Ranke på flere søgeord?

Medio maj spurgte jeg nok så kækt her på bloggen om, hvad du gerne ville læse eller høre om – og der kom en række virkelig gode forslag. Siden har tiden ikke rigtigt været på min side, så det er trukket lidt ud. Det beklager jeg, og nu tager jeg fat i det første af spørgsmålene: Hvordan ranker jeg på flere søgeord, der betyder det samme? Og inden jeg gør det, må jeg hellere melde ud, at der kommer til at gå lidt tid, før der kommer flere indlæg “on demand”. På mandag får vi gæster fra Danmark (min svigermor), og samtidig har jeg et mægtigt stort projekt, der tager meget af min tid. Så lidt stilhed fra min side skal du nok regne med i et par uger eller så.

Hvordan bliver jeg synlig på flere søgeord med samme betydning?

Steffen spurgte:

Jeg kunne godt tænke mig at høre om, hvordan man optimerer, så man ranker højt på flere ord, som betyder det samme, men hvis man i sin øvrige kommunikation, ikke vil forvirre kunden, ved at bruge forskellige ord for den samme ting.
F.eks. hvis man sælger tastaturer til pc’er, så bruger man det ord på hele sin hjemmeside. Men man er også interesseret i at få de personer der søger på keyboard som kunder. Hvordan gør man det, bedst?

Det er en udfordring, mange sidder med, og der er flere modeller, der kan benyttes. Lad mig kort ridse dem op her:

  1. Lav en specifik landingsside optimeret til ordet “keyboard/PC keyboard”. Siden skal være vel integreret i selve sitet og med en nem adgang til at konvertere – eller som minimum med nem adgang til en produktoversigt. Landingssiden skal selvfølgelig have en god og gerne lang tekst, der ikke kompromitterer konverteringsmulighederne eller overskueligheden. Og så skal der sørges for indgående links til siden.
  2. Udnyt, at Google udmærket forstår, at et keyboard kan være både et musikinstrument og et tastatur til en computer. Det ved de nemlig godt, og i sådanne situationer skal der ikke så meget til at gøre algoritmen i godt humør. Forklar et par gange i din tekst om tastaturer, at mange betegner disse som keyboard(s), og at dette egentlig er en engelsk betegnelse. Brug så betegnelsen “keyboard(s)” i flere af dine image alt attributter (alt tag). Disse læses også af søgerobotterne, og når f.eks. Google ser den sammenhæng på din side, som de i forvejen ved er faktuel, kan du være heldig at ramme bulls eye med den metode. Og så skal du sørge for at have indgående links med “keyboard(s)” som ankertekst til din side med tastaturer.
    Gøres det lidt elegant, forvirrer du ikke dine kunder – du oplyser dem tværtimod.

Generelt er det jo helt legitimt og helt i tråd med, hvad søgemaskinerne selv siger: Giv dine gæster svar på deres spørgsmål og ønsker. Og sælger du keyboards/tastaturer til computere, er det jo kun en god service at tilbyde dem til både de, der kalder dem det ene og de, der kalder dem det andet.

Jeg håber, det besvarer dit spørgsmål? Ellers må du skyde løs!

Podcast om kopiering af andres materiale og duplicate content

Jeg blev “interviewet” i forrige uge af Kenneth Boysen, der har mange jern i ilden inden for sikkerhed. Blandt andet sælger han brandudstyr. Det er der kommet et podcast ud af, som desværre har lidt knas med lyden, men det kan da høres. Er du interesseret, finder du det hos Kenneth Boysen her.

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

13 kommentarer til “Ranke på flere søgeord?”

  1. Hej Thomas

    Sørme om du ikke holdt ord. Du lovede at skrive et indlæg om dette inden jul, og det nåede du.
    Tusind tak for dit svar, det var lige hvad jeg skulle bruge. Nu er det bare til tasterne og få optimeret siden og skabt nogle indgående links på synonymerne.

    Jeg har nemlig indtil flere produkter som kaldes forskellige ting, og hvor folk dårligt nok ved at andre kalder det for noget andet. Men derfor er folk jo stadig lige gode kunder af den grund.

    Nu kan jeg forhåbentlig få fat i nogle af dem der ikke har fundet mig før.

    Tusind tak for dit svar, der som altid er nemt at forstå.

  2. Martin Hansen

    Hvor god er Google til at tolke synonymer på dansk??
    Eks. Bærbar/Laptop/Notebook?
    Eller Lingeri/Undertøj??
    Kan google finde ud af sådan noget??

  3. Tak for endnu et godt indlæg, Thomas.

    Du skriver “Lav en specifik landingsside optimeret til ordet “keyboard/PC keyboard”. Siden skal være vel integreret i selve sitet og med en nem adgang til at konvertere”

    Kan det være en mere google-seo-effektiv løsning at lave landingssiden på f.eks. keyboard.dk? Naturligvis fortsat med integration til hovedsitet og konvertering…

  4. Hej Mathias
    Ja – umiddelbart. Men du kan jo nu engang ikke integrere et domæne i et andet, så risikoen for at keyboard.dk blot bliver en flad landingsstation er jo høj. Men er der relevant, læseværdigt indhold, og kan der konverteres nemt fra siden, er det også en løsning.

  5. Man kunne vel forestille sig at google gør brug af en synonymordbog for at forstå sammenhænge mellem ord og tekster på hjemmesider – måske modificeret lidt i forhold til deres brug og baseret på de hjemmesider de kender til, men noget ála en synonymordbog ville give god mening, tænker jeg 🙂

    1. Der er egentlig ingen grund til at forestille sig det – for det har de jo benyttet i flere år. De er dog noget bedre til det på de store sprog, end de er på dansk.

  6. Chris | Billig A-kasse

    Tak for et super godt indlæg!

    Det er super smart, at lave en specifik side pr. søgeord. Så siden er 100 % tilpasset til det søgeord.

    Christopher

  7. God informativ artikkel. Tak for det.
    Jeg bøvlet lidt med ordet fældning, da jeg fælder træer. Og ikke noget med hunde og deres fældning. Havde problemer med ordet på AdWords, da sammenhængen i dette tilfælde ikke kan gennemskues af Google pga. det kun er keywords.
    Peter……………

  8. Faldt lige helt tilfældigt over denne blogpost på anyhed. Og faktisk en rigtigt relevant problemstilling for mig lige nu. Går ud fra at det også kan betale sig at bruge fejlstavninger istedet for synonymer, da der er en del af dem på google?

    1. Hej Kim
      Fejlstavninger har ikke helt den betydning, de havde engang. Google er blevet rigtigt dygtige til at forstå, hvad der menes, når der skrives forkert stavede søgeord i søgefeltet.

  9. Rigtig fed viden:)

    Ved du hvor lang tid google spiders er om at vende tilbage til en side som de allerede har indekseret ?

    Simon

    1. Hej Simon
      Ja – mellem et par minutter og nogle dage. Frekvensen af googlebots besøg afhænger bl.a. af, hvor tit dit indhold opdateres, om du pinger Google ved opdateringer, indgående links m.m.Jo mere aktiv du er – jo hyppigere får du besøg af googlebot.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

36 98 71 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

Overvej vores nyhedsbrev - vi sender SEO tips hver anden mandag!

SEO-LEX 24

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra snart 25 år i branchen. Så god, at den aldrig har været gratis - og så god, at den stadig er den bedste efter hver årlig opdatering.

  • 521 sider SEO e-bog  – 120 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 12. december 2023

Concept Interest er i dag en del af TCON Services, LLC med hjemsted i Florida, USA

Scroll to Top