Et af de meget stillede spørgsmål rundt om på debatforaer (og i min indbakke) er: “Hvorfor ryger min konkurrent pludselig over mig i Google?”. Den slags er jo nærmest SPAM (Sites Placed Above Mine), og det kan virkelig sætte fut i gaden. Årsagerne kan være (og er) mange, og de spænder lige fra fejl på hjemmesiden, dårlig omgang med CTRL + C til det der med links. Og det er de kære links, jeg vil skrive lidt om i denne artikel. Links er jo anbefalinger, og ofte er det den hjemmeside med de fleste og de bedste anbefalinger, der klarer skærene bedst.

Du skal tænke i links hver dag – men ikke kun til dig selv

Jeg bruger vendingen “Giv mig i dag mit daglige link” i SEO-LEX, og den vending skal du bestemt aldrig glemme. Men du skal ikke nøjes med at fokusere på at få links til din egen hjemmeside – du skal også holde øje med, hvor mange og hvor fra dine konkurrenter får links. Og det skal du, fordi det giver dig et forspring!

Nu tænker du måske, at det næppe kan være et forspring at være reaktiv på andres opbygning af indgående links? Det kan det nu godt – under forudsætning af, at du allerede har en OK placering i Google. Ligger du skidt til fra start, skal du i gang med den grundlæggende linkbuilding først. Men det er en anden snak. Lige nu handler det om at tage dampen af dine konkurrenters linkbuilding.

-1 + 1 er stadig nul

Hvis din konkurrent får et link fra en given hjemmeside om mandagen, og du opdager det og får et link fra samme side om fredagen, er der status quo. I har ganske enkelt opvejet hinanden. Ligger du nr. 1 og din konkurrent nr. 2, er det en ganske god ide at holde den status quo! Jeg skal selvfølgelig lige slå fast, at alt dette gælder i forhold til det rædselsfulde begreb “alt andet lige”. Og med det mener jeg, at din og din konkurrents side i øvrigt ikke ændres nævneværdigt undervejs – eller ændres lige meget undervejs. Og når den forudsætning er på plads, er det de der små detaljer som indgående links, loadtider og omtale på sociale medier etc., der afgør, hvem af jer, der skal have pladsen i solen.

Hvordan holder du så øje?

Glem at sidde og gøre det manuelt – det har du ikke tid til. Enten har du en såkaldt retaineraftale med din SEO pusher, der indebærer, at han gør arbejdet for dig – eller også sørger du selv for det. Og skal du selv, er der heldigvis gode værktøjer til den sag.

Jeg vil især fremhæve den danske service, der hedder Sitexploration. Den udmærker sig ved at benytte sin helt egen crawler udenom både Google og Yahoo, og den finder i de fleste tilfælde flere links, end de to gør tilsammen. Og så har tjenesten nogle ret frække muligheder, der blandt kan vise dig “tabte links” siden sidst og en masse mere. Sitexploration er ikke gratis at bruge – men du kan faktisk købe adgang helt ned til en dags varighed:

Der er andre tjenester derude, og du skal blot bruge den, du får de bedste data ud af. Men husk, at Sitexploration og SEOmoz Linkscape er de eneste, der benytter egne crawlere.

Fremgangsmåden

Ved at holde et vågent øje med dine konkurrenters indgående links får du værdifuld viden på flere fronter. Dels får du hurtigt et varsel om, at de opruster på søgemaskineoptimering, og dels får du et godt indblik i, hvem der linker til dem. Og det kan jo sagtens være links fra debatter rundt om på nettet, hvor du ikke selv er aktiv (men det bliver du så, ikke?).

Når ham din fæle konkurrent så pludselig har fået f.eks. fem nye links, tjekker du de fem steder med det samme. Lad os sige, at de tre af dem er fra steder, hvor du også selv kan komme med (linkkataloger, artikeldatabaser etc.). Det sørger du så for først, og nu er tre af din konkurrents links udlignet med dine. De sidste to steder kan du så ikke få et link af en eller anden årsag. Så smutter du bare ud på nettet og finder to tilsvarende steder, hvor din konkurrent ikke er – og får dine links der. Og vupti – status quo!

Når du nu er i gang, kan du lige så godt se at få scoret dig syv links i stedet for de fem – så har du nemlig ikke blot beholdt dit forspring, men du har øget det. Og det er jo en rar ting.

Er det ikke banalt det her?

Jo da – hvis du er en af de få procent af webshopejere og hjemmesideejere, der har helt styr på det med SEO. Men der er mange læsere på denne blog, der ikke har. Og nogle af dem har ikke den fulde version af SEO-LEX, så de kender ikke de her små spidsfindigheder. Og det er til dem, denne artikel er skrevet.

Og husk nu, at godt og opdateret indhold ikke må glemmes i forhold til den daglige jagt på links – for kan du ramme kombinationen af godt indhold, god teknik på hjemmesiden og godt med gode links, er du i toppen. Og det er der altså svært mange penge i at være.

Og det var såmænd ordene for denne gang, så:

Rosenstand out!