I dette indlæg vil jeg fortælle om mine erfaringer med at målrette artikler, annoncer og indhold alt efter hvilken besøgskilde, den besøgende kom fra.

Førhen, hvor Google Analytics var sprængfyldt med sprøde søgeordsdata, var det dette et super spændende optimeringshjul at skrue på. I dag, hvor not provided står tilbage som et ensomt spøgelse under de organiske søgeord, har det mistet en del af sin effektivitet, men du vil stadigvæk kunne lave en masse spændende ting.

Casper Schneidereit driver en hel del spændende projekter på nettet. Det er blandt meget andet http://www.alor.dk/ – og han er altid med i forreste række, når der udtænkes kreative løsninger. I dag skriver han her på bloggen om at målrette annoncer i henhold til besøgskilden. Men læs det lige grundigt – det er yderst gangbart for alle og dermed også for webshops og firmahjemmesider.

Det drejer sig om at skabe dynamiske artikler, baserede på besøgskilder og søgeord. Du vil gerne skabeskabe en fed artikel, der kan tiltrække en mange links. Omvendt er du også interesseret i at hente en masse affiliate indtjening. Du ved at vejen til høj indtjening er ranking på vigtige keywords, hvor links og ranking hænger sammen som Finn Nørbygaard og dårlige jokes!

Affiliaite links og salgsfraser får en artikel til at stinke langt væk af moneytizing, og det udhuler dermed det linkbait potentiale, den ellers kunne have haft. Når en succesfuld affiliate artikel skal opbygges, er der altså mange og modsatrettede hensyn, der skal arbejdes med.

Strategi

1) Du finder et emne og efterfølgende en problemstilling, som ofte er oppe og vende på diverse fora og sociale medier. Noget som løbende skaber debat. Det er ud fra denne problemstilling, du skriver din artikel, eller rettere sagt laver dit indhold, da det også godt kan være et værktøj eller en hybrid af både tekst og værktøj.

Indholdsmæssigt skal det være virkelig fedt! Det er ikke bare 400 ord til laveste fællesnævner men en artikel, som virkelig bearbejder og behandler problemstillingen og leder frem til en samlet konklusion – gerne på en ny og innovativ måde!

Kvaliteten skal være så god, at når du dumper dit link på et fora, så skal webmaster tænke “super fedt, gode input” og ikke febrilsk begynde at leder efter “slet bruger”-knappen i sit administrationspanel.

Rigtig mange fora har en politik om ikke at linke ud, hvor det er tydeligt, at brugerne har en direkte kommerciel interesse. Det betyder også, at alle salgsbudskaber og kommercielle undertoner skal være skåret væk fra indlægget: Intet affiliate!

Titel og description må gerne indeholde de søgeord, du gerne vil ranke på, eller i hvert fald så budskabet eventuelt kan være tvetydigt. Igen er det vigtigt, at det gøres med blød hånd.

 

2) Næste step er at opsætte Google Alerts på ord, der vedrører denne problemstilling. Hver gang problemstillingen dukker op i Google, bliver du notificeret med en mail. Hvis det er muligt, laver du en bruger og giver et kort resume af din konklusion og dumper linket i forlængelse af dette.

Er det et virkeligt godt fora, kan du kigge på, hvordan de andre brugere normalt linker ud. Typisk bruger man bare URL’en som ankertekst (så undlad ankertekst optimering i forhold til de ord, du ønsker at ranke på).

3) Hvis step 1 er lavet godt nok, så vil indlægget langsomt begynde at sprede sig, uden du behøver at gøre noget selv. Det er smukt, når sådan noget sker, for det viser, at du har lagt et sundt fundament for din linkbuilding! Du kan selvfølgelig altid supplere yderligere links, indtil du opnår dine top rankings.

4) Nu kommer vi til den kommercielle del. Det er vigtigt, at der er et kommentarfelt tilknyttet artiklen, for er dit indhold interessant nok, vil det næsten altid udlede kommentarer. I dine svar kan du supplere din tekst op med keywords og ord, som er i periferien af det, du vil ranke på. Kommentarfeltet er dit værktøj til at bygge yderligere ord på din artikel.

Lav gerne en liste med ord og sætninger, du kan bruge i dine svar. Er du heldig, begynder dine brugere selv at debattere videre og supplerer med yderligere ord og fraser, der beskriver emnet. Det er godt! Google kan se artiklen er interessant, og tilstrømningen af ny tekst danner grobund for endnu flere long tail søgninger.

5) Nu kommer tricket! Du har opbygget en artikel, som ranker på en masse high end ord, den skaber dynamiske links, og der bliver løbende bygget mere tekst på. Nu skal selve affiliate-delen flettes ind.

Personligt har jeg har opsat et lille system, der kigger på hvilke besøgskilder, den besøgende kommer fra. Besøgende fra Google får en fin tekstannonce i toppen med affiliate link. Alle andre får ikke præsenteret annoncer el.lign.

Der er ingen tekniske begrænsninger i den dynamik, som du kan skabe, men det er en balancegang at holde det indenfor Googles retningslinjer. Hvordan og hvorledes du konkret vil gøre her, afhænger af din fantasi og risikovillighed.

Tidligere var det også muligt at segmentere på, hvilke søgninger brugeren havde lavet for at komme til din side. Jeg havde eksempelvis en side med TV-indhold. En del af brugerne ledte efter tilbud på fladskærms TV, og den anden del ledte efter TV-Pakker som Viasat eller Canal Digtal. Det var ret tydeligt ud fra søgeordene, hvilket segment en bruger hørte til. Jeg segmenterende naturligvis det kommercielle budskab i forhold til søgeordene, og dem, som tydeligvis ikke var i købs-mode, fik Adsense annoncer.

Det er et stykke tid siden, og jeg har ikke tallene mere, men det kunne virkelig godt betale sig!

Jeg håber denne strategi og vinkel har været interessant. Jeg har med vilje ikke været konkret med egne eksempler, men det burde alligevel været muligt at finde i hvert fald en, hvor jeg har gjort netop dette :-). Er der spørgsmål, så smid dem i kommentarfeltet.