Uanset om du bruger AdWords og andre PPC løsninger eller ej, er der sund fornuft i at splitteste dine landingssider. En A – B – C test f.eks. Sort snak? Næ – det er faktisk lige ud af landevejen, og det kan have nogle ret dramatiske effekter på dit salg eller hvilke konverteringsmål, du nu måtte have. Det behøver slet ikke være så nørdet endda.

Faktisk kan du sammenligne det lidt med noget fra den verden, der ligger uden for nettet: Hvis du nu har tre skjorter – en blå, en grøn og en rød. Forestil dig så, at du går i byen 10 gange med hver af farverne – og efter de 30 byture kan du konstatere, at du scorede 8 gange med den røde skjorte, 1 gang med den blå og 3 gange med den grønne. Hvilken farve skjorte vil du så tage på fremover, når du skal i byen?

Dette er på ingen måde en videnskabelig udredning af splittest – det er bare en opfordring til dig om at være på evig jagt efter forbedringer på din hjemmeside. Lad os sige, at du har en hjemmeside, hvor det er muligt at bestille et tilbud baseret på oplysninger, der skal indtastes i en formular. Du har 100 sidevisninger om dagen på netop den side, og du modtager fire forespørgsler pr. dag. Det er 20 forespørgsler om ugen – og to af disse bliver til en ordre. Altså en konvertering på 10%. Er du med endnu?

Hvad ville det betyde for din forretning, hvis du modtog seks forespørgsler pr. dag – altså 30 pr. uge – og du stadig konverterer med 10%? Det er så tre ordrer pr. uge i stedet for to. Eller rundt regnet 50 ordrer mere pr. år…

Test og optimer landingssider – og bliv rig(ere)

Nogle gange er det meget små detaljer, der afgør, om en gæst på din hjemmeside gør det, du gerne vil have ham til at gøre. Det kan være et billede, der afgør sagen. Eller placeringen af elementerne på din side. Eller noget helt tredie.

Kører du Google AdWords, kan du faktisk benytte Website Optimizer til at udføre disse tests – men det er ikke alle webbutikker, der kan bruge systemet, der i øvrigt er en gratis service fra Google.

Mindre kan også gøre det! Du kan teste en version af en side en uge af gangen – eller du kan automatisere visningen af tre forskellige versioner, hvis din programmør er frisk, og dit system understøtter det.

Lad mig give dig et godt eksempel – nemlig fra den amerikanske tjeneste “Blurb”. Der testes p.t. på tre landingssider – dem kan du se her: Version 1, Version 2 og Version 3 (linkene virker så længe, der testes!)

Baseret på de data om konvertering, der opnås via de tre versioner, vælges den bedste – og evt. skal der så køres en ny splittest baseret på den, der er valgt. Og igen. Og igen…

Det er ikke dyrt at teste på den måde – det er yderst belærende – det kan være en øjenåbner af karat. Så det er vist bare at komme i gang, ikke?

Rosenstand out!