Case om Content Marketing

For at forstå alle pointerne og ideerne i dette indlæg, vil jeg anbefale at du som minimum først læser et af mine tidligere indlæg her på bloggen.

Millionforretning takket være content marketing

Vil du vide alt det foregående, bør du også læse/høre disse to indlæg.

Krænket ophavsret – Hvad kan og skal du gøre?

Det ultimative (gamle) trick til online dominans – Som næsten ingen benytter

Når du har læst, som minimum, det første blogindlæg, vil du bedre forstå tankerne i dette indlæg. Lets go!

Artiklen herunder er skrevet af Morten Kristensen, som blandt andet driver Cosmos Co, Customfit.eu og Not Allowed.

Og jeg gjorde det igen med succes!

Virkelighedens Content Marketing uden varm luft! Click To Tweet

Hvis du læser med på de sociale medier, er du sikkert bekendt med, at jeg har startet servicen not-allowed.dk, som varetager andre firmaer og private personers ophavsret i sager, hvor deres værker er blevet kopieret. Firmaet startede jeg i September 2014, efter jeg selv havde været igennem en masse krænkelser af teksterne til min webshop Cosmos Co.

Til at starte med, kom kunderne af sig selv, da Not Allowed var en helt ny service form på det danske marked, hvor klienten ingen risiko har i retssager ud over 500 kr i retsgebyr. De betaler nemlig en %-sats af det beløb, som der kan indkræves via No Cure No Pay. Dermed er det win-win for begge parter. En service som advokater ikke må tilbyde, men det må jeg gerne, da vi blot yder juridisk rådgivning.

Derfor var markedsføringen og kreativiteten også sparsom, fordi det hele kørte derud af, og der var nok at se til. Den klassiske fejl, som de fleste firmaer laver, når der er gang i butikken. De glemmer at fremtidssikre en succes.

Der kom masser af sager ind, og alt var godt. Jeg var klar over, at markedet var kæmpe, fordi der dagligt sker mange ophavsretskrænkelser online, såvel på hjemmesider, som blogs, webshops og sociale medier. Men jeg fik for alvor bevis for dette, da en artikel i Finans.dk omkring mit firma blev langt online den 22. Juli 2015. Læs den her.

Travlhed var en øjenåbner

Artiklen i Finans.dk betød, at det pludselig væltede ind med sager, hvor primært firmaer havde fået kopieret billeder, fotos, grafik, guides, artikler, manualer, guides mm. I 2 uger efter kom der minimum 25 reelle sager om dagen i gennemsnit + flere mega sager. Dertil kom over 100 mails dagligt fra personer, som mente de muligvis havde en sag, eller som havde spørgsmål om ophavsret.

Og det var i denne periode, hvor der var aller mest travlt, at det gik op for mig, at denne succes måtte fremtidssikres. For ikke nok med at sagerne væltede ind i indbakken, den ene nye konkurrent efter den anden dukkede pludselig op, og alle lavede et koncept, opsætning mm, som var mere eller mindre identisk med mit. Kreative var de ikke, men nye konkurrenter betyder kamp om kunderne, og det betød at flere begyndte at tilbyde No Cure No Pay efter et lavere salær end mit.

Du kan kun tilbyde No Cure No Pay, hvis du har et overblik over tidsforbrug, samt hvordan sagerne fordeler sig. For nogle sager kan løses via forlig efter et par mails, andre skal der en stævning til, mens de sidste sager går hele vejen. Og her gælder det om at kende fordelingen, hvis man skal kunne tilbyde et salær, som dækker ens omkostninger.

Jeg vidste ligeledes, at ingen af konkurrenterne havde erfaringer med at føre sager, da de aldrig har haft en sag igennem retssystemet, og deres viden var mere eller mindre baseret på min know how.

Alt i alt førte disse tanker til, at jeg begyndte på content marketing strategien igen, dog med et lidt anderledes twist, end fra Cosmos Co tiden.

Content marketing classic!

Jeg lavede den traditionelle form for content marketing, hvor en blog og typisk eksterne sider spiller en rolle. Derfor oprettede jeg siden Kopieret-tekst.dk, som omhandler det domænet tydeligt beskriver, nemlig hvordan og hvorledes du forholder dig, når en af dine artikler, guides, artikler, produktekter mm er blevet kopieret. Hele forløbet i en lang tekst med henvisninger til loven mm.
Samme strategi, som jeg benyttede ved Cosmos Co, dog med langt færre eksterne domæner denne gang!

