I dag sendte jeg en mail til en af vores kunder for at lykønske hende med, at hendes hjemmeside nu har fået tildelt sitelinks på Google. Hun skrev tilbage, at det vidste hun ikke noget om – og om det var godt?

Så er det, det er tid til selvransagelse. Hvorfor er det nu lige, jeg tror, at det er noget, alle ved, hvad er? Det var ikke for at være arrogant – jeg troede bare, at alle gik med en lille drøm om netop sitelinks. Når hun nu ikke kendte til det, er der sikkert andre, der heller ikke gør. Så derfor snupper vi lige en kort “Tour de sitelinks”!

Lene Bjerre Design sitelinks på Google
Nej – det var ikke hende, jeg skrev til. Lene Bjerre har haft sitelinks længe.

Google vælger af og til at vise de såkaldte sitelinks på visse søgninger. Inden vi går i dybden med dem, må vi hellere aflive nogle af de myter, jeg er blevet præsenteret for om Google sitelinks:

  • Nej – du kan IKKE købe dig til sitelinks. Og tro nu på det, for det er sandt!
  • Nej – det er ikke særligt store AdWords annoncører, der belønnes med sitelinks
  • Nej – det er ikke snyd

Hvad er fordelen ved at en hjemmeside “belønnes” med Google sitelinks?

Det giver næsten sig selv, ikke? Hvis en person har søgt efter f.eks. “Lene Bjerre” på Google og får ovenstående resultat, er der rigtig gode chancer for, at personen klikker på et af de underliggende links. Sådan en SERP (Search Engine Result Page) med et sitelink øverst er ret prominent visuelt. Nu er det kun særlige søgninger, der viser sitelinks. Hvis du f.eks. søger efter “brugskunst og tekstiler”, står Lene Bjerre stadig øverst – men nu uden sitelinks.

Du kan prøve denne søgning, der fint viser fordelene for en anden af vores kunder.

Hvordan får du så sitelinks til din egen hjemmeside?

Der er flere forudsætninger, der skal være opfyldte:

  1. Din hjemmeside skal ranke nr. 1 på den pågældende søgning – og det gør den jo på dit firmanavn. Gør den ikke det, må du hellere se på lidt søgemaskineoptimering!
  2. Du skal have en god arkitektur og linkstruktur på din hjemmeside – og særdeles gennemskuelige links fra din forside til undersider med en ankertekst, der er nem at afkode.

Nogle mener, at søgeordet skal fremgå af domænenavnet for at opnå sitelinks. Det passer ikke. Men det kan have en positiv effekt. Der er også dem, der mener, at antallet af “click throughs” på en søgning har betydning. Det er ikke hverken bevist eller modbevist. Indtil andet er bevist, vil jeg sige: Der skal være en høj relevans mellem det søgte og det, resultat nr. 1 tilbyder, før sitelinks vises. Og det må jo siges at være tilfældet, når der søges på brands som “Lene Bjerre”, “Carepoint”, “Trendybaby” etc.

Kan du selv bestemme, hvad Google skal vise i dine sitelinks?

Ja – og nej. Du kan ikke selv vælge til, men du kan vælge fra via Google Webmaster Tools. Og det kan være praktisk, hvis Google vælger et link, du egentlig ikke er interesseret i at vise lige der.

Kommer der flere hjemmesider med sitelinks?

Ja – mange flere! Dels er Google i fuld skrue med det i øjeblikket, og dels kommer der heldigvis flere og flere velbyggede hjemmesider, som Google identificerer som “værdige” til at få sitelinks. Som nævnt har Google den senere tid tilført sitelinks i store mængder. Nettet har summet med diskussioner de seneste uger, for mange webmastere har set i Webmaster Tools, at deres hjemmeside(r) har fået sitelinks – men de er bare ikke synlige på søgninger.

Der er noget, der tyder på, at der går nogle uger fra sitelinks er synlige i Google Webmaster Tools, til de er synlige i søgeresultaterne. F.eks. har denne blog og vores hjemmeside på www.concept-i.dk fået tildelt sitelinks mellem jul og nytår. De er bare ikke slået igennem i søgeresultaterne endnu.

Det var det! Nu er det vist sengetid så:

Rosenstand out!