Denne artikel handler om teknik og søgemaskineoptimering – og den behandler et problemområde, der egentlig burde være overstået for flere år siden: Brugen af frames til opbygning af hjemmesider, webshops etc. Når jeg har valgt at skrive en artikel om det her, skyldes det, at jeg ugentligt møder nye og nyere hjemmesider, der er opbygget med frames. Hvis du vil spare dig for læsningen af hele artiklen, kan jeg lige skrive konklusionen her: Frames er en fortidig teknik, der i meget høj grad vanskeliggør søgemaskineoptimering – og samtidig giver frames dårlige brugeroplevelser. Hold dig langt væk fra frames! Nu kunne jeg stoppe her, men der er nok nogle, der gerne vil have forklaringen. Jeg vil forsøge mig med en forklaring, der er tilpasset dem, der ikke har en teknisk/programmørmæssig baggrund. Som jeg allerede har truet med: Dette er en forklaring til dem, der ikke har kendskab til hjemmesiders teknik – men som bliver mødt med min og mine kolleger i branchens dom over deres hjemmesider med frames. Programmører og andet godtfolk vil nok smile af min forklaring…

Indtil for 5-6 år siden var det god latin at bygge hjemmesider med frames. Af årsager der går over min forstand, er der stadig webbureauer, der bygger nye hjemmesider i frames. Frames betyder i denne forbindelse “rammer”, og en hjemmeside i frames er opbygget af typisk fire rammer (der kan være både flere og færre). Hver ramme er egentlig en selvstændig side, og den endelige hjemmeside dannes så ved at samle de fire rammer til én side. Fidusen dengang var, at man så kunne have menuen stående fast i f.eks. venstre side – og blot skifte indholdet efter, hvad brugeren klikkede på. Det er der andre og bedre metoder til i dag.
Lad os prøve at føre dette over i den virkelige verden. Forestil dig, at du har en forretning på gågaden. Du har valgt at bygge din forretning op i et rektangulært lokale på 200 kvm. Du har købt nogle elementer til din forretning ude i byen: En indgang (den kalder vi frame 1), et salgslokale (det kalder vi frame 2), et gulv (det kalder vi frame 3) og en kasselinie (den kalder vi frame 4). For den almindelige gæst i din forretning fungerer det fint. Ingen tænker over, at din indgang er et modul, for det passer fint sammen med resten af forretningen.

Forestil dig så, at du skal have besøg i din forretnng af noget nær det dummeste væsen, du kan forestille dig. Væsenet er så dumt, at det ikke fatter en bjælde af, hvad det ser og oplever. Faktisk kan væsenet kun én ting: Opsamle alt hvad det ser og oplever – og så returnere til sin ejer og videregive informationen. Dette væsen vil IKKE være i stand til at se helheden i din fine forretning – men vil i stedet se en indgang, et salgslokale, et gulv og en kasselinie. Væsenet oplever ikke, at de fire elementer (frames) har sammenhæng.

Efter sit besøg i din forretning drager væsenet hjem til sin ejer og afleverer de data, det har opsamlet. Og det er altså data om fire forskellige steder – for sådan er det blevet oplevet af det dumme væsen. Og sådan bliver det naturligvis også oplevet af væsenets ejer, der jo ikke selv besøger din forretning. Bliver det kryptisk nu? Forklaring følger!

Det dumme væsen er den søgerobot, som Google (og andre søgemaskiner) sender ud på besøg på alle hjemmesider i verden. Robotten er så dum, at det skriger til himlen. Den kan ikke andet end indsamle data – og give dem videre til sin ejer fuldstændigt ubehandlet og ufarvet. Ejeren her er Google (eller MSN, Yahoo osv.).

Hvis din hjemmeside er opbygget med frames, kommer robotten hjem til Google og fortæller om de fire forskellige frames – for robotten kan IKKE opleve dem som en helhed. Det betyder, at robotten kommer hjem til Google og afleverer data fra de enkelte frames, der ikke siger meget om det, du fortæller på din hjemmeside – for det hele er jo splittet op. F.eks. vil menuen (hvor dine gæster kan klikke sig rundt på din hjemmeside) være i en frame for sig selv. Det ser Google – og ser derfor også, at der intet reelt indhold er i den side. Derfor placeres siden (næsten altid) meget dårligt. Ofte ser vi dog, at den frame hvor selve indholdet (din tekst og dine produkter) befinder sig bliver placeret. Men når en søgende på Google så klikker på siden, vises den alene og UDEN de andre frames, hvor din menu og dine kontaktoplysninger findes. Og så går folk altså igen – ligesom de ville gøre, hvis de kom ind i din butik på gågaden og KUN så en kasselinie uden varer, salgslokale og personale.

Jeg forstår godt, at det er surt, hvis du har en relativt ny hjemmeside, der er bygget i frames. Jeg er tæt på at sige, at har du det, er du blevet snydt – medmindre du selv har bestilt en hjemmeside med dårlig teknologi i forhold til søgemaskiner. Og det har du nok ikke…

Det værste er, at der ikke er nogen vej uden om problemet – andet end at få en ny hjemmeside. Nu tror du måske, det er noget, jeg har fundet på i galskab? Det er det ikke. Jeg vil forsyne dig med en søgning i Google, der underbygger problemstillingen: Se udtalelser på dansk.
Endelig skriver Google faktisk i deres egne retningslinier, at frames giver problemer:

Your pages use frames. Google supports frames to the extent that we can. Frames tend to cause problems with search engines, bookmarks, emailing links and so on, because frames don’t fit the conceptual model of the web (every page corresponds to a single URL). If a user’s query matches the page as a whole, Google returns the frame set. If a user’s query matches an individual frame on the page, Google returns the URL for that frame. The page is not displayed in a frame because there may be no frame set corresponding to that URL.

Danny Sullivan – en af verdens mest anerkendte søgemaskinespecialister – udtrykker sig således om frames den 29. december 2006 i et svar til en ulykkelig ejer af en webshop, der er ekskluderet fra Googles indeks::

The problem with your site is that you use frames, period. Get rid of them. Frames have been a problem with search engines for over 10 years.
That article? I wrote it originally back in 1997. Frames have been known as a problem for that long. This isn’t something new, and it’s
something whatever CMS system you are using should have been aware of it.

Endelig er der historien om et dansk firma, der har hundreder af kunder med netbutikker, der er smidt ud af Google grundet brugen af frames og de krumspring, der er foretaget for at gøre butikkerne synlige i Google trods den forældede teknologi. Her har brugen af frames (og de efterfølgende krumspring) reelt kostet arbejdspladser.
Jeg startede med konklusionen – og jeg slutter med den: Hvis du vil noget seriøst i forhold til synlighed i søgemaskiner, kan du IKKE bruge en hjemmeside i frames. Det kan lade sig gøre at forbedre din synlighed – bestemt. Men at udføre søgemaskineoptimering på en hjemmeside i frames er en lang, lang rejse op ad bakke, og resultatet bliver aldrig perfekt. Det kan gøres – men du vil skulle leve med at bruge mange flere ressourcer på det end dine konkurrenter, der ikke benytter forældet teknologi. Og sådan ER det bare!

Har du spørgsmål til alt det med frames, er du meget velkommen til at poste dem som kommentar – jeg skal besvare dem, så godt jeg kan.