Sidetitler og gnavpotter

Sidetitler er et emne, vi er blevet bedt om at tage under gnaven behandling, og det er præcis, hvad vi gør i dette 2. afsnit af Gnavpotterne. Det er jo en af Rosenstands kæledægger i forhold til SEO.

Hvordan skrives gode sidetitler?

Abonner på YouTube kanalen, hvis du har lyst

Hvem er Gnavpotterne?

Lars Koudal kan du se mere om på hans hjemmeside: Larsik Corp

Thomas Rosenstand - jamen det er jo ham her: https://www.concept-i.dk/thomas.html

Her har du udgave nr. 2 af Gnavpotterne - men tag lige og læs hvad der står under videoen også. Så er du rar 🙂

Husk, at du også kan snuppe den som rent podcast nederst i artiklen!

Du skal kigge i dit temas header.php fil.

Ting som dette ser man ofte i temaer, selv nyere temaer. Dette eksempel er godt nok fra det gamle TwentyEleven tema.

Sådan her bør sidetitler se ud, læs om hvordan det ser ud i fremtiden længere nede.

Det skal ikke være andre måder. På denne måde bliver titler så "rene" som muligt.

Endnu bedre er det faktisk hvis den del helt fjernes fra temaets header.php

Selvom wp_title() stadig er understøttet så er det faktisk det følgende der er anbefalet praksis:

function theme_slug_setup() {
add_theme_support('title-tag');
}
add_action('after_setup_theme', 'theme_slug_setup' );

Bemærk: Denne stump kode skal du smide i functions.php filen i dit aktive tema, så finder WordPress selv ud af at sætte den rigtige html kode ind for dig.

ref: https://make.wordpress.org/core/2014/10/29/title-tags-in-4-1/

Da der er tusindvis af gamle temaer som skulle ændres for at imødekomme den nye metode med add_theme_support(), valgte man ikke at tvinge denne ændring igennem. Fremadrettet anbefales tema udviklere at bruge denne metode.

"The long term plan is to enable users to manage document titles from their admin, independent of which theme they're using."

Der er flere detaljer på ovenstående link hvis du gerne vil læse mere.

Sidetitler?

Har du spørgsmål og indspark? Brug kommentarfeltet og du kan være sikker på et gnavent men kompetent svar 🙂

Rosenstand og Koudal out!

Gnavpotterne som podcast

Ja - 100%. Sidetitler er blot det danske ord på det engelske "Page Titles". Og nej - Title Tag er ikke et Meta Tag, selvom mange forveksler dem.

Den absolut minimale længde er 30 tegn - men det er faktisk også for kort i de fleste tilfælde. Og endnu mere for kort, hvis man har generisk indhold i sidetitlen.

Absolut nej - medmindre du har et stærkt brand som Apple, LEGO eller Mærsk. Det er ganske enkelt spild af ekstremt kostbar plads.

Ja - hvis den er velskrevet og i tilpas længde: Omkring en 60-65 tegn. Når de ikke gør det, er det stort set altid grundet korte og dårlige sidetitler.

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

23 kommentarer til “Sidetitler og gnavpotter”

  1. Hej Gnavpotter.
    Tak for et godt indspark i dag om sidetitler.
    Jeg synes det også kunne være fedt hvis i ville lave et SEO guru vs. WordPress haj ” Gnavpotcast” og video om opsætning af Yoast.

  2. Simon Kristensen

    Hej Thomas

    Tak for endnu flere guldkorn 😉

    Jeg skal lige være sikker på at jeg forstået det rigtigt.

    Skal linjen:

    <?php

    Erstattes med:

    function theme_slug_setup() {
    add_theme_support( 'title-tag' );
    }
    add_action( 'after_setup_theme', 'theme_slug_setup' );

    Hvis man skal gøre det der er anbefalet praksis?

  3. Lars Koudal

    Hej Simon

    Ah, det har jeg slet ikke forklaret tydeligt nok.

    Nej, den stump kode du omtaler skal faktisk i functions.php istedet, så finder WordPress selv ud af at sætte den rigtige html ind.

    Jeg får lige opdateret indlægget så det forklares 🙂

    Sig endelig til hvis du har nogen andre spørgsmål

  4. Hvis nu man slet ikke har noget med “title” i header.php – vil du så anbefale at følgende sættes ind?

    function theme_slug_setup() {
    add_theme_support( ‘title-tag’ );
    }
    add_action( ‘after_setup_theme’, ‘theme_slug_setup’ );

    Jeg har udfordringer med at alle mine sider får et “- Hjem” efter titlen – på trods af Yoast.

    Temaet er nexus fra elegantthemes.

  5. Lars Koudal

    Hej Anders

    Der må være en anden årsag til “- Hjem” dukker op i titlerne. Jeg har elegantthemes dev licens så jeg downloadede en kopi af nexus på lokal maskine til at teste.

    Dette tema, Nexus, kommer faktisk med den nævnte kode allerede sat ind, så det gør ingen forskel om du tilføjer den kode.

    Jeg mistænker en setting i Yoast’s plugin skal ændres eller der er et andet plugin der driller?

  6. Ja – så er det bare hvilket plugin ;-)?

    Mistænker Loco Translate – men kan bare ikke se hvorfor den skulle pille ved sidetitlen.

    Elegantthemes anbefalede at resubmitte sitemap – det er gjort for en 3-4 dage siden…

    Men det mærkelige er at en tital tag checker – lister det “korrekt” – uden hjem.

  7. Lars Koudal

    Hej Anders, ja det er jo et godt spørgsmål. hmm..

    Kan du ikke lige fremsende link til hjemmesiden, så tager jeg et hurtigt kig?

