Søgeordsanalyse

Søgeordsoptimering

soegeordsanalyse

Søgeordsanalyse

Hvis du ikke ved, hvad dine potentielle kunder søger efter, kan du jo ikke være synlig der, hvor de søger dig. Og du er nødt til at kende de ord, dine kunder bruger, når de søger på f.eks. Google.

Viden er grundlaget

En søgeordsanalyse er grundlaget for en holistisk og professionel SEO - og uden viden om søgeord og søgesætninger, dine potentielle kunder bruger, vil ingen kunne skabe en fuldstændig og effektiv løsning.

Uden en reel søgeordsanalyse risikerer du, at din hjemmeside kun er synlig for en lille del af de kunder, du ønsker at tale med. Læs lige denne artikel!

Ikke altid det enkle

Ofte er det en del mere kringlet, hvad folk søger efter - og det skal du sigte efter!

En søgeordsanalyse kræver værktøjer og viden

Når vi taler om danske hjemmesider, er der desværre ikke mange værktøjer til rådighed, men nogle få er der dog. Kombineres disse værktøjer i en søgeordsanalyse, kan vi komme tæt på det optimale med søgeordsoptimering.

Er en analyse altid nødvendig?

I princippet nej. Lige som en jordbundsanalyse ikke altid er nødvendig, når du skal bygge et hus. Hvis du har det fint med at bygge et hus på en jordbund, du ikke kender, vil du også have det fint med at undvære en søgeordsanalyse.

Jo mere vi ved om, hvilke søgeord og søgesætninger dine mulige kunder bruger, når de benytter Google, jo mere præcist kan vi tilpasse vores løsning. Og det er værd at tage med, at en god søgeordsanalyse giver dig et vældigt forspring for de af dine konkurrenter, der ikke søgeordsoptimering helt så alvorligt.

Hvad tror du? Benytter dine konkurrenter på nettet søgeordsanalyse?

Hvis de fylder mere i søgemaskinerne, end du gør, er svaret sikkert ja. Og med fare for at gentage os selv: En søgeordsanalyse af dit marked og dine potentielle kunders søgeadfærd kan være det, der gør hele forskellen på succes eller fiasko med online markedsføring.

Derfor anbefaler vi en god og vel gennemført søgeordsanalyse i de fleste tilfælde.

Du kan med fordel læse dette indlæg om søgeordsanalyse med Storybase.

En effektiv søgeordsanalyse

Som med det meste andet, vi beskæftiger os: Vi er lige ind til benet og helt nede på jorden. Det betyder, at du sagtens kan "risikere" at få en analyse af søgninger målrettet dit marked, der indeholder væsentligt mindre, end du havde håbet på. Måske målretter du forkert? Få inspiration til at målrette mod en anden gruppe søgende her: Den uvidende søgende.

Det skal du ikke tage som en skuffelse - men som en gave! Det betyder nemlig, at du og vi kan koncentrere vores arbejde om de søgninger, hvor guldet ligger.

Det er meget sjovere end et eller andet akademisk luftkastel, der muligvis kan give dig trafik - men som ikke sælge ren skrue for dig.

Lyt til dine kunder

De fleste af os har kunder og - ikke mindst - kundeemner, vi kommunikerer med i tale, telefon eller på mail. Den kommunikation er en alt for overset kilde i en søgeordsanalyse. Hvis du gør det til en vane at lytte for alvor, vil du høre et hav af nye nøgleord og termer, som ikke engang et søgeordsværktøj kan give dig.

Den gamle klassiker er den med armaturer. Da VVS-branchen gik online, var de helt pjattede med at sælge armaturer på nettet. Er man VVS-uddannet, hedder den der indretning, der kommer vand ud af over håndvasken nemlig et armatur. Og faglig stolthed havde de jo - så de kaldte dem for armaturer på deres webshops dengang i pionerdagene.

