Morten Kristensen har begået denne artikel, der handler om krænkelser af ophavsretten. Og som du sikkert ved, er jeg en edder-spændt-rasende modstander af folks tyverier af andres ophavsretligt beskyttede materiale, så dette indlæg er helt i min ånd. Jeg håber, du kan finde god inspiration til at jagte dem, der stjæler dit indhold – de fortjener at bløde dyrt for det! Og dermed ordet til Morten:

Krænket ophavsret? Jagt synderen for enhver pris!

Du har sikkert hørt sætningen ”det er bedre at bruge tiden og passe sin egen forretning, end at kigge konkurrenten over skulderen hele tiden”, og jeg kunne faktisk ikke være mere enig. Dog er man nødt til at holde øje med ens konkurrenter, hvis man gerne vil undgå at blive taget på sengen med et eller andet tiltag. Men generelt tjener det dine egne interesser bedst, hvis du bruger tiden på at gøre din hjemmeside/shop bedre. Men der er aldrig en regel, uden at der er en undtagelse!

Og undtagelsen hedder ophavsretskrænkelser!

Jeg ved godt, at overskriften er en smule aggressiv, og nogle vil mene, at man burde overveje, om det er tiden værd. Men inden du begynder at have en holdning til indlægget, så håber jeg, at du læser det til ende, så du får alle pointerne med.
Det skal desuden lige siges, at jeg kun anbefaler, at du jagter ophavsretskrænkere, som har økonomiske interesser i krænkelsen. Dvs er der en blogger, som har f.eks kopieret et billede eller noget tekst fra dig, fordi hun (yes de fleste nonprofit bloggere er hunkøn) synes den er smadder god, så fortæl vedkommende om reglerne, evt skader mm, frem for at send hende en mega regning. Det får din side mest positiv omtale af.

Hvad er en ophavsretskrænkelse?

Det er vigtigt, at du forstår, hvad en ophavsretskrænkelse er, og derfor laver vi lige hurtig gennemgang.

Når du skaber et værk, det kan være et fotografi, et billede, en tekst, en film, en video osv, så har du rettighederne til dette værk. Det kaldes ophavsret.
Anvender andre dit værk, uden at de har fået tilladelse, er det en krænkelse af din ophavsret. En sådan krænkelse kan du kræve kompensation for i henhold til loven om ophavsret. Læs den her (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901).

Når vi snakker online sites, er det især billeder og tekster, som bliver kopieret. Billeder takseres typisk til 2-4000 kr pr billeder, som der er kopieret, mens tekster takseres ud fra tidsforbruget til research og forfatningen af teksten. Du kan typisk kræve omkring 1000-1500 kr i timen til forfatningen + bod.

Bliver et billede kopieret, er skaderne for din side/shop minimale. Det er primært et irritationsmoment, da billeder tager lang tid at tage og redigerer.
Bliver en tekst derimod kopieret, er det direkte skadeligt for din side/shop, da der dermed opstår DC. Og det er især dette, som du skal være opmærksom på!

Jagt synderen for enhver pris!!!

Overskriften herover lyder måske meget aggressiv og hård i nogle menneskers øre, men den afspejler blot den virkelighed, som nettet er ved at udvikle sig til. Hvor der tidligere var dømt en smule lovløshed, så er der ved at komme mere og mere skik på nettet.

Indledningsvis var jeg enig i, at det tjente ens firma bedst, at man brugte tiden på firmaet, frem for på konkurrenterne. Og det mener jeg stadigvæk.
Men nettet giver dine konkurrenter nogle muligheder, hvor de kan skade din forretning. Både på den korte og den lange bane + de kan kopiere og drage fordel af det arbejde, som du har lagt i en tekst! Både i søgemaskinerne, men også overfor kunderne. Og det er bare ikke i orden!

Efter småsager (http://www.domstol.dk/saadangoerdu/smaasager/Pages/default.aspx) blev en mulighed i det danske retssystem, har du som krænket fået adgang til en let måde, hvorpå du kan gå efter synderne. Det kræver nemlig ingen advokat eller mega lange behandlingstider, det kræver blot, at du kender ophavsretsloven, samt de to paragraffer, som der skal anvendes.
Småsager giver dig den fordel, at du med et relativt lille tidsforbrug, kan generer den konkurrent, som har krænket din ophavsret. Det er vel og mærke lovligt, og ved at forfølge konkurrenten, så sørger du ligeledes for, at denne mister fokus i en periode.

Selvom det er en småsag, kan beløbet i sagen sagtens være relativt højt. Lad os sige, at du f.eks har sagsøgt en konkurrent for 15.000 kr, fordi de anvendte din tekst på deres site. Ud over de 15.000 kr vil din konkurrent have behov for en advokat, da det er lidt mere kompliceret at forsvare sig i disse sager, frem for at føre dem. Dvs der påløber yderligere omkostninger = hovedpine. Ud over dette kommer der sagsomkostningerne, som taber af sagen også skal betale. Dvs konkurrenten for lige en dobbelthovedpine, hvis de ikke forsøger at indgå forlig.
Med de sager, som jeg selv har været involveret i indtil nu, kan jeg regne ud på tidsforbruget, at ingen af advokaterne har brugt under 10 timer på sagen. Dvs 10 timer af nok 1500 kr = 15.000 kr i advokatsalær alene.
Sagen kan altså let ende i 30-40.000 kr for din konkurrent, og selvom nogle vil mene, at det er et lille beløb i deres budget, så er min påstand, at både beløbet, men ikke mindst sagsforløbet, vil påvirke din konkurrents fokus og tanker i en periode. Og det skal du udnytte, når de nu har været så tavlige, at de kopierede dit arbejde! Og du skal slet ikke have dårlig samvittighed, nærmest tværtimod.

Er du lidt en menneske kender, vil du også vide, at det værste du kan udsætte et menneske for, det er uvisheden. Når nogen ikke ved, om de er købt eller solgt, begynder det at gå dem på ubevidst, og dette tager til i takt med, at tiden går. Selvom det er en småsag, skal du forvente, at den tager ca 6-8 mdr. Der er nemlig svarskrifter, duplik, tlfmøde og retsag, som du skal igennem, og der er svartid på det meste.

Du kan altså i 6-8 mdr fjerne fokus for din konkurrent, hvis du griber det hele rigtigt an, og du selvfølgelig har sørget for, at sikre dig at dit bevismateriale er godt og valid. Se evt guide her (http://zzm.dk/ophavsretskraenkelser-online-saadan-faar-du-den-bedste-dokumentation/).

Ud over det mistede fokus, vil din konkurrent alt efter størrelsen måske også blive nødt til at disponere anderledes over likviderne. Det kan f.eks medføre, at din konkurrent skruer ned for markedsføringen, eller at konkurrenten er nødtil at stoppe evt nye tiltag. Det kan også være, at din konkurrent er nødt til at overtage nogle opgaver, som tidligere blev outsourcet, fordi der skal være plads i budgettet til at tabe retssagen.

Eller sagt på en anden måde, du kan både påvirke din konkurrent psykisk og økonomisk i en grad, som straks smitter af på konkurrencesituationen, hvilket kun er en fordel for dig!

Konklusion

Hvis din konkurrent bruger dine værker, enten billeder eller især tekster, skal du afsætte tiden til at forfølge dette. Selvom du selv bruger noget tid, vil du i langt højere grad påvirke din konkurrents fokus og måske også økonomiske situation, hvilket er en kæmpe fordel for dig. Selvom alle siger, at man altid skal passe sin egen forretning, så husk på her, at det er præcis det du gør. Du varetager dine egne interesser, fordi din konkurrent har været tarvelig og anvendt dit arbejde.

Og hvis du gør dette korrekt, kan du faktisk få en okay timeløn på den tid, som du bruger på en retssag. Dvs du kan faktisk få 3 gode ting ud af, at du udnytter at andre har dummet sig, og hvem siger nej til sådan et tilbud?

[su_service title=”Morten Kristensen” icon=”icon: user”]Ovenstående tekst er skrevet af Morten Kristensen, og den er baseret på mine egne erfaringer. Hvis du følger mig på G+ vil du vide, at flere af mine sites var hårdt ramt i sidste halvdel af 2013, hvor den ene kopisag efter den anden opstod. Især Arganolie-Faq.dk (http://arganolie-faq.dk) og Info-om-arganolie.dk (http://info-om-arganolie.dk) blev kopieret over 20 gange på 4 mdr. Det er blandt andet igennem disse sager, men også fra andre sager, hvor jeg har vejledt firmaer, som er blevet kopieret, at jeg har samlet min viden om emnet.[/su_service]