PDF på hjemmesiden?

Har du PDF filer på din hjemmeside? Mange har – og desværre er der næsten ingen, der udnytter dem rigtigt. Tværtimod gør de fleste alt, hvad de kan for at give deres kunder en så dårlig oplevelse som muligt. Og det koster kassen hvert minut for virksomheder over hele verden.

Hvis du ikke kan eller vil udnytte mulighederne med PDF, skal du se at komme af med dem i en fart. Det er nok en hård melding, men det passer faktisk!

Desværre bruger hovedparten af danske virksomheder PDF helt forkert i forhold til søgemaskineoptimering og brugervenlighed. Og det koster både synlighed og konverteringer – især konverteringer. PDF formatet er genialt, og som med de fleste andre genialiteter i denne verden kan det være et tveægget sværd, der kan skære mere i egne fingre end i markedet. Jeg har her samlet lidt fif til, hvordan du kan vende PDF til at arbejde positivt for dig.

De seneste uger har jeg haft nogle hele og halve dage hos store danske virksomheder med relativt store og komplekse hjemmesider – den ene af dem med en ret stor webshop tilkoblet. Det har været gode dage i selskab med herlige mennesker, der har opdaget mulighederne på nettet anno 2009. Til gengæld havde ingen af dem opdaget, at de – i et enkelt tilfælde – havde over 1.000 PDF filer på deres hjemmeside, der var “dødsfælder” set med både usability- og søgemaskineøjne. Og det er baggrunden for, at jeg lige skribler lidt om det her.

PDF filer er ofte blindgyder

Google er gode til at crawle, indeksere og ranke PDF filer (og Word og Excel). Det er jo umiddelbart meget godt, men faktisk kan det være – og er ofte – en rigtig skidt ting! En PDF fil er ofte genereret på baggrund af en brochure eller et løsblad, der er fremstillet til tryk/print. Altså til et offline medie. Der er ingen hyperlinks og ingen menu – det ville jo se lidt tumpet ud i en brochure. Til gengæld er der tit masser af tekst, og det kan Google jo godt lide.

Hvis du nu har sådan en brochure på f.eks. solcelledrevne kaffemaskiner i PDF format på din hjemmeside, vil du selvfølgelig gerne have folk til at læse den. Du linker derfor til den på din hjemmeside, og Googlebot kommer forbi, følger linket og crawler PDF’en. Her kan Google se, at din PDF indeholder meget mere information om solcelledrevne kaffemaskiner end nogen af siderne på din hjemmeside. Altså må PDF’en være det bedste bud at placere i søgeresultaterne.

Nu er du da med på side 1 i Google – men med din PDF. Og den er fuld af billeder og tekst, men ingen af billederne er klikbare med et link direkte ind på din webshop og indkøbskurven. Faktisk er der slet ikke links i din PDF til din hjemmeside, så nu kan jeg sidde og savle over dine solcelledrevne kaffemaskiner uden en kinamands chance for at lægge den i kurven. Surt, ikke? Men virkelighed for vel 99 % af landets online PDF filer!

Gør din PDF aktiv og sælgende

Din PDF kan agere som en hvilken som helst anden side på en hjemmeside – med klikbare billeder, “læg i kurv” og links. De kan endda have sidetitler og beskrivelse præcist som en side på din hjemmeside. Det kan enhver fikse i Acrobat Professionel på et øjeblik.

Jeg fik lokket en af mine kunder på et forsøg for ikke så længe siden. De udgiver hver tredje uge et nyt katalog som PDF på deres hjemmeside. Indtil for nylig som en blindgyde. Men nu er deres PDF gjort aktiv med “læg i kurv” på hvert produkt og alt det der. Foreløbig har det betydet en mærkbar stigning i konverteringsraten og en stigning i salget på godt 20 %. Ja – der står faktisk 20 %!

Du kan også slå dine PDF ihjel

Du kan også vælge at have alt dit indhold i din normale struktur – altså undgå PDF helt. Det er en god løsning, men den fjerner selvfølgelig nogle af de muligheder, PDF giver for at levere virkeligt flotte og printegnede sider, der ikke fylder noget videre. Spørg lige dig selv, om der er en reel grund til at have indholdet i en PDF i stedet for på en almindelig side? Er der, skal du gøre det, når bare du gør det rigtigt.

Brug af PDF som printvenlige sider

Du kan også bruge PDF til printvenlige sider, og det er faktisk en fin ide. Men du SKAL sørge for, at PDF filerne er effektivt sikret mod crawl og indeksering, for ellers får du duplicate content problemer. Gør det helst med din robots.txt fil. Du kan også bruge et nofollow på linket til PDF’en, men det garanterer jo ikke, at andre ikke linker til den.

Pressemeddelelser som PDF

Mange virksomheder bringer deres pressemeddelelser som almindelig tekst på deres hjemmesider – og som PDF som en ekstra service. Fint nok – men igen skal der lukkes effektivt af for søgemaskinerne.

Adgang forbudt til PDF

Medmindre du har aktive, klikbare PDF med nem adgang til at komme videre på selve din hjemmeside, skal du som udgangspunkt sikre, at dine PDF filer er lukket land for søgemaskinerne.

Det er dødhamrende frustrerende at se, at en PDF fil har over 300 unikke besøgende om dagen og ikke én henvendelse via den.

Gode råd om PDF

En lille tjekliste hvis du har PDF filer på din hjemmeside – og du skal kunne svare ja til dem alle:

  • Kan dine gæster klikke sig frem til din hjemmeside fra hver eneste side i din PDF fil?
  • Kan dine gæster klikke på et billede og komme ind på produktet på din webbutik/hjemmeside?
  • Har du samme indhold i en PDF fil, som du har på din hjemmeside, skal din PDF være blokeret for søgemaskiner. Er den det?
  • Har du skrevet gode sidetitler i dine PDF filer?

Læs også artiklen om Panda Update her