Med jævne mellemrum bølger diskussionerne på diverse debatfora om de såkaldte ”out-of-the-box” løsninger inden for SEO – og især om den type standardløsninger, der omhandler ”no cure – no pay”. Jeg har den sidste uges tid fået en del spørgsmål fra forskellige hjemmeside- og webshopejere i samme boldgade, så nu syntes jeg, at det er tid for et indlæg her på bloggen om det emne.

Begreberne skal på plads først

Lad os starte med at få sat de betegnelser, jeg anvender her i artiklen, på plads. Så har vi samme udgangspunkt, og det er nu engang det nemmeste:

”Out-of-the-box” løsninger: Her mener jeg disse ”én størrelse passer alle” løsninger, der ses rundt omkring. De præsenteres ofte som f.eks. ”optimering med x antal søgeord til kr. x pr. måned” eller lignende. Altså f.eks. ”5 søgeord koster 2.500 kr. pr. måned for søgemaskineoptimering”.

”No cure – no pay” løsninger: Her mener jeg aftaler, hvor betaling helt eller delvist afhænger af, om et på forhånd aftalt resultat opnås eller ej. Det kan være (og er oftest) placeringer i Google, der er faktoren. En aftale præsenteres ofte som f.eks. ”Ved placering på side 1 i Google på ordet xxxxx betales kr. x pr. måned”.

Er der noget galt med SEO pakker / out-of-the-box?

Ja og nej – mere præcist kan det ikke siges. Det hele afhænger nemlig af, hvad du forventer. Lad os brække det lidt op i mindre bidder. Og lad os spare lidt tastetryk og fra nu af kalde disse løsninger for standardprodukter.

En løsning med et standardprodukt må i sagens natur indeholde netop det – et standardiseret produkt. Ellers kan sådan en sag jo ikke prissættes og beskrives. Der er stor forskel på, hvad forskellige udbydere putter i kassen med et standardprodukt, men fællestræk er bl.a.: Tilmelding til diverse linkkataloger, artikeldatabaser og ofte også lidt hjælp til sidetitler.

Lad os for eksemplets skyld tage en sådan SEO pakke til 3.500 kr. for optimering af fem søgeord.

Kunde A køber en sådan pakke til sin webshop, der sælger brugte reservedele til NSU biler fra før 1965.

Kunde B køber en tilsvarende pakke til sin webshop, der sælger børnetøj.

Så langt – så godt. Kunde A opererer i et marked med næsten ikke eksisterende konkurrence, og selv den yderst begrænsede indsats giver ham formidable placeringer. Han er en glad mand, der har fået det, han gerne ville: Gode placeringer på fem søgeord (og sikkert på flere).

Kunde B opererer i et marked med en voldsom konkurrence, hvor flere professionelle aktører kriges om placeringerne. Og det er altså placeringer på hundreder af søgeord/sætninger. Kunde B får samme omgang som kunde A, hvilket er omtrent lige så tilstrækkelig som en rystet Pepsi er det overfor en skovbrand i Californien. Her er der ikke tale om en glad mand – men om en mand, der har brugt 3.500 kr. pr. måned på reelt ingenting. Og spildt ekstremt dyrebar tid, mens konkurrenterne har valgt andre og unikke løsninger.

Problemet med disse løsninger er, at de sælges til samme pris og med samme indhold til både A og B.

A giver prisen (måske endda rigeligt – og får resultaterne). B giver samme pris uden at få noget, der batter bare det mindste.

Fakta er, at der ganske enkelt ikke findes to hjemmesider/shops, der er så ens, at opgaven med at gøre dem synlige og sælgende med de rigtige termer er den samme for begges vedkommende.

Bevares – i teorien kan man godt forestille sig to shops på samme platform med samme produkter til samme målgruppe, der kan prissættes ens i forhold til SEO. Men at have to ens er jo ikke en standardpakke, vel?

Jamen – er det så galt at købe en standardpakke? Det svar kan du selv levere:

Hvis du skal stille op i en konkurrence om at have den flotteste bil – vinder du den så ved at købe en pakke nede i biltilbehørsforretningen med et sæt stafferinger? Eller vinder du den ved at bede en dygtig autostyler lave et gedigent stykke unikt håndarbejde?

unikke-seo-loesninger

Hvad så med ”no cure – no pay” SEO?

