E-mail marketing

Hvordan skal du skrive dine mails, så de sælger? Hvad skal der stå i emnefeltet? Og hvorfor er så mange så bange for at spørge efter ordren? Det er disse spørgsmål og mange flere, der diskuteres i dette godt en time lange talkshow med Jan Winum fra Mailac. Hvis du vil have lidt filosofi og konkret viden om slag via e-mail, er det værd at lytte med her!

Jan Winum brugeral sin tid på at udvikle dialogmarkedsføring og e-mail marketing for kunder i Danmark og udlandet, og han har også leveret kampagner til mig og mine kunder. Blandt andet stod han bag den kampagne, jeg bruger til opfølgning til dem, der downloader en gratis udgave af SEO-LEX. Og på den kampagne alene har jeg tjent (på bundlinjen) omkring 400.000 kr. på i løbet af de otte måneder, der er gået, siden den blev sat i søen. Det er ikke helt dårligt, vel?

Jan har masser af ideer og konkret viden, og han er ikke bange for at dele ud af den. Faktisk kommer han med masser af ideer til, hvordan du kan skabe gode forhold til dine potentielle kunder netop ved at dele lidt ud. Inden jeg slipper dig løs på podcastet, vil jeg lige fortælle, at anledningen til samtalen med Jan faktisk er, at han netop har lanceret et ret forrygende tilbud, hvor han tilbyder at opbygge lignende kampagner inkl. en mailstrategi for bare 12.000 kr. i stedet for de normale 20.000 kr. Og jeg kan altså godt skrive under på, at skidtet virker!

Her har du et link til Jan Winums kampagne: Mailkampagne på tilbud.

[podcast]http://www.thomas-rosenstand.dk/audio/winum.mp3[/podcast]

Besøg Mailiac her.

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

17 kommentarer til “E-mail marketing”

  1. Tak til dig Thomas for en hyggelig snak – håber I alle kan bruge det til noget.

    Fremtvinger spørgsmålet et spørgsmål om email marketing, så stil det her i kommentarerne, så svarer jeg.

    Winum =)

  2. Hey Winum
    Hvad er dit bedste råd omkring opbyggelse af nyhedsbrevet, hvis man er en traditionel netbutik med masser af produkter.

    Skal man kun fokusere på ét produkt? Skal man vælge et emne, f.eks. sko og kun fokusere på det? Eller skal man bare lave et stort mix, så man er sikker på at der er noget for enhver smag?

    Ha’ en rigtig god dag

    Mvh
    Mathias Bak

  3. Mojn Mathias

    Godt spørgsmål!

    Som udgangspunkt: En email = et budskab!
    Bare fordi du har mange produkter på hylden, så betyder det ikke, at du sælger mere fordi du stopper mange forskellige tilbud i en email. Det der er vigtigt er, at du sender præcist det tilbud brugeren vil benytte sig af.
    Det kræver, at du ved, hvad den enkelte bruger vil have. Det er nemt, når man kun har en, eller få, varer på hylden. Hedder du Wupti.com eller Avelyn.com, så har du brug for at lære hver enkelt bruger at kende, for at kunne give dem tilbud, de vil benytte sig af.

    Når du har mange forskellige produkter, så har du også mange forskellige kundetyper, hvilket gør det svært at sende massemails ud, der rammer alle modtagere – og det skal emails!

    Derfor skal du, hvis du vil udnytte potentialet, overveje et større email marketing system, der opbygger intelligens på baggrund af brugernes actions, så du kan lave behovssegmenterede henvendelser til alle modtagere.

    Mailiac distribuerer et sådan system i norden, vores såkaldte Mailiac BIG løsning, og her kan man virkelig nå et højere potentiale, end de fleste kan forestille sig.
    Ved at opsamle alle informationer om den enkelte bruger, kan du f.eks. sørge for, at brugeren kun får tilbud på sko, hvis det er sko de viser interesse for. Men du kan også sørge for, at de kun får tilbud på sko til det formål de ønsker, og kun sko, der lagerføres i brugerens størrelse.
    Og så kan det hele endda automatiseres.