  8. Nu arbejder jeg med at lave WordPress-temaer – og foretrækker at bruge et plugin til SEO-delen.

    Hvis og meta description og andre meta data bliver sat ind vha et plugin som eksempelvis Yoast SEO, så kræves det af temaets header.php (eller lignende) har denne funktion imellem tags:

    Det er igennem denne funktion, at meta-data i head bliver sprøjtet ud 🙂

  9. Tak for videoerne i gnavpotter serien. ?

    Du beskriver at den bedste måde at link tilbage til hoved kategorien fra Adidas produkt(er) er med
    En tekst ligende “se hele vores udvalg af Adidas tøj” ( i forhold til seolex ) bør -klik her- vel tilføjes i slutningen af teksten?
    Men spørgsmålet er også, skal ankerteksten som linker tilbage til landingssiden / kategori siden. fra Eks. Alle 50 produkter være ens eller bør de være forskellige?
    ( og selvfølgelig skal ingen af dem skal starte med Adidas fodboldtrøje )

    På forhånd tak og på gensyn

    1. Hej Kasimir

      Nej, de behøver ikke være forskellige. Det er brugervenligt, at linket tilbage klart beskriver, hvad der linkes tilbage til – og det kan Google også godt se. Det er mere i ægte “redaktionelle” links (altså i tekster), at det er vigtigt at variere ankerteksten på interne links. Ellers ville en menu jo også være “farlig”, og det er den ikke 🙂

      Du kan godt lave dem forskellige, hvis du synes, det giver mening for dine brugere – og ellers skal du ikke bruge krudt på det.

      Ja – det er en god ide med “klik her”.

  10. Halløj og tusind tak for en god episode!

    I fik afdækket mange ting, som jeg har været lidt i tvivl om. Skønt at få styr på det.

    Men jeg har lige et spørgsmål, jeg ikke fik afdækket. Hvad anbefaler i af max antal tegn på titles?

    Måske var det lige omkring, der hvor I udgav episoden/dette blogindlæg, at der kom en opdatering af Yoast. Jeg kan nu lave næsten uendeligt lange titles. Jeg har lige forsøgt mig og kom op på fire linjer, inden jeg blev træt af at skrive. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres max-anbefaling.

    På forhånd tak 🙂

    De venligste hilsner
    Rikke

    1. Hej Rikke
      Google måler i pixels, men det er jo ikke til at forholde sig til i hverdagen. Min tommelfingerregel er derfor mellem 55 og 65 tegn. I nogle tilfælde kan 70 tegn gp an, hvis der er mange smalle bogstaver. Men brug de 65 som en god regel.

    1. Hej Flemming
      Vi kan prøve – men kan du uddybe, hvad der er galt? Når jeg lytter på en desktopcomputer, er der masser af lyd og nem at høre?

  11. Hej Thomas,
    Super interessant!
    Jeg sidder lidt og tænker på, hvordan man kommer udover et problem, der hedder, at man f.eks. har 20 produkter, som alle er ens MEN til forskellige modeller. Dvs. man ikke har mulighed for at differentierer mellem farve, størrelse etc. (udover nogle få modeller naturligvis)
    F.eks. en mobiltelefon hvor man sælger 1 identisk produkt til alle modellerne?
    virksomhedxxx/produkt/huawei-mate-9-pro-panserglas/
    virksomhedxxx/produkt/huawei-p20-pro-panserglas/
    virksomhedxxx/produkt/huawei-p9-lite-panserglas/
    Giver det så mening at ændre det til:
    virksomhedxxx/produkt/mate-9-pro-panserglas-til-huawei/
    virksomhedxxx/produkt/p20-pro-panserglas-til-huawei/
    virksomhedxxx/produkt/lite-p9-panserglas-til-huawei/

    Så er de unikke, men de løser jo ikke den ‘anden flue’ med søgefraser, da folk jo nok ikke vil søge på den måde?
    Mvh Michael

    1. Thomas Rosenstand

      Hej Michael
      Som jeg læser dit spørgsmål, spørger du om URLs og ikke om sidetitler. Det betyder ikke noget nævneværdigt, at du har mange tæt på enslydende URLs. Det er sidetitlerne, det handler om.

  12. Hej igen og tak for hurtigt svar,
    Eksemplet var nok forkert at vise. Det beklager jeg. Mit spørgsmål rettede sig netop mod titler – ligesom med Melitta kaffemaskiner-eksemplet. Hvis man nu har 20 identiske produkter, som i sidetitlen hedder Huawei – modsat melitta-eksemplet, hvor produkterne var forskellige men alle med melitta forrest, såsom her:

    HUAWEI MATE 20 PRO 360 BESKYTTELSESCOVER
    HUAWEI P20 PRO 360 BESKYTTELSESCOVER
    HUAWEI P30 PRO BESKYTTELSESCOVER
    Her tænkte jeg på, hvordan man differentierer, når de produktet er identisk for alle mobilmodeller?
    Det var, hvad jeg forsøgte at få frem. 🙂

    1. Thomas Rosenstand

      På nøjagtig samme måde såmænd: Ved at undgå at de starter med det samme i sidetitlen.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

36 98 71 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

Overvej vores nyhedsbrev - vi sender SEO tips hver anden mandag!

SEO-LEX 24

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra snart 25 år i branchen. Så god, at den aldrig har været gratis - og så god, at den stadig er den bedste efter hver årlig opdatering.

  • 521 sider SEO e-bog  – 120 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 12. december 2023

Concept Interest er i dag en del af TCON Services, LLC med hjemsted i Florida, USA

Scroll to Top