Med meget jævne mellemrum dukker spørgsmålet op – enten i div. debatter eller mere direkte – om: Hvem er bedst til søgemaskineoptimering og optimering generelt af hjemmesider i Danmark? Nu er det jo ingen hemmelighed, at jeg selv arbejder en hel del med søgemaskineoptimering, ligesom jeg holder en del foredrag og workshops om emnet over hele landet. Derfor kan jeg næppe være helt objektiv, hvis jeg skal besvare spørgsmålet. Lad mig i stedet give nogle ret neutrale staldtips til, hvad du kan se efter, når du skal vælge mellem de mange udbydere af søgemaskineoptimeringHvem er bedst til søgemaskineoptimering? .

Lad os starte med at slå fast: Søgemaskineoptimering handler om at bringe en hjemmesides enkelte sider så højt som muligt i Google og andre søgemaskiner ved søgninger på de ord/sætninger, der nu engang er relevante for den pågældende hjemmeside. Den internationalt anerkendte forkortelse er SEO (Search engine Optimization). Mange blander begrebet sammen med betalte annoncer på Google og andre søgemaskiner – som f.eks. Google AdWords. Det er IKKE søgemaskineoptimering.

Hvem er bedst til SEO - til lige netop dig? Click To Tweet

Udbydere af søgemaskineoptimering

Jeg vil her groft opdele udbyderne af søgemaskineoptimering i tre kategorier:

  1. Udbydere med årelang erfaring, dokumenterbare resultater og et bredt produktmiks, der indeholder både fastprisløsninger og betaling pr. besøg eller betaling pr. konvertering (Der kommer mere om dette lidt senere). Disse udbydere er i stand til at arbejde med forbedring af konvertering etc. Er ofte bureauer med bred viden om markedsføring. Du møder dem sjældent eller aldrig i din telefon via opsøgende salg – for det har de ikke behov for.
  2. Udbydere med en vis erfaring og et relativt smallere produktmiks – ofte aftaler med lang løbetid. Ingen eller kun ringe viden om brugeradfærd, konverteringsforbedringer og semantisk optimering. Ofte er der tale om “hit and run” løsninger, hvor udbyderens engagement efterfølgende består i at fremsende kvartalsregninger for en “vedligeholdelse”, der ofte slet ikke eksisterer. Er ofte uden kompetencer uden for det snævre område. Du har dem i telefonen hyppigt, hvor de prøver at sælge dig deres løsninger.
  3. Udbydere med skræmmende lille viden om søgemaskiner – men med et stort ønske om at få del i det voksende marked. Gør i bedste fald ingen skade på deres kunders placeringer. Kendetegnet ved en del tale om “Meta Keywords” og Dublin Core tags (begge dele er stort set ligegyldige).

Virksomhederne i gruppe 1 er objektivt set de bedste til søgemaskineoptimering – hvis altså det var muligt at betragte det så snævert. Det er det bare ikke! Lad mig illustrere problematikken ved at sammenligne med biler: Er en Mercedes en bedre bil end en Fiat?

For nogle er det næstbedste godt nok

Umiddelbart ja – men sagen er jo, at en Fiat så rigeligt dækker det fulde behov for mange mennesker. Og alt dyrere end en Fiat vil derfor ikke være den bedste bil for dem. Udbyderne i gruppe 1 er også dem, der koster flest penge, og generelt er de alle hver en krone værd. Men sidder du med en webshop, som du passer i din fritid med en lille omsætning, skal du nok ikke kigge på gruppe 1. Min påstand er, at der er mellem 8 og 10 udbydere i Danmark, der hører til i gruppe 1. Og er du professionelt afhængig af at være synlig på konkurrenceprægede søgninger, hører du til som kunde i gruppe 1!

Virksomhederne i gruppe 2 er dem, der er flest af i Danmark. Gruppen er bred – den spænder lige fra temmelig hardcore udbydere, der er bedre til at strikke lange aftaler sammen, end de er til deres påståede håndværk og så til ganske seriøse udbydere, der passer deres nicher i markedet på glimrende vis.

Det gælder her, som det gælder i næsten alle livets forhold: Du får, hvad du betaler for. Handler du i gruppe 2, er det afgørende, at du læser aftalerne meget grundigt – og at du får indgående forklaring på, hvad udbyderen agter at gøre for dig. Spørg meget direkte til, om der benyttes løsninger, der kan skade din hjemmesides placering i søgemaskinerne (cloaking, linkfarme etc. etc.).

Virksomhederne i gruppe 3 er ofte små enmandsfirmaer eller bureauer, der frejdigt påstår, de har styr på søgemaskineoptimering. Meget ofte er deres egentlige kompetencer mere i retning af webdesign eller journalistisk indsats. Men markedet for søgemaskineoptimering er så interessant, at de ikke kan lade være.