    Den kritiske vil måske sige: “Jamen jeg vil også sælge handsker til brugeren, så hvorfor kun tilbyde dem sko?”
    Det er heller ikke pointen. Du skal sælge alt det du kan, men det gør du ALDRIG ved at tilbyde folk ting, de ikke gider at købe. Så du skal vide, at de er interesseret inden du sender et tilbud på handsker.

    Den rigtig kritiske vil så sige: “Jamen der kan jo ikke ske noget ved, at give dem et godt tilbud på handsker”.
    JO det kan der.
    Det kan være brugeren elsker de sko du sælger, men ikke bor et varmt sted, og aldrig får brug for handsker. Pointen er, at hver eneste gang du sender en email med et tilbud, som brugeren ikke vil benytte sig af, så bliver din relation til modtageren dårligere, og din responsrate falder.

    Det kan ikke betale sig, at sende tilbud ud, som dine modtagere ikke vil benytte sig af!

    Har du ikke et stort email marketing system, der opsamler viden på den måde, og du stadig vil sende emails ud til modtagerne, så skal du vælge et produkt, som du ved er relevant for alle modtagere. Sko er et udmærket bud, men du skal have alle størrelser og variationer hjemme, for at kunne gøre det ordentligt.
    I dette tilfælde vil din relation ikke være så tæt til modtageren, hvorfor det kræver skarpe salgsemails, som f.eks. mail kampagnen Rosenstand annoncerer her i posten.

    Winum =)

  4. Man kan godt høre at Jan er inde i tingene. Og herligt med en konkret case at bakke det op med, så det ikke bare bli’r tom luft. Fedt at vi har sådan nogen personer her i lille Danmark.

    Jeg er især vild med hans “nærvær”, for det betyder i sandhed alt for en succcesfuld kampagne. Det bedste eksempel jeg kan komme i tanke om, er fra dengang de originale stiftere kørte Trendybaby. Her havde direktøren Rikke altid en lille historie om hendes børn og deres fælles oplevelser som det helt centrale, krydret med lidt billeder og et link til en event eller en børnevenlig madopskrift.

    Selvom jeg ikke havde børn, så skulle jeg alligevel hver gang lige åbne deres mails og læse sidste nyt fra den glade familie. Og efterfølgende kunne hun sælge mig næsten hvad som helst.

    Hvis der er bare én ting du skal tage med dig fra dette podcast, så er det helt sikkert mere “nærvær” og personlighed i dine mails.

    Tipsene omkring signups er også fede. Det er noget af det sværeste at gøre effektivt, her er en god WIIFM helt central.

    Der er dog én ting jeg vil bemærke, som jeg har lagt mærke til ved både Rosenstands og senest også deMibs ellers overfede kampagner. Og nu er jeg ked af, hvis jeg kommer til at hænge nogen ud eller træde nogen over tærerne. Og ked af at det bliver en smule teknisk, istedet for alt det der spændende kommunikation:

    Både Rosenstands og deMibs mails havner konsekvent i min spam mappe (og nej, jeg har ikke gjort noget aktivt for det). Hvad gør det at man split tester subject lines og laver det lækre, super-relevante budskab, hvis mailen ikke engang lander i indbakken?

    Et helt essentielt element, som man sjældent hører eksperterne tale så meget om. Men det er bestemt heller ikke så sexy som målgrupper og budskaber 😛

    Ups, beklager. Det blev vist til en hel rant, uden nogle konkrete spørgsmål 😉

  5. Glimrende podcast!

    Sprogøs kommentar kan vel omformes til: HVAD skal man specielt tænke på for at undgå at emails ryger i spam-mappen? Altså ud over, at der ikke står Free Special Offer, Viagra og PenIsland i teksterne, at der ikke bare er et stort billede med 1 link på, at der faktisk er “mere tekst end der er billede” og at man sender direkte til modtageres adr. i To: (fremfor BCC:)?

