En af de største udfordringer i søgemaskineoptimering er opbygning af effektive søgeord og søgesætninger – og en af de mest forsømte. Humlen i at have en effektiv placering i søgeresultaterne er kendskab til, hvad de potentielle kunder kan finde på at skrive i søgefeltet. Og det er langt fra altid de ord, der virker mest oplagte. Kobler vi så søgeordene sammen med, hvad der konverterer, bliver det endnu snævrere. Derfor er gode værktøjer en forudsætning, men på dansk findes der ikke noget, der er rigtig godt. Eller rettere: Der findes ét værktøj, der virkelig dur, og det kan købes for under 20 kroner!

Verdens bedste søgeordsværktøj: Dine ører!Der findes selvfølgelig en række services på nettet, der kan afsløre en smule. De færreste af dem er noget bevendt til det lille danske sprog. Derfor benytter vi ofte et offline værktøj, der ikke kræver nogen særlig uddannelse eller specialviden.

Værktøjet er baseret på den indiskutabelt mest valide kilde til information, og det er dialogbaseret.

Brug en blok og en kuglepen – du får ikke bedre søgeordsværktøj!

Vi giver dig her den detaljerede opskrift på, hvordan du på kort tid kan blive en hel del klogere på, hvad du skal satse på, når du skal have udført søgemaskineoptimering:

  1. Tæl hvor mange medarbejdere i virksomheden der taler med kunder og potentielle kunder
  2. Skriv antallet ned
  3. Bestil en papirblok og en kuglepen til hver af disse medarbejdere
  4. Instruer dem i at skrive hvert eneste ord og betegnelse ned, som kunder og kundeemner benytter om jeres produkter og services i en 14 dages periode. Forklar dem, at de gerne må få udleveret mere end én blok, hvis den første bliver fyldt, inden perioden er slut
  5. Sæt en systematisk medarbejder til at samle og gruppere alle de mange ord og sætninger i et regneark
  6. Giv regnearket til din SEO pusher og få dobbelt udbytte af din investering i søgemaskineoptimering

Du skal høre, hvad jeg mener – ikke hvad jeg siger

Ovenstående lyder næsten for simpelt, ikke? Det er det bare ikke! Du gør dig ingen forestilling om, hvor vanvittigt mange ord det kan blive til. Tag som eksempel en klassiker: VVS folk bruger armaturer – ikke vandhaner. Men alle vi almindelige dødelige bruger altså vandhaner, og det er vandhaner, vi søger efter i Google. Lad være med bare at sælge boremaskiner – sælg huller i væggen!

Ofte er de stærkt generiske søgeord dem, der konkurreres om – og som regel har de den dårligste konvertering. Lad os slå fast, at du er mere i købemode, hvis du søger efter “brugte Toyotaer på gule plader”, end hvis du søger efter “biler”. Alle vil gerne ligge øverst på søgeordet “biler”, men det er ham, der snupper de stærkt relevante longtail, der sælger. Han får mindre trafik – meget mindre – men han får større salg.

Skal du så kun gå efter longtail?

Nej da – men du skal vurdere, om prestigeplaceringer og trafik er mere værd end hardcore salg. Og prioritere indsatsen efter den vurdering. Så kan du altid droppe lidt af den såkaldte SEO-bait, så dine konkurrenter får noget at løbe efter. Så kan de bruge tiden på det, mens du tjener penge på dine longtail. Og tro mig: De hopper på maddingen gang på gang 😉

Den korte version: LYT efter, hvad dine kunder og kundeemner kalder det, du sælger. Og tag ved lære af det. Brug de ord – også når de er fagligt helt ude i skoven. Det kan da godt være, de andre i din branche griner, hvis du har en god tekst om et produkt, hvor du bruger en populistisk betegnelse frem for den fagligt korrekte. Lad dem grine – så opdager de ikke, når du smutter i banken med de mange penge, du har tjent på dine “skøre ord”.

Lad mig høre, når du har gennemført øvelsen – eller hvis du allerede har gjort det. Til inspiration: Jeg lavede det stunt med en kunde sidste efterår. På 14 dage fik vi – efter sortering – godt 120 nye ord og sætninger at arbejde med. De fleste af dem konverterer mellem 2 og 6 gange bedre end de ord, vi arbejdede med inden øvelsen.

Rosenstand out!