Hvad er SEO

Det handler om at vide!

Spørgsmål og svar om SEO

Der er et hav af fagudtryk og - desværre - også en god portion indforståethed i SEO. Her har vi samlet en række spørgsmål og svar sammen med forklaringer på en god del af de emner, du støder på, når du læser eller hører om SEO og online markedsføring. Det fulde svar på spørgsmålet "Hvad er SEO" får du reelt først i det øjeblik, din hjemmeside scorer gode placeringer, og du høster udbyttet af dem.

Det er det, vi kan give dig - i al beskedenhed.

Vi starter med spørgsmål, vi ofte bliver stillet - og deres tilhørende svar. Under FAQ kan du finde nogle ordforklaringer også. Du kan scrolle direkte ned til dem ved at klikke her. Endelig er der den berømte forklaring med iskioskerne: Forstå Google.

Gode spørgsmål og svar

Hvad er en ankertekst?

Ankerteksten er den tekst, der er selve linket. Mystificeret? Det skal du ikke være. En af de mest benyttede ankertekster er "Klik her" (så forstår du, hvad jeg mener, ikke?). Ankertekst er en vigtig faktor i SEO - og en af de mest forsømte. Du skal sammenligne ankertekst med et lille skilt. Hvis der står et skilt et sted på din vej med teksten "Denne vej", bliver du ikke meget klogere på, hvor vejen fører dig hen, vel? Det samme gælder for Googlebot - den bliver heller ikke klogere af "Klik her". Brug sigende ankertekster med dit nøgleord / sætning i.

Hvordan skal jeg vælge en SEO leverandør?

Du skal først og fremmest tjekke referencer! Alle kan prale - men kun de færreste kan dokumentere resultater. Vi har tidligere skrevet en artikel om emnet - læs den her. Du kan selvfølgelig også tage et kig på vores referencer - dem er vi nemlig stolte af: Referencer på SEO.

Hvad er Meta Description?

Er det samme som "sidebeskrivelse", og det er altså en vigtig sag! Det er den tekst, du i de fleste tilfælde ser lige under linket i Googles resultatsider. Det er her, du har muligheden for at fortælle søgerne, hvad den pågældende side handler om. Og  - ikke mindst - fyre en lille salgstale af, der skal give mennesker lyst til at klikke på søgeresultatet.

Du har ca. 160 tegn inkl. mellemrum at gøre godt med. Og det er altså ikke ret smart at lade være med at udnytte denne mulighed - for en god sidebeskrivelse kan fordoble eller tredoble antallet af besøg fra søgemaskinerne!

Hvad er Googlebot?

Googlebot er det navn, som Googles indekseringsrobot identificerer sig med i logfiler og statistikker. Det er ikke en maskine - men en slags webbrowser, der læser tekst etc. på alle sider på alle hjemmesider på nettet. Unægteligt en travl lille fyr. Googlebot rapporterer tilbage til Googles servere, hvor kalkulationerne om placering etc. udregnes via de algoritmer, der benyttes til den slags. Googlebot er derfor (næsten) altid en kærkommen gæst på en hjemmeside. Husk: Googlebot kommer altid som mobil. Læs mere om Mobile First her.

Hvad er H-tags?

H-tags (H1 - H6) er en del af HTML standarden. H står reelt for Heading, og H-tags benyttes til at opdele en tekst i overskrifter og underoverskrifter. Det er almindeligt anerkendt, at korrekt brug af H-tags er en fordel for Googles forståelse af en tekst på en side - og det er brugervenligt!

Hvad med keywords?

Keywords betyder nøgleord. I forbindelse med søgemaskineoptimering er det ofte "Meta Keywords", der tales om. Meta keywords læses ikke af Google, og de er reelt spild af din tid at tænke mere på. Så lad være med det!

Hvordan med linkbuilding?

En betegnelse for selve arbejdet med at skaffe indgående links til et websted. I dag er det et specialiseret stykke arbejde, der kræver en hel del viden og erfaring. Links har forskellig værdi - svingende lige fra værdiløse til særdeles værdifulde. Linkbuilding er en absolut og uomgængelig forudsætning for synlighed i søgemaskiner, og det er derfor fundamentet i stort set enhver opgave med søgeoptimering.

Hvad betyder organiske resultater?

Det lyder næsten økologisk, men det er det ikke. De organiske resultater er de søgeresultater, du finder i Google, Bing m.fl., der IKKE er annoncer  - altså de resultater, søgemaskinen har fundet frem som relevante for din søgning. Det er disse resultater, vi arbejder med at optimere.

Hvad er et Title Tag?

Måske et af de allervigtigste enkeltelementer i forhold til søgeoptimering. Titlen på hver enkelt side på din hjemmeside er at sammenligne med det skilt, du kan sætte på taget af en iskiosk: Det skal fortælle, hvad du tilbyder! Husk, at HVER enkelt side på din hjemmeside skal have sin helt unikke titel, der er relevant i forhold til indholdet.

Køb SEO-LEX 21

Den danske "bibel" om SEO - opdateres årligt!

Ordforklaringer fra SEO-verdenen

Algoritme: En algoritme er en utvetydig og abstrakt beskrivelse af, hvordan en specifik type problem løses terminerende. En algoritme er en opskrift til at løse et problem af en bestemt type, som leverer en løsning uanset den konkrete problemsituations udseende. Et eksempel kunne være en præcis beskrivelse af, hvordan man sorterer et spil kort, uanset hvordan de enkelte kort ligger fra udgangspunktet. Søgemaskiner som Google, MSN og andre benytter algoritmer til at finde ud af, hvordan en given side skal placeres i søgeresultaterne. Disse algoritmer er dynamiske, og det er algoritmerne, der forsøges "ramt" bedst muligt, når der arbejdes med SEO.

Black Hat SEO: En internationalt benyttet betegnelse for søgemaskineoptimering udført med de mere "dirty tricks". Ofte er risikoprofilen høj - og resultaterne tilsvarende gode (så længe de varer). Mange amatører, der forsøger sig med søgemaskineoptimering, kalder ofte denne type for "ulovlig søgemaskineoptimering". Dette begreb findes slet ikke - og er primært opfundet af dem, der ikke ved, hvordan de små sjove tricks udføres. Vi hælder nok mest til den såkaldte "Grey Hat", og for at udføre den bedst muligt, er det nødvendigt at kunne sin Black Hat. Det kan vi! I mangen et webbureau omtales "ulovlig søgemaskineoptimering" - og hører du det ord, er det ikke der, du skal lægge din opgave med optimering.

Cloaking: Cloaking betyder egentlig at "gemme sig under en kåbe". I SEO er cloaking en teknik, hvor der vises ét indhold til søgemaskinernes robotter - og et andet indhold til brugerne. I princippet kan det altså lade sig gøre at placere en side i Google som nr. 1 på en søgning efter f.eks. "brugte biler" - selv om siden udelukkende handler om kaffemaskiner. Cloaking opdages af søgemaskinerne på et tidspunkt, og de er blevet RIGTIG gode til at finde cloaking sider hurtigt. Og så ryger de ud af Google og de andre søgemaskiner!

Cloaking er for eksperter, og det er LANGT FRA en nem og hurtig vej til bedre placeringer i søgemaskiner. Levetiden for løsningerne er oftest meget kort, og virkningen kan sammenlignes med at tisse i bukserne: Det varmer dejligt i begyndelsen, men så bliver det koldere - og pletterne bliver siddende. Den seneste udvikling tyder på, at risikoen ved at benytte cloaking er større, end det tidligere var antaget. I skrivende stund - ultimo 2007 - er anbefalingen klart: Undlad at benytte cloaking!

CMS: En forkortelse for Content Management System - altså et indholdsstyringssystem. Langt ord… Derfor kalder vi det bare for et CMS. Der er et hav af systemer på markedet - og lige så mange holdninger, som der er systemer. Generelt er det vigtigt at sikre sig, at udbyderen og hostingpartneren er økonomisk solid.

Frames: Frames (eller rammer) er en teknik, der i dag er helt og aldeles forældet. Desværre benyttes den fortsat af alt for mange. Frames er nærmest en katastrofe i forhold til søgemaskiner og brugervenlighed.

Google Guf ( GG ): Ikke just en anerkendt betegnelse, men vi bruger den, og så er det vel godt nok. Google Guf er en betegnelse for programmeringsmæssige, tekstmæssige eller linkmæssige tiltag, som Google godt kan lide. Mere er der ikke det.

Linkfarm: En linkfarm er typisk en hjemmeside, der alene er opbygget med det formål at udveksle links. Som oftest linker alle sider på en linkfarm til hinanden. Linkfarms er IKKE velsete hos Google og andre søgemaskiner, og det frårådes derfor at deltage i "linkbytte". Desværre benyttes linkfarms ofte til Google optimering - og det kan i yderste konsekvens betyde, at dine sider fjernes fra Google.