    Den med at være nærværende og personlig synes jeg er en rigtig god pointe!
    I den forbindelse spiller ærlighed også en rolle efter min mening. Det er ikke så tit det sker, men personligt kan jeg fx rigtig god lide, at folk direkte skriver i deres nyhedsbreve i forbindelse med anbefaling at at købe ditten og datten hos en partner eller andre typer affilliate links af forskellig art, at de selvfølgelig også tjener på henvisningen, evt. kombineret med info om at det selvfølgelig er noget de kan stå inde for/ikke (kun) er derfor de anbefaler det. Jeg kan selvfølgelig sagtens aflure på linket om det ER et link med en eller anden form for tracking/specialisering og dermed formentlig kommission, men det giver alligevel en dejlig varm følelse i kroppen, når folk skriver det direkte. 🙂 Måske er det kun mig, der har det sådan?

    Sidste spørgsmål i denne lange smøre:
    Rosenstand, du nævnte at du havde solgt et vist antal – var det ca. 400? – tillykke med det, det er fedt og flot! Hvor mange procent af dem, du har mailet til (Light-signups m.v.), udgør de 400 salg / har dermed har konverteret? Synes Thorborg nævnte 5% af hans gratisbrugere på Spamfighter, men husker det ikke præcist..

    1. Hej Christian
      Den præcise procentdel er svær at regne ud, for der er jo også en del af dem, der downloader Light, der konverterer til den fulde version uden at være nået til den kampagne, Jan har lavet. Men vi lander et sted omkring 8 %.

  6. Dejlig kommentar af Søren! (med frygt for at lyde ego ;o)

    Men det er nu ikke pga roserne til mig, at jeg roser tilbage. Det skyldes stilen og tonen. Den gør, at jeg må give den samme ros tilbage: “Dejligt vi har sådan nogle personer her – på Internettet =)”.

    @Søren – måske vi skulle lave forretninger sammen i stedet for at rose hinanden på en flink mands blog?
    Jeg kunne godt se det fede i, at “open source” din god karma politik: http://www.afdeling18.dk/om-soeren-sprogoe/god-karma-politik.aspx

    Jeg har lige tilmeldt mig Sørens nyhedsbrev http://bit.ly/csDSam

    Godt eksempel med casen på Trendybaby! En ganske lignende, og aktuel historie magen til, er historien om min-mave.dk, som Birgit Larsen driver med en nærvær, der er fundamentet i hele forretningen. Hun ER virksomheden.

    Det store spørgsmål, jeg ofte bliver stillet er: “Hvordan skaber vi nærvær?” – og det er det helt forkerte spørgsmål, at stille. Er det nødvendigt at stille spørgsmålet, så er du ikke nærværende. Min pointe: “Du kan ikke basere din kommunikation på fiktiv nærvær”. Det skal komme af din lyst og interesse for at gøre det fedt. Uanset om du er kun er dig selv eller kommunikationsmedarbejder i en stor virksomhed. Så garanterer jeg, at det både bliver sjovere og mere succesrigt, at kommunikere hvad enten det er via emails, SMSer, sociale medier, i avisannoncer eller hvor du ellers kommunikerer med din målgruppe – eller drømmekunder, som jeg kalder det i podcastet.

    Jeg er helt enig i, at det er nærværen, man skal tage med herfra podcastet. Den vedvarende eksplosive vækst kommer først, når kommunikation baseres på oprigtig nærvær.

    Mht. spørgsmålet omkring deliverability af emails, så er der mange faktorer der spiller ind på om den enkelte email kommer igennem. Men det hele starter med den email løsning man bruger. Der er en rigtig god idé, at tilføje records til sin DNS, for at vise SPAM-filtrene, at du rent faktisk ejer de domæner, du sender emails ud fra. Derudover er det essentielt, at vælge en leverandør, der selv tager SPAM-klager meget seriøst. Selvom du sender emails, der ikke får folk til at trykke på SPAM-knappen i email klienten, så kan det godt være, at en anden virksomhed har gjort det på den samme mailserver, som dine emails sendes fra – og så går det også udover din deliverability.

