Lad mig sige det med det samme: Det her er ikke et vidundermiddel mod duplicate content, men det kan løse nogle af de problemer, som kan opstå i diverse CMS. Det er Google Webmaster Central, der bringer nyheden – i øvrigt samtidig med at Matt Cutts lancerede den på SMX West. Det handler om et nyt tag til headeren, og angiveligt vil Google respektere dette i langt de fleste tilfælde.

Canonical URL – det er det, det handler om

Vi snupper lige de sædvanlige kaffemaskiner. Du sælger dem på din hjemmeside, og en af modellerne er fra Saeco. Den vil du gerne vise under den varegruppe, der hedder “Saeco”, men du vil også gerne vise den under gruppen “kaffemaskiner til espresso” samt gruppen “italienske kaffemaskiner”.

Du har jo lært, at du skal have en masse god beskrivelse til dine produkter, så du har en god tekst til din Saeco kaffemaskine – lad os sige 200 ord. Din hjemmeside hedder svendbent-kaffemaskiner.dk – og du har altså den her kaffemaskine under tre varegrupper:

  1. svendbent-kaffemaskiner.dk/saeco/model12
  2. svendbent-kaffemaskiner.dk/espresso/model12
  3. svendbent-kaffemaskiner.dk/italienske/model12

Hvis du har læst med her på bloggen tidligere (og ikke tilhører majoriteten af ansatte i danske webbureauer…) vil du allerede nu se, at her er der et alvorligt duplicate content problem. Lad os sige, at din foretrukne side er svendbent-kaffemaskiner.dk/saeco/model12. Indtil nu har du ikke haft andre muligheder for at undgå duplicate content end at have tre helt forskellige tekster om model 12 i de tre varegrupper – eller spærre Googles adgang til de to af dem.

Nu kan du sætte et tag ind i headeren på de to (eller mange) sider, der er “kopier” af den originale – og dermed fortælle Google, hvilken af dem du foretrækker som den, de skal medtage i indeks og søgeresultaterne.

Sådan bruger du det nye “Link rel” tag

Hvis det er dig, der ejer svendbent-kaffemaskiner.dk, skal du indsætte tag’et her: <link rel=”canonical” href=”http://svendbent-kaffemaskiner.dk/saeco/model12″ /> i headeren på svendbent-kaffemaskiner.dk/espresso/model12 og svendbent-kaffemaskiner.dk/italienske/model12

Dermed fortæller du Google (og angiveligt også andre søgemaskiner), at det er svendbent-kaffemaskiner.dk/saeco/model12, der er moderen og den side, de skal prioritere.

Det er lidt smart, ikke?

Læs mere hos Google eller hos Joost – eller tag den lange version hos Rand fra SEOmoz

Se videoen med Matt Cutts om Canonical URL Tag her:

Rosenstand out!

Køb SEO-LEX 10.0 her