Altså lige indtil en af dem fik den ide at kalde dem for vandhaner - som jo var det, vi almindelige dødelige søgte efter. Så blev der solgt vandhaner!

Skriv ned, når dine kunder og kundeemner kalder dine produkter eller services noget andet end det, de faktisk hedder. Hører du de samme termer fra flere, kan du bide spids på, at folk bruger de termer i Google. Og så skal du jo være synlig på dem!

Husk hele tiden på, at rigtig mange af de søgetermer, du finder, kun skal skrives om én gang for, at du kan høste på dem i årevis.

Arbejder man stadig med enkelte søgeord?

Ja bestemt - men ikke kun. Mange søgninger starter i en undersøgende fase, hvor der for eksempel søges efter enkeltord som kaffemaskiner. Senere kobler den søgende ofte flere ord på. Det gælder om at adressere dem alle - eller i det mindste så mange som muligt!

Er søgeord det samme som Meta Keywords?

Nej, det er IKKE det samme. Meta Keywords læses faktisk ikke af nogen søgemaskiner, og de er helt spild af din tid.

Hvad bruges en søgeordsanalyse til?

Den bruges både til at definere, hvad teksterne skal handle om, hvordan sidetitlerne skal skrives og til, hvordan linkbuilding skal prioriteres. Ikke mindst til tekstforfatning er en søgeordsanalyse vigtig, da det handler om at adressere det, den søgende efterspørger - og i det sprogbrug, der benyttes.

Er søgeordsoptimering det samme som SEO?

Nej faktisk ikke. Optimering af søgeord og søgesætninger er en forudsætning for det videre arbejde med SEO.

Vandhane eller armatur?

Har du tænkt på, at dine mulige kunder måske slet ikke benytter de ord som søgeord, som du tror, de gør? Det handler om at benytte de søgeord, dine kunder benytter - også selvom de kan være fagligt ukorrekte.

Det er en udpræget misforståelse, at et vigtigt søgeord er ens firmanavn - tænk i stedet på søgeord som beskriver dine produkter og løsninger. Og benyt dig af professionel søgeordsoptimering inden din konkurrent!

Gode søgeord skal skrives ind i teksterne på din hjemmeside, og det er ikke ligegyldigt, hvordan søgeordene placeres, når du skal være mere synlig i søgemaskiner.

Google søgeord er nøglen til succes

At identificere de rigtige søgeord der giver salg er, hvad det handler om. Måske giver ét søgeord dig masser af trafik men ingen konvertering - mens et andet søgeord giver dig mindre trafik men flere konverteringer. Det kræver lidt analyse og gode værktøjer, men så har du også den indsigt, der gør hele forskellen!

Søgeordsoptimering starter tidligt

Med det menes der, at en effektiv indsats i Google kræver, at vi adresserer de potentielle kunder så tidligt i forløbet, som det er muligt.

For eksempel: En akupunktør vil naturligvis gerne være synlig på for eksempel akupunktur mod hovedpine, akupunktur mod rygsmerter osv. Men næsten alle glemmer det, der går forud!

Hvad med dem, der aldrig har skænket akupunktur en tanke - men har hovedpine, ondt i ryggen osv? Dem vil akupunktøren uden tvivl gerne tale med.

Hvis du ikke mener, du har fat i dine kommende kunders rejse frem mod et produkt eller en løsning tidligt nok, har du nok ikke talt med os endnu. Det kan der rådes bod på nemt - lige herunder:

Lad Thomas ringe

Start her, hvis du bare vil i top på Google! Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Det er helt uden forpligtelser for dig, underholdende, lærerigt og vejen til dominans i Google. Lad onsdag, 21/4 være dagen, hvor vi starter en dialog!

Thomas Rosenstand - 22 år med Google

Thomas startede med optimering, før Google gik i luften. Mange i Danmark kalder ham "Mr. SEO" - og han er kendt for at kalde tingene for, hvad de er.

Thomas Rosenstand SEO ekspert

Få et opkald fra Thomas