Denne artikel et skrevet af Morten Kristensen, der til daglig driver customfit.eu – han er også kendt som en ganske aktiv debattør på diverse fora. Artiklen har jeg valgt at bringe, da den egentlig er ganske interessant set i lyset af “Do No Evil” politikken hos Google. Vi giver ordet til Morten:

Overskriften er en smule provokerende, men jeg vil i dette indlæg vise, hvordan især kinesiske forretningsmænd har opdaget et hul hos Google, som de udnytter på det groveste.

Google har en filosofi om, at de vil levere de bedste søgeresultater. Og det er en meget fin filosofi, men det holder langt fra altid stik. For når det kommer til kendte brands, så er der et hul hos Google som gør, at man via de rigtige domæner og en masse linkbuilding faktisk kan snyde Google. Det værste er så, at Google åbenbart ikke gør noget ved det, og dette trick har kinesiske forretningsmænd udnyttet voldsomt i de seneste 2 år.

Jeg opdagede det for ca 2 år siden, da der pludselig begyndte at dukke webshops med falske Oakley og Rayban solbriller op i søgeresultaterne. Ikke bare op, de strøg konstant ind i top 10 (mange af disse shops bliver med tiden lukket ned pga trademark krænkelser, men der skyder konstant nye op). Ved lidt nærmere reseach, så fandt jeg ud af, at problemet var enormt ved flere af de større internationale mode mærker, når de var populære. Også store brands indenfor andre brancher.

Sådan får de topplaceringer på kort tid – Med et eksempel

Tippet går i sin enkelhed ud på, at man vælger et domænenavn, hvori brandets navn indgår. Dernæst linkbuildes der på livet løs, hvorefter Google placerer webshoppen med falske produkter over de etablerede webshops, og i nogle tilfælde også over brandets egen officielle side.

Jeg har taget et eksempel på dette, så du ikke bare tror, at det er en joke. Canada Goose er dyre og eksklusive vinterjakker, som koster fra 5000 kr og op efter pr model. Det er også et af de brands, hvor Google slet ikke har styr på resultaterne. Går vi to mdr tilbage, så var det endnu værre end nu.

Søger du på Canada Goose, så vil du opleve følgende skræmmende scenarie! I top 40 er der 16 reelle sider/webshops og hele 24 webshops med fake jakker. Går du tilbage til November/December 2012, så hed tallet 8 og 32!!!

Søger du på Canada Goose jakke, så vil kan du se, at der er 22 reelle sider/shops og 18 webshops med fake varer. Går vi ligeledes tilbage til November/December 2012, så hed tallet 9 og 31!

Men hvorfor er det så, at alle disse webshops med fake jakker indtager topplaceringerne i søgeresultaterne? Jo fælles for mange af dem er, at Canada Goose indgår i selve domænenavnet. Google har godt nok sagt, at dette kun har en minimal indflydelse på placeringerne, men her er der noget, som tyder på, at vælger du et kendt brand, så vægter det meget mere, end Google vil stå ved! For hvordan kan en ny webshop ellers slå både Canada Gooses officielle website, wikipedia, samt webshops med mange år på bagen med en masse indgående links og online omtale. Svaret må ligge i valget af domænenavnet.

Googles top 5 anno Februar 2013

1

Jeg har klippet lidt, så vi fjerner de ligegyldige adwords i toppen.

Men som du kan se, så ligger der på søgningen CANADA GOOSE to webshops i top 5. Begge webshops er fra starten af Januar 2013, dvs under 2 måneder gamle. Alligevel har de slået alle de etablerede webshops + wikipedia på så kort tid på et ord, som der er meget hård konkurrence på. Bemærk ved begge fake webshops, som er markeret med en rød streg, at ordet GOOSE indgår. Teksterne på begge webshops er ligeledes noget være snik snak, som ikke giver mening, og det stinker langt væk af Google Translate. Heldigvis har Canada Gooses officielle site fået første pladsen tilbage, hvilket ikke var tilfældet for blot få dage siden. Der lå en anden webshop med falske jakker nummer et, men den er nu blevet pillet ned pga trademark krænkelserne.

2

Søger du derimod på CANADA GOOSE JAKKE, så vil du opleve, at en webshop med falske varer ligger nummer 1 og 2! Dvs den officielle webside falske først indtager en 3. plads på produktsøgningen. Igen to webshop som først er lanceret i starten af Januar, men de har allerede slået samtlige af de etablerede webshops + wikipedia + Canada Gooses officielle side!

Igen er det værd at bemærke, at der på denne søgning er der hele 5 webshops med falske jakker i top 10. Derudover er flere af billederne også fra webshops, som sælger falske jakker. Ergo de får maksimal eksponering af Google, selvom de sælger falske produkter, som langt fra lever op til den originale vare.

Fælles for 4 af de 5 webshops på side et er, at de har enten Canada Goose eller Goose i domænenavnet.

Konklusion

De fleste vil sikkert nu påstå, at her er tale om et enestående eksempel. Men der tager du helt fejl. Dette er et mønster, som gælder samtlige af de større mode brands, hvor der er en stor efterspørgsel, fordi mærket er populært.

Hvis du vil tjekke ovenstående, så kunne du søge på for eksempel nogle af de følgende brands, og du vil se, at det hele gentager sig (bemærk at bagmændene i østen følger vores sæsonudsving. Dvs der er mange flere webshops med falske Goose jakker i toppen i vintermånederne, mens de så forsvinder hen over foråret og sommeren, hvorefter antallet så begynder at tage til i efteråret igen. Samme mønster gælder også for de nedenstående brands).

UGG

Nike (du skal ud i modellerne, dvs Air Max, Shox osv)

Timberland

Dr Dre beats

Oakley

Rayban mm

Så Google tillader altså, at webshops med falske produkter udkonkurrerer seriøse webshops, blot fordi de benytter et lille trick med domænenavnet, og derefter en masse linkbuilding.

Og problemet har været meget stort de sidste 2 år, så der altså ikke tale om et nyopstået problem, som de ikke har haft tid til at løse. På Customfit.eu har vi især haft svært ved at fortælle danske kunder, at Oakley solbriller ikke koster 200 kr, heller ikke selvom webshoppen er flot og ser seriøs ud. For prisen er ganske enkel urealistisk, men det glemmer mange i deres tilbudsjagt!

Tjekker man Trustpilot ud, så kan man se, at bare alene på Canada Goose problemet, så er der flere tusinde kunder, som er faldet i, og har betalt overpris for en fake jakke, som i mange tilfælde ikke har været pengene værd. Du kan evt selv går ind på Trustpilot og se nogle af de mange negative ratings, som disse sider har fået! Her er en guide til, hvordan du kan spotte de falske Goose jakker. Se den her.

Slut spørgsmålet er så, hvorfor Google hjælper noget der er illegalt på denne måde, når de let enten manuelt eller via en algoritme kunne forhindre det meste? For det strider da direkte imod Googles egen filosofi om, at leverer de bedste resultater til de besøgende!