Lige siden jeg begyndte på det der SEO-halløj, har jeg måttet skrive artikler her og alle mulige andre steder om den til tider horribelt lave kvalitet, der kommer ud fra danske og udenlandske webbureauer. Og ja - det er så mere eller mindre siden 2000-2001, at jeg har beklaget mig.
Man skulle tro, at vi her i 2019 var nået videre, ikke? Måske er vi - men meget lidt! Derfor har jeg besluttet at skrive om det endnu engang. Og i pinagtig bevidsthed om, at hovedparten af de mennesker, der har gavn af at læse det, ikke kommer til at læse det, før det er for sent.
Måske har du en ven, bekendt, kollega eller så'n noget, der skal have en ny hjemmeside eller have ombygget en eksisterende? I så fald: Gør ham/hende og menneskeheden en tjeneste og send denne artikel til dem!
Hvad går der galt?
Jeg har alene her i de første 8 måneder af 2019 fået et væld af opgaver med sites - både corporate sites og webshops - der på absolut ingen måde overholder selv de basale retningslinjer fra Google eller "best practice" i SEO. Og der er vel at mærke tale om sites, der er byggede enten i 2018 eller 2019.
Det er ganske enkelt for dårligt! Det rammer uskyldige (næsten da) købere af websites, og det sætter svære skår i branchens generelle renommé.
Jeg skriver bevidst "næsten da" om det med at være uskyldig, for det ER jo altså et bevidst valg at undlade at tjekke leverandører, undlade at rådføre sig med en uvildig etc.
Lad mig give dig et par eksempler på de rædsler, mine kunder (som de jo er blevet), er blevet udsatte for mod yderst klækkelig betaling.
Ekstreme mængder tyndt indhold
WordPress er mere eller mindre de facto standarden for nye hjemmesider i dag, og det er super! Det er jo et helt igennem genialt system, hvis det altså sættes rigtigt op.
Jeg oplever hjemmesider og shops, der er bygget i WordPress af store "professionelle webbureauer", hvor sider og posts fra den skabelon, de har benyttet, stadig ligger online og fuldt indekserbare for Google.
Eller tags- og kategorisider uden reelt indhold, der med elendige sidetitler udgør en pæn portion af det samlede antal sider - fuldt indekserbare og dermed voldsomt skadelige for Googles kvalitative vurdering (Panda).
Manglende billedoptimering
Billeder er da bare lækre, men i disse tider, hvor store såkaldte "Hero" billeder er in, er der et lille forbehold: Filstørrelsen!
Det er ikke ualmindeligt, at jeg finder billeder, der maksimalt vises i for eksempel 1.200 pixels bredde - men er uploadet og indsat i både 3 og 4.000 pixels bredde. Og ukomprimeret!
Jeg ser billeder på op til (nej - jeg overdriver ikke) 18 MB uploadet og i trykklar kvalitet - altså i 300 dpi. En korrekt komprimering og skalering og samme billede fylder 300KB.
Altså: Det er forbudt at uploade billeder eller grafik, der ikke er korrekt skaleret og - ISÆR - er komprimeret til webbrug.
Ingen redirects ved skift af platform
Nogle gange skal man bare have en ny hjemmeside, ikke? Og det betyder så også, at man nogle gange skal skifte URL-struktur, så de gamle adresser ikke længere virker. Det kan man også sagtens gøre, men det kræver altså, at der opsættes redirects fra de gamle adresser til de nye.
Nu tænker du nok, at det ved enhver sgu da? Jow såmænd - det ved enhver med undtagelse af hvert andet webbureau, der leverer nye hjemmesider til private virksomheder. Er der tale om offentlige hjemmesider (ministerier og den slags), er det lige så sikkert som at solen går ned, at der ikke er etableret redirects.
Og jo: Det er stadig virkelighed i 2019, og det er helt og aldeles utilgiveligt.
Det er dælme smart - eller noget
I den sidste kategori i dette indlæg ligger alle de der hjemmesider og shops, som har været i kløerne på en (udenfor enhver tvivl) dygtig designer, der så bare absolut intet ved om brugervenlighed.
Når man sender en hjemmeside i luften målrettet et segment, der er alt andet end "tech-savy" og så vælger at have en hamburger i stedet for en menu på desktop, er der altså knækket noget et sted i processen!
Det samme gælder, når et snedigt smukt og feminint design sættes i luften med fuldstændigt håbløs brugervenlighed på mobil. Det er jo altså mobilen, der er den største gæst i dag - og meget ofte den første. Jeg har ikke tal på de gange, hvor jeg i en samtale med en ny kunde forsigtigt har spurgt: "Har du selv besøgt din hjemmeside på din mobil?".
Ofte er svaret negativt - og så gør de det lige, mens jeg har dem i røret. Først er der lidt stille - og så kan man høre det dybe suk efterfulgt af erkendelsen: Det dur ikke.
Mit råd er: Find en person, der aldersmæssigt, socialt og evt. kønsmæssigt er repræsentativ for din målgruppe. Lad dem teste din nye hjemmeside FØR den går i luften. På mobilen altså - og selvfølgelig også på desktop.
Hvis de tøver i navigationen eller andet: Det er en ommer. Du har ikke råd til andet.
Nå - der er selvfølgelig masser af andre problemområder, men det var da nogle få af dem. Hvis blogging stadig er en "ting", og der stadig er nogen derude, der kan finde ud af at skrive en kommentar på en blog: Lad mig høre, hvad DU har oplevet af forfærdelige ting?
Rosenstand out!