Tjen penge på stavefejl

En kort posting fra mig denne gang – med garanti. I dag bringer FPN “nyheden” om, at netbutikker og hjemmesider tjener på danskernes stavefejl. Elementet i historien er, at der benyttes søgeord i Google AdWords kampagner med stavefejl i.

Undskyld mig – men det har vi altså gjort lige så længe AdWords har eksisteret 🙂 I erkendelse af at danskerne staver dårligere og dårligere, er vi, der markedsfører andre virksomheder på nettet, nødt til tage hensyn til dette. Og det har vi altså gjort længe…

Ikke meget nyhed over det. Men du kan da lige tage det til dig som et fif, ikke? For du har selvfølgelig taget hensyn til at danneskerne igge ka stavve, igge?

Listen over de klassiske stavefejl er lang som et ondt ord. Her er nogle af dem, som FPN lister op:

  • Mobeltelefon
  • Rialkredit
  • Compjuter
  • Smøkker
  • Braller
  • Fladskarm
  • Digitalkamara
  • Parbolantenne
  • Høitalere
  • Computerspel
  • Pissa
  • Bradbånd
  • Autodeile
  • Rasarvedele
  • Møpler
  • Deodorand
  • Mb3-afspiller
  • Dvd-afspeller
  • Fastnæt
  • Deldo

Stavefejl er en del af sprogets hverdag, og der er ikke spor snyd i at adressere dem. Tværtimod er det faktisk et smukt træk, for selvfølgelig skal lille Louise på jagt efter en deldo også have hjælp 😉

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

7 kommentarer til “Tjen penge på stavefejl”

  1. He he, stakkels Louise…

    Men det er jo et glimrende eksempel på at nyhedsmedierne desperat bringer/skriver alle former for “nyheder” hvor Google kan nævnes.

    Men det kan man jo så glæde sig over hvis man arbejder med Adwords og søgemaskineoptimering 😉

  2. Ja – stakkels lille Louise 😉

    Medierne er ellevilde med Google – det er sandt. Men desværre er der mindre end en håndfuld journalister i Danmark, der sætter sig bare nogenlunde ind i historierne. De skriver bare med hovedet under armen, og de slynger om sig med udtryk som “Google hits” og andet vrøvl. Ofte skal vi i branchen bruge tid på at forklare vores kunder, at man ikke kan “købe et søgeord på Google” og så eje det eksklusivt osv.

  3. Stavefejlene hos GOOGLE er i voldsom udvikling. Jeg er lærer og skal bruge meget tid på at forklare eleverne, at fordi Google retter deres korrekte stavning til stavefejl – typisk særskrivning af sammensat ord – bliver det ikke rigtigt.
    Jeg er da godt klar over, at Google Danmark er hamrende ligeglade, de vil jo bare møde “danskerne der, hvor de er” og de “staver dårligere og dårligere” – jo tak, det er bl.a. på grund af Googles leflen for laveste fællesnævner, og Google er jo bare en forretning, der ikke har nogen som helst andre forpligtelser end at tjene penge.
    Men som derfor må finde sig i, at vi lærere generelt fraråder, at eleverne overhovedet stoler på søgeresultater, når Google ikke engang kan finde ud af at stave søgeordene ordentligt….

  4. @ Per : Er det ikke bare “stave kontroller” i almindelighed som måske gør man staver dårligere og dårligere?? Fanger da nogle gange mig i at være knap så koncentreret når jeg staver for jeg ved jo mit produkt vil hjælpe mig om det er word, google, eller min mobil jeg roder med. Så engang en professor i noget sprog halløj som i tv sagde, ” det er ligegyldig hvordan noget bliver stavet bare man forstår det der er skrevet. Ved nu ikke hvad jeg skal mene der:)

  5. Mikael Køster Andersen

    @ Per

    Med al respekt for lærere og deres daglige kamp for at lære elever at stave rigtigt, så falder det med stavning vel under alle omstændigheder tilbage på netop lærerne. Google hjælper jo blot de mennesker, som ikke kan stave rigtigt.

    Men at der er så mange, der ikke kan stave rigtigt, må da skyldes indlæringen helt tilbage, hvor indlæringen starter. Desuden bliver jeg faktisk lidt rystet, når jeg ser hvor mange fejl, der er i meddelelser fra de lærere og administrative medarbejdere, der arbejder på de skoler, hvor mine børn går.

    Og så er der selvfølgelig også det, at der efterhånden er mange journalister – både på aviserne og i TV – som heller ikke formår at stave bare nogenlunde korrekt.

    For nylig hørte jeg i radioen en journalist fortælle, at han havde “bedet” en om noget…

  6. Glimrende indlæg, jeg hiver lige fat i det igen, selvom det er længe siden der er skrevet sidst, for jeg sidder med en overvejelse.

    I forhold til googles qualityscore, skal man så også indrette sin landingpage med stavefejl, hvis man ønsker besøgende der søger på “natur fotografe” (tænkt eksempel) eller kan det godt ligge i samme adwordskampagne med “natur fotografi” uden ens QS bliver forringet (fordi ordet fotografe ikke findes på landingpagen?)

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *