Hvad siger Google?
Googles retningslinjer for webmastere - ukendte for de fleste webbureauer - er yderst vigtige at kende for dig. Her kan du lĂŠse mere om dem og finde links til dem.
Alle sÞgemaskiner har udstedt en rÊkke retningslinjer for, hvordan du mÄ og kan arbejde med SEO. Og faktisk indeholder disse retningslinjer ogsÄ nogle fantastisk gode tips til, hvordan du skal gÞre. SÄ det er ikke bare lÞftede pegefingre, du finder der.
DesvÊrre lÊses disse retningslinjer ikke af sÊrligt mange webprogrammÞrer. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg ved bare, at de ikke kender dem, nÄr jeg spÞrger dem. LÊste de dem og fulgte dem, kunne jeg fÄ meget mere tid til at sejle i min bÄd, og du kunne bruge dine penge pÄ noget andet end sÄdan nogen som mig. Men sÄdan er verden ikke, sÄ lad os kigge lidt pÄ de retningslinjer.
At overholde Googles regler
SÄ langt som muligt - det er altid en god ide. IsÊr nÄr det handler om deres mange og specifikke tekniske henvisninger (Teknisk SEO).
Jeg holder mig til retningslinjerne fra Google, for dels stÄr de for over 90 % af alle sÞgninger i Danmark, og dels er de fint dÊkkende for de andre sÞgemaskiner ogsÄ. Det har intet formÄl at gengive alle Googles retningslinjer her. I stedet fÄr du her et link til dem, og sÄ kan vi koncentrere os om de dele, der er meget vÊsentlige for dig. Du finder deres retningslinjer og masser af andet godt stof her - klik - du kan vÊlge dansk nederst pÄ siden.
Google-venlig hjemmeside
Google har dedikeret et stort afsnit til at beskrive en masse af det, alle kan gÞre for at vÊre sÄ lÊkre som muligt i Googles Þjne. Jeg pÄstÄr ligeud, at det er mindre end én ud af 10 danske webprogrammÞrer, der kender disse sider. Og det er jo en super god grund til, at du skal kende dem: LÊs dem her.
Mange af de rÄd, du finder her pÄ sitet, finder du ogsÄ pÄ de sider. Ofte i et lidt teknisk sprog, der bÊrer prÊg af at vÊre oversat fra engelsk. Men der er altsÄ masser af guldkorn at hente, og du kan ofte fÄ bevist eller modbevist en pÄstand ved at lÊse om emnet i retningslinjerne.
Meta Keywords? Nej!
Et godt eksempel pÄ det, er mange af de sÄkaldte "eksperters" pÄstand om, at du kan fÄ bedre placeringer i Google ved at benytte masser af Meta Keywords. Et hurtigt kig pÄ skemaet pÄ denne side viser, at Google slet ikke lÊser Meta Keywords. SÄ er den diskussion vist lukket. Alle siderne bugner af gode rÄd - og nogle enkelte "smuttere".
Ikke alt Google siger...
F.eks. siger Google, at du skal fravĂŠlge et SEO firma, hvis de beder om FTP adgang til din hjemmeside. Det er noget vrĂžvl, for mange hjemmesider kan kun bearbejdes via en FTP adgang, og den anmodning er derfor ikke en diskvalificering.
Lad os lige se nÊrmere pÄ afsnittet her, der handler om, hvordan du opretter en sÄ sÞgemaskinevenlig struktur som muligt pÄ din hjemmeside.
Her er vi virkelig inde pÄ noget vigtigt, som din leverandÞr af hjemmeside eller shopsystem skal kende og forholde sig til. Jeg lover dig: Hvis din hjemmeside er rettet ind efter de anvisninger, der stÄr pÄ den side, har du sparet enorme mÊngder Êrgrelser og opnÄet en fantastisk platform til at lammetÊve dine konkurrenter i sÞgemaskinerne.
Senere - nÄr alt er pÄ plads pÄ selve hjemmesiden - skal du videre med omrÄder som for eksempel opbygning af links (lÊs: Hvad er linkbuilding)
Nye hjemmesider og retningslinjer
Det er fristende at tro, at fÄr du leveret en ny hjemmeside eller webshop, er det en selvfÞlge, at den overholder Googles retningslinjer.
Det er desvĂŠrre bare langt fra altid tilfĂŠldet. Jeg ser helt nye webshops bygget i for eksempel Shopify, der benytter skabeloner, hvor Google end ikke kan fĂžlge de links, der er.
Er der et sted, hvor den gamle talemÄde om, at "tillid er godt, men kontrol er bedre" passer, er det her!
Absolut ikke. Google er en privat og kommerciel virksomhed, og deres retningslinjer har ikke juridiske implikationer.
Det vil vĂŠre forkert at sige, at nogle er ligegyldige, men der er elementer, der er vigtigere end andre.
Det nemme svar er: Ved at kende dem og fÄ din hjemmeside testet for overholdelse af retningslinjerne. Her for eksempel.
Som oftest ja. Problemet er, at nÄr du fÄr besked i Google Search Console, er det som regel for sent, og skaden er sket.