Jeg har ved flere lejligheder læst artikler fra denne type udbydere – og hørt et par foredrag også – og det ville være direkte morsomt, hvad de påstår, hvis det altså ikke var så sørgeligt, at så mange tror på det (og dermed køber katten i sækken). I bedste fald er de uskadelige – men ofte gør de mere skade end gavn. Skal du leve af din hjemmeside, skal du holde dig fra denne gruppe – fuldstændigt!

Selvfølgelig er det ret unuanceret at opdele udbyderne af søgemaskineoptimering i Danmark i bare tre grupper – men for forståelsens skyld håber jeg, du vil leve med denne snævre opdeling.

Vælge leverandør af søgemaskineoptimering?

Det mest logiske er, at du undersøger, hvordan de firmaer, du taler med, selv er repræsenteret i søgeresultaterne på oplagte søgninger. Nogle vil være uenige med mig i denne betragtning – og det er også OK. Min påstand er blot, at hvis en virksomhed sælger en vare som søgemaskineoptimering, er det da naturligt, at man kan finde dem i f. eks. Google, hvis man søger på “søgemaskineoptimering”.

Og mange af de udbydere, der påstår, det er ligegyldigt selv at være synlige på relevante søgninger for branchen ofrer dagligt penge på at være synlige på selv samme ord med betalte annoncer – f. eks. Google AdWords. Det synes jeg, siger en hel del…

Når du har dialog med en udbyder, skal du bede om referencer, du selv er i stand til at efterprøve. Kan du ikke få det, bør du gå videre i din liste. Lad være med at falde for, at en udbyder har fået en kunde på side 1 i Google med en søgning som f. eks. “Smedemester med mange biler i Odsherred”. Det er der alligevel ingen, der søger efter.

Få referencer på placeringer, hvor konkurrencen er hård. Du kan altid se i øverste højre hjørne i Google, hvor mange sider der ca. er indekseret på den pågældende søgning. Der er ca. syv sider i Google på søgningen “Smedemester med mange biler i Odsherred”. Til sammenligning er der ca. 222 millioner sider indekseret i Google på søgeordet “stress”. Bed om en kontaktperson eller to hos de kunder, den pågældende udbyder har – og ring til dem og spørg om deres erfaringer og oplevelser.

Spørg din mulige leverandør af søgemaskineoptimering, om du kan få en løsning, hvor du betaler pr. besøg på din hjemmeside – eller pr. konvertering (salg). Det er ikke altid, det er attraktivt for dig som kunde at have sådan en løsning, men det kan det være. Og en seriøs udbyder kan levere den type løsninger.

Forklaringen er ret enkel: Hvis udbyderen har styr på sit håndværk, er han ikke bange for at indgå en resultatafhængig aftale, for han ved, han nok skal skaffe dig den synlighed, der også giver ham en god forretning. Du kan sammenligne det med et diskotek, der hyrer en mand til at rende rundt ude på gaden og få kunder ind på diskoteket. Han kan aflønnes med en fast pris pr. aften – og måske giver det diskoteket godt med kunder. Eller han kan aflønnes med en betaling pr. gæst, han sender ind i baren. Er han god, scorer han kassen på det – men det gør diskoteket jo også…

Nogle udbydere markedsfører sig primært ved at male skræmmebilleder frem om alt det, konkurrenterne gør forkert. Hvis det ikke er et problem for dig, kan du selvfølgelig roligt entrere med sådan en udbyder. Men ser du hellere kompetencerne dokumenteret via resultater og faktuelle forklaringer, skal du nok gå videre på din liste.

Sund fornuft og SEO

Så er der den sunde fornuft – og den kan du have stor glæde af, når du skal vælge en udbyder af søgemaskineoptimering. Lad være med at tro på, at nogen har særlige aftaler med Google, har særligt indblik i Googles algoritmer eller har systemer, der aflæser ændringerne i Googles algoritmer, inden de rulles ud. Det er der ingen, der har eller kan.

Etisk eller lovlig SEO?

Til slut: Du støder helt sikkert på begrebet “etisk søgemaskineoptimering” og/eller “lovlig søgemaskineoptimering”. Glem begge dele – det er kunstigt skabte begreber, der kun tjener ét formål: At forvirre dig. Etisk søgemaskineoptimering i min verden er den søgemaskineoptimering, der leverer dig smæk for skillingen uden at udsætte dig for risici, du ikke til fulde kender og forstår. Og der er ingen love, der regulerer søgemaskineoptimering udover de love, vi alle kender (Lov om Markedsføring, Ophavsret etc.).

Både Google og andre søgemaskiner har visse regler, og de omgås flittigt, uden det af den grund er ulovligt. Igen gælder det: Få forklaret den præcise risiko (hvis der er nogen) i den løsning, du vil købe.

Blev du klogere? Eller mere forvirret? Spørg endelig, hvis du vil have noget af dette uddybet. Jeg er ikke objektiv, og jeg påstår heller ikke at være det – slet ikke. Men jeg skal nok prøve…

Rosenstand out!

Du kan med fordel læse:

Bliv en god SEO kunde