Jeg har netop lavet en video, som jeg blandt andet har postet på YouTube og Amino samt – naturligvis – på Google Plus. Jeg vælger at lave et ultrakort blogindlæg om den også her, for det er en ganske vigtig sag. Der har rundt omkring indsneget sig nogle misforståelser i forhold til brugen af nofollow på links, og misforståelserne er såmænd godt begrundede. Det har nemlig engang været en metode, der sandsynligvis kunne skulpturere det flow af PageRank, der er fra en URL. Men for mindst tre år siden blev dette ændret, og det har forbigået en del, at det er sådan nu.

Lad mig derfor rette de evt. misforståelser, der måtte være om nofollow med denne video:

 

Hvad med affiliate links?

Det er noget helt andet – det er bestemt en god ide at have nofollow på dem. Og følger du logikken, er det også et oplagt svar: Du har jo ikke nogen interesse i at tildele en anbefaling til den landingsside, du linker til i SEO mæssig forstand, vel? Og når du ikke har det, og det er en ekstern side, kan du roligt benytte nofollow. Men lad nu være med at gøre det på ét eneste internt link – og lad være at sætte nofollow på links til dine sociale profiler. Dem kan du da forhåbentlig stå inde for?

Rosenstand out!