Denne artikel er baseret på mine erfaringer med tekstforfattere, og jeg er godt klar over, at jeg bare kan have været ualmindelig uheldig. Dog har jeg oplevet samme fænomen indenfor flere andre brancher, og jeg vil derfor påstå, at du kan overføre ideerne og pointerne fra artiklen til mange andre brancher. Hvis du er tekstforfatter, skal du ikke føle dig trådt over tæerne, da jeg ved at der findes mange dygtige troldmænd og troldkvinder, men dette er altså mine tanker efter flere uheldige episoder.

At finde den rette tekstforfatter er svært

Har du nogensinde hyret en tekstforfatter? Eller har du været i kontakt med en tekstforfatter? I så fald kender du sikkert til problemstillingerne, som dette indlæg vil fokusere på. Eller i hvert fald den problemstilling, som dette indlæg omhandler, hvor der tages udgangspunkt i faget tekstforfattere.

Lad os starte med et eksempel, så alle har noget at forholde sig til. Jeg stod og skulle bruge en tekst til domænet http://arganolie.guru og http://hjemmelavet-harkur.dk, som var afgrænset til en del af den/de tekst(er), som der nu er at finde på domænerne. På grund af manglende tid ville jeg få en tekstforfatter til at skrive teksten. Jeg kontaktede derfor 4 forskellige tekstforfattere, nogle jeg havde fulgt på Twitter/G+, andre fra Amino.dk og en jeg fandt på Google.
Opgaven var klar. Jeg skulle bruge en tekst om det konkrete område. Teksten skulle være dybdegående og beskrivende. De kunne evt finde info på et af de andre site jeg har om emnet. Spørgsmål kunne evt stilles, hvis de var i tvivl om noget, dog ville jeg ikke sidde og skrive romaner om emnet, da jeg ligeså godt selv kunne skrive teksten. Jeg ville kun betale, hvis teksten var brugbar, og hvis den levede op til mine krav, så den kunne anvendes på mine domæner.
3 ud af 4 spurgte, om teksten skulle være på 300 eller 500 ord? Jeg svarede, at jeg skulle bruge en tekst, som var beskrivende og dybdegående, og at det var umuligt for mig at sætte xxx antal ord på. Den sidste spurgte, om jeg ville købe en seotekst eller en proftekst. Svaret var også her, at jeg skulle bruge en fortællende og dybdegående tekst om det præcise emne.

Efter et par dage fik jeg 4 tekster tilsendt fra de 4 forskellige forfattere. Og lad mig sige det sådan, at hvis jeg havde sat næsen op efter nogle gode tekster om arganolie, så blev jeg godt nok slemt skuffet! Ingen af teksterne havde en kvalitet, som var brugbar. Flere af teksterne var fyldt med faktuelle fejl. Flere af teksterne var bare ”fyld ord”, som pressede mængden af ord op, uden at indholdet fulgte med. Alt i alt en skuffelse.

Det skal måske lige siges, at jeg tidligere har forsøgt mig med mange forskellige tekstforfattere, men at det aldrig er blevet den store succes, bare for at være ærlig. Dog kan jeg bare have været uheldig. Men noget tyder på, at nogle emner bare ikke egner sig til at få en tekstforfatter til at lave, med mindre man er klar til at tage muldvarpen (slang for pung) frem og betale høje priser for teksterne.

De vise ord – HOLD FOKUS

Kære tekstforfatter

Tiderne hvor tekster skulle fylde 300 ord, 500 ord eller lignende, for at gøre Google tilfreds, de er ovre. Du bør derfor retænke dit koncept. En tekst kan IKKE forudbestilles i ord, med mindre det er en kort tekst, som skal bruges som intro eller kort beskrive noget.
I stedet for at sælge tekster afgrænset til xxx antal ord, burde du sælge kvalitet uden begrænsninger.

Jeg forstår ikke, hvordan man i 2014 stadigvæk kan sælge tekster, som SEO tekster eller i et bestemt antal ord. Hvis du allerede kan forudsige tekstens længde, før den er skrevet, er der noget galt. Enten er den fyldt med ”fyld ord”, som blot øger længden, men som ikke tilfører teksten nogen form for værdi, eller også er teksten bare ikke dybdegående nok.
Jeg forstår, at mange går efter en bestemt pris pr ord, hvilket presser markedet, men hvorfor er der ingen, som tænker det hele anderledes?
Hvorfor KAN alle (det kan de så langt fra alligevel) skrive om alle emner? Det giver i min verden ingen mening, med mindre man bruger oceaner af tid på basal research. Ingen kan skrive om alt, fordi ingen har viden om alt. Ret basalt set.
Derfor forstår jeg ikke, hvorfor ingen har tænkt hele tekstforfatter branchen en tand videre. Hvad med at blive ekspert tekstforfatter indenfor et bestemt niche område. Der er mange muligheder, og du kunne sagtens have en bred fortolkning af dette område. F.eks elektronik, gadgets, tøj og mode, kosmetik, mobiltlf, bank og lån, husholdning, biler osv. Jeg er sikker på, at du kan se pointen.

