Søgemaskineoptimering er værdiløs, hvis det står alene. Så kort kan det siges – og baggrunden for, at jeg skriver om det lige nu er, at jeg er blevet inspireret af min private plageånd Vadskær – ham med de billige kondomer – og af en session, jeg afholdt forleden for en række danske virksomheders marketingansvarlige. Måske er det kættersk at skrive, at mit håndværk kan være værdiløst, men det er det altså, hvis det ikke planlægges og eksekveres mere hollistisk!

Trafik, der ikke konverterer, er en udgift

Overskriften kommer fra Søren Sprogø, der er en af de danskere, der har mest tjek på konverteringsoptimering. Og jeg er enig med ham – næsten da. For der findes jo trafik, der er skabt alene med branding for øje, men den er sjælden.

Nuvel – jeg havde forleden fornøjelsen at være hyret til at holde et foredrag om online markedsføring for de marketingansvarlige fra en række danske virksomheder, der til sammen omsætter for over en milliard kroner årligt. Fælles for dem var et brændende ønske om at være bedre på nettet – og lige så fælles for dem var, at de ikke havde de ressourcer, de har brug for til det. De har flotte og nye hjemmesider, men ikke manpower til at passe dem. Faktisk er det der internethalløj noget, de må passe sideløbende med en masse andre marketingaktiviteter.

Nogle af dem havde helt nye hjemmesider og shops – men ingen af disse var på nogen måde søgemaskinevenlige eller forsøgt optimerede. Det skulle jo ikke være nødvendigt, for leverandøren af flertallet af hjemmesiderne markedsfører sig som eksperter i netop optimering… Den har vi hørt før, ikke?

En anden af virksomhederne havde netop søsat et nyt site, der i udpræget grad benytter sig af Flash og Java – med alle sidetitler éns og med enorme mængder junk script i kildekoden, der bare fylder. Sitet er faktisk pænt, men i forhold til søgemaskiner er det ikke så godt (jysk underdrivelse). Og konverteringsmæssigt er det så voldsom en hindring, at vi sad 8-9 mennesker og måtte næsten forske for at finde ud af, hvordan man gjorde… Så tror da pokker, at det er frsitende for en koncerns administrerende direktør at sige, at “det der internethalløj ikke giver os noget”.

Er online tilstedeværelse stadig et stedbarn?

Altså – de omtalte virksomheder har brugt store summer på virkeligt flotte hjemmesider, men når det kommer til optimering af både synlighed og konvertering er pengekassen lukket i – mere eller mindre. Ikke grundet manglende midler – men grundet manglende forståelse hos dem, der skal åbne pengekassen. Det er synd, og det giver et helt fordrejet indtryk af nettets muligheder, når en koncern må konstatere, at deres 250.000 kr. dyre nye hjemmeside ikke øger salget med en krone.

Der ER større forståelse i danske virksomheder for nettet i dag, end der var for 3-4 år siden. Men der er l a n g vej endnu. Og det trælse er, at netop konverteringsoptimeringen ofte er den mest enkle af øvelserne og lige så ofte ganske billig at gennemføre. Det er bare ret ubegribeligt som emne for beslutningstagerne, og det er vel et forståelsesproblem, som min branche i høj grad må tage et medansvar for? Hvordan kan vi gøre det bedre, så beslutningstagerne forstår, hvad det handler om?

Det var Vadskær, der provokerede

Vadskær skrev lidt i dag på sin blog – læs det her – om SEO og konverteringer. Og han har delvist ret – men også kun delvist. For meget ofte er det uvilje og/eller manglende forståelse hos køberen, der gør, at et SEO projekt ikke favner længere end til placeringer. Og meget ofte placeringer på ekstremt generiske ord.

Jeg har en hel sæk fyldt med historier om samtaler, jeg har haft med virksomheder, hvor jeg kommer med stribevis af forslag til forbedringer i forhold til konvertering på sites, jeg arbejder med. Og hvor jeg et halvt år senere kan konstatere, at intet er ændret med begrundelser som “vi har ikke lige prioriteret det”, “vi har ikke tid” og lignende. Jeg synes jo bare, at hvis man hælder f.eks. 90.000 kr. i mig og får de placeringer (også på long tail), man har ønsket – hvorfor så ikke prøve at udnytte den stigende trafik optimalt? Men det er altså kun et fåtal, der gør det.

Hvis man som SEO’er har rådgivet om long tail, fortalt om konverteringsforbedringer, dokumenteret og mere til, synes jeg, man har opfyldt sin forpligtelse. Hesten kan trækkes til vandet, men den kan ikke tvinges til at drikke.

Det var det delvist uenige – resten af Vadskærs indspark er jeg meget enig i. Vi i branchen bør gøre mere for at levere 360 graders løsninger til vores kunder, plage, pine og true dem til at lytte – og så få kigget i egen barm og vurderet, hvor vores kompetencer ligger.

For os her i Concept Interest er det klart den organiske optimering, der er kompetencen – og intet slår erfaring, når det gælder søgemaskineoptimering. Vi ved da en del om konvertering, men der er dem, der ved mere. Derfor sender vi jævnligt vores SEO kunder med behov for konverteringsoptimering til kolleger i branchen, der er dygtigere til den side af sagen. Det er FEDT, at der kan etableres samarbejder på den måde, hvor ingen skal frygte, at nogen render med kunderne. Især er det godt for kunderne…

Skal jeg sammenfatte det her, må det lyde cirka sådan: Søgemaskineoptimering kan være en næsten værdiløs investering, hvis ikke hjemmesiden / webshoppen er parat til at konvertere gæsterne til kunder. Derfor skal du – kære SEO kunde – lytte, når din rådgiver forsøger at hjælpe dig til at få mere ud af din trafik. Og du – kære SEO’er – skal kende dine kompetencer og vide, hvornår du skal have konverteringsspecialister med på banen. Kan vi få den bette sag klaret, højner vi respekten for den professionelle del af vores branche, gavner vores kunders bundlinje og dermed vores egne muligheder for et langsigtet og gensidigt profitabelt samarbejde! Nemlig!

Rosenstand out!