For 383 dage siden udkom SEO-LEX 10.0, og siden er den anmeldt mange steder, kåret som bedste danske SEO bog og alt det der. Og sørme om ikke der i dag kom endnu en anmeldelse her på falderebet – og det er Brian Brandt, der står bag den. Jeg skal nok linke til den sidst i dette indslag. Brian sendte mig en mail, hvor han gjorde opmærksom på anmeldelsen – og samtidig stillede han nogle spørgsmål, som jeg synes fortjener et svar i al offentlighed. Jeg tror, at de er af ret generel karakter, så dem snupper vi lige (og Brian har accepteret, at de besvares offentligt).

Spørgsmålene om SEO

Jeg har her indsat spørgsmålene fra Brian:

1. Spørgsmål til dit afsnit om søgeordskanibalisme..

Hvordan skal man forholde sig til “tags” på en WP blog så? Der skriver man jo ofte sit søgeord som et “tag” til sidst..

Er det at betragte som søgeordskanibalisme så ?

2. Jeg ved det er godt med udgående links – men tæller aff links også ?

Eller kommer det an på om det er indbygget i script eller lignende ?

3. Det er jo ikke godt at få mange links inden for kort tid… men når man så laver 301 redirect af gl domæne til eksisterende domæne – 1000 links på en gang – sundt ?

4. Igen lidt angående WP blogs.. Der kan strukturen jo på en side se sådan her ud:

wp blog – /topside/side/underside/nedersteside/side.html

men den samme side kan jo også med den rette .htaccess opbygning se sådan ud: wp blog – /side.html

Der skal stadig klikkes fra forsiden 4 gange til begge – er den sidste opbygning lige så slem, eller lidt bedre ?

Lad os tage dem i rækkefølge:

1:

Tags på en blog (eller shop) har ikke noget med det, jeg kalder søgeordskannibalisme at gøre. Søgeordskannibalisme handler om sidetitler og tekst – ikke om de enkelt indsatte keywords, som vi vel godt kan tillade os at kalde tags. Hvis du har en side om kaffemaskiner og en anden side om blendere på din blog, vil du sikkert tagge dem begge med “køkkenmaskiner”. Men ingen af de to sider er jo målrettet mod termen “køkkenmaskiner”. Det kan derimod din tagside være, og den kan så vise alle de artikler, du har skrevet om emnet “køkkenmaskiner”.

De to illustrationer (i min sædvanlige barnlige og alt andet en kunstneriske stil) viser problemet:

Og løsningen:

2:

Udgående links er en del af linkbuilding, for ingen hjemmeside bør være et “sort hul” – det ser forkert ud. Også i Googles øjne. Relevante udgående links kan være en positiv faktor, men de er kun noget værd, hvis de går direkte til det relevante site. Et link, der går via Tradedoubler, Adservice Media etc. giver ikke værdi i den sammenhæng. Skriver du en artikel om f.eks. hair extensions, og den linker direkte til f.eks.bd-store.dk, giver det din artikel om hair extensions værdi. Men kører linket via tredjepart (affiliatenetværk), er det ligegyldigt i den sammenhæng.

Prøv at se antallet af links her – næsten 110.000 links til online.adservicemedia.dk – tjek på Yahoo. Det er jo meget godt…

3:

Det er helt korrekt, at hvis et site gennem år har fået f.eks 200 nye links årligt, og det så pludselig får 1.000 over natten – ja så kan der være ugler i mosen set med Googles optik. Men hvis vi nu følger logikken i dit spørgsmål engang:

a) Du har sitet brian.dk, og det ønsker du flyttet til smartebrian.dk. Indholdet er det samme – URL for URL. Hvis du 301’er det, vil du ikke opleve noget, der bare ligner problemer.

b) Du har sitet brian.dk, og du har købt et andet site med 1.000 indgående links. Det redirecter du til brian.dk. Du vil jo ikke få 1.000 indgående links over tid – Google skal jo først crawle og indeksere hvert eneste af de 1.000 sites, der linker. Det sker over tid, og det vil reelt aldrig give dig problemer. Men er der absolut ingen sammenhæng mellem det site, du har købt og brian.dk, kan det sagtens være, du ikke får parset linkjuice over med den manøvre.

Generelt sker der en algoritmisk vurdering, når et site pludselig boomer i forhold til indgående links. Giver det mening – du har måske opfundet en motor, der kan køre på postevand – sker der ikke noget negativt. Men bærer linksporet præg af autogenereret blogspam, cloakede links eller andet snavs, ryger det i det sorte hul. enten algoritmisk eller via et hand job (redaktionel indgriben fra Googles side).

4:

Generelt er det at foretrække at have så kort en struktur, som det er muligt at implementere – både fa hensyn til brugere (det ser mere troværdigt ud i Googles SERP) og af hensyn til søgemaskinerne. Jo dybere struktur – jo højere PR har du brug for, for at få crawlet i dybden. Altså: Hellere wp blog – /side.html end wp blog – /topside/side/underside/nedersteside/side.html.

Og linket til Brians anmeldelse: Anmeldelse af SEO-LEX

Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål? Og at andre forhåbentlig har haft glæde af svarene også. Til vi ses/høres ved/skrives ved igen:

Rosenstand out!