Ved Cosmos Co skrev og skriver vi guides, som lægges på webshoppen. Disse guides her erstattet en blog, da alle informationerne, som kunden og læseren skal vide, fremgår af de forskellige guides.

Ved Not Allowed har jeg valgt en blog, som det er kendt fra alle andre online firmaer. På den begyndte jeg at skrive helt almindelige blogindlæg om relevante emner indenfor ophavsret. På samme måde, som jeg gjorde med Cosmos Co. Denne gang er det bare kryptiske love og paragraffer, som omformuleres til forståelig tekst for en dødelig (yes nogle gange forstår jeg heller ikke lovene/dommene, før jeg har fået dem forklaret. Lidt vildt ikke?).

Men hvor vil jeg hen med det? Jo jeg vil endnu en gang bare bevise, at formidling er guld værd, hvis du gider bruge tiden på det! Og ja det er kedeligt, at sidde og skrive indlæg på 1000-2000-#mangetusindeord, men hey det sælger, og det konvertere kunder!

Jeg lavede dog en lille forskel ved Not Allowed. Ud over alle standard emnerne, som de fleste advokatfirmaer og andre rådgivere også fortæller om, prøver jeg minimum hver anden uge at komme med et indlæg, som har en helt anden vinkel eller kant, end det de normale advokatfirmaer omtaler. Et godt eksempel er f.eks denne artikel om, at du kan sagsøge krænkere fra andre EU lande i DK!

Var jeg først med denne nyhed/artikel? Nej!
Er der andre, som har formidlet det samme? Ja!
Læser mange klienter artiklen? Ja!

Og nej det er ikke fordi, at analytics siger, at den besøgende er så og så længe på denne artikel, at jeg ved, at mange læser den. Det er fordi folk henvender sig, og i første henvendelse linker til artiklen og siger, at en eller anden i et eller andet EU land har kopieret deres tekst eller billede, og deres sag passer til denne artikel. ”Er det noget, I kan hjælpe med?”, og ja det er det selvfølgelig!

Personlig content marketing! The new shit!

Lad mig slå fast, jeg har ikke fundet på denne måde, andre har praktiseret det i mange mange mange år, men de har bare kaldet det kundeservice, hvilket det reelt også er. Men hele ideen bag udspringer af samme ideer, som content marketing er bygget op!

Alt ovenstående er det, som de fleste vil kalde traditionel eller klassisk content marketing. Søg på Google, og du vil finde millioner af hits på dette!

Jeg fandt dog en måde, at lave content marketing på, som mange glemmer, og som mange fejlagtigt kalder kundeservice, selvom det er kundeservice i en eller anden form.

Når du er god indenfor et område, kan du allerede ved første henvendelse læse, om kunden vil købe eller ej her og nu.

Oversat til dansk, så kan jeg se på første mail, om personen der henvender sig vil overdrage sagen til os, eller om det er en, som først vil have noget info og viden, og derefter tage stilling.

Med det i baghovedet udviklede jeg et system, hvor kunderne blev delt op i to kategorier.

  1. Dem som ville i gang her og nu, og derfor havde behov for korte og præcise svar, før de konverterede til kunder
  2. Dem som ville have info og viden, og som derfor skulle overbevises om, at de skulle overdrage sagen til os.

Alle kunder i kategori er selvfølgelig lette at få, for de står med hænderne fremme, og vil gerne have hjælp. Derfor er behovet for lange og fyldestgørende svar minimalt, de fleste ville bare gerne i gang.

Dem i kategori 2 derimod, var enten personer, som selv ville føre sagen, eller som måske havde en advokat eller anden juridisk rådgiver, som også gerne ville tage sagen.
Disse kunder kan du ikke direkte sælge til, for deres beslutningen går via din know how. Derfor skulle mails fra denne typer kunder besvares meget dybdegående, gerne med referencer til blogindlæg, artikler eller domme.

Nogle vil kalde svarene til kunderne i kategori 2 for kundeservice, hvilket jeg til dels godt kan være enig i, bortset fra, at det er meget få steder, at du sætter dig ind i kundens sag, kommer med svarene mm, før kunden er kunde hos dig.
Men ved at lave content målrettet mod den enkelte kunde, fandt jeg ud af, at det faktisk var let at konverterer disse til klienter, også selvom de overvejede at føre sagen selv.

Salg eller info?

Brugte jeg så billige salgstricks overfor de personer, som var i kategori 2? Nej det vil jeg ikke mene. Derimod forelagde jeg bare alle de info, som der var nødvendige, for at de kunne træffe en beslutning, selvfølgelig på et niveau og i et sprog, som de forstod.

At vise know how giver tillid, og de fleste kunne hurtigt se, at de var bedre tjent med at overlade sagen, end at føre den selv, fordi de sparede tid, og de var sikker på, at alt gik efter bogen.

Og ja det lyder let, men trust me man lærer hurtigt at forstå, hvilke informationer en kunde har behov for, at så skal disse info bare serveres korrekt.

Tabte du ikke kunder?

Den hurtige læser vil så spørge, ”tabte du ikke kunder på at give dem alt info?”. Svaret er faktisk nej.

For selvom de fleste tror, at ophavsretssager er let, så trust me, der er masser af farlige huller, som kan gøre selv den mest simple og oplagte sag svær og uoverskuelig. Jeg ved f.eks godt, hvordan og hvorledes jeg skulle gøre, hvis en eller anden kom med en sag, hvor jeg havde dummet mig. Man lærer alle de dirty tricks, som dog er indenfor lovens rammer, og så gælder det blot om, at benytte dem med rettidig omhu, for at sige det pænt.

Mange af mine klienter, som har haft sager ved domstolene ved også, at jeg kan et par ninja tricks eller 4, som selv mange advokater ikke kender til. Tricks som er irrelevant for kundens beslutningsproces, og derfor bringes disse emner slet ikke i spil, når kunden skal have forklaret en sags faktuelle tilstand.

At have en ophavsretssag er ligesom at spille poker. Du viser ikke fra starten, at du har royal streight flush, du spiller kortene korrekt stille og rolig, og lader altid modparten tro, at de er et skridt foran.

Og kun en erfaren ved, hvilken risiko og situationer, der kan opstå, hvorfor man allerede fra starten af har forberedt sig på disse, og taget sine forbehold. Dermed er man velforberedt, og det giver ens kunde tillid og ro.

Forskellen på klassisk og personlig content marketing

Der er kæmpe forskel på det, som vi kan kalde klassisk eller traditionel content marketing og personlig content marketing. Og de to dele målretter sig mod forskellige brancher.

Klassisk content marketing

Kan anvendes i alle brancher, og det består oftest af guides, artikler, blogindlæg, nyhedsmails, videoer, indlæg på sociale medier, billeder eller fotos og lignende. Uanset hvad du nærmest laver, kan dette anvendes.

Google ordet, det er et af de hotteste ord indenfor online marketing, og det er faktisk bare ny vin på gamle flasker.

Personlig content marketing

Dette henvender sig især til firmaer, som tilbyder services, eller hvor kunderne har individuelle problemstillinger.

Da det hele er personligt, kan det oftest ikke anvendes online, dvs det begrænser sig i høj grad til tekst på mails og eller personlige videoer.

Men glem her ikke vigtigheden af, at en mail korrespondance let kan konvertere kunder, ligesom en tekst online kan. Det gælder blot om at fange den potentielle kunde, og have den direkte dialog med kunden.

Det der gør denne form for content marketing svær, er at den er meget målrettet kundes behov, og det derfor altid gælder om at finde en fin grænse mellem det at sælge, og det at give informationer, hvor den sidste del helst skal udgøre største delen, ligesom den helst også skal føre til at kunden køber din ydelse.

Personlig content marketing er f.eks ikke velegnet til webshops eller lignende, da det er alt for dyrt at konvertere kunder på den måde, og shoppen ligeledes har nogle fejl og mangler, såfremt kunderne skriver til support.

5 gode råd om content marketing til dig!

Hvad er konklusionen på denne artikel så? Jo den kan koges ned til 5 gode råd, som stort set alle kan benytte!

  1. Anvend content marketing i dit firma. Om du driver en webshop, en service eller noget andet. Alle brancher kan med fordel anvende det!
  2. Lyt til dine kunder, og især dine kunders spørgsmål! Det er en god inspiration til blogindlæg!
  3. Driver du en service, så overvej personlig content marketing. Det sælger pisse godt!
  4. Når du laver tekster, artikler, guides, blogindlæg mm, skal du være kort og præcis. Men du skal alligevel have kød på dine tekster, et par linjer eller 300 ord, det er sku i mange tilfælde for lidt, og oftest også for tyndt! Gennemarbejdet indhold er GULD!
  5. Udgiv 2-5 artikler, blogindlæg, guides mm om ugen. Det giver måske intet her og nu, men du vil om 3-12 mdr blive overrasket over effekten!

Bemærkning fra den gamle:

Content Marketing er – uanset hvad du ellers beskæftiger dig med – en næsten skudsikker vej til at opnå gode resultater med søgemaskineoptimering!