er 100% i tråd med, at retningslinjerne fra Google skal overholdes, hvis man vil være med i deres søgemaskine. Og at det kan have konsekvenser, hvis de ikke overholdes. Men jeg er IKKE med på, at en gigant med tæt på absolut magt over online forretning i Danmark ikke kan ofre de sekunder, det tager at forklare, hvad der er galt med en hjemmeside, som de jo allerede har gennemgået manuelt.

Nå ja – jeg kan heller ikke lade være med at rynke en lille smule på næsen over Googles nylige angreb på affiliate sites generelt. De siger, at sådan nogle affiliate sites ikke giver brugeren værdifuld information men blot er en salgskanal i andet led. OK – men hvilken brugbar information udover “klik og køb” giver Google med denne her:

2014-10-21_21-29-24

Og da Google mig bekendt ikke driver luftfartsselskaber (endnu), er de vel selv andet led. Eller affiliates om du vil 😉

De kan gøre det her, lige som de vil. Og det gør de så. Men måske de skulle fjerne den med “Do No Evil” og så bare melde rent ud, at de agter at score kassen maksimalt (hvilket er helt OK), og at de bl.a. vil gøre dette ved at sikre minimal konkurrence til deres egne annoncer.

Rosenstand out!