    Måske mit svar, nærmere gav anledning til flere spørgsmål =)

  7. @Winum: Tak for roserne 🙂

    Og imponerende du fik gravet min God Karma politik frem. Den har desværre ikke mange besøgende, selvom den er grundstenen i hvordan jeg gør forretning.

    Jeg må hellere se om jeg ikke kan få gravet en kunde og en case frem, som jeg kan pudse dig på 🙂

  8. Super god diskussion og jeg er blevet en hel del klogere på nyhedsmails. Jeg ved godt at jeg skulle have været i gang med det for meeeeeget længe siden…. men sådan er det ikke blevet og nu er jeg gået i gang med at få det sat op, bedre sent end aldrig og så kigger vi fremad… :o)

    Dejligt at få så mange gode råd til at starte op på, det er simpelthen en ren guldgube, jeg skal varmt anbefale andre at kigge herind.

    Tak for en super gennemgang.

  9. Sikke mange spændende og dygtige mennesker, du kender, Thomas! 🙂

    @Winum: Du siger i din cast, at hvis man satser hårdt på at sælge via sine mails, kan det være en god idé at ens mails ligner noget, der kommer fra en standard client som Outlook – altså at det ser ud som om, at dette er en besked skrevet af “et rigtigt menneske”.

    Når man får folk til at tilmelde, kan man jo vælge at bede om for- og efternavn. Har du nogen erfaring med virkningen af at flette modtagerens navn ind i mailen?

  10. Der er for mit vedkommende ingen tvivl om at emails med et personligt præg er langt mere effektivt end de gængse tilbudsmails som der er i overtal (ihvertfald i min indbakke).

    Men hvis der lige i er en lidt provokerende overskrift i emne-feltet, fx: “Fik du min mail?”, og hvor man så i selve teksten skriver “Hej Lars”, og en lille forklaring til overskriften, så er interessen langt større end bare “billige handsker til salg” eller andre kedelige tekster som ofte falder ind i min mailbox.

    Men det kommer selvfølgelig også an på produktet hvor personlig man kan og skal være, samt om der er en slags “historik/”tråd” i flere mails i træk, eller om det er noget helt nyt der introduceres i den næste mails. Hvorom alting er, så er det alfa-omega at man i sit email marketing system kan se statistik for hvor mange der åbner mailsn’e, hvor mange der har modtaget dem, hvor mange der klikker osv.

    Jeg støder ofte på virksomheder som har 10.000+ på deres mailingliste, men alligevel slet ikke har styr på nogen af de helt essentielle ting, som også nævnes her eller for den sags skyld har statistik eller bare en smule idé om der overhovedet skabes salg via nyhedsbrevet/email tilbuddene. Det er virkelig skræmmende…

  11. Tak for roserne – det varmer mere end I tror!

    Mht. spørgsmålet omkring brug af tags til fornavne:

    Som Lars Meyer rigtigt siger, så betyder det meget, hvad dit produkt og din målgruppe er. I Internet Marketing branchen har jeg spottet en tendens på det seneste, hvor de store guruer i højere grad dropper brugen af et fornavns-tag. Jeg tror, der er to årsager til, at de tager det i den retning:

    1. De der har split testet herfra og til evigheden ved, hvad der virker og vælger at sende plain text emails ud, hvor det måske ikke er muligt, at indsætte tags for fornavnet

    2. Guruernes modtagere er bl.a folk som mig, der først og fremmest læser emailen for at gennemskue, hvad der virker, hvorfor jeg blot observerer, at der er indsat et fornavns tag og ikke reagerer relationsskabende på, at mit fornavn står i emailen.

    Men det betyder på ingen måde, at vi andre ikke kan gøre det.

    Når man ikke sidder hver dag og tænker på de tekniske aspekter af Internettets muligheder, så vil man bygge en tættere relation til afsenderen, når man ser sit navn i emailen. Det er ikke fordi modtageren er dumme – på nogne måde. Nogen vil endda tænke, at dette er en form for automatisering, men så længe indholder virker oprigtigt og godhjertet, så vil det stadig have en positiv effekt. Jeg har testet dette med split tests, og i alle tests har det vist sig, at give bedre åbnings- og klikrater, når man bruger modtagerens fornavn – f.eks. også i emnefeltet.

