Linkbuilding

Hvad betyder linkbuilding?

Køb links - linkbuilding

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en af de absolut vigtigste faktorer i forhold til at skabe gode placeringer i Google med SEO.

Groft sagt kan SEO-linkbuilding opdeles i tre underkategorier, og alle tre er vigtige. Den vigtigste er dog den førstnævnte:

  1. Ekstern linkbuilding - det handler om at skabe links fra andre hjemmesider til sin egen hjemmeside. Relevante links vel at mærke!
  2. Intern linkbuilding - det handler om at skabe en god intern struktur på links mellem de enkelte undersider, der giver mening for brugerne.
  3. Udgående linkbuilding - det handler om at linke fra sin egen hjemmeside til andre hjemmesider, der er relevante, så man hjælper sine brugere til endnu mere information.

Vi arbejder udelukkende med dansk linkbuilding - skal du med?

 

På denne side:
    Add a header to begin generating the table of contents

    Sandheden om linkbuilding

    Der er flere myter, end der er sandheder om det at skaffe links. Lad os få afklaret, hvad det reelt handler om med linkbuilding!

    Det at købe links kan skabe nervøsitet hos mange, for det "må man jo ikke". Det er faktisk en sandhed med modifikationer, for sagen er, at betaler du nogen person eller et firma for på den ene eller den anden måde at skaffe dig links, har du købt links. Og det er faktisk IKKE mod Googles retningslinjer - for så ville det jo være imod dem at hyre for eksempel et PR bureau til at skrive en pressemeddelelse, der linker til din hjemmeside.

    Som med alt andet i SEO skal også linkbuilding udføres korrekt, så du ikke udsættes for nogen unødig risiko. Det er det, vi også kan - og har gjort i 22 år.

    Priser på link building?

    Som med alt andet, vi laver: Du fortjener et individuelt tilbud, der er baseret på dine reelle behov i forhold til konkurrencen etc. - og ikke en bevidstløs pakkeløsning efter princippet "one size fits all". Du kan klikke på knappen her, udfylde - så ringer vi til dig og tager den derfra:

    Hvad betyder linkbuilding?

    Det er opbygning af links fra andre hjemmesider til din hjemmeside - og opbygning af en effektiv intern linkstruktur.

    Virker linkbuilding?

    Ja i den grad! Indgående links er en afgørende faktor for gode placeringer i Google, har altid været det og vil uden tvivl altid være det!

    Hvad koster linkbuilding?

    Det afhænger af konkurrencen på det, du vil være synlig på. Det er gratis og uforpligtende at få et tilbud hos os! Vi udregner prisen på basis af det aktuelle behov.

    Kan linkbuilding skade en hjemmeside?

    Ja, det kan en forkert udført linkbuilding. Derfor skal det ikke overlades til amatører!

    Langt de fleste hjemmesider / webshops har brug for en aktiv indsats for at få de nødvendige eksterne links - og langt de fleste har store mangler i den interne linkbuilding.

    Desværre er der en del forkerte historier i omløb om, at link building ikke længere har så stor betydning. Sørg for, at dine konkurrenter tror på det - og lad være at tro på det selv!

    Ekstern linkbuilding

    Firkantet sagt er et link til din hjemmeside fra et andet sted på nettet lig med en anbefaling. Jo flere, der linker til dig - jo bedre må du så være. Så enkelt er det bare ikke.

    De links, der virkelig tæller positivt for dig, har nogle fællestræk:

      • De kommer fra indhold på nettet, der handler om det, linket går til. Altså: Sælger du kaffemaskiner, er et godt link til dig fra en hjemmeside, der handler om kaffe, om køkkenmaskiner eller kaffebrygning. Så sent som i februar 2021 har Google igen bekræftet, at det IKKE er mængden af links, der tæller - men den kontekst, de kommer fra!
      • De kommer fra hjemmesider, der hører til i samme land, som du gør (som hovedregel). Har du en dansk hjemmeside, har du mere ud af et link fra en anden dansk hjemmeside, end du har af et link fra Grækenland eller Thailand for eksempel.
      • De kommer fra hjemmesider, der er "i godt ry" hos Google. Det betyder, at de kommer fra hjemmesider, der har gode / anstændige placeringer i Google.

    Forskellen på "naturlige" links og byggede links

    Kort fortalt: Et naturligt link er et link til dig, som du får, fordi nogen har fundet din hjemmeside og ønsker at linke til den.

    Det kan være, fordi du har en fantastisk artikel på den, et unikt produkt eller andet. Det opstår, uden uden du har bedt nogen om at lave linket. Det er den slags indgående links, du får, når du har noget godt at byde på i form af fantastisk indhold, unikke produkter. Nå ja - eller meget lave priser.