Alt andet lige vil en forfatter med know how om biler, kunne skrive bedre tekster om biler, fordi han/hun allerede besidder den grundlæggende viden, og måske kan trække på en masse anden viden fra samme branche. Det samme gælder en, som skriver om f.eks kosmetik, fordi han/hun allerede ved en masse grundlæggende om kosmetik, og derfor kan lave referencer og omtale andre ting, som måske ligner det produkt/egenskaber, som teksten omhandler.

Know how giver tekster med en ekstra kant, og det giver tekster, som indeholder nogle vinkler og viden, som er værd at læse. Basal snik snak er nettet fyldt med i forvejen, så hvorfor producerer mere af den slags?

Det kræver ingen uddannelse at blive tekstforfatter, men det kræver gode evner, hvis du vil skrive tekster, som ikke blot er til for at please Google i kort tid.
Basalt set er en tekstforfatter en journalist uden uddannelse. Kigger man på journalister, arbejder de altid med et yderst afgrænset område. Og indenfor dette felt, er de dygtige, eller sådan var det før, at copy paste journalistikken vandt, og Reuters telegrammer blev til artikler.

Den ekstra viden, som en specialist besidder, er guld værd for en artikel, hvis vedkommende formår at formidle det til læseren. Derfor vil en tekstforfatter med speciale indenfor et område, også kunne skrive langt mere indholdsrige artikler, frem for en der skriver om alt.

Lad os f.eks sige, at du skal skrive en artikel på ca 1000 ord om et emne. Du aner intet om emnet, og derfor er den eneste måde, hvorpå du kan skrive noget, at du googler efter viden.
Er emnet bare en smule teknisk, forstår du næppe sammenhængen eller ideerne bag det tekniske, og din tekst vil derfor blive overfladisk og generel. Dette var okay for 3-4 år siden, men som Google og mennesker er i dag, så skal der være kød på, ellers smutter de videre i teksten.
Det største problem ved tekniske emner er, at en uvidende person let laver faktuelle fejl. I mit eksempel blev der kludret rundt i antioxidanter, essentielle fedtsyrer vs essentielle olier, hvad kreatin er, og hvorfor det er vigtigt for håret osv. Alt sammen ting, som en med viden om kosmetik og kroppen ville kende til, og derfor let kunne undgå de simple misforståelser.
Skriver du tekster i dag, håber jeg at dette her får dig til at tænke dig om en ekstra gang. Kan du gøre noget anderledes? Kan du revurdere dit koncept? Kan du blive en ekspert indenfor et felt, som måske kan blive en fordel, når du skriver tekster?
Jeg ved, at hvis du gør det rigtigt, så er markedet for denne type værdifulde tekster stort. Men det kræver blot, at du har viden og forfatterevnerne. Kombiner disse to, og du har en unik enhed, som mange andre tekstforfattere ikke har. Det giver måske ikke de små tekstopgaver på 3-500 ord, men du får derimod lov til at skrive artikler til spændende sider indenfor de felt, hvor du rigtig kan studere, researche og gå i dybden. Trust me markedet for dette er stort, men det lader ikke til, at nogen agter at indtage det. Og husk at gør dine stærke sider til dit varemærke.

Fokus, fokus og atter fokus

Hvad vil jeg så sige med dette indlæg? Tjaaa i dag er det let at starte et website. Køb et domæne og et webhotel, find en template og installer det samme med WordPress, og du er i gang. Det der derimod er svært, det er at skrive godt indhold. Kan du levere godt indhold, er der med sikkerhed mange kunder til det, men du er nødt til at bevise det.

Hvis du overfører hele tankegangen til andre brancher, så er kodeordet fokus. Hold fokus på det, som du synes er spændende, samt det du er god til. Er du programmør, og er du super dygtig til f.eks WP, så lav KUN WP og bliv endnu bedre. Også selvom det er fristende at sætte sig ind i andre systemer, fordi der er kunder der. I fremtiden bliver gamet endnu hårdere, og det er kun de mest engagerede og fokuserede, som vil løbe med alle de sjove opgaver. Og det er uanset, om du er mekaniker, tekstforfatter, programmør, tøj producent, butiksejer eller hvad du nu laver.

Har du fokus, og leverer du det, som dine kunder mangler, eller endnu ikke ved, at de mangler, så får du succes, og du får endnu lettere ved at få endnu mere arbejde i fremtiden!

[su_service title=”Morten Kristensen” icon=”icon: user” icon_color=”#b43e3e”]Teksten er skrevet af Morten Kristensen (https://plus.google.com/+MortenKristensen), som til dagligt blandt andet driver Cosmos Co (http://shop.cosmos-co.eu/da/). [/su_service]