Lige nu skriver jeg om ”no cure – no pay” som standardpakker. Det skal lige nævnes, for der er masser af andre muligheder med ”no cure – no pay”, som jeg ikke berører i denne omgang.

Jeg fik forleden præsenteret et tilbud om en ”no cure – no pay” løsning. Prisen var lige under 150 kr. pr. ord på side 1 i Google pr. måned. Altså: Får SEO udbyderen kundens side på side 1 i Google med det aftalte søgeord, skulle de have de her knapt 150 kr. hver måned, den placering holdt.

Det lyder rigtig billigt og nemt, ikke? Og hvor galt kan det gå, hvis det nu skulle vise sig ikke at virke?

OK – forestil dig, at du har disse ord, du gerne vil have gode placeringer på: lån, billige lån, billån, boliglån (det er altså ord, der kræver blod, sved og tårer at få og fastholde placeringer på). Kommer du på side 1 med dem, skal du altså af med under 600 kr. pr. måned for den sag. Det kan selv en mellemskole-drop-out med hang til banjomusik regne ud som værende umuligt.

Det er ganske korrekt, at så længe placeringerne ikke er der, koster det jo heller ikke noget. Men hvad tror du, dine konkurrenter laver, mens du går og venter på, at et firma på forventningen om knapt 600 kr. om måneden kæmper for at få nogle af de hårdeste ord på det danske marked op? Tror du, de venter pænt på dig?

No cure – no pay set fra SEO firmaets side

Som SEO firma er der nogle ret væsentlige betingelser, der skal være på plads, før det er muligt at indgå en ”no cure – no pay” aftale. Én af dem er den ganske væsentlige, at kunden absolut ikke må ændre så meget som et komma på de sider, der arbejdes på, mens aftalen står på. Hvorfor?

Forestil dig, at et SEO firma er tæt på at nå succeskriteriet for kundens sider (det kan være en side 1 placering, en top 5 placering etc.), og lige før målet nås, ændrer kunden på sidens tekstmæssige indhold, laver noget duplicate content, døde links eller andet snavs. Placeringer smutter lige en tur 20 pladser tilbage, og SEO firmaet har arbejdet forgæves i måske flere måneder. Det dur ikke.

Og så er der den med Kunde A og kunde B fra starten af indlægget her. Det er lidt mærkeligt, at et SEO firma vil tage samme betaling for en side 1 placering på ”NSU Prinz 4 støddæmper” som for ordet “børnetøj” – er det ikke? Men sådan er det faktisk.

Sælger du de der reservedele til NSU bilerne, kan du roligt snuppe sådan en aftale, men er det børnetøj, det gælder, spilder du ganske vist ikke dine penge – men du spilder tid og forspilder salg.

Moralen?

Ja – der er selvfølgelig en morale. Og den er såmænd ganske ligetil: Standardløsninger fører ikke til enestående resultater. Så længe der er konkurrenter til dig, der er villige til at give den lidt ekstra gas med SEO, vil du pr. definition være sat bagerst i feltet med en standardløsning. Det er ren matematik, hvis du tænker over det, ikke?

Glem heller ikke, at et begrænset budget ikke udelukker en unikt tilpasset løsning. Det kan jo være, du skal lade de mere velbeslåede konkurrenter slås om de mest heftige og generiske søgeord, mens du bekvemt under radaren får hjælp til de ofte bedre konverterende long tail søgeord.

Og for at være helt ærlig: Det er ikke mange håndfulde virksomheder i Danmark, der går linen helt ud og bruger de ressourcer, der skal til for en fuldstændig og altdækkende SEO indsats inkl. analyser af kundeadfærd, løbende udvikling, konverteringsoptimering etc. etc. Men det er en anden snak til en anden dag.

Til slut: Lad mig gentage, at der er ”no cure – no pay” løsninger, der fungerer fremragende – men de kræver et meget tæt samarbejde mellem dig og SEO firmaet samt en meget velbeskrevet definition af succeskriterierne.

Hvad siger du?

Rosenstand out!

P.S.: Læs også: Hvad koster SEO?