    Et bygget link er et link, som du aktivt har gjort noget for at få. Måske har du bedt en blogger om at linke til dig, eller du har købt linkbuilding hos et firma.

    Hvor får du links fra?

    Mulighederne for at få andre hjemmesider til at linke til dig er nærmest uendelige - men ikke altid lige nemme. Blandt de væsentligste kan nævnes:

    • Leverandører og samarbejdspartnere - det er oplagt, at de kan og bør linke til dig.
    • Medlemskaber i foreninger og erhvervsklubber m.m. - bed om at få links fra deres hjemmesider. Tænk også på, om du kan lave en aftale med andre medlemmer i samme forening om relevante links mellem jeres hjemmesider.
    • Artikler og blogposts hos andre - en effektiv og oplagt metode, hvor du beriger andre hjemmesider med din viden og med relevante links til mere information på din egen hjemmeside.
    • Pressemeddelelser er altid en mulighed - men det er ikke altid, links er tilladte. Prøv dig frem!

    Hvad der altid gælder: Arbejd med en professionel, der sikrer dig mod skadelig linkbuilding, kan og vil rådgive dig og tager din forretning lige så alvorligt, som du gør!

    Intern linkbuilding

    Det er noget, du og/eller dit webbureau sørger for. Det er - ganske enkelt - opbygningen af links mellem dine egne sider på din hjemmeside. Du har selvfølgelig en menu, men den tæller ikke rigtig med her. Et godt og effektivt internt link giver værdi for dine gæster.

    Det kunne for eksempel være et link mellem din side om "det bedste vand til kaffebrygning" og din side om "afkalkning af kaffemaskiner".

    Intern linkbuilding er ofte meget forsømt, og det betyder, at der er store gevinster at hente for langt de fleste ved en minutiøs gennemgang og opbygning af interne links mellem sider, der har relevans for hinanden. Det er også yderst brugervenligt!

    Sælg mere med interne links

    Fidusen er, at det skal give mening for dine gæster - der skal være en direkte sammenhæng mellem siderne, og det skal give god mening at ville vise den anden side.

    Ligesom når en ekspedient viser stativet med slips til en mand, der lige har købt 3 skjorter - men som næppe ville vise hylden med træsko til ham.

    Et eksempel: Fra denne side vil det være passende at linke til en artikel om linkbuilding, der er skrevet tidligere: Den kan du se her - eller vores ordbog om SEO

    Udgående linkbuilding

    Find andre hjemmesider om dit emne, som ikke er i direkte konkurrence med dig. Lav links til dem. Det viser Google, at du er en ressource, der er værd at se nærmere på, og det har bevisligt en positiv effekt på dine placeringer!

    Et eksempel på et godt udgående link fra denne artikel kunne være et link til mit kursus i, hvordan du skal tænke optimering ind i alt, du laver på din hjemmeside: SEO kursus - FiloSEOfi

    Nu ved du lidt mere om, hvad linkbuilding er. Hvis du vil videre, er du velkommen til at kontakte mig. Skriv gerne via kontaktformularen oppe i øverste højre hjørne - så ringer jeg til dig.

    Er du interesseret i at lære om både linkbuilding og anden SEO, kan jeg anbefale e-bogen SEO-LEX, der opdateres hvert år, og så er den kendt som "den danske bibel om søgemaskineoptimering".

    Linkbuilding handler mere om kvalitet end mængde

    Groft sagt er alle indgående links til din hjemmeside af værdi. Der er dog STOR forskel på værdien fra link til link. Hvis du f.eks. har en hjemmeside, der handler om boligudlejning, vil links fra andre sider om samme emne have større værdi end links fra f.eks. en side om kaffemaskiner.

    Links til din hjemmeside fra internetkataloger kan have effekt. Her er det afgørende vigtigt, at beskrivelserne og især selve linkteksten afpasses nøje til indholdet og de søgeord, du gerne vil findes på. Men det er bestemt ikke linkkataloger, du skal bruge megen tid på!

    Husk også, at du får uendelig meget mere ud af links, hvis din hjemmeside er teknisk i orden - og netop derfor må du ikke forsømme teknisk SEO.

    Linkbuilding kræver erfaring og know-how

    Umiddelbart kan det lyde som en meget enkel opgave at skaffe indgående links fra andre hjemmesider til din hjemmeside - men de fleste render panden mod en mur ret hurtigt, når der skal arbejdes med linkbuilding.

    Der skal nemlig ofte MANGE links til, og det skal være links fra de rigtige hjemmesider. Ofte er det nødvendigt at skrive deciderede små artikler, som indeholder links til din hjemmeside, når konkurrencen er hård.