    MEN!

    Det er altafgørende, at du ved du har modtagerens fornavn. På email lister har jeg set navne som “Anders And”, “Obama” og “kjhfk” – Ingen af dem vil skabe positive relationer, når modtageren ser en email, der ikke indeholder ens eget navn. De vil tænke: “Ha, så er jeg sgu klogere end dem”, hvilket giver dem et psykologisk overtag, der ikke forringer chancerne for konvertering – selvom dit tilbud er godt.

    Er dine modtagere kommet på din liste ifm. et køb, så har de indtastet deres navn korrekt.
    Samler du tilmeldinger op andetsteds, så handler det om den relation, du skaber til dem, inden de skal indtaste deres fornavn og email. Associere modtageren din email liste med noget rigtig positivt inden sign up, så vil du i højere grad undgå “ligegyldige” tilmeldinger. Og ikke nok med det, så er dine modtagere langt mere modtagelige for dit næste budskab.

    Der er ligeså mange regler, som der er afsendere. Det vigtigste er, at du mærker efter i hjertet og spørger dig selv:

    “Bliver mine modtagere glade for at modtage denne email?”

  12. God follow-up pointe Winum, du har helt bestemt ret i at det er afgørende hvilken kvalitet af data man har på sin emailliste.

    Når du nævner plaintext emails, mener du så i tekniske forstand, altså således at der ikke indgår html formatering osv.?
    Eller blot det faktum at emailen er baseret på rent tekstindhold (men med evt. simple html formatering til fed skrift og skrifttyper) og ikke et avanceret grafisk setup med kolonner, billeder og en masse hurlumhej grafik?

  13. ang. plain text emails:

    I min sidste kommentar taler jeg om plain text emails i den tekniske forstand.

    Men jeg kan godt forstå, hvorfor det kan skabe lidt forvirring, for jeg kan tale om to forskellige ting:

    1. Plain text emails
    2. HTML emails, der ligner plain text

    1.
    Dette er en ren skær plain text uden nogen former for HTML hurlumhej i. Når du sender en HTML email ud, så sendes der en plain text version med sammen HTML versionen, som dels nærlæses af SPAM-filtre og email klienter og dels vises til de brugere, der måtte have slået HTML fra i deres email klient.
    Vi sender altid en plain text version med, når der sendes HTML emails, for en HTML email, kan bare ikke blive pæn, når brugere har frabedt sig HTML. Derudover giver det et stort plus i SPAM-filtre, når der følger en version af din email i plain text med også.
    Endvidere har vi en mulighed for kun at sende ud i plain text, hvis man skulle ønske det. Det gør jeg f.eks. ofte på velkomstemails, for at maskimere leveringsraten. Sådan en plain text email er strippet for HTML, men vi kan stadig hive data ud og sætte ind i emailen, som f.eks. navn, email adresse, forward to a friend, og alle de custom fields, du måtte have på brugeren.

    2.
    Dette er emails som laves i ren HTML, men bare ligner en plain text email. Her kan du f.eks. lave links over tekst, og ikke bare indsætte URLen i emailen.
    Den kæmpe mæssige værdi i HTML emails kommer i trackingen og rapporteringen, hvor det nu bliver muligt, at måle åbnings- og klikrater. En ekstra fed feature jeg elsker i vores system er A/B Split testen, hvor systemet automatisk finder ud af, hvilken af to versioner af en email, der konverterer bedst, og sender den ud til listen.
    Men det kræver også, at emailen er i HTML, for at denne funktion kan benyttes.

    Vi har f.eks. valgt at opsætte en email skabelon til alle nye Maliac brugere, hvor de i en editor, kan bygge en HTML email, der ligner plain text email

    btw: edit til min sidste kommentar i paragrafen efter “MEN!”: jeg skriver: “hvilket giver dem et psykologisk overtag, der ikke forringer chancerne for konvertering – selvom dit tilbud er godt.” – jeg mener selvfølgelig, at det ikke forbedrer chancerne for en konvertering.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *