Medio maj spurgte jeg nok så kækt her på bloggen om, hvad du gerne ville læse eller høre om – og der kom en række virkelig gode forslag. Siden har tiden ikke rigtigt været på min side, så det er trukket lidt ud. Det beklager jeg, og nu tager jeg fat i det første af spørgsmålene: Hvordan ranker jeg på flere søgeord, der betyder det samme? Og inden jeg gør det, må jeg hellere melde ud, at der kommer til at gå lidt tid, før der kommer flere indlæg “on demand”. På mandag får vi gæster fra Danmark (min svigermor), og samtidig har jeg et mægtigt stort projekt, der tager meget af min tid. Så lidt stilhed fra min side skal du nok regne med i et par uger eller så.

Hvordan bliver jeg synlig på flere søgeord med samme betydning?

Steffen spurgte:

Jeg kunne godt tænke mig at høre om, hvordan man optimerer, så man ranker højt på flere ord, som betyder det samme, men hvis man i sin øvrige kommunikation, ikke vil forvirre kunden, ved at bruge forskellige ord for den samme ting.
F.eks. hvis man sælger tastaturer til pc’er, så bruger man det ord på hele sin hjemmeside. Men man er også interesseret i at få de personer der søger på keyboard som kunder. Hvordan gør man det, bedst?

Det er en udfordring, mange sidder med, og der er flere modeller, der kan benyttes. Lad mig kort ridse dem op her:

  1. Lav en specifik landingsside optimeret til ordet “keyboard/PC keyboard”. Siden skal være vel integreret i selve sitet og med en nem adgang til at konvertere – eller som minimum med nem adgang til en produktoversigt. Landingssiden skal selvfølgelig have en god og gerne lang tekst, der ikke kompromitterer konverteringsmulighederne eller overskueligheden. Og så skal der sørges for indgående links til siden.
  2. Udnyt, at Google udmærket forstår, at et keyboard kan være både et musikinstrument og et tastatur til en computer. Det ved de nemlig godt, og i sådanne situationer skal der ikke så meget til at gøre algoritmen i godt humør. Forklar et par gange i din tekst om tastaturer, at mange betegner disse som keyboard(s), og at dette egentlig er en engelsk betegnelse. Brug så betegnelsen “keyboard(s)” i flere af dine image alt attributter (alt tag). Disse læses også af søgerobotterne, og når f.eks. Google ser den sammenhæng på din side, som de i forvejen ved er faktuel, kan du være heldig at ramme bulls eye med den metode. Og så skal du sørge for at have indgående links med “keyboard(s)” som ankertekst til din side med tastaturer.
    Gøres det lidt elegant, forvirrer du ikke dine kunder – du oplyser dem tværtimod.

Generelt er det jo helt legitimt og helt i tråd med, hvad søgemaskinerne selv siger: Giv dine gæster svar på deres spørgsmål og ønsker. Og sælger du keyboards/tastaturer til computere, er det jo kun en god service at tilbyde dem til både de, der kalder dem det ene og de, der kalder dem det andet.

Jeg håber, det besvarer dit spørgsmål? Ellers må du skyde løs!

Podcast om kopiering af andres materiale og duplicate content

Jeg blev “interviewet” i forrige uge af Kenneth Boysen, der har mange jern i ilden inden for sikkerhed. Blandt andet sælger han brandudstyr. Det er der kommet et podcast ud af, som desværre har lidt knas med lyden, men det kan da høres. Er du interesseret, finder du det hos Kenneth Boysen her.

Rosenstand out!