Metakoder: Kaldes også Meta tags. Mange tror, at der bare skal hældes nogle søgeord ind i det tag, der hedder "Keywords" - og så er lykken gjort på søgemaskinerne. Så nemt er det ikke. Metakoder kan du lære en masse mere om i SEO-LEX.

Prisen på SEO er altid genstand for debat. Hvis du er i tvivl, skal du vide, at vi altid giver faste tilbud, og at det absolut intet koster at få et tilbud. Læs mere om: Hvad koster SEO

SEA: En forkortelse for Search Engine Advertising - og det er f.eks. Google Adwords. Altså betalte annoncer i/på søgemaskiner.

Søgemaskineekspert: En søgemaskineekspert er en person, der ved mere end de fleste om søgemaskiner, deres metoder og de muligheder, der er for at lade netop disse metoder arbejde til egen og kundernes fordel. Der er sandsynligvis mellem 10 og 15 i Danmark, der med rette kan bære betegnelsen - og sandsynligvis mellem 100 og 200, der bilder kunderne ind, de er det. Det faktum er der uhyggeligt mange virksomheder, der hver dag mister markedsandele, omsætning og troværdighed på grund af. Et godt råd når du skal finde en søgemaskineekspert: Få dokumenterbare referencer på søgeord, der er hård konkurrence på.

Søgerobot: I virkeligheden er en søgerobot et lille program, som søgemaskinerne sender ud på internettet for at gennemlæse alle de hjemmesider, den kan finde. En søgerobot er dum som en dør! Den forholder sig ikke til noget som helst - den opsamler blot data og tager dem med hjem. Hvis en hjemmeside ikke er korrekt bygget og programmeret, kan der være forhindringer, der gør søgerobottens arbejde vanskeligt eller umuligt. Og så bliver hjemmesiden ikke gennemlæst (crawlet). Og det dur ikke!

Submission Software: En fælles betegnelse for en lang række programmer, der angiveligt hjælper med tilmelding til søgemaskiner. Det kan være programmer som IBP Arelis og mange andre. BRUG DEM IKKE! De skader mere, end de gavner. For det første skal man ikke tilmeldes til søgemaskiner, og for det andet vil de fleste søgemaskiner opfatte disse automatiserede tilmeldinger som spam. Endnu engang: Lad være!!!

Smidt ud af Google: Det sker, og der er altid en grund til det! Ofte er årsagen manglende viden hos den, der har udført arbejde på hjemmesiden. Nogle gange er der tale om manglende viden - andre gange om decideret dumhed. Uanset årsagerne er konsekvenserne alvorlige, når det sker for en vigtig hjemmeside. I yderste konsekvens kan det koste en virksomhed livet. Og netop det er et rigtig godt argument for at vælge den rigtige udbyder af søgeordsoptimering første gang - for det er ikke sikkert, du kan tjene penge til at betale ham i anden omgang…

Tilmelding til søgemaskiner: Du skal IKKE tilmeldes til søgemaskiner! Basta! En lang række af de tvivlsomme udbydere af søgeoptimering tilbyder denne slags tilmeldinger. Det er en gang fup og sludder. Søgemaskiner finder din hjemmeside via indgående links, og tilmeldinger kan ofte skade dig mere, end de gavner. Dette skal ikke forveksles med tilmelding til kataloger og lignende - det er en helt anden sag.

Universal Search: En betegnelse for søgning på tværs af medier - i Google er det f.eks. almindelige hjemmesider, video, blogs, billeder og nyheder, der blandes i ét søgeresultat. Du kan læse hele forklaringen her: Universal Search

Hvad er SEO / Søgemaskineoptimering?

Du er ansat af et firma, der udgiver et katalog, der indeholder alle de bedste steder at købe is i verden. Din opgave er at finde og indsamle data om alle de steder - og rapportere dem tilbage til din arbejdsgiver, der så sætter kataloget fint op og udgiver det.

Dit job er dermed nøjagtig det samme, som de søgerobotter, der gennemtrævler internettet - f.eks. Googlebot, der er Googles lille sladrehank.

Du ankommer nu til en strand i Danmark. Du har aldrig været der før. Der er en trappe oppe fra vejen ned til selve stranden. Du stiller dig øverst på trappen og danner dig et overblik. Du kan se, at der ligger tre træbygninger umiddelbart i nærheden. På taget af hver bygning er der et skilt. Du kan sagtens læse, hvad der står på skiltene:

    • Bygning 1: "Valdemar Petersen - etableret 1932"

 

    • Bygning 2: "Velkommen til Casa Gela - Tlf. 12 12 12 12"

 

    • Bygning 3: "Strandens bedste is - vi serverer is med et smil"

 

Det, du ser her, er det samme som titlerne på en hjemmeside. Det er den, du kan se allerøverst i din browser. Og endnu mere væsentligt: Det er den, du kan se som overskrifterne i resultatsiderne, når du har søgt efter noget i en søgemaskine!

