302 redirect – kilden til både misforståelser og tabte pladser i Google. Indlægget her er en smule nørdet, men det er nok alligevel interessant for de fleste. Ikke mindst fordi det uigendriveligt beviser en påstand, som min branche har fremført (stort set) forgæves for denne verdens webhoteller og webhuse i årevis. Og desværre er denne historie fra den virkelige verden dansk, helt aktuel og har haft økonomiske konsekvenser for den hjemmeside, det gik ud over.

Køb den komplette redirectguide til kun 150 kroner her

SEO skole – ingen nævnt og ingen glemt

Inden vi kaster os ud i denne aftens “SEO skole”, vil jeg pointere, at jeg ikke agter at udlevere synderen i historien. Det er ikke nødvendigt, for jeg forsyner dig med et værktøj senere, så du nemt kan konstatere, om du er ramt. Er du ramt, kender du løsningen – og er du ikke ramt, er det ligegyldigt med navne.

Med det på plads kan vi kaste os ud i en historie fra det virkelige liv – men hold tungen lige i munden, for den kan være lidt kringlet.

302 redirect kan koste pladsen og kassen

Lad os lige starte med at ridse historiens baggrund op:

  • Dansk webshop på et .com domæne – flere år gammelt. Vi kalder den her hjemmeside.com
  • Ejeren har klogt nok registreret samme navn på .dk – altså hjemmeside.dk
  • hjemmeside.dk er peget til hjemmeside.com hos udbyder
  • Shoppen ligger hos en udbyder, der KUN kan pege (viderestille) med en 302 redirect
  • Udbyder har ikke villet lytte til advarsler om det problematiske i dette gennem et par år
  • Shoppen har et par år ranket særdeles godt – primært top 5 på alle søgeord

Forrige uge opdagede jeg så (kunden har en vedligeholdelsesaftale med os), at shoppens absolut bedst sælgende side 1 placering var væk – HELT væk. Det var shoppens forside, der havde denne placering.

Jeg testede lidt forskelligt – men først da jeg skrev shoppens adresse uden domænenavn (altså bare “hjemmeside”) kom forklaringen: Det var forsiden, der lå nr. 1 – men det var med .dk domænet! Google havde altså pludselig valgt at vise dette, og som følge deraf dømt .com domænet ude grundet duplicate content. Men hvorfor nu det?

Google er både meget klog og meget dum

Jeg tjekkede for indgående links til hjemmeside.dk og fandt, at et par danske og helt legitime sites linkede en del til hjemmeside.dk – helt klart som en tanketorsk, for det var absolut venligtsindede links. Nu fik jeg en grum mistanke, og jeg måtte lige tjekke igen, om webudbyderen stadig var mere optaget af at pille i egen navle end at lave systemerne efter bogen. Det var de! Hjemmeside.dk var 302 redirectet til hjemmeside.com, og min mistanke styrkedes.

Jeg konsulterede Matt Cutts, og nu kommer så den noget kringlede forklaring: Hjemmeside.com har eksisteret og ranket forrygende i fred og ro i lang tid. Ingen har tidligere linket til hjemmeside.dk, for det navn markedsføres overhovedet ikke. Men så en dag er der et par hjemmesider, der ved en fejl linker til hjemmeside.dk i stedet for til hjemmeside.com – og så kom Googlebot drønende og mødte en 302 redirect.

302 redirect betyder “midlertidigt viderestillet”, og Matt kan forklare, at når Google møder en 302, vil de – som udgangspunkt – vise og benytte destinationsadressen. Altså benytte hjemmeside.com frem for hjemmeside.dk, men at Google i øvrigt anlægger en vurdering af, hvad der er mest brugervenligt at vise – udgangsadressen eller destinationsadressen.

Men nu er det så, at kombinationen af ekstremt kløgtige algoritmer og maskinel dumhed rammer: Google kigger lidt på hele konstruktionen og siger: Webshoppen er skrevet på dansk, den befinder sig på et dansk webhotel og der er links fra masser af danske hjemmesider til den. De senest ankomne (og derfor “spændende”) links er også fra danske hjemmesider – men til hjemmeside.dk

Så er det, at Google i et kort anfald af maskinsyre siger: “Jamen – shoppen er dansk sproget, hostet i Danmark og med stort set kun danske indgående links. Så må det være bedst for danskerne, at vi viser hjemmeside.dk i stedet for hjemmeside.com”. Det gjorde de så – og væk var placeringerne og vores kundes salg styrtdykkede.

Det er relativt sjældent, det går så galt, men det er 100% som beskrevet af Google selv: De kan vælge at vise enten den ene eller den anden URL, når du benytter 302 redirect.

Nu er vores kunde tilbage, hvor de skal være med deres .com domæne, for pegningen er nu udført med en 301 redirect i stedet. Jeg behøver næppe fortælle, at et hurtigt tjek afslørede, at udbyderen KUN har rettet fejlen på denne ene hjemmeside – resten af deres kunder er potentielt åbne for samme omgang…

En invitation til ond SEO: 302 redirect

I ovenstående historie var det et rent uheld, at der blev linket til .dk domænet. Men verden er jo ond, og det beskrevne setup hos webudbyderen er en åben invitation til at lave lidt ond SEO på konkurrenterne. Hvis du ikke ved, hvordan det kan gøres, vil jeg ikke fortælle dig det. Hvis du allerede ved det…?

Det er altså lidt frustrerende at arbejde med den slags. Én ting er, at et webhotel har sådan et setup, fordi de ikke ved bedre, men når det sker mod bedre vidende?

Nu håber jeg, at lidt flere vil tage de mulige problemstillinger i forhold til 302 redirect op – og tage dem alvorligt. Der er også risikoen for page-jacking (det vil jeg ikke fortælle om – for det er noget værre noget).

Hvad med dig? Har du erfaringer a la ovenstående? Eller tilhører du den del af verden, der mener, at 302 er den eneste vej frem, og at søgemaskiner er noget opreklameret fis, der ikke skal tages hensyn til?

Tjek din hjemmesides adresser her. Og møder du en 302 redirect, skal du spørge din webpusher om en pokkers god grund. Har han ikke det, skal han løse problemet eller fyres: Server Header tjek

Rosenstand out!

Sådan laver du redirects