    Det er den type linkbuilding, du skal bruge professionel hjælp til. Linkbuilding bør ikke længere udføres med betalte links - Google bedømmer nemlig betalte links som mere eller mindre værdiløse. Det er en meget vigtig faktor i linkbuilding!

    Ofte er dine konkurrenter på side 1 i Google "begavet" med mange tusind indgående links - og så rækker et link fra faster Odas hjemmeside til din hjemmeside ikke langt.

    Det er i høj grad dine konkurrenters linkprofil, der afgør størrelsen på den nødvendige indsats for dig.

    Kataloger er udmærkede, men de kan absolut ikke stå alene - der skal arbejdes med din branches respekterede ressourcer i form af portaler, samarbejdspartnere og meget mere. Linkbuilding er hamrende effektivt, når det er rigtigt udført.

    Et godt råd om linkbuilding

    Hvis du ikke har 100% styr på, hvordan du skal gøre det, skal du overlade det til fagfolk! Kommer du i lag med såkaldte linkfarme eller andet snavs, kan det være direkte skadeligt for din hjemmeside!

    Måske ved du det ikke - men linkbuilding handler også om udgående links fra din hjemmeside til relevante hjemmesider. Nysgerrig? Tal med os om succes i søgemaskiner og om effektiv søgemaskineoptimering.

    Note: Linkbuilding omtales ofte i to ord - altså som link building. Da ordet er engelsk, må vi formode, at det reelt er den mest korrekte betegnelse.

    Farlig link building

    Lad os hellere nævne alt det trælse og sure - for der er efterhånden en hel del ting, du skal være yderst påpasselig med at gøre i forhold til at skabe indgående links til din hjemmeside.

    Google er blevet svært meget dygtigere til at skille skidt og kanel ad, når det handler om kvaliteten af de links, der peger på din hjemmeside.

    Faktisk har Google et navn for de særlige dele af deres algoritme, der beskæftiger sig med netop den slags: Penguin. Så når du hører folk i min branche tale om den onde pingvin, er det altså ikke de små søde skabninger nede på Antarktis - men derimod Googles algoritmer, vi taler om.

    Lad os bare være konkrete med det samme. Du skal ikke - uanset at flere af disse metoder har virket i større eller mindre omfang engang - begive dig ud i følgende:

      • Køb af links i stort omfang via hjemmesider som for eksempel fiverr.com - det er links fra yderst tvivlsomme sider, og er du heldig, skader de dig ikke nævneværdigt. Og de gavner dig med sikkerhed ikke!
      • Tilbud på diverse danske iværksætterfora om "billige linkpakker" - der er stort set altid tale om outsourcing til Indien og andre steder, hvor der så skabes links fra alt muligt skrammel til din hjemmeside uden skyggen af relevans.
        Linkene kommer fra ikke-danske sider, og ofte fra hjemmesider, der allerede er i "bad standing" hos Google. Igen: Du skal være heldig, hvis du kan nøjes med at tabe dine penge her - ofte vil du også tabe placeringer.
      • Spamme dig frem i verden ved mere eller mindre ubegavede kommentarer på et hav af blogs, fora og andre steder, hvor du kan smide et link til din hjemmeside.
      • Engagere dig i linkbytte med andre hjemmesider - medmindre du kan gøre det aldeles under radaren og uden det ser for påfaldende ud.
      • Få links fra udenlandske sites med engelske tekster - og så lige et par danske ord som ankertekster til dig. Det er den sikre vej til at blive skambidt af Penguin!

    Tilbud på linkbuilding?

    Ja da! Det klarer vi gerne for dig. Start med at udfylde kontaktformularen øverst til højre på denne side - så tager vi den derfra.

    Baseret på din konkurrencesituation, nuværende linkprofil og det, du gerne vil være synlig på, kalkulerer vi den nødvendige indsats og laver et tilbud. Se mere her.

    Hvad koster linkbuilding?

    Det afhænger helt og aldeles af konkurrencesituationen i dit marked, din nuværende linkprofil med mere. Derfor får du et unikt tilbud - du passer nemlig ikke ind i en kasse med færdige pakker her hos os!

    Her er en artikel, du med fordel kan læse om emnet: Interne links og ankertekster

    Vil du have et godt tilbud på at få skabt links til din hjemmeside? Udfyld formularen - og vi har bolden!

    Lad Thomas ringe

    Start her, hvis du bare vil i top på Google! Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Det er helt uden forpligtelser for dig, underholdende, lærerigt og vejen til dominans i Google. Lad fredag, 17/9 være dagen, hvor vi starter en dialog!

    Thomas startede med optimering, før Google gik i luften. Mange i Danmark kalder ham "Mr. SEO" - og han er kendt for at kalde tingene for, hvad de er.

    Thomas Rosenstand SEO ekspert

    Få et opkald fra Thomas