Hvad ser Google

Du har allerede nu dannet dig et indtryk af netop denne strands udbud af is. Tilsyneladende er der kun én iskiosk på stranden... Men du er en samvittighedsfuld medarbejder, og derfor begiver du dig ned på stranden for at undersøge alle tre bygninger, så du kan levere en god rapport til din arbejdsgiver.

Hvad ser Google?

Du når frem til bygning 1. Der er tomt foran bygning 1, og døren sidder lidt skævt på hængslerne. Du går ind, og du ser en række kølediske med låg over. Der er ingen skilte på kølediskene, der fortæller, hvad de indeholder. Og der er ingen ekspedient. Du må gå igen - uden at blive et hak klogere.

Det eneste du ved er, at bygningen tilhører Valdemar Petersen, og at den har gjort det siden 1932.

Bygning 1 kan du sammenligne med en hjemmeside med en dårlig sidetitel og uden en god linkstruktur internt (ingen skilte på kølediskene). Der var heller intet sitemap (ingen ekspedient), der kunne hjælpe dig til at afklare, hvad der blev solgt i bygning 1. Der var heller ikke nogen, der linkede til stedet (ingen mennesker udenfor der kunne pege på bygningen). Hvis du var en søgerobot, ville du sætte et stort minus ved den hjemmeside - den skal ikke med i kataloget.

 

Problemer med SEO

Du begiver dig nu hen mod bygning 2. Undervejs møder du nogle mennesker (nogle ser lidt forhutlede ud - ikke den type, du ville låne en femmer til), der står og peger hen mod bygning 2. Nogle af dem er tavse - andre siger ting som "Gå den vej" eller "Se der henne". Bygning 2 er pæn og nydelig, og på døren hænger en prisliste, der viser dig, at her sælges der faktisk is.

Hvad er der indenfor?

Indenfor er der flere kølediske og en venlig ekspedient. Du beder ekspedienten om at fortælle dig om forretningens udvalg, og det gør ekspedienten. Du tager flittigt notater, som du kan give din arbejdsgiver:

Bygning 2 er en hjemmeside, som andre linker til (de pegende mennesker). De fortæller dog ikke, HVAD de peger mod - men de peger da i det mindste. Det kan du sammenligne med linktekster som "klik her", "se mere her" osv. Indenfor var der en ekspedient (et godt sitemap) og skilte med priser (gode interne links). Hvis du var en søgerobot, ville du nu have en anstændig mængde information at rapportere hjem til datacentret.

Så går du videre mod bygning 3. På vejen hen mod bygningen møder du adskillige flotte bikinipiger og flotte fyre (med muskler), der står og peger hen mod bygning 3, mens de siger ting som "Byens bedste is er den vej", "Skal du have is, er det bygning 3" og "Klar til is? Så er det bygning 3 - uden fis".

Det store skilt på taget af bygning 3 fortæller dig allerede tydeligt, hvad du kan vente dig. Indenfor er der utroligt rent, ryddeligt og hyggeligt. Overalt hænger der skilte med billeder og forklaringer, der beskriver hver eneste is, der sælges. Og ekspedienterne er imødekommende, søde og kompetente.

De ved alt - og de fortæller det uopfordret. Dine noter er omfattende, og du har nemmere ved at lave dem her, end du havde i de andre bygninger, for du kan faktisk bare skrive af efter skiltene.

Bygning 3 er en hjemmeside, som andre og meget troværdige hjemmesider linker til (bikini babes og strandløver er pr. definition altid troværdige...). Ikke nok med at de peger på hjemmesiden - de forklarer også, hvad der venter, hvis du følger deres pegning: Noget med is, is og atter is. Selve hjemmesiden er forsynet med et godt sitemap (kompetente ekspedienter) og en særdeles velkonstrueret linkstruktur (de mange skilte med udførlig information). Hjemmesiden er godt programmeret til at tage godt mod både mennesker og søgerobotter (der var rent, ryddeligt og hyggeligt).

God SEO hjemmeside

Det store skilt på taget af bygning 3 fortæller dig allerede tydeligt, hvad du kan vente dig. Indenfor er der utroligt rent, ryddeligt og hyggeligt. Overalt hænger der skilte med billeder og forklaringer, der beskriver hver eneste is, der sælges.

Og ekspedienterne er imødekommende, søde og kompetente. De ved alt - og de fortæller det uopfordret. Dine noter er omfattende, og du har nemmere ved at lave dem her, end du havde i de andre bygninger, for du kan faktisk bare skrive af efter skiltene.

Hvordan læser Google en hjemmeside?

Nu er du nået til det punkt, hvor du skal hjem og anbefale din arbejdsgiver, hvilken af de tre bygninger, han skal sætte øverst i kataloget. Din arbejdsgiver har kun ét ønske i hele verden: At fremstille det bedst mulige katalog, der så ærligt som muligt anbefaler den bedste løsning øverst - for gør han det, kan han sælge flere annoncer i sit katalog.

Så er det tid at inddrage dig lidt, så du ikke falder helt i søvn: Hvilken af de tre bygninger tror DU, at du vil anbefale som den bedste iskiosk? Du svarer forhåbentlig "Bygning 3". Hvis ikke - læs forfra 🙂

Iskiosker og SEO?

Du har nok regnet ud, at din arbejdsgiver er en søgemaskine - f.eks. Google. Og du har også regnet ud, at hvis du havde til opgave at besøge SAMTLIGE denne verdens iskiosker, har du meget travlt. Derfor vil du være nødt til at skynde dig helt ekstremt med hvert besøg. Og derfor må du forlade dig på de informationer, som de enkelte iskiosker og de mennesker, der anbefaler dem ved at pege på dem, giver dig, for du har ikke tid til at smage på al isen i hver kiosk (du bliver også bare alt for fed, hvis du prøver).

Links er anbefalinger

Det betyder altså, at den iskiosk der bedst formår at blive anbefalet af troværdige mennesker (masser af links fra andre og troværdige hjemmesider - læs evt. om linkbuilding), bedst forklarer sin mission med et skilt (sidens titel), bedst forklarer sit udbud (sitemap, interne links, beskrivelser) og bedst holder pænt, ryddeligt og indbydende (god programmering) også er den iskiosk, du anbefaler som værende den, der står øverst.

Og når først stranden myldrer af mennesker, går de såmænd også efter skiltet, der lover dem "Strandens bedste is". Stol trygt på det! Logisk nok, ikke?

Og se - det er søgemaskineoptimering faktisk også i de fleste tilfælde. Der ER flere nuancer end dem, jeg her beskriver. Men det er faktisk hovedtrækkene. Kunsten består bare i at finde de rigtige bikini babes, den rigtige tekst på skiltet på taget, de bedste skilte på kølediskene og de rigtige ekspedienter - så sælger du is. Mange is!

Den menneskelige forklaring på søgemaskineoptimering

En søgemaskinenørd vil sikkert grine af denne forklaring - og det må de også gerne gøre. Mens de griner, bruger jeg min historie med iskioskerne til at forklare lægmand, at det ikke er hekseri, vi laver, når vi arbejder med søgemaskineoptimering. Det er bare en omgang sund fornuft, lidt gefühl, en portion instinkt - og rå mængder hårdt arbejde. Lige som med alt andet, der skaber arbejde, omsætning og indtjening for andre - og det er jo vores mission.

En enkelt skarpsindig læser eller to vil måske spørge: "Jamen - hvis det nu er almindelig viden, hvorfor laver alle programmører så ikke bare hjemmesiderne rigtigt?". Det er der en god forklaring på - og vi bliver i universet med iskioskerne: Hvis man er tømrer (måske en meget dygtig tømrer endda), kan man bygge en rigtig flot og solid iskiosk, der overholder ethvert bygningsreglement.

Der skal eksperter til

Men selv verdens bedste tømreruddannelse indeholder ikke lærdom om, hvordan en iskiosk indrettes, så den sælger. Og havde du en iskiosk selv, ville du vel næppe lade tømreren bestemme teksten på dit skilt på taget og teksterne på dit menukort, vel? Hvorfor er det så lige, du lader programmørerne bestemme det på din hjemmeside?

Jeg håber, du nu er lidt klogere på et af livets store spørgsmål - nemlig: Hvad er SEO / søgemaskineoptimering?

Opdateret: fredag, 17/9

 

Lad Thomas ringe

Start her, hvis du bare vil i top på Google! Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Det er helt uden forpligtelser for dig, underholdende, lærerigt og vejen til dominans i Google. Lad fredag, 17/9 være dagen, hvor vi starter en dialog!

Thomas startede med optimering, før Google gik i luften. Mange i Danmark kalder ham "Mr. SEO" - og han er kendt for at kalde tingene for, hvad de er.

Thomas Rosenstand SEO ekspert

Få et